Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Nya regler från sbf | 2 besök senaste veckan (6466 totalt) |
Hej
Som en del säkert hörde under helgen så har SBF kommit ut med regler som säger att det skall vara en platta under domkraften när en bil lyfts. Detta kommer MSLS att se till att teamen följer. Jag är lite fundersam på vad det är för problem som SBF har löst med denna nya regel? Är inte domkraften stadig nog på asfvalt? Eller är dom rädda för att vi skall förstöra asfalten med domkrafterna? Vad är en platta? Hur tjock skall den vara? Hur stor skall den vara? Kan någon förklara syftet med denna platta? MVH Eric Lycke #83 Lycke Racing _________________ Eric Lycke |
||||
Kanske lite ovant för SBF-sportaren med öppning för viss kreativ frihet men Ja, det är för att spara underlaget. Varje platta skall vara tillräckligt stor x tjock för att undvika skador på asfalten (oavsett om det är tex ett airjack-ben, pallbock eller hjul på garagedomkraft). |
||||
Jag har själv alltid använt plyfabitar (två små) för att spara presenningen och för att garantera att domkraften kan rulla (speciellt vid grus/gräsunderlag), så det är inte så främmande för mig.
Som vanligt ingen dum tanke men det blir alltid fyrkantigt när det skall skrivas som regel (och efterlevnad skall kollas av den där "nån annan" som sällan finns). "Då fordon hissas upp ska plattor användas under domkraft." Innebär ju att det måste vara mer än en platta, så då behöver jag inte ändra ett jota Men har man två domkrafter räcker det med en platta per domkraft (tror jag det kan tolkas som) |
||||
Sen är väl inte "platta" definierad i reglementet, varken till material, styvhet eller tjocklek (ytstorlek kan väl antas behöva täcka minst tryckytan). 2mm tjock mjuk skärbräda? (om man nu ska vara kreativt dum) Hittade samma under uppställning till start... Känner mig inte direkt träffad men det känns vettigt att smala luftdomkrafter inte trycker gropar i startrakan. Undrar hur stora plattorna skall vara (som då monteras i ändarna på luftdomkrafterna)? |
||||
Vi som använder airjacks har haft detta krav på oss i massor av år.
Jag hoppas bara att Sbf inte har utökat denna regel att gälla under race. Skulle ju vara snyggt att behöva lägga plattor vid depåstopp. Annars är det en bra säkerhetshöjning, att domkraften ska kunna rulla på en platta....utan grus och håligheter. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ok, står "hissas upp" och inte stationär och inte heller pallbockar men risken för gropar en varm sommardag försvinner inte så fort själva upphissningsmomentet är avslutat, men det är ju min tolkning. Kreativa tankar som montering i luftdomkraft istället för lösa plattor, syftet uppnås ju.. |
||||
Vi som kör NSHC har haft detta i vårt regelverk så länge vi varit med.
Inga problem att efterfölja även under race utan någon större tidsförlust. _________________ Per Sandberg #74 Simling Racing www.simlingracing.se www.facebook.com/SimlingRacing |
||||
Så det gäller nog hela tävlingsområdet, oavsett tillfälle. |
||||
Allmänt banåkaforum Nya regler från sbf | 2 besök senaste veckan (6466 totalt) |