Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Offsetets betydelse
1 besök senaste veckan (4374 totalt)
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Letar efter nya fälgar till min 4C. Inte mycket på marknaden om man vill ha den mindre storleksuppsättningen som krävs för att det ska gå att hitta några R-däck. Novitec har en uppsättning men de breddar en del, det är säkert snyggt men jag är väldigt nöjd med hur bilen beter sig och bryr mig extremt lite om kosmetiska hänsyn som fyllda hjulhus.

Fram flyttar de ut 8 mm och bak 14 mm. (Per sida.) Är jag sjåpig och borde egentligen bara kamma mig eller kommer det att påverka vägegenskaperna? Och i så fall på vilket sett?

_________________
Johnny Lindén
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Det blir ju lite annan scrubradie osv, jag hoppar ut 30mm när jag slänger på bandäcken. Det ger rätt mycket mer tillbaka i ratten (inget servo), skump och bump tar sig tillbaka mer, men också lättare att känna när det låser upp. Sen såklart lite tyngre att ratta, men på bana passar det rätt bra.. Du har ju betydligt mindre, lär ju inte vara nån megaskillnad direkt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Tack Cédric! Jag avvaktar nog lite för att hitta en uppsättning som är lite lättare men jag oroar mig mindre över det ändrade offseten nu.

_________________
Johnny Lindén
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Bara för det skall jag ge min input . Har liknande erfarenhet som Cedric, min bil reagerade riktigt bra på lite spårviddsökning. Numer är det en mod jag förespråkar dock gissar jag att man nog får hålla koll på hjullager, det blir en lite annorlunda belastning när man flyttar ut hjulen (eller in).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jag gick från ET21 till ET34. Den skillnaden vill jag beskriva som stor.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



ice skrev:
Jag gick från ET21 till ET34. Den skillnaden vill jag beskriva som stor.


Och???

Olika bilar är ju olika känsliga..
Finns det bara dom fälgarna du har från fabrik, eller finns det andra alternativ med annan bredd och ET?
OM det finns så kan man se om dom har liknande ET som dina tilltänkta.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Det är väldigt tunt med fälgar till 4C i den mindre storleken. Min bil kom med de större, 18 fram, 19 bak men i de storlekarna finns det inga R-däck. Så antingen ska jag köpa en omgång OEM, ganska dyra och lite tråkiga eller så blir det en omgång Novitec och det är de som dels är en halv tum bredare, dels något tyngre och dels flyttar ut spårvidden lite.

_________________
Johnny Lindén
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Jag har inga erfarenheter att dela med mig av ang offset-ändring men en tanke bara...
4C:n tog väl tillbaka 5x98-bultcirkeln, så du kan köra 5x100 och få massvis med valmöjligheter om du tycker att flytande kona är okej. Annars är frågan om de dimensioner/offset du behöver finns bland äldre Alfor med 5x98-fälgar, men då blir det ju begagnat och dessutom är de ofta rätt tunga. Ett par funderingar bara.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Ok, jag hade ingen aning om att man kunde köra 5*100, jag trodde att man var tvungen att ligga exakt. Samtidigt ska jag erkänna att jag nog skulle vara lite feg att köra något annat än vad det är byggt för.

_________________
Johnny Lindén
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



chrix74 skrev:
ice skrev:
Jag gick från ET21 till ET34. Den skillnaden vill jag beskriva som stor.

...Finns det bara dom fälgarna du har från fabrik, eller finns det andra alternativ med annan bredd och ET?...

Jag måttbeställde mina från Compomotive.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Tack för tipset! Jag har bett om en offert från dem.

_________________
Johnny Lindén
Citera
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Så här intresserade var Compomotive av att sälja fälgar till mig:

Good day,

Thank you for your message,

Sorry to say that we do not have the style / diameter / fitment combination that you are looking for in current production.

Regards Barry

Barry Dixon
www.compomotive.com

_________________
Johnny Lindén
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Offsetets betydelse
1 besök senaste veckan (4374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande