Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
För några år sedan var det ett gäng företag i Skellefteå som gjorde ett enkelt företagsevent på Skellefteå Drive Center i Fällfors, 6-timmars endurancerejs med bilar för 5000 kronor. Det var skoj så det blev något mer rejs och till slut utvecklades en liten serie, SDC5000 (Skellefteå Drive Center 5000). Bantat till 4 timmar, lite mer regler och uppstyrt under SMA, plötsligt fanns ett embryo till banracing i Skellefteå.

SDC5000 använder ungefär samma banslinga som Raceinorr kört konbana och trackdays på och ganska snart började det dyka upp lite SDC5000-team som testade bilen vid de tillfällena. Jag sade redan från början att jag skulle då inte börja med långlopp, det har jag inte tid med...

...det resonemanget höll i säkert ett år eller två. Under Motorveckan i Lycksele 2014, när jag firade att jag just fått igång Caprin (kan ha blivit en Leffe eller två), satt jag på campingen och pratade med två kompisar. Racing vore kul...men vi saknar ett team... Den ene av oss driver företag (Norrsken Metall) och han kläckte ur sig att han hade minsann plats på verkstaden - det största problemet löst. Snart smiddes planerna och sent på kvällen hade vi i praktiken redan vunnit vårt första rejs :-)

Snabbspola till september/oktober någon gång, när seriegeneralen började lägga ut trådar inför nästa säsong och kallade till stormöte. Var alla tre fortfarande sugna?

Visst! Efter regelmötet började vi på strategin. Reglerna är rätt strikta, bilen får ha max 150 hk enligt regbevis, ingen trimning, inga motorbyten, inga turbobilar. Bilmodellen ska gå att hitta på Blocket för 5000 kr, i med bur, stol och bälte, kör!

Eftersom vi är ett väldigt strukturerat team byggde vi snart en Excel-lista över 5000-kronorsbilar på Blocket. Effekt, tjänstevikt och jämförelsetal. Listan toppades av Honda Civic CRX Vtec 1991, just över 10 kW/100 kg. Men sådana är det ont om. Ibiza Cupra, en tidig Escort RS2000 (innan man styvade upp disktrasan till kaross) och Citroën BX 16v kom därnäst.

Nu var vi inte beredda att resa alltför långt för att handla bil vilket begränsar urvalet en del. Norrland har lite mindre rost kanske men också betydligt mindre utbud på denna typ av bil. Kepskillarna i början av 1990-talet verkar ha kört annat häruppe... Vi missade några RS2000 som ärligt talat verkade rätt muggiga.

Då dök det upp en annons på en bil som legat och gnagt i mitt bakhuvud sedan Teknikens Världs bankalas 1991.



Nissan Primera GT fick vad jag minns enormt goda vitsord för sin körglädje och kapacitet på banan. 149 hk, 5000 kr och med just över 8 kW/100kg teoretiskt sett i klass med BMW 320. Dessutom, inte minst viktigt, heritage från BTCC :-)

En passus här är att jag var stenhårt fan av BTCC och önskedrömmen var egentligen att bygga en utseendemässig replika av Ford Mondeo BTCC. Men bara 130-136 hk gjorde att Mondeon låg rätt dåligt till på vår finurliga lista. En av de första frågorna när vi lade upp planerna var om vi skulle köra bara på kul, eller försöka lite mer seriöst. Lite mer seriöst, tyckte vi då.

Så siktet var inställt på Primeran. Visst, underkänd på kassa avgasvärden kändes som en chansning men google indikerade inga andra typfel än läckande ventilkåpspackning som kladdar olja på stiften och ger misständningar.

Nu tog flera ronder sms- och mailpingis med säljaren vid. Bilen i Kalix, typ 30 mil bort, och mitt beställda biltransportsläp var sent... Men till slut lyckades två av teammedlemmarna synka kalendern med säljaren, barnbarn till "tant" som köpte bilen ny 1991...och så kom det en bild på messenger till mig...



Nu var vi på rull!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Steg nummer ett när bilen kom hem var förstås att försöka reda ut motorproblemen.

Motorn gick klockrent på tomgång men så fort man varvade gick den illa.

Vi googlade möjlighet till felkoder men fick inte riktigt fram något så vi tänkte att det var lika bra att börja med de enkla grejerna. Kompressionsprov (OK!), nya stift och då varvade den upp fint. Provtur, men efter något hundratal meter var det samma visa igen.



Primeran har gummislang till fuelrailen så det är rätt enkelt att känna på trycket - inte så imponerande. Vi kopplade loss slangen och körde i en dunk, klart lågt flöde. Lika när vi kopplade förbi soppafiltret.

Nissan har varit snälla och gjort ett lock i golvet så det är ganska enkelt att komma åt pumpen, som sitter i tanken. Där såg det inte riktigt ut som det ska...



Hela förfiltret täckt av svart smet!

En kik ned i tanken gav svaret.



Fullt med sand i tanken! Nu började vi undra, kan någon ha busat med tanten och hällt sand i tanken? Notera förresten att bilen tydligt haft hyresgäster som lämnat kvar sitt matförråd. Inte bara på tanken visade det sig, utan snart sagt överallt i hela bilen.

Nåja, vi tog ned tanken, och gjorde rent. Påfyllningsröret ser misstänkt lagat ut och det passerar vänster hjulhus - förmodligen har det haft ett hål som fyllt tanken med sand från hjulsprutet.

Vi slängde i Biltemas hi-performance Walbrokopia, och se, då gick motorn som en klocka igen!

Med det sorterat kunde vi gå vidare med bygget. Nu var planen att börja med det som absolut krävs för att köra, nämligen bur och stol med bälte. Finess hade inga färdiga mått för Primera och att köra ned en 5000-kronorsbil till södra Sverige för att malla kändes lite sådär. Tyvärr är det ont om firmor som skyltar med liknande tjänster i norrland - alla "känner" ju någon som bockar. Det gjorde vi också, visade det sig, Becur i Bureå krökte gärna rören efter våra mallar.



Det blev rätt bra. Förresten så haltar dokumentationen en aning - vi är tre personer som bygger på bilen men inte alltid alla samtidigt... Vi valde att bygga enligt rally grupp E ungefär, trots att kraven i cupen egentligen "bara" är en folkracebur. Men ska man lägga ned jobbet kan man lika gärna bygga en bur som kanske duger till något annat också, tänkte vi.

Alla som har byggt bur själv vet att det är rätt bökigt, speciellt om man inte gör det varje dag. Men till slut hade vi ändå pinnarna på plats, och stol att sitta i.



Parallellt med byggandet hade vi letat andra grejer. Cupreglerna tillåter inte "coilovers" men dämpare och fjädrar är fritt i övrigt. Tyvärr är det rätt ont om sportfjädringsprylar till Primera - om man inte ska ha "coilovers" och åka hellaflush, typ. TA Technix valdes bort (dåliga recensioner), Koni hade bara fram, KYB likaså. Primera 1991 har ju en rätt kul A-armsframvagn och en form av multilink bak. Framvagnen hängde med en generation eller två till men bakvagnen fanns bara fram till P10-generationens slut, 1996/97 typ.

Bilstein hade en sats med dämpare, dock inga fjädrar. Men det finns ju separat. Fjädrarna dök upp snabbt men dämparna velade vi med lite för länge...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ska bli kul å följa Nissan freak som jag är. Men har aldrig vågat köpa en gt själv då jag fått för mig att dem är lite för törstiga för gatan till å från jobbet.
Men hade ute exets std primera på bana vid några tillfällen å den gick helt ok förutom alldeles för slö....

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Välskrivet och kul! thumbs up Ser fram emot fortsättningen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kul med långlopp, roligt med ovanligare bilmodell än saab/volvo.
Ni kommer garanterat få jätteroligt thumbs up

_________________
Karl Vestgöte
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
De som gillar Primera (eller Infiniti G20 som den kallades i USA) verkar rätt insnöade på att första generationen är den roligaste, men jag har egentligen inget att jämföra med - förutom andra liknande bilar av samma årgång, och i förhållande till dem står den sig bra. Men jag har heller aldrig kört speciellt mycket framhjulsdrivet med lite forcering...

När instrumentpanelen skulle in i igen lyckades vi knäcka blinkersspaken (limmad sedan tidigare) och torkarspaken sprätte isär. Den gick att sätta ihop, men fungerade inte. Ut på skroten och leta Primera, och visst fanns det bilar. 2 eller 3, men alla lite nyare - och med airbag. Då passade Nissan förstås på att ändra spakarnas infästning. Jag kollade alla andra Nissan av motsvarande årsmodell - olika spakar i alla.

Nåja, de nyare bilarnas spakar såg i alla fall ut att ha ganska lika kontaktstycken. Resten borde väl gå att ordna. Precis när jag ska betala kommer Jocke som äger skroten förbi. De har själva kört något rejs så vi pratade bort en stund och då kommer han på - vi fick ju in en Primera 1991 som en tant körde hit häromdagen. Undrar var den tog vägen? Den stod i ett hörn, inparkerad så jag fick krypa in genom en bakdörr. Men spakarna var rätt!

Första rejset närmade sig med stormsteg och vi beställde delar enligt en hyfsat välordnad lista. Fort insåg vi att vänster bakre fjäderbenslagring var i starkt behov av byte:



Visst problem dock, de ganska dyra lagren fanns visst inte på lager hos den tyska webshop vi valt som hovleverantör av delar. På Mekonomen/Meca var lagren ännu dyrare och fanns lika lite på lager. Ebay.de gav inte heller några bra vibbar - tills Mister-auto.de dök upp. Lager på lager, så att säga och till halva priset!

Vi har ingen bild på hur det egentligen såg ut, men lagringen hade rostat av helt runt kanten, mycket märkligt. Högersidan var fräsch men byttes förstås också.

Nya skivor runtom körde vi också på, men eftersom bilen hade bra bromsvärden på besiktningen tänkte vi chansa på att oken skulle fortsätta funka. Det är ju ändå budgetracing... Men så var det det där med bromsbelägg...4 timmar, rejstempo...jag sorterade snabbt bort Red/Green/Yellowstuff, jag har knappt läst om någon som var nöjd. Då hittade jag bara Mintex 1144 och Ferodo DS3000 som angavs som passande belägg.

Men det var svårare att hitta någon som kunde sälja och få hem grejerna med drygt två veckor till rejspremiär. Under tiden hade fjädrarna landat:



Sänkning på 35 mm kändes rätt lagom. Men precis när vi skickat iväg beställningen hittade vi en sida i USA, www.motoiq.com - många intressanta projektbilar och en av grabbarna kör just en G20 (ok, Primera då) i en racingserie därborta. Visserligen mycket friare reglemente men värt att be om tips. Hans råd gällande fjädrar var hårt i dubbel bemärkelse:

"Be careful of lowering springs that are not stiff enough and make the car too low. Nearly all lowering springs that fit stock perches are too soft for the ride height. On a P10 on street tires you probably want to runs something like 9kg front and 7kg rear. The front is sorta stiff due to a high motion ratio."

En snabb, icke vetenskaplig mätning av våra fina fjädrar pekade på runt 2 kg/mm (om det nu är enheten han menar). Nåja. Vi fick i alla fall bra tips på hjulvinklar också.

Men så var det det där med dämpare. Gott om ebay.de-firmor som säljer till bra kurs men då är ju supporten tveksam. Tyvärr kunde ingen svensk vara i närheten av priset så det blev ändå ett set som åkte runt Europa på lastbil innan det till slut landade på min lokala ICA Speedshop.

Samtidigt hade vi haft en lååång vända runt detta med däck. Reglementet säger gatdäck, inte R-däck, men trots diskussioner på regelmötet kom det ingen definition av R-däck. Ingen treadweargräns, utan flera team ville att tävlingsledningen skulle avgöra från fall till fall. Det är ju bara att acceptera men gör det lite svårt att agera snabbt eftersom tänkt däckval måste bollas med dem först.

Efter en tids funderande hade vi en "shortlist" på Hankook Ventus V12, Bridgestone RE002, Kumho Ecsta XS KU36, Yokohama Parada Spec2 och Toyo Proxes T1-R. De flesta tillgängliga för runt 500-600 kr/däck online i 195/50-15. Då fick en lokal däckfirma chansen att stötta lite med bra pris på däck och de fick fria händer mellan dessa, och möjligheten att gå upp till 205/50-15. Varför 15 tum? Tja, vi fick tag på fälgar tokbilligt och nånstans ska man börja.

Nu var det nära rejs och som alla ni vet så blir det sena kvällar när alla små saker ska ordnas. Men vi jobbade på. En sak i taget...

Bilsteindämparna var gula och fina men skulle det verkligen vara insatsdämpare till bakvagnen?



Är det en mutter?



Nej!

Med tre dagar till rejs valde vi snabbt att inte ens försöka bygga om. Bakdämparna kändes ändå hyfsade.

Men fortfarande inga bromsbelägg! Firman i UK som kunde ordna fram belägg snabbt slutade plötsligt svara. Firma nummer två skickade så fort de kunde men leverans till fredag...nej. Vad göra? Vi tog ett snabbt beslut - två uppsättningar belägg fram från Biltema, och så hoppas vi på regnet som alla vädersiter faktiskt förutspådde. I regn borde väl beläggen hålla två timmar i alla fall?

Torsdag kväll och vi fixade det där sista. Bromsljus i bakrutan, extra dimljus, fräscha vätskor, bromsbelägg. Tvätt, och lastning!



Fredag eftermiddag före rejs skulle vi bara hämta upp hjulen hos däckhandlaren, startnumren hos skyltmakaren och sedan rulla upp till Fällfors för besiktning och träning. Vad kan gå fel?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Rolig läsning, det här skall följas thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Vad får den för betyg efter första rejset då?
Såg sladdigt ut men i övrigt, bromsar, framvagn, motorkaratär osv?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vi kommer till det Mattias, vi måste ju skriva ikapp :-)

Vid 16-tiden hörde däckfirman av sig och meddelade att våra däck har minsann inte kommit. Nu var det illa, bilen står på Kormoran (eller nåt) 195/60-14, minst ett däck med en liten bula så de kändes inte rejsmässiga. Fälgarna som rejsdäcken skulle på hade klappslut 195/60-15 (eller så), inte så lämpligt i regn. Däckfirman fick order om att lägga på vad de kunde hitta i 15" så vi i alla fall hade något att åka på.

Medan en annan av teammedlemmarna stod redo vid däckfirman att lasta hjulen i sin bil, drog jag upp Primeran mot Fällfors och besiktning med efterföljande träning.

Besiktningen gick fint och då förklarade jag däckdilemmat för Bengan som både sköter besiktning och driver Skellefteå Drive Center. Vi har ju däck, menade han! De hade testat några 205/50-15 på sin bil förra säsongen men gått upp till 16". "Låna dem så ni har något att köra på!".

Däckmaskin finns på plats i Fällfors så det var fullservice på besiktningen kan man säga. När vi fick upp rejsfälgarna insåg vi att bytet var klart motiverat - däckfirman hade lagt på 195/65-15, Conti Eco-Contact eller något med den mjukaste däcksida jag sett (dragracingslicks undantaget, men inte lågt ifrån). Nu fick vi två Michelin och två "Duro". För att minska understyrning lade vi Michelindäcken fram...

Ut på provkörning och snart visar sig bilen väldigt överstyrd (men med ojusterade däcktryck!), och så luktade det soppa. Depåbesök för att justera tryck, kolla det där med soppan och låta nästa förare känna på bilen. Vi hittade inget uppenbart läckage utan skyllde på slabb vid tankning.

Med justerade tryck var bilen mer hanterbar men nu var det en pöl med soppa där baksätet varit. Inte bra. Snabbt beslut om att förare nummer tre får ta två varv bara för att känna på bilen innan vi lastar och åker hem för att felsöka ordentligt.

När jag kört upp bilen på släpet och håller den på bromsen medan vi ska tippa upp, så gick bromspedalen i botten! Illa. En bromsslang höger fram sprack. Slangarna skulle vi förstås ha bytt innan rejset, men...

Nu var det lite mer panik, hur ska vi få tag på en bromsslang när klockan är över 20 en fredagkväll? Biltema öppnar tidigt på lördagen men har inga slangar som passar enligt listan. Så vi drog hem bilen till mig och letade i min låda med slangar efter diverse projekt. Lite modstulna av att det är banjo på oken - jag har aldrig haft några sådana bilar förut. Men eftersom det var M10x1 hittade vi en slang som gick att gänga in, och som hade chans att täta.

Samtidigt hade de andra tagit bort plåten mellan bagagerum och kupé för att komma åt locket till soppapumpen. Inga uppenbara läckage där heller men vi kunde inte släppa tanken på att det kan ha runnit längs med påfyllningsröret, och lagt sig ovanpå tanken för att sedan skvalpa in i svängarna. Mer noga tätning och så hålla tummarna...

Av bara farten tog vi bort "dimljuslocken" och ordnade lite mer fri passage för kylluft till bromsarna också. De blev nämligen varma redan på de få varv vi testade... Kvällsmek ute har ändå nån sorts charm när det inte regnar!



Lördag morgon drog vi då upp bilen igen, avlastning i regn, upp med tält och allt det där som hör till. En timme före start ville tidtagningen att alla skulle rulla ett varv eller två för att testa tidtagningen. Då fortsatte det lukta soppa och en ny pöl dök upp i bilen! Dessutom spolade det in mängder av vatten vid infästningen för buren i golvet.

Nu var det minst sagt stressigt. Vad göra? Vi bestämde oss för att sätta en förare i baksätet och så körde vi bilen i drygt promenadtempo i depån. Vid varje sväng blev det blött... Bort med tätningsmassa och tejp, ny körning och då ser han att det kommer en stråle ur en popnit som håller en av täckplåtarna. Hål i tanken?

Jo, det visar sig att när vi satt dit täckplåten så ligger tanken precis under, och det har blivit ett hål. Popniten ledde in soppan i bilen... Ingen tid att ta ned tanken så vi borrade upp hålet i karossen, och drog i en självgängande skruv med tätningsmedel i hålet i tanken. Med plasttank ska det ju täta rätt bra. Silvertejp runt burinfästningen med tätningsmassa under för att styra bort det värsta av vattnet. För det regnade fortfarande friskt...

Vi hann få ihop allt till start. Jag tog första stinten, startplats någonstans ganska långt bak i egenskap av nytt team. En R5 GTE framför och Golf 16v bredvid... Det här med wheel-to-wheel racing är lite nytt för mig så det var spännande och trångt, men jag hängde i så gott jag kunde. Golfen ryckte förbi direkt men jag klistrade mig på R5:ans stötfångare och ganska snart såg jag att det blev lucka upp till bilarna framför, men också lite marginal bakåt.

Efter ett antal varv tog jag mig förbi R5:an, och sedan rullade det på. Bilen var fortfarande ordentligt överstyrd, även om det släppte ganska snällt. Men i två-tre partier gällde det verkligen att hålla ned tempot för att inte snurra bort sig.

Reglerna säger max 10 varv i taget, så förarbytena kommer rätt ofta. Jag minns inte riktigt vad som hände när för min del, men vid ett av tillfällena så fick Golfen som nämnts tidigare en rejäl stoppsladd i en av 180-gradersböjarna, och några av oss smet förbi.

Något varv senare blev det tajt in mot hårnålen. Minns jag rätt så kom vi ikapp en lite långsammare Saab och då satsade Golfen stenhårt på att ta sig om på innern. Nu insåg jag en ny sak - det är en sak att se bromspunkterna när man får välja spår, men nu hade jag en Golf innanför mig, och en Saab just snett framför. Jag såg ju ingenting!

Fort gick det, så jag stod på bromsen med full ABS in mot hårnålen när Golfen torpederade Saaben och ytterligare en bil från innern. Då smet jag förbi :-)

Golfen stukades hårt men inga personskador och de kom faktiskt ut på banan igen.

Vi fortsatte rulla på, bromsarna verkade klara sig rätt bra i vätan. Men efter ytterligare något förarbyte kom bilen in oplanerat - den suckar i vänsterkurvorna. Soppamätaren på kvarts tank men vi fyllde 20 liter och då gick den bra. Ett tag...det blev tydligt både att det försvinner soppa väldigt fort, och att soppapumpen suger luft när nivån kryper nedåt.

Vi hade bara kört drygt 30 varv innan första tankningen och nu insåg vi att vi skulle behöva tanka betydligt oftare än planerat. Kan bilen dra så mycket? I regnet var det svårt att se om tanken ändå läckte men det får vi kolla noga.

Jag vek in backspeglarna på tunnorna som är banmarkeringar två gånger (en vänster, en höger) men annars klarade vi os från kontakt länge. Ända tills en av förarna snurrade i en chikan och dunkade in vänster bakskärm i en tunna (de är delvis vattenfyllda för att stå kvar). Inga större skador men lite senare gjorde en annan förare en liknande manöver, och då blev det en snabb stop-and-go-bestraffning. Vi hade nog kollektivt tjänat ihop till den...

När vi närmade oss avslutningen så avtog regnet och banan började torka upp. Nu var det läge att börja fundera på strategi. Tolfteplatsen vi hade hållt ganska länge hade ändrats till 9-10 ungefär, mycket tack vare att vår bil faktiskt rullade medan några andra hade problem. Vi var på samma varv som bilen på tionde plats, med inte så stor lucka. Jag tog mitt sista stint med ganska safe körning, spara både på soppa och bromsar...och så bestämde vi att byta förare lite i förtid till sista minutrarna. Tanken var att ge sista föraren (som också varit snabbast hittills) en chans att få komma igång, och inte bli inbytt bara för att köra 2-3 varv.

Det funkade bra, han fick 8 rena varv medan teamet som jagade oss fick gå in och byta med bara 3-4 varv kvar. Man kör ju 4 timmar från start så målflaggan kommer vid en ganska given tidpunkt...

Summeringen blev alltså en nionde plats, tittar man på bästa varvtiderna så är det ungefär där vi hamnade ur det perspektivet också. Vi är toknöjda, bilen höll ihop och allt funkade trots att den var rejält svårkörd. Med bättre däck (och kanske rätt dämpare bak) ska det gå att kapa rätt mycket av de sekunder som skiljer mot de snabbaste. Om vi får rejsbelägg som håller, och hittar problemen med soppan, så ska vi nog kunna fortsätta vara med i topp 10. Kanske ingen jättebedrift i ett startfält på 18-20 bilar :-) Vi körde totalt 109 varv, segraren 123 eller 124, så det finns lite att jobba på.

Så, Mattias - vi tycker nog att det känns som bilen har potential. Framvagnen känns fin, bromsarna med Biltemabelägg funkade ju faktiskt (med riktiga belägg och kylning borde det kunna bli rätt bra) och motorn drog också ganska bra. Nu sitter det standard katalysator (ingen vet om den är bytt, bilen slog om till 20 000 mil på fredagsträningen) och standard avgas, vi har inte ens hunnit justera tändningen... Dessutom släpar bilen säkert på några onödiga kilon fortfarande - alla centrallåsmotorer, och tre elhissar sitter kvar, liksom en massa kablage och asfaltsmatta.

Förarna behöver en del jobb dock. Men ändå - vårt snabbaste varv var 1.50.654s, snabbaste varvet av alla hade segrarna på 1.45.487s. Visst är 5 sekunder mycket men det sitter lätt 1-2 sekunder per varv bara i bakdäcken, tror jag.

Till slut var vi hemma, med en lätt bucklad Primera och med stärkt självförtroende. Rackarns så kul det var!




Knappt två veckor till nästa!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Men ni måste ju lacka den i STCC look

Tror för övrigt min gamla Golf 16V går i samma serie.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det finns en plan om att följa en BTCC-strajpning, vi får se...det beror lite på vad vår kontakt på foliering vill göra också.

Svart Golf 16v? I så fall är det nog den som inte är så rak längre :-(

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



therealpinto skrev:
Det finns en plan om att följa en BTCC-strajpning, vi får se...det beror lite på vad vår kontakt på foliering vill göra också.

Svart Golf 16v? I så fall är det nog den som inte är så rak längre :-(

Gustaf


Låter som en plan med looken

Oups , vad har då hänt
Kört på rygg eller varit på date men annan deltagare?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Underbart skrivet, när har ni nästa tävling?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Golfen försökte sig på en omkörning på innern i en hårnål, men missbedömde greppet/bromssträckan och hade närkontakt med en Saab (tror jag att det var).

Nästa rejs körs lördag 23 maj och däremellan är det ju storhelg med massa andra åtaganden så det blir säkert lite kort om tid att få ordning på allt, igen :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Snacka om att kickstarta igång en tråd! Tänk att en gammal Primeras öden och äventyr kan vara så intressant att läsa om. Bra skrivet, kommer följas thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Väcker gamla minnen från vår gamla P10:a som vi körde MSLS (som då hette Östgöta långloppsserie).

Typ tokstandard med bur, stol och bälte, sänkfjädrar och P11 bromsar fram med vattenkylning



Året var 2000 och jag tog min licens

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Mitt svar försvann när linan gick av igår ;-)

Kul att se en till Primera! Vi får ju tyvärr inte byta bromsar alls (och bara kyla med luft) vilket är en nackdel, 257 mm skivor är inte så stort. Det är en av sakerna som jag övervägde i Excelarket, att även ta med bromsarnas storlek - det finns ju alternativ med större grejer, Ibiza Cupra och BMW 318i Compact har ju 280-286 mm skivor och det är rätt stor skillnad.

Å andra sidan - nu kör vi på detta och man kan inte alltid vara helt rationell.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Wärhner skrev:
Väcker gamla minnen från vår gamla P10:a som vi körde MSLS (som då hette Östgöta långloppsserie).

Typ tokstandard med bur, stol och bälte, sänkfjädrar och P11 bromsar fram med vattenkylning



Året var 2000 och jag tog min licens



Jag tror att det var den som vi hade en del härliga fighter mot när vi körde Ford Focus

_________________
Mikael Ståhling
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Sådär, då har vi gjort lite mer undersökningar på vår patient.

Vi började mek-kvällen med att ta ned tanken för att försöka reda ut varför pumpen suger luft när man svänger. När vi satte igång bilen bytte vi ju pumpen till Biltemas Walbro-kopia, och även om den i stort sett passar så sitter pumpen inte riktigt rätt.

Primeran har pumpen monterad i 45 graders vinkel i sin hållare, och förfiltret är vinklat för att komma ned till botten av skvalpskottet.



Biltemas pump är gjord för att sitta rakt ned i tanken och filtret sitter i 90 graders vinkel:



Det gör att filtret pekar uppåt och då suger pumpen förstås luft tidigare. Det såg vi ju redan när vi stoppade i pumpen men sedan var vi helt fokuserade på att se om motorn gick, och glömde bort det här.

Dessutom sitter pumpen lite högre i hållaren. Nytt filter är beställt och så ska vi finjustera positionen. Det var nästan 20 liter kvar i tanken nu när vi tog ned den, och med den nivån så sög pumpen luft rätt enkelt. Så vi har rätt goda förhoppningar om att få lite ordning på detta.

Nästa steg var att kolla upp hur Biltemas bromsbelägg pallat rejset - vi bytte ju aldrig, i regnet...



Det var väl dags, kan man säga :-)

Tre belägg såg ut sådär, ett hade mer kött kvar:



Vi körde 27 mil enligt trippmätaren, kan man reklamera tror ni? ;-)

Rejsbeläggen bör landa i brevlådan på måndag och sedan är det förhoppningsvis okej.

Under veckan har vi också fått hylsor gjorda så vi kan montera Bilsteindämparna i våra bakre fjäderben, och som backup finns annars rätt typ av ben på den Primera som står på skroten här - lyckokast, eftersom jag bara sett ett enda sådant fjäderben på Bildelsbasen...

Nu blir det lite helgledigt för PrimeTime Racing innan vi lägger i högväxeln till nästa rejs.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Nu har rejsfoton kommit upp hos CaLe Motorfoto också:

http://calemotorfoto.blogspot.se/2015/05/sdc-5000-9-maj.html?spref=fb

Det var överstyrt, som sagt...



Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Mekarvecka igen och nu tar vi oss an Primeran med nya krafter. Måndagen såg oss modifiera de befintliga fjäderbenen för Bilsteindämparna - tredje gången vi tog ned benen och då gick det fort...

Nya bromsslangar runtom men ett bromsrör bak måste bytas. Egentligen ska man väl byta ALLA bromsledningar i en rejsbil...men...tiden!

Vi hängde också på Mintex 1144 bromsbelägg fram, hoppas de funkar hyfsat. Fast nu har vi spårat att Carbotech verkar göra belägg som passar så kanske är det läge för ett sett XP8 eller XP10 ändå.

Tanken visade sig ha kvar en del grus efter tidigare äventyr, nu har vi varit minutiösa i att rensa den. Om bara det nya förfiltret med rätt (?) vinkel dyker upp så ska det nog funka. Som reserv har jag beställt lite andra filter som kanske kan modifieras. Men det borde väl finnas en marknad för Walbrofilter med en liten slangstump så man kan vinkla som det behövs? Jag hittade bara en sådan lösning med massa adapters i Australien :-/

En uppsättning fälgar till är också beställd, det var lite tunt med vettiga hjul lokalt.

Prognoserna säger just nu regn även för kommande rejs - bra kanske för våra bromsar men det skulle vara väldigt skönt med uppehåll känner jag.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande