Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Eunos Roadster Turbo -96 - Kokoro *Kinnekulle 1.01* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök idag (82967 totalt) |
Köpte min fjärde miata, en Eunos Roaster 1.8 -96 i äkta Japanvitt
Denna har jag lyckas beställa över e-post ifrån england, utan att sett bilen i verkligheten, eller ens pratat i telefon. Igår åkte jag tåg tillll Göteborg, virrade runt i hamnen nån timme, hittade bilen och körde hem den till Nacka samma dag. Skriver lite längre om importen vid tillfälle. Hann med en sväng småvägar i solnedgången på vägen hem |
||||
|
||||
Har inte lyckat identifiera märket på fronten än, letat lite, får leta mera
Internet vink! |
||||
Idag har jag:
* Städat och tvättat bilen. * bytt vattenpumpsremmen (för den gick av i morse, jävligt glad att det inte hände igår) * satt dit nya svenska lysen * tagit bort solskydden och ersatt dom med täckbrickor. |
||||
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Snyggare, å mer plats i kupén, ersätter med en streamer på utsidan ist. |
||||
Alla är inte korta i rocken. På vissa NA-modeller är solskydden dessutom av tvådelad variant som hänger ännu längre ner i synfältet när de saggat lite med åren. |
||||
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
||||
|
||||
Importen Jag har länge tänk vad som gör mig glad. Reflecterat över tidigare val när det gäller bilar och kom fram till att dom bilar jag köpt med hjärtat alltid blir bättre än dom jag köpt med hjärnan. Med det i tanken började jag fundera exakt vad jag ville ha. Kom fram till att en överladdad mx-5a är det jag behöver, och fick för nån månad se provköra en väns turbo bil med 225hk på bakhjulen, blev kär direkt! Jag ville ha en väldig specifik specifikation: * Ingen ABS * Inga airbags * Servo * AC * Diff Denna kombo finns bara på Japanska bilar vad jag förstått, och som riktig nörd i japanska bilar så ville jag ha en äkta JDM bil. Så jag började maila med olika enustiaster i england som specialicerat sig på importear tidiga mx-5or ifrån japan. Detta är enmannaföretag oftast, och den som jag till slut köpte av har ett annat heltidjobb, och gör bilhandlen som bisyssla. Dom jag mailat med känns som en själv, mkt trevligt folk som gör det för dom älskar det och inte för att tjäna pengar. Så när jag väl hittat en kille med en bil av rätt spec så är det bara att kolla på bilderna, komma överrens om ett pris. Allt detta över e-post (ca 40st blev det). Sedan satte han bilen på en fraktbåt till Göteborg, dock på vägen dit så fick han punka och fick byta ett bakdäck, och missade nästan färjan. Dagen efter satten jag mig på X2000 till Göteborg. På tåget! Där hämtades jag på stationen av en annan MX-5 entusiast, John, som jag aldrig träffat förut, tack John för skjutsen! Vi åkte runt i gbg hamn i säkert 45min innan vi hittade dit jag skulle. Först anmäla sig och visa leg, sedan fick jag gå nån kilometer till några G4S vaker som sedan skjutsade mig till bilen. Inga nycklar i bilen, så mhv av G4S vakten fick vi tag i hamnarbetaren som hade en låda med nycklar han hällde ut på marken så letade vi till vi hittade min Bilen strax efter jag kört ur hamnen Sedan körde jag bilen hem. Pga av det udda bakdäcken va bilen lite instabil, drog lite höger på gas och vänster på motorbroms. Men jag vande mig rätt fort. Vid Norrköping så tog jag utflyktsvägen en sväng, stannade ett tag i solnedgången och var väldigt lycklig. Älskar att åka miata på backroads! Utflyktvägen Hemma! Väl hemma har jag tittat lite nogrannare på bilen. Skicket på bilen var som utlovat, förutom att den va lite väl skitig lite överallt. Men jag hittade mer godis på bilen än vad han specat så den jämnar ut. Om nån vill köpa billiga högerstyrda bilar, men inte vill åka själva till england, så får ni kontakta mig så kan jag levera till dörren! |
||||
|
||||
Härligt Tobias, det är sånt här jag behöver läsa när jag känner sug efter att sälja caymanen och köpa en miata med någon slags överladdning igen:) Det är fantastiska bilar de där små rackarna..
Är det turbo du tänkt dig eller kompressor? Du borde vara hyfsat van vid pappersexcersisen vid import! Såg faktiskt din gamla silverfärgade med lejbanstickers på hornsgatan i helgen och blev ännu mer sugen på ett byte:)! _________________ Robert Gladh |
||||
Våra race- och banåkarbilar Eunos Roadster Turbo -96 - Kokoro *Kinnekulle 1.01* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök idag (82967 totalt) |