Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Missfärgningar på bromsskivor, farligt?
4508 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Hej, har kört nu min M3:a för första gången på bana och efter körningen så tycker jag att jag fått lite missfärgningar på bromsskivorna.



Är detta vanligt? Är det nåt att bry sig om? Jag vet inte om det försvinner när jag sliter mer på bromsarna eller om jag har fått någon typ av permanent skada?

Ni som kört mycket förut, har ni några tips?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Du har ju använt dom i ett lite annat temperaturspann på banan. Se till att skaffa dig en bra bromskylning. Dom är stora och tunga domdär E46orna. Skivorna kommer att spricka för dig annars.

Men lite missfärgning är inget att vara rädd för som jag ser det.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Vilken typ av belägg?

Det ser ut som ett ojämnt transferlager, vilket borde ge lite ryckig pedal. Vid kallbromsande kommer det att slipas bort.

Bromskylning är aldrig fel och minskar slitagebudgeten märkbart.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Iqbad skrev:
Hej, har kört nu min M3:a för första gången på bana och efter körningen så tycker jag att jag fått lite missfärgningar på bromsskivorna.



Är detta vanligt? Är det nåt att bry sig om? Jag vet inte om det försvinner när jag sliter mer på bromsarna eller om jag har fått någon typ av permanent skada?

Ni som kört mycket förut, har ni några tips?


Utan att se och KÄNNA på skivorna är det svårt att bedöma, men gissar en utav 2 möjligheter och båda beror på överhettning av bromssystemet.

1: Beläggen har överhettat och börjat smeta ut ojämnt över skivan, i förlängningen leder detta till pulserande bromsar. Detta problem kan många gånger köras bort om du kör lite lugnt.

2: Skivan har överhettat och börjat ythärda ojämnt, leder i förlängningen till pulserande bromsar. Skivorna behöver sedan svarvas om eller bytas.

_________________
Roland Johansson
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



mblixt@gmail.com skrev:
Du har ju använt dom i ett lite annat temperaturspann på banan. Se till att skaffa dig en bra bromskylning. Dom är stora och tunga domdär E46orna. Skivorna kommer att spricka för dig annars.

Men lite missfärgning är inget att vara rädd för som jag ser det.


+1

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Tack för alla svar!

Jag har Carbotech XP8 som belägg. Efter körningen upplevde jag att det var rätt mycket kladd på skivorna, borrningarna hade satt igen sig av nåt svart klet (antagligen från beläggen). På bilden har jag torkat bort kletet och torkat av skivorna men man ser liksom färgskiftningar. Jag har redan lite småsprickor runt borrningarna, men jag har förstått att det är rätt vanligt på dessa M3:or och kanske inte så farligt.

Jag upplevde aldrig att bromsarna tog dåligt när jag körde, och nu var jag precis ute och testade lite igen. Bromsarna funkar jättebra och biter hårt. Drog några ordentliga inbromsningar och har inspekterat skivorna efteråt, det ser ut som om missfärgningen har minskat en del, men jag måste nog kolla lite i morgon igen, det var lite mörkt i garaget.

Angående kylning så är det ju nån typ av öppning från fronten som syns framför bromsskivan på bilden, jag antar att den är tänkt att leda in bromsluft mot skivan, men på bilens högra sida så finns inte denna öppning, ska det vara så? Och varför är öppningen så liten?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Fartfabriken har ett nytt fint kit på gång för bromskylning till M3 E46.

Kolla med Simon Lagnelöv eller Fredrik Rapp.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Knepigt inkörda Carbotech med andra ord

Fläckvist "överföringslager" fungerar sisådär, men om du valt rätt belägg för din temp etc påverkar möjligheterna att få till det.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Missfärgningar på bromsskivor, farligt?
4508 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande