Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Byta motor i en Seven bil. | 8537 besök totalt |
Har en seven med Ford Kent 1600 funderar på att byta till en nya motor typ en 1600 16v motor eller en mc motor ? Någon här som har erarenheter i denna fråga ?
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
I den röda Cobran som går i Karlstad, stod det i papperna att det var Ford....och i verkligheten satt det Chevy i den.
Det blev reg-besikting. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Intressant om jag byter motor måste jag utföra en ny sfro bes då ?
Jag var och besiktiga den härom dagen och dom kollade inte mycket ex inte bromsarna, bara ljus o co2 var gav mest positiva ord om bilen. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Det gick bra med cobran också....i flera år....
Minnd inte om sfro var inblandade. Ring Kent Holgersson och fråga _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har bytt motor i min se7en utan att gjort någon regbesiktning... dock så är det skrivit så bra motor typ i registrerings handlingarna så det är svår att utröna vad som satt där tidigare Pratade lite med Gustav innan jag bytte motor och det skulle ha blivit en enklare sfro bes. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Det lär vara möjligt att registrera ett ombyggt, amatörbyggt fordon (jag har en kollega som gjort så). Kolla med SFRO.
|
||
Inga problem att byta motor i din sjua. Tala med SFRO först, beroende på vikt och effekt kan det krävas mer eller mindre ändringar på tex bromsarna. Det är många som byter motorer i amatörbyggen iom att de ofta befinner sig i en konstant utveckling. Kolla Locostsweden tex, där har du flera trådar som behandlar ämnet.
_________________ Christer Johansson |
||
I sfro boken står det något om materialtjocklek på rören i just de bilarna.
Det var om att de inte tillät mer effekt än de små bilarna( kolla så att du ej har för klena rör, var väl det i originalritningarna). Men det har väl sfro uppskrivet i sina papper? _________________ Erik König |
||
Jag bytte motor i min, från en gammal Pinto till en något nyare Zetec. Gjorde en kompletterande SFRO-besiktning, den kostar inte lika mycket som den vanliga (tror det var 1700kr). Sen en reg-besiktning på bilprovningen. Normalt ska även nytt bullerprov göras men jag körde en rövare och chansade utan. Det gick vägen med en liten vit lögn på bilprovningen, säg att du har samma avgassystem som tidigare.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Det ska väl inte spela någon roll vad du byter till för typ av motor. Om det är från en Ford eller Yamaha är i min mening skit samma. Tänk bara på att effekt-vikt förhållandet måste vara inom kraven för amatörbyggt fordon. Vissa mc-motorer är intygade på lägre effekt, värt att kolla upp. Motorcykelväxellådor saknar backväxeln förutom på vissa goldwing har jag hört. Kolla med din lokala SFRO besiktningsman innan du börjar ombyggnationen.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
En Goldwing-sexa på 1500 cc skulle väl varar as-fränt.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det får bli en Zetec motor i min bil skall köpa på mig grejor nu för vinterns jobb.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Vi har en Mondeo på gården..som du gärna får kolla om motorn är användbar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Motorbyte i amatörbyggt fordon Ring besiktningen och beställ en regbesiktning ev i samband med en vanlig besiktning Du talar om att du skall regbesiktiga pga motorbyte Har för mig att min regbesiktning kostade 350 spänn utöver den vanliga besiktningen Besiktningsmannen frågade vad han skulle skriva i registreringsbeviset Inga problem alls SFRO behövs inte / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Allmänt banåkaforum Byta motor i en Seven bil. | 8537 besök totalt |