Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Patriks V8-räser - modell 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (85676 totalt)
Andreas76
Avesta
Här sen Jul 2012
Inlägg: 14



Pinnbultar kanske kan fungera eller insatsgängor???

_________________
Andreas Anderström
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
De måste ha nåt att sitta i också. Ska jag ha lådflänsen orörd så behöver jag en adapterplatta som sticker ut över startkransen. För att nå dit behöver plattan var 20mm tjock. Säj att jag vill ha en gänglängd i godset på minst 10mm. 30mm adapterplatta låter mycket även utan att veta hur lång ingående axel är. Innan jag får hem lådan och kan studera den mer ingående så är allt spekulation.

Lådan är byggd för tryckande urtrampningslager (om jag inte misstagit mig), befintligt tillhörande motorn är dragande. Behöver jag bygga om även för detta på lådan så lutar det nog åt en helt omsvetsad kopplingskåpa ändå.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
patjo skrev:




Det är den klipskt placerade oljereturen från gaveln av toppen...


Senaste dagarna har präglats av ett lika frenetiskt som resultatlöst sökande efter själva täcklocket som utgör övre anslutningen till returen. Även motsvarande lock på andra cylinderraden hånskrattar åt mig från sitt gömsle.

Under sökandet hittade jag dock oljeavskrapplåten. Jag hade glömt att det skulle finnas en sån...

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Täcklocken är fortfarande missing in action och jag börjar undra om de inte låg i nån av bilarna som gick till skrot för ett par veckor sedan i alla fall trots att jag kollade igenom dem två gånger.

Däremot har en växellåda dykt upp.



Nu följer ett idogt mätande och velande kring hur adapterplattan skall se ut.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
En första framgång...



Lite på chans såg jag till att spara nav och drivaxlar från Alfa 156:an som nyligen avvecklades. Gissa om axlarna passar rakt på?

Men det finns ingen styrning/centrering mer än vad skruvarna åstadkommer. Brukar det finnas det?

Möjligen är axlarna lite korta, uppskattad spårvidd: 1400mm.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Inre Jointarna brukar styras av en liten kant. Tror inte bultstyrning räcker.
/H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Jag hittar inget sånt vare sig på lederna eller på medbringarna på lådan de hör till. Kanske om jag letar fram rätt skruvar så kanske passningen där ger nån ledtråd. Det slår mig nu, kan anliggningsytan vara konisk?

Tittade i min CAD-modell, det är strax under 1400mm mellan lagergavlarna. Kanske är i rätt härad ändå?

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Begrundar konstruktionen...



Nu kommer det dock ett tag framöver vara fokus på att skrämma liv i sommarbilen.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Sommarbil både besiktad och tvättad! Busmotorn är dock fortfarande inte renoverad än...


Parallellt med den renoveringen så har jag fått låna en Audi-koppling för att prova med men det visade sig vara två fel, splines-diameter och försänkt lamell=för låg trycklplatta för mitt svänghjul. Just nu jagar jag en 996-koppling men säljaren och jag har inte riktigt fått kontakt än.

Dessutom så behöver jag bestämma mig för styrväxel och införskaffa en sådan innan jag kan stänga in mig i CAD-grottan igen.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Tomten kommer tidigt, uppskattad leveranstid var först på måndag.


Klockren passning på lamellen, rätt utforming på tryckplattan så det blir bara mindre justeringar på mitt svänghjul. Medföljde även ett urtrampningslager så nu har jag ett i reserv.



(Jag har säkert vänt lamellen fel...)

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Ofjädrad lamell? Det var modigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Det är ingen leksak jag ska bygga.

(Eller, jo...)

Jag undrade lite över det också men det var vad som erbjöds.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



För att vara djävulens advokat: varför inte ta en 30-ventiles 2.8L sexa från en valfri framhjulsdriven Audi/Passat med tillhörande växellåda? Dessa växer på träd snart och du kan inte slänga en sten på valfri skrot utan att träffa en. Tekniskt sett är motorn mer avancerad än F105L (5v toppar) och dessutom kortare/lättare. Växellådan passar rakt av och det finns vassare kammar att köpa till den över disk. Den är tyvärr försedd med toksnälla kammar och VVT men det är ungefär det enda som behöver fixas till för att ge mer effekt och bredare register än Thema V8:a. Den är dessutom lättare. Visst, det är lite kul med 3L "ferrari V8:a" men den kommer ändå att låta som ett jänkejärn med sitt kryssvev hur än man gör. Reservdelar kanske inte är billigaste/lättaste att få tag på heller.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hjärta vs. hjärna...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Nä, den motorn Patrik har är så vacker att den förtjänar ett nytt liv alldeles oavsett. Och om det är något jag gillar med jänkejärn är det faktiskt ljudet (plus förhållandet pris/prestanda).

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Hjärna vore en valfri SAAB/ Volvo B2x4 med turbo

Annars har Audi fina lättmettal-V8:or på 4.2L som passar rakt av på lådan...300hk oöppnad och billigt (Ajden kör med en sådan). Ljudmäsigt lär det låta likadant, ha ungef. samma dimensioner/vikt (och man kan säkert köpa tre-fyra stycken för priset av en sådan Ferrari-motorn...)

Men jag fattar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Det är väl lite som Mats skriver. Samma tankar som du för fram nu fördes fram redan när jag skrev om motorn och mina planer på AlfaPower men så är det ju, vill jag bara ha nåt på plats som funkar så är det smidigaste vägen. Troligen mer effekt för pengarna, driftsäkrare och allt. Till råga på allt så har jag redan en tillhörande växellåda som både passar och funkar men med den så hamnar motorn på tvären och det vill jag inte. Nu är jag så inkörd på det här spåret att om jag byter motor så kan jag lika gärna skita i det och köpa nåt färdigt. Jag skulle få en Elise, kanske en Exige, för vad jag gett i verkstadshyra och felköp sedan jag började med det här, bara det...

Apropå teknisk nivå, effekt. Jag kan tycka att en 32-ventilsmotor är nog så komplex att hålla på med. Skulle VVT, variabla insug, överladdning, paddelväxling tillkomma så skulle jag aldrig bli klar. Åtminstone inledningsvis så kommer jag ha det elektromekaniska insprutet att tampas med. Ja, det kan vara ett struligt system men av samma anledning, det är inte gjort över en natt att byta ut det heller.

Lyssna på Pontus

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



beepbeep skrev:
För att vara djävulens advokat: varför inte ta en 30-ventiles 2.8L sexa från en valfri framhjulsdriven Audi/Passat med tillhörande växellåda? Dessa växer på träd snart och du kan inte slänga en sten på valfri skrot utan att träffa en. Tekniskt sett är motorn mer avancerad än F105L (5v toppar) och dessutom kortare/lättare. Växellådan passar rakt av och det finns vassare kammar att köpa till den över disk. Den är tyvärr försedd med toksnälla kammar och VVT men det är ungefär det enda som behöver fixas till för att ge mer effekt och bredare register än Thema V8:a. Den är dessutom lättare. Visst, det är lite kul med 3L "ferrari V8:a" men den kommer ändå att låta som ett jänkejärn med sitt kryssvev hur än man gör. Reservdelar kanske inte är billigaste/lättaste att få tag på heller.


-"Det är inte lätt att förklara för dem som inte förstår"


Säger han som har en audi v8 i sitt bygge

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Det kan inte bli rätt varje gång.

I övrigt så är ryktet om min död starkt överdrivet.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Ang styrning av drivknutar så kan du kolla hur det ser ut vid inre knutarna på din sommarbil...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Apropås så blev de två igår...



Möjlighet till felsökning och pyssel finns men med tanke på den takt jag håller så lär det nog inte innebära någon tydbar försening för räserbygget.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Patriks V8-räser - modell 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (85676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande