Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro
1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (49954 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Det är dags att starta den här tråden nu.
Kanske en kort presentation?
Fredrik är namnet, uppväxt med ett klart bil- och motorcykelintresse redan som liten. Så, när jag hamnade på universitetet "råkade" jag ge mig in i att starta upp Formula Student-föreningen på Linköpings universitet och fick vara med och konstruera dessa:





Men nu är jag anställd (iofs på universitetet, man kan ju inte flytta på sig för långt) och behöver något att göra av med lönen på. Så med tanke på tidigare erfarenheter kanske jag siktar på något enkelt med låg vikt? Nja, inte riktigt. Den här videon påverkade nog för mycket: https://www.youtube.com/watch?v=JVc-HVAGSmc

Så utgångsobjektet blev en Citroën Xantia Activa, med den fyrcylindriga turbomotorn som verkar ha suttit i nästan allting PSA byggde på nittiotalet. Trevlig motor, men mer bottendrag än varvvillighet, om man säger så. Hur som helst, bilder:






Bilderna ovan är otroligt snälla, dessa kanske säger mer om skicket:





Lacksläpp? Näe, inte direkt ...

Men för att förtydliga: jag visste vad jag köpte när jag köpte bilen, och är inte besviken. Det gör mig ingenting att den är sliten; antingen så uppdaterar jag den och då hade jag ändå velat gå igenom den fullständigt, eller så sätter jag den i en mur och då behöver jag inte gråta över att ha förstört en fin bil.


Så ja, hur ser planen ut?
Jag har aldrig kört på bana, så detta blir min första erfarenhet av det. Jag har skruvat ganska lite själv, och knappt något alls på saker som inte varit splitternya, så det blir en övning i att meka bil. Där har vi förutsättningarna. Planen är att testa bankörning under sommaren med antagligen CAR och Peugeot Sport Club, och fixa saker på bilen allt eftersom.

Sånt som måste fixas:
Fjädringen "jazzar" eller dansar, antagligen ligger det i glappande bussningar till lägesgivarna för fjädring och krängningshämning
Gasklockor behöver fyllas på/bytas ut
Activacylinder fram behöver bytas ut
R-däck skall införskaffas


Sånt jag vill fixa:
Byta ut skinnstolarna mot något mer skålat
Uppgradera bromsarna, vilket kommer bli ett projekt i sig. Bromssystemet går på samma hydrauliksystem som fjädring/styrning, så jag måste ha bromsok som tål LHM-vätska (en mineralolja av någon sort) ...


Om det här är en bra idé? Tveksamt. Om det kommer bli roligt? Det hoppas jag!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Jag hävdar att det är en skitbra idé thumbs up

Kör hårt!

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Underbar ide! De ska vara snabba (eller i alla fall ha god väghållning) på banan när fjädringen är som den ska.

Motor finns det (tyvärr) mer att önska på, men det ska gå att plocka ut en bit över 300hk om man donar lite. Gärna tillsammans med ett eftermarknadssprut.

Finns en på PSC som säger att han har 400hk ut denna motorn. Nackdelen är att växellådorna klarar av 350Nm bara (jag resarverar mig lite, kan vara lite högre) och diffar är dyrt och svårhittat till ML-växellådan. Men jag tycker du gör helt rätt ändå Kanske överväga att köra med en 16v topp, men då blir det lite att bygga om.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



thumbs up thumbs up

Go crazy!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Tack för uppmuntran! Det kan behövas andra idéer bland alla Porschar och BMWs ibland

Alex: PSC-forumet har jag lite koll på, och har frågat lite kring trim. Det lockar såklart, men jag tror effekt får vänta till jag fått ordning på fjädring och bromsar inför bankörning. 16V turbo vore häftigt, men det kräver ju lite arbete.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
AndreasF
Örebro län
Här sen Apr 2008
Inlägg: 13



Kan bli bra.
Speciellt när Xantia Activa V6 fortfarande regerar i Älgtestet. Obesegrad i 15 år! Porscharna ,991,996,997,GT2-3 ligger närmst men det är fortfarande lite marginal kvar! Det måste ju vara ett kvitto på att något gjordes rätt av Citroen. Din fyrcylindriga med bättre viktfördelning borde vara ännu bättre.

länk:http://teknikensvarld.se/algtest/

_________________
Andreas Forslund

BMW 325i -88
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Idag spårade det ur. Ser från emot färgglada fluid-diagram!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Så jävla cool projektbil👍

Angående bromsar så kommer du nog rätt långt med friska bromsar av originalstorlek med bra belägg på o kanske lite kylning...

Behöver du beställa originaldelar till bilen så släng iväg ett PM så kan jag fixa bra pris.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Så jävla cool projektbil👍

Angående bromsar så kommer du nog rätt långt med friska bromsar av originalstorlek med bra belägg på o kanske lite kylning...

Behöver du beställa originaldelar till bilen så släng iväg ett PM så kan jag fixa bra pris.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Idag spårade det ur. Ser från emot färgglada fluid-diagram!


Dålig stil Fyhr, nu blev jag ju tvungen att uppdatera trots att det inte hänt något ...

Men ja, bilen finns kvar. Tyvärr har den inte blivit i bättre skick än senast. Efter att ha agerat flyttbuss (med bortplockat baksäte får man in sex stycken flyttlådor i en Xantia utan att behöva ta till släp eller annat jobbigt) fick jag och en kompis till slut tag på ett garage i närheten av stan. Men innan vi ställde in några projekt ville vi fräscha upp det lite, så det blev en del städning. Det ni ser på bild här är när vi förseglade taket för att minska dammnedfallet:





Jo, jag jobbar jag också. Till och från. Med saker där jag inte kan skada någon ...

När vi grävde med dammsugaren hittade vi en del "damm":


[Hammaren för skala]


Några bilder från när väggarna började målas, samt några bilder på garaget i det stora hela:












Det här blev mycket av en garagetråd, men ... Det är ungefär vad som hänt sedan senast. Jag ser fram emot hösten när det kommer finnas mer tid, energi och pengar att lägga på bilen i sig. Planen att köra på bana under sommaren gick i stöpet, jag funderade länge på att bara ta mig ut en gång men jag kom fram till att jag vill veta mer om bilens skick innan jag ger mig ut och pressar den hårt. Så fokus har legat på att skaffa delar, verktyg och någonstans att vara.

Bilen ser ut som följer just nu:






En ny plan finns:

*Montera ny fräsch framskärm (finns)
*Montera nya fästen för lägesgivare fjädringssystem (finns)
*Serva motorn med kamrem/oljefilter/vattenpump/etc (finns)
*Rensa inredning
*Undersöka bilens aerodynamik (på gång)
*Fyrpunktsväga bilen, har via lite internetsökningar hittat att en Xantia med dieselmotor (typ samma totalvikt) har 62,6% av vikten i fram, huvva!

*Byta fjädringsklockor
*Racestolar+ratt, bur och flerpunktsbälten fram
*Laga några små hydraulikläckor (antagligen ett Activa-ben fram som behöver bytas)
*Byta bromsar+bärarmar bak till Xantia V6 kombi, vilket verkar vara det kraftigaste jag får dit "bolt on"
*Införskaffa fälgar och R-däck


Nå, hur mycket hinns med innan nästa vår?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
prox
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 65



Kul, detta ska följas med glädje thumbs up! Ska bli intressant att se hur bra man kan få systemet att fungera på bana.

Vad kan fenomenet nedan tänkas bero på? Normalt beteende eller något fel på bakvagnen ? Bilderna dök upp efter en snabb googling.



_________________
Alexander Mullaart
MX-5 -01
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
prox skrev:
Kul, detta ska följas med glädje thumbs up! Ska bli intressant att se hur bra man kan få systemet att fungera på bana.

Vad kan fenomenet nedan tänkas bero på? Normalt beteende eller något fel på bakvagnen ? Bilderna dök upp efter en snabb googling.

[Xantia som beter sig skumt]

[Xantia som beter sig skummare]


Tack för uppmuntran! Vad gäller det uppvisade fenomenet har jag egentligen ingen koll, men kanske en teori: Om jag förstått hydrauliken rätt, tas oljan till bromsarna bak från fjädringen bak. Tanken är att få en "anti-dive" inbyggt i systemet, genom att bakfjädringen sjunker när bromsarna tar mer olja. Om lastförskjutningen blir större än vad som är tänkt för detta system, i kombination med andra belastningar, kanske man får beteendet att bilen ställer sig på framhjulen?

MagnusS: Tack! Jag kanske återkommer när jag börjat skapa en riktig inköpslista. Än är det ett tag kvar att dechiffrera konstruktionen och se i vilket skick den är.

Igår hände lite ute i garaget, det blev ett >12h pass med demontering. Och så blev bilen en (i alla fall halv) pallbocksräser! I och med hydrauliken vägrar jag gå in under en Citroën som inte är uppallad, och så behövde framhjulen komma av för att det skulle gå enkelt att demontera fronten. Bilder följer:


Stooort spolarvätskekärl, det lär bli klart mindre innan detta är färdigt!




Front, luftburk, frontplåt, batteri, batterihylla och huv demonterat


Enligt badrumsvågen i garaget väger frontplåten ~5kg, men stötfångaren är bäst. Utan dimljus, men med regplåt och strålkastarspolning vägde den in på 8,3kg! Viktfördelningen börjar få sin förklaring ...


Vad ska hända här?


Detta är alltså EFTER en kvälls demontering av luftburk och lite tillhörande. Det finns mycket under huven på en Activa ... Boxen på passagerarsidan är för ECU och lite annat, på förarsidan är säkringsbox och den stora burken LHM-kärlet.


Demonterad huv gav bättre sikt, tyvärr missade jag att väga den. Aja, det kommer fler garagedagar.



Bagageutrymmet. Tanken just nu är att a) flytta bak batteriet och b) förhoppningsvis flytta bak det stora LHM-kärlet. Det skulle innebära cirka 20kg längst bak i bilen om jag kör med dagens batteri.

Att skapa en bättre väg in för luften ska också prioriteras. Original tas luften från bakom listen/regplåten på stötfångaren, och leds under kylpaketet till luftboxen i ett rör med ganska smal diameter, veckade ytor, tajta böjar och konstiga riktningsförändringar. Det "finns utvecklingspotential", som det heter.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Kul val av banbil!

Jag hade en Activa som bruksbil för några år sedan som jag gärna hade provat på bana, men för mycket småstrul gjorde att jag tröttnade innan lämpligt tillfälle kom.

När jag en vinter försökte leka lite med bilen och bringa den ur fattning upptäckte jag att styrservot (också en del i hydraulsystemet) inte ville hänga med vid snabba rattröresler och gjorde att ratten fastnade i mitten några sekunder... Ett ganska farligt beteende. Dock vet jag inte hur skicket var på hydraulsystemet och styrservot.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Aleks
Linköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 20



Kul att du fått upp en tråd där man kan följa bygget!
Okej, tråden är väl inte ny men jag hittade den i alla fall först nu..

Hur har det gått under hösten? Hunnit bygga upp ett någorlunda förtroende för bilen?
Om inte så har du drygt 1,5 vecka på dig att få ordning på den så det blir två f.d Elith-studenter på Sviestad med bilar av hopplöst ursprung.

_________________
Aleksandar Z ivanic - Clio Sport 172
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Här går det ... Om inte bakåt så väldigt väldigt långsamt. Det har inte funnits så stor tid för garagefix, och tiden som funnits har lagts på själva garaget. Bakre golvmattan, framstolar, bälten bak och lite annat är demonterat, och en extra motor har införskaffats. Men en tråd på Rejsa kan väl aldrig ha tillräckligt många pallbocksbilder?






Bromsar ska uppdateras till ok från Xantia V6 kombi, vilket ska vara de största som passar "bolt on" samt garanterat tål LHM.

Några saker jag funderar på är stol och däck:
*Var hittar man en bra, FIA-godkänd racestol för oss som är lite större (195cm och 120kg, utan större ansträngning)?
*Jag tror mig behöva R-däck med väldigt styv däcksida, för att verkligen kunna utnyttja den obefintliga krängningen. Minsta fälgar jag kan ha är 15", största jag tror blir vettigt är 17". Om jag inte tänker helt fel borde större diameter (och därmed lägre profil) ge att behovet av extra styva däcksidor blir mindre då däcksidan kan fjädra mindre oavsett egenskaper. Stämmer den tankegången, och har ni några tankar kring vettiga däck för en framtung bil på cirka 1200-1300kg som inte kränger?

Tillägg: Alex; som du kanske märkte var bilen inte färdig, det är ett tag tills dess. Måste hitta LHM-läckorna och laga dem. Vi får ta igen det i vår, jag ordnar franska flaggor!

Och så har jag vägt huven: 18kg. Skinnstolarna var på cirka 28kg var, om jag minns rätt.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 36



Bimarco Futura (säljs brand:ad på många ställen) funkar fint för långa personer och lite tillväxta

_________________
Johan Högström
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
krullibull skrev:
Bimarco Futura (säljs brand:ad på många ställen) funkar fint för långa personer och lite tillväxta


Bimarcon ser klart lovande ut! Finns det någon i närheten av Linköping som har en sådan för provsittning skulle jag vara väldigt tacksam.

I väntan på annat har jag börjat leka och sätta mig in i OptimumLap, för att ha något att utvärdera och förutspå förändringar med. Jag har försökt bygga en Xantia med något höjt turbotryck, men i övrigt original, och testat den på Knutstorp med en Miata som referens. Någon som vill kommentera huruvida det ser rimligt ut, och vad som kan göras för att förbättra modellen?











Den här bilden stör mig. Hur kan greppkoefficienten ändras under ett varv, och hur kan den ändras så digitalt? Om någon har erfarenhet av OptimumLap och kan ge tips vore det väldigt intressant att höra era tankar.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Himlar skrev:

Den här bilden stör mig. Hur kan greppkoefficienten ändras under ett varv, och hur kan den ändras så digitalt? Om någon har erfarenhet av OptimumLap och kan ge tips vore det väldigt intressant att höra era tankar.


Glöm det där, som vanligt faller poletten ned tre sekunder efter att man har ställt frågan publikt ... OptimumLap verkar använda både lateral och longitudinal friction coefficient i den här grafen, och de var inte lika stora på Xantian. Så ja, my bad och glöm det där.

Den här grafen är lite mer intressant! Justerade Xantians friktionskoefficienter till 1,1 och gjorde en simulering över lateralacceleration runt Knutstorp (igen). Kan 1,1g vara ett rimligt värde för en Activa på R-däck? Original ska den ha klarat 0,94g i skid pad på originaldäck.


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Det går framåt, men inte så snabbt. Idag demonterades IC och kylare, för att se hur mycket utrymme det finns att flytta saker bakåt i. Svaret är väl "nja". Det finns ingen plats nu, men med lite ombygge borde det gå att lösa. AC-kompressor demonteras, nytt insug (dragningen original är ändå episkt osportig, så det behöver göras) och flytt av åtminstone en av gasklockorna så ska det nog gå att flytta kylarna bakåt en bit. Bra för viktfördelningen, tänker jag.


Kylare demonterade, ni ser gasklockan jag vill flytta cirka en fjärdedel in från höger bildkant, den sitter precis bakom kylarna på kylarbalken. Anledningen till att allting är blött är att jag var korkad. Fick för mig att jag var på slangkopplingarna till ICn istället för kylaren. Jag blev lite förvånad när det började rinna vatten.



Försöker lysa på AC-kompressorn så den syns här, det går sådär ...



Börjar bli gott om plats, ser ju nästan lättservat ut!



Och checklistan inför sommaren. Bara småsaker ...


Sedan börjar det bli dags att räkna ut var jag faktiskt ska köra i sommar. Lutar åt TANU-CC men det visar sig om det ens finns plats där när jag vet att bilen blir färdig i tid.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Letar runt efter belägg att använda, och utbudet till Xantia är klart begränsat. Det finns två olika ok jag kan använda, antingen original som sitter nu, vilka använder dessa belägg:




Eller uppgraderat till kombins eller senare turbobilars, då får jag dessa belägg:




Är det någon som har tips på belägg som ser liknande ut, som med måttliga modifikationer skulle gå att få på plats i oken?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Problemet kan väl ev vara att de inte tempmässigt håller för bankörning. Vet att det finns dom som kör bana med biltemabelägg, men då måste de bytas ut under dagen eller mellan varje körning. Jag letade själv efter mer race kvalitet och det var inte superlätt. Hör av dig till t.ex. PEAN för lite tips annars.

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro
1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (49954 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande