Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Goda råd för en som blivit banbiten | 5892 besök totalt |
Hej!
Jag tog mig till Mantorp för några dagar sedan och tog en kurs i banracing med Ginetta g20, det var utan tvekan det roligaste jag någonsin gjort kände hur racing hornen växte samt insåg hur detta var något jag absolut måste fortsätta med. Helst skulle jag vilja köpa en Ginetta G20 och fortsätta åka på Mantorp men dessvärre bor jag i Sthlm utan möjlighet till en garageplats så jag måste köpa en bil som jag kan köra till banan. Dom punkter som för mig kändes avgörande för den fantastiska körupplevelsen var den lågavikten, däcken, bromsar samt den grymma växellådan. Så som vi fick lära oss köra bilarna var självklart ett stort steg från hur man kör bil i verkligheten och känslan jag fick var hur skulle en vanlig bil kunna klara av dessa extrema påfrestningar på framförallt växellådan, bromasar etc Min fråga är vad är det bästa alternativet för mig, vill ha en bil som jag kan köra till och från banan inte en bil jag kör dagligen utan enbart för trackdays och vilken bil klarar av dessa påfrestningar bäst utan att det ska behöva kosta en större förmögenhet ? Budget på bil 80-120 000kr budget per år för eventuella reservdelar avgifter etc 50-70 000kr Med vänlig hälsning / H _________________ Honer Akrawi |
||
Absolut enklaste och billigaste och egentligen bästa sättet att snabbt få mycket mil och träning och snabbt bli snabbare förare är att köra Endurance/Långlopp.....
finns ett team med 2st ginettor som har lediga platser..... kontakta Niklas Johansson på http://canardracing.com/ så kan han hjälpa dig nästa race 13 juni |
||
Med den budgeten; 'kan du få nå't betydligt bättre än en Ginetta. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
I princip alla moderna bilar klarar att köras så. Njaaa, närmar vi oss vikter på två ton så är det väl inte alla som har bromskylning osv som räcker iof. Men alla lättare bilar iaf De flesta moderna småbilar är ju framhjulsdrivna och det är ju en smaksak om man tycker det är okej eller om man vill proppsa på bakhjulsdrift. Då blir utbudet betydligt mindre. Så som sagt, är det okej med framhjulsdrift tycker du? _________________ Magnus Thomé |
||
Det är en ganska generös budget vilket ger stora möjlighet till bilval.
Eftersom du inte skall bruka till vardags vill slå ett slag för en sportbil och inte en sportig bil. Inom din budget råkar jag veta att det finns en Opel Speedster till salu. Gissar på att service och slitdelar är ca 15 000 kr per år och resten kan du köra för. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Hade nog satsat på något så lätt som möjligt, följdslitage på bromsar och däck blir mycket lägre, och det är mer ekonomiskt på så vis.
Elise (eller Speedster, om man inte skäms för att åka Opel ) eller Mazda MX-5 är väl ett par alternativ som dyker upp lite snabbt. Vill man vara lite mer exotisk och vågad kan man åka till Storbritannien, välja och vraka mellan RX-8:or för runt 20000:-, sedan kan man byta motor varje banhelg för pengarna som blir över. Framhjulsdrivet kan Clio II 172/182 vara alternativ som går att ha mycket kul med. Clio III RS 203 borde gå att klämma in i budgeten, då får man dessutom en rätt ny bil (2011), om man vill åka och hämta själv. Clio III RS 197 är inte lika bra på bana, men finns förstås till betydligt lägre pris, eftersom de är äldre. Megane III RS går också att få in i budgeten, förmodligen 2010 års modeller, men då har man 250 hästar och en lite annan upplevelse (som jag kanske med handen på hjärtat inte kan rekommendera, som RS 250-ägare). _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||
Porsche 944/968 Exempel
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Tack allesammans för era tips.
En lätt bil med bakhjulsdrift är något som jag helst skulle vilja satsa på, tänkte kolla hur det skulle vara att gå med i ett team inom endurance som Fredrik rekommenderade låter ganska klokt då man slipper allt bök. Men vill gärna höra era tankar om just bra bilalternativ. _________________ Honer Akrawi |
||
Fördelen med endurance upplägget är att det är möjligt att bara "komma" med hjälmen och nån annan fixar allt både före och efter..... och canard teamet har en väldigt duktig förare/mek i Niklas Johansson... så är även duktig på lära ut körtips...... men gå till www.facebook.com/slcracing så hittar du bland annat omboardfilm till Niklas varv på gotland ring som är rätt kul att se hur han kör... och teamet hittar du här. https://www.facebook.com/canardracin annons från teamet om lediga platser för nästa tävling ... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Nybörjarsvängåkaforum Goda råd för en som blivit banbiten | 5892 besök totalt |