Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34 >> 32 besök senaste veckan (317032 totalt) |
Vågar inte räkna på det, får bara samvetskval. Kan säga att det blir inte billigare att bygga den själv än att beställa en från MAST eller Texas Speed, men det är mycket roligare att bygga själv. Så jag får ta det lite som själslig terapi. Har man kört dragracing så klarar man att spola ner tusenlappar i toastolen utan att gräma sig. Och den stora skillnaden är att denna motorn kommer jag förmodligen inte att plocka ner efter varje gång jag kört. _________________ Johnny knudsen |
||||
Om jag inte missminner mig var det 310 Nm _________________ Johnny knudsen |
||||
Sakta men säkert fortsätter vi, och hela tiden växer högen av tomkartonger
Dags att åka till tippen. Inkoppling av startmotor Lätt att glömma men ack så viktig Fick sätta på huven för att kunna återmontera grillen rätt. Nedre kylarslang från termostat Övre kylarslang Och hur nedre slang är dragen Och nu passar inte huven, Hmmm Fuggen sitter inte på samma ställe som innan. Slang från tryckregulatorn Och en 950 fugge monterad Och så börjar helvetet med alla dessa kablar igen. _________________ Johnny knudsen |
||||
När blir det premiär på knutan? Kanske svårt att säga.. men du måste ju ha något datum i åtanke! _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
1 maj är väl ett bra datum Har för mig att det är körning den 2 maj. _________________ Johnny knudsen |
||||
BTW min skärmsläckare är denna,
När jag kör om en Ferrari................. eller vad det tvärtom? mitt minne börjar svikta I Alla fall otroligt tacksam för de bilder du tog på min bil. Kan man köpa en 2 x 1 meters tavla och ha ovanför sängen? _________________ Johnny knudsen |
||||
Lite fredagsuppdatering innan man går in i dimman.
Bestämde mig för att ha MSD boxen inne i bilen, och för att inte behöva göra för stort hål i torpeden bestämde jag mig för att stifta ur kontaktdonet. Sakta men säkert, gäller att komma ihåg var dom satt. Och så var alla plats i kontakten igen, nu inne i bilen. Då ska vi bara hitta en bra plats för denna. Kopplat och klart, nu ska den bara programeras, och det är man ju alldeles jävlig på, eller... Så här ser det ut från passagerarens vy, gott om plats för mina frökenfötter i alla fall. Scoop problemet löses lättare än man tror, ny platta mellan förgasare och scoop där hålet är längre bak. Fuggen sitter numera mycket längre bak Ny bottenplåt till scoopet Som ni ser så hamnar fuggen rätt mycket längre bak Behöver hitta på någon lösning med ett stöd framför fuggen, vet inte om det finns någon snygg aluprofil man kan använda??? Förslag mottages tacksamt Hamnar rätt mycket högre än innan trots att jag inte använder någon spacer mellan fugge och insug. Ska man ha kvar funktionen på spjällen? Eller bara köra med öppna hål? Mätte multiremmen till 1915 mm men beställde 1920 mm(Ford Focus) av Mekanika.se på nätet, döm min förvåning när jag öppnar paketet och finner 2 kexchoklad, så lite för att göra en så jävla glad Passar perfekt. Fick stora anläggninsytor på alla hjul. Så jävla nöjd, antigen är man en jävel på att mäta eller har man bonntur Uppspännt ca en 1/4 av vad som är möjligt. . _________________ Johnny knudsen |
||||
Det är ju coolt när de rör sig, men funkar det ihop med förgasaren? Kanske ändrar undertrycket i förgasaren en del så att bestyckningen blir knas? Ställ de fullt öppna, annars. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Har du fått liv i maskinen ännu?
Jag har ju i princip exakt likadan tändmodul som du och kan bidra med lite input om det kan vara av intresse. Tips 1. Försök inte ens att köra med de knasiga tändkurvor man får när man använder de "piller" som följer med modulen. Min sköt eld ur förgasaren vid fullgas från tomgång och runt 3000 rpm hördes spikningar. Det är busenkelt att göra en egen tändkurva och redan på första försöket går min rova nu som en dröm Tips 2. Jorda modulen direkt på batteriet. Jag jordade först i motorn, som i sin tur är ordentligt jordad, men det funkade inte. Den misade över 5000 rpm och varvräknaren åkte jojo. Nu, med en fet jordkabel direkt på batteriet så drar den klockrent till varvstoppet och varvräknaren beter sig som den ska. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Tack Peter, har inte fått liv i maskinen än, håller fortfarande på med avgassystemet.
Har dock programmerat en tändkurva i datorn som jag tänkte ladda ner i boxen. Har även köpt en adaptersladd, men inte provat det än. Helt otroligt att man tillverkar en box och sätter anslutningar som ingen använt sedan 80 talet. För att använda de fasta tändkurvorna som är med(piller) måste man ha en MAP sensor inkopplad och det har inte jag, så det blir en "hemmagjord" kurva. Får man fråga hur din kurva ser ut? Tack för tipset med jorden. _________________ Johnny knudsen |
||||
Min tändkurva är anpassad för MAP-sensor, så den blir nog inte så bra om du kör utan.
Kan rekommendera att använda MAP-sensor för att hålla temperaturen nere när man cruisar, samt såklart för att spara soppa när man ska ta sig till olika events. MSD har gjort vakuumskalan bakvänd, så jag måste stoppa in en kompis i bilen så vi kan konstatera exakt vilka vakuumvärden sensorn skickar ut vid olika belastningar. Just nu är vakuumskalan anpassad till hur sensorn borde bete sig. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Kollade nu vad jag programmerat och jag har 12 grader från 0 - 800 rpm och sedan succesivt upp till 28 grader vid 2800 rpm där den sedan ligger hela vägen till varvstoppet.
Får vi se Camaron på knutan i år? _________________ Johnny knudsen |
||||
28 grader max låter lite. Här är mina inställningar. Fick med mig prannens grabb på en runda och fick till slut rätt på vakuuminställningarna. Nu har jag 45 grader vid cruising och 34 grader med plattan i mattan. På tomgång ligger den på cirka 40 grader. Den går nu mycket stabilare på tomgång och cruisar som en dröm. Ger jag benet så är den exakt lika hårig som innan. Det går säkert att gå upp till 50 grader vid cruising, men jag har satt 45 grader som max för tillfället. Våra kamaxlar är nog ganska lika i duration och därför kan jag verkligen rekommendera att du kopplar in en mapsensor. Min låter nästan för snäll nu på tomgång men har nu väldigt fin körbarhet. Skaffa dig en mapsensor. Angående Knutan så lär de bara låta mig köra ett varv. Sen blir det avflaggning för ljudnivån. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Har läst rätt mycket på LS1 forumet om tändning och LS motorer verkar inte vilja ha så mycket tändning som Csb1 men du har ännu mer ? kör du med knacksensorer och dessa inte säger stopp så är det ju helt ok men det hörs mycket från det jag läst. Å andra sidan är ju verkligheten en helt annan sak
_________________ Johnny knudsen |
||||
Kollade på nätet efter blockhugger i 1 7/8" och hittade bara dessa http://ultimateheaders.com/index.sht
Varför välja block huggers? ett enda skäl och det heter utrymme finns helt enkelt inte plats för något annat såvida man vill ha ett system som går att plocka av. Etta annat alternativ var att dra det utanför bilen typ Cobra/Viper men då hade man fått gjort ordentliga modifieringar i dörrarna om de skulle vara öppningsbara. Förebilden Försökte hitta en fixeringspunkt att utgå ifrån Provar oss fram Kan kanske funka, men otroligt trångt. Börjar punkta dit rören Tar sig Dags att hesvetsa kollektorn Trångt som fan Och så kröker vi av Här kör vi 3" Elektrikarröret visar var avgasröret ska gå, som ni ser är det lite fyrkantsrör ivägen Även längre bak är det rör ivägen och ett annat problem är att det bara är 72 mm mellan övre och undre ramrör och rören är 76 mm, hur löser vi det? Fram med tigersågen och kapade en främre sträva Och en bakre sträva Så tog vi ett 3" rör Och plattade det så att det gick in mellan balkarna Och så gav vi oss på andra sidan Gick lite snabbare när man gjort en innan Drog även dit en 100 cell kat. Lite avgasburkar, vill verkligen komma under 95dB utan att behöva köra in extra dämpning i rören. Hade även hoppats att kunna använda denna, men det var bara att glömma. Dämpare ska sitta på väg upp till "över" bakaxel, men det finns mycket pryttlar här Stag ta mig fan överallt Som ni ser så är det inte bara att skruva dit Böjarna fick kortas så mycket att de blev ovala i hålbilden för att få till en hyfsad dragning. Fäste för slutdämpare En liten syrafast krök får avsluta det hela, vet inte om jag ska göra den svart eller polera den. Att man riktar avgaserna nedåt gör även att ljudet minskar lite. Att jag knökat in katalysator och två dämpare är ju för att jag ska klara buller kravet på Knutstorp. Nu får jag hoppas att detta räcker. Som ni ser så är det precis denna får plats Avgasbandage från DEI = inget glasfiber kan dra lindorna utan handskar. Titinium look, nått lava crap som ska klara 1200 grader Monterat Använder bågfil för att kapa rör eftersom jag inte vill ha hela garaget fyllt med slipdamm, några rör blev det allt kapat. Syrafasta V-band från Biltema fick använda pinnar till att svetsa dem då jag inte hade syrafast tråd till TIGen Svetsade in några förstärkningar, röret går igenom "fyrkanten" Lite färg på det Och färg här oxå Oljegivaren kommer för nära, även om jag kommer linda katten med avgasbandage. Kommer rätt nära styrningen, men oavsett hur man drar det så kommer det nära någonting Tighta krökar Eftersom avgassystemet nu inkräktar på bagageutrymmet så fick jag göra några "lådor" för att få täcka in det. Svängde ihop några aluplåtar Montering Gleeckos är bra att ha Boxade min 3-link arm Mer svets på 3 linkarm Boxat och klart Efter montering häftade jag den i bakaxeln för att det inte ska vrida sig Monterat. Nu är det bara resten kvar _________________ Johnny knudsen |
||||
Snygg bild Jan, inser nu att jag saknar vinge, splitter och canards
Hittade en ny logga till mitt racing team i skogen, måste vara en högre mening med att jag sprang på den här. En svart bil som halkar omkring, vilken symbolik Nytt luftfilter från KN Och så lite mer avgaslindor Kan undras hur mycket värme det blir runt dessa Går halvvägs bak under bilen. Och så fortsatte jag med tanken som kortades ner på bägge sidor för att bakåtsträvor till bågen ska kunna få plats. "Utsticken" på bägge sidor om tanken skars bort för att bakre strävor till buren ska få plats Den här lilla catch tanken satt inne i tanken. Och bakom den sitter nivågivaren Den var punktsvetsad dit så dessa borrades ut Och svetsades igen och ett ny AN10 uttag svetsades dit på undersidan av tanken Givarearm fick moddas, satt ju i den del jag kapade bort Tankpip fick flyttas Skum, filter och givare Och lite mer skum innan locket åker på Svetsa småbitar och kyla för att inte smälta skummet. Snust fixt och färdigt. Satte en AN10 koppling till returen oxå Och provisoriskt satt på plats. Strävor från huvudbågen ska ner till fyrkantsrören bredvid tanken. Fick svetsa ett litet öra på ramen för att få pumpen var jag ville ha den. Trångt mellan ramrör och avgassystem. Tändkablar monterade Jan, när du ser ni denna i backspeglen så är det dags att flytta på sig Saknar fortfarande stag mellan motor och scoop, behöver stöttas. Fattas att dra bränsleslangar innan systemet är klart, det får dock vänta lite för nu ska det byggas störbur. _________________ Johnny knudsen |
||||
Våra race- och banåkarbilar FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34 >> 32 besök senaste veckan (317032 totalt) |