Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skyddsbursbygge och allt därtill
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
29 besök senaste veckan (252073 totalt)
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Du får nog läsa lite bättre i reglerna

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



MickeNorrort skrev:
Wärhner skrev:
MickeNorrort skrev:
En fråga. Byter nu ut taket på min evo 6a till kolfibertak och då för att man förlorar lite stabilitet i A stolparna och B stolparna så har jag funderingar på att sätta dit sådana här plåtar som dem här gjort.

Då är frågan hur tjocka ska man göra dem? 2mm?


Tvivlar på att du tappar nämndvärt med styrka pga det nya taket om det limmas på rätt sätt.

Vill minnas att jag tidigare läst att om du skall köra under SBF så är de plåtarna inte tillåtna att addera, man får endast svetsa buren mot karossen där den ligger an.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014_1.pdf


Perfekt med tolkningsfrågor. mina a stolpar är modiferade och sitter med sådana plåtar, så eftersom buren tar i karossen då så svetsar jag fast dem haha. 3mm borde bli bra =)


Visst är det så thumbs up, dock råkar jag känna killen som svetsat i buren i din bil jävligt bra

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
MickeNorrort
Arlanda
Här sen Okt 2006
Inlägg: 161



Wärhner skrev:
MickeNorrort skrev:
Wärhner skrev:
MickeNorrort skrev:
En fråga. Byter nu ut taket på min evo 6a till kolfibertak och då för att man förlorar lite stabilitet i A stolparna och B stolparna så har jag funderingar på att sätta dit sådana här plåtar som dem här gjort.

Då är frågan hur tjocka ska man göra dem? 2mm?


Tvivlar på att du tappar nämndvärt med styrka pga det nya taket om det limmas på rätt sätt.

Vill minnas att jag tidigare läst att om du skall köra under SBF så är de plåtarna inte tillåtna att addera, man får endast svetsa buren mot karossen där den ligger an.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014_1.pdf


Perfekt med tolkningsfrågor. mina a stolpar är modiferade och sitter med sådana plåtar, så eftersom buren tar i karossen då så svetsar jag fast dem haha. 3mm borde bli bra =)


Visst är det så thumbs up, dock råkar jag känna killen som svetsat i buren i din bil jävligt bra


Ofan de säger du=) undra om han vill se hur det såg ut när taket försvan hur svetsarna såg ut......Men de blir det ordning och reda nu med tigen.

_________________
Mikael Engblom
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 611



Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.


Har läst nya TR, men kan inte hitta detta. Vet du vilket kapitel det står i?


MickeNorrort skrev:
Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.


Tackar over and out!

Kör vi fråga nr 2.

Rattstång infästning i skyddsbur som dem gjort här. Får man göra så? hittar inget i SBF om det.





Vad gäller stag från buren till rattstång så verkar det iaf vara OK, förutsatt att kalssreglementet inte säger annat.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 49



TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-26 till 253-30):
Tvärgående stag i huvudbågen eller mellan bakåtstagen får användas för montering av
säkerhetsbältets infästning i överensstämmelse med TR 5.6 (att använda demonterbara
rörkopplingar i detta stag är förbjudet).
För stag som visas i skisser 253-26 och 253-27 gäller att, vinkeln mellan tvärstaget och stödet ska
minst vara 30 grader.
Tvärgående stag monterade i främre bågen, får inte inkräkta på utrymmet för besättningen.
Staget ska monteras så högt som möjligt, men får inte vara högre upp än högsta delen på
instrumentbrädan.
För bilar som är homologerade av FIA fr.o.m. 2007-01-01, ska staget vara placerat över
rattaxellagringen.
Racing och Rallycross: Styrkolonn och/eller rattstång får monteras i tvärgående stag om inte annat
anges i klassreglemente.
Detta är också tillåtet i vissa nationella klasser även i Rally. Se resp. klassreglemente.

_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.


Jag hittar inte vart det framgår?

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



seb280z skrev:
Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.
Jag hittar inte vart det framgår?

Brand skrev:
TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-26 till 253-30):
Mitt på sidan 31 i denna PDF
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2015.pdf
Som du hittar här: http://www.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 611



Niklas Falk skrev:
seb280z skrev:
Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.
Jag hittar inte vart det framgår?

Brand skrev:
TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-26 till 253-30):
Mitt på sidan 31 i denna PDF
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2015.pdf
Som du hittar här: http://www.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/


Nu var det väl inte rattstången som Sebastian syftade på, utan förstärkningsplåtar mellan bur och a-stolpar i bilen som Babbe hade läst skulle vara tillåtna med nya reglementet.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



magnus428 skrev:
Nu var det väl inte rattstången som Sebastian syftade på, utan förstärkningsplåtar mellan bur och a-stolpar i bilen som Babbe hade läst skulle vara tillåtna med nya reglementet.
Sista orden i
TR 5.8.3.2.6 Montering av skyddsbur i kaross/chassi skrev:
Detta är minimikrav på fastsättning.
Som tillägg till dessa krav, får flera skruvar användas, fastsättningsplattorna på rören får svetsas
till förstärkningsplattorna, skyddsburen (se definition TR 5.8.3.1) får svetsas till chassi/kaross.
Hur den får svetsas till kaross är garanterat upp till personlig tolkning, det är ju FIA/SBF det gäller.

Citat:
These are minimum requirements.
In addition, more fasteners may be used, the support plates
of the mounting feet may be welded to reinforcement plates,
the safety cage (as defined by Article 253-8.3.1) may be
welded to the bodyshell/chassis.

Ces exigences sont des minima.
En complément, des fixations supplémentaires peuvent ętre
utilisées, les plaques d'appui des pieds d'arceaux peuvent
ętre soudés aux plaques de renfort, l'armature de sécurité
(telle que définie par l'Article 253-8.3.1) peut ętre soudée ā
la coque/châssis.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Hmm, det där var inte speciellt mycket tydligare tyckte jag. Det var ju tillåtet att svetsa buren där den låg an mot karossen tidigare, här i den nya texten står ingenting specifikt om att lägga till plåt mellan kaross och bur/sträva.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



seb280z skrev:
Hmm, det där var inte speciellt mycket tydligare tyckte jag. Det var ju tillåtet att svetsa buren där den låg an mot karossen tidigare, här i den nya texten står ingenting specifikt om att lägga till plåt mellan kaross och bur/sträva.
Just den texten är samma som förra regelementet, men i just TR står det inget annat om svetsning mot rutram/Astolpe etc.

Det är möjligt att jag störsänder och det är annan text som styr/har styrt möjligheterna att lägga extraplåtar mellan kaross och bur. Att söka här på Rejsa kan nog ge lite tips om historiken.
Edit: Gammalt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=470201#470201
Lite mindre gammalt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42767
Så det verkar som just regeltexten inte ändrats på länge. Förvirringen består.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Har lite frågor ang. förstärkningsplattor och infästning.

1. Hade tänkt mig att slippa svetsa något i bilen och undrar över lösningen på bilden


Saxat från SBFs text:
För skiss 253-52 behöver förstärkningsplattan inte vara svetsade till karossen.
Tolkar jag det rätt då om man kör en platta under bilen, en platta på insidan på golvet och sen fastsättningsplattan i buren och bult genom allt så är det OK?

2. Sen undrar jag lite över infästningen i bakre hjulhusen. Bild nedan:

Här behöver man inga förstärkningsplattor då alltså? Räcker med att svetsa buren på en 60cm2 platta som sedan bultas i karossen?

3. Demonterbara förbindningar överensstämmande med skisserna 253-37, 253-40, 253-43, 253-46,
och 253-47 är endast tillåtna för att tillägga valfria strävor och förstärkningar beskrivna i art.TR
5.8.3.2.2.

Jag skulle vilja göra min bur så skruvbar som möjligt men ändå få den OK enligt SBF reglementet. Således tänker jag mig rörhylsor för infästning av bakåtsträvor i huvudbågen. Tolkar jag det rätt att det är en OK lösning och att 253-41 föreställer en rörhylsa och är godkänd som en demonterbar lösning även på obligatoriska strävor?


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Hewran
Örebro
Här sen Jan 2015
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej.

Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med.

Men till frågan:

Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak.

Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör.

Tips, ideer?
MVH
O

_________________
Olle Engberg - Svetsar alu,rf och svart, hör av er 0702 58 06 34
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Hewran skrev:
Hej.

Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med.

Men till frågan:

Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak.

Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör.

Tips, ideer?
MVH
O

Jag har inte läst på just nu, men vill minnas att bakre begränsning är krängningshämmarfästet, längre bak får man inte dra rören. Sen är det ju vissa vinkar på rören som styr, så att baksträvorna inte blir för brant ner, såvida man inte har en bil där det är omöjligt att följa reglementet (typ min Datsun), där får man anpassa efter bilen och får dispans om man pratat med sin SBF representant. Annars är det ju ganska fritt fram att välja själv sålänge det ser ut som skisserna. Men ofta vill man ju ha fästpunkterna i stötdämpartornen då man får ett stabilare chassie.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Hewran skrev:
Hej.

Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med.

Men till frågan:

Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak.

Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör.

Tips, ideer?
MVH
O



Det viktigaste är att sätta buren i en stark del av karossen, helst en punkt som tar upp kraften från hjulupphängningen, vanligen stötdämpartornet, för att göra karossen starkare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 49



Hewran skrev:
Hej.

Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med.

Men till frågan:

Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak.

Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör.

Tips, ideer?
MVH
O


Sista stycket i TR 5.8.3.1 Grundutförande
Bakåtsträvorna ska vara anslutna till huvudbågen vid taklinjen och i närhet av bågens yttre böj, på
båda sidor av bilen, tillåtet med demonterbara anslutningar.
Dom ska vara anslutna till huvudbågen med en vinkel på minst 30 grader mot vertikallinjen,
riktade bakåt och följa invändig sidopanel så nära som möjligt.

TR 5.8.3.2.5 Tilläggsbestämmelser:
I längsled får skyddsburen inte sträcka sig längre än mellan övre monteringspunkten för främre
och bakre hjulupphängningen som bär den vertikala kraften (fjädrar och stötdämpare).
Tilläggsförstärkningar som överskrider ovanstående begränsningar är tillåtna mellan skyddsbur
och infästningspunkter för den bakre krängningshämmaren i karossen/chassi.

_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Hej,

vänder mig till expertisen här och frågar ang. vinklar och rörnotchning .
Slet mitt hår i helgen men lyckades inte få till det.

Det är bakåtsträvornas anslutning i huvudbågen. Dom ska ju anslutas i närheten av taklinjen. Snyggast och smidigast blir om man kan ansluta dom mitt i radien på huvudbågen.
Problemet som jag då inte förstår hur jag ska lösa riktigt är att bakåtsträvan dels lutar ner mot golvet (typ 30grader) men samtidigt även ut ett antal grader mot fönstret så att säga. Samtidigt behöver notchen även kompenseras för att den går mitt i en radie på huvudbågen.

Hur fasen ska man tänka här?! Använder Tubemiter men lyckades inte få till någon bra vinkel alls som funkar. Hjälp!




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Hittat en beg bur, men blir inte riktigt klok på vad som är godkänt när det gäller demonterbara strävor.

I detta fall så är alla stag demonterbara med FIA infästningar. Ex dörr strävor, kryss staget i taket.

Huvudbågen är även skruvad bortsett från golv så är den skruvbar vid B-stolpen och sedan från B till bakre fjäderbenstorn.
Värt att spara sig den tiden eller bör man köpa och bygga en helsvetsad?







_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Sik_co skrev:
Inga rör bakom bakre hjulupphängning, som det ser ut nu så behövs det bara en enkel påbackning för att skicka krafter in i skyddscellen.

Hur bra/anus resten ser ut låter jag andra kommentera, men när triviala regler/råd är missade så kan man börja fundera över resten.

Kopplingarna verkar vara valda för att underlätta svetsningen?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Niklas Falk skrev:
Sik_co skrev:
Inga rör bakom bakre hjulupphängning, som det ser ut nu så behövs det bara en enkel påbackning för att skicka krafter in i skyddscellen.

Hur bra/anus resten ser ut låter jag andra kommentera, men när triviala regler/råd är missade så kan man börja fundera över resten.

Kopplingarna verkar vara valda för att underlätta svetsningen?


De borde jag kanske nämnt att den delen då kapas bort. I mina ögon fyller den ingen funktion och i tillägg så är den ivägen.

Men det övriga vore synpunkter värdefulla.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Ingen som har en åsikt huruvida den gröna buren är godkänd för ex TA, drifting, racing etc?

Det enda jag finner på som information på sbf är att svets ändarna ska va godkända och rätt skruv.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Skruva banåkabil
Skyddsbursbygge och allt därtill
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
29 besök senaste veckan (252073 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande