14 Jan 2016 22:37
Klubbmästerskapen KM3 Minnesberg 1 augusti 2015
Årets upplaga av backåkningen i Minnesberg liknade de föregående årens åkning.
Inget negativt menat utan tvärtom.
För egen del startade allt dagen innan åkningen med att hämta bilen i mitt mekgarage i Malmö, således packning av bilen med diverse reservdelar, verktyg 15kg, brandsläckare, reservhjul, varningstriangel, startgas, extra startbatteri, extra bensinpump, extra motorstyrning med kablage, en sats nya tändstift, bromsbelägg fram och bak, startkablar, tre sorters olja, två 12 liters bensindunkar, wipes, gaffatejp några färger, domkraft, liten brandsläckare i bilen av ej godkänd sort, stor brandsläckare, stora trunken med hjälm och övrig personlig utrustning, kamera, filmkamera, några liter dricka, mest vatten, jag har säkert glömt något men dessa prylar pressas ner bak i bilen samt framför och i passagerarsätet.
Olja dränerades från catchtanken (olja från SSM) och lite ny olja 5-40 fylldes på. Extrabatteriet laddades över natten ute i Oxie för att kanske behövas tillsammans med startgas under tävlingsdagen, startmotorn har ibland lite problem med att orka dra runt motorn.
Bilen kördes ut till Oxie och fick byta plats med min cabbe över natten.
Jag har åkt backen i minnesberg sedan 2002 alla åren vi åkt, och det här är inte min favorittävling, jag har vunnit en gång och det berodde på att det började regna efter mitt första åk, den tiden jag fick höll dagen ut.
Upp 06.30 trött som vanligt, jag har alltid svårt att somna dagen innan en tävling. Frukost, dusch, påklädnad i det här fallet tävlingsoverallen mm.
Inga kokta ägg, mackor eller kaffe, som normalt medtages till KM, förplägnad var utlovad i Minnesberg.
Ut och startade bilen, som för ovanlighetens skull klarade sig med bara startgas som hjälp.
Iväg ut på 101an med kurs Minnesberg.
Vädret är bra som utlovat, skall bli uppehåll och lagom varmt hela dagen, vilket det också blev.
Ingen nämnvärd trafik och som vanligt är det svårt att hålla gasfoten i styr.
Alla som har en accerelationssnabb bil vet vad jag talar om (0-100 troligen strax under 4 sekunder).
Anländer bakvägen ner mot tegelbruket och stöter som vanligt på PO Håkansson i färd med att ställa upp tidtagningsutrustningen vid målgången, han har lyckats placera den mitt i ett getingbo i dikeskanten och getingarna var INTE glada, vilket PO fick känna på. Jag hjälpte honom att flytta utrustningen nån meter så getingarna kunde lugna ner sig lite.
Jag gled sakta ner för backen, där många frivilliga händer preparerade banan med sexpackar däck och många trafikkoner som markerar banan och chikanerna som är till för att dra ner farten i backen.
Jag fann en bra parkering mellan matvagnen och ambulansen.
Packar ur bilen och sedan är det dags för besiktningen av bilen som i år genomfördes av Michael Phersson (fick en Godkänd klisterlapp även i år) samt förargenomgången som hölls av tävlingsledaren för dagen, Mats Ek.
Jag fick startnummer 21 dvs 20 bilar skulle åka före mig, tyckte jag verkade bra, ingen stress.
Åken gick fort, några avbrott blev det då tidtagningen krånglade, vi hann med fyra åk före lunch, några hann åka fem.
Mina tider var inte konkurenskraftiga i år heller men det gick fortare och fortare ju fler åk jag körde.
En anledning till mina långa tider var i år att jag inte fick styr på allt vridmoment dvs för mycket hjulspinn i starten, jag åkte även lite för mesigt genom första chikanen.
En tredje orsak kan vara att jag kör med synkad låda, mina växlingar tar längre tid än med doggringad eller sekventiell låda. Växlingarna betyder klart en del på en sådan här kort explosiv körning.
Jag kan som vanligt inte klaga på bilen, den går och går, jag behöver mest laga bilen efter att jag blivit pååkt vilket har hänt framförallt på SSM.
Min Zetecmotor går inte som en klocka utan som en bra preparerad tävlingsmotor som har långa serviceintervaller.
Nån påstår att jag har flest hästkrafter av Sevenbilarna ca 230st och ca 230Nm vridmoment. Maxvarv 7200, en motortyp som jag varmt kan rekommendera, kanske 10kg tyngre än den numera populära Duratecmotorn.
Några incidenter skedde efter lunch men ingen kom till skada.
Mina tider räckte till en fjärdeplats i Roadsport A, Magnus Mårtensson vann med en sekund i år, Grattis!!
Tar mig friheten att återge Jan E Rydqvists beskrivning av ett åk, kan inte beskriva det bättre själv.
"Visiret ner, kollar att ettan är i. Rullar fram mot startlinjen, får klartecken, håller bilen på bromsen, får klartecken att stoppklossen är placerad bakom hjulet, nu är det full koncentration på att få till starten i backen. Motorn upp på perfekt startvarv, tidtagaren gör tummen upp och i ögonvrån ser jag startern drar upp flaggan. Iväg precis i bästa startspåren med mycket nerlagt däcksgummi, försöker hålla precis rätt hjulspinn, upp genom växlarna, chikanen dyker upp, ett tight, rätt spår in och ut, fullt ös in i långböjen vänster som går i en "kanjon" och känns säker, och som sedan öppnar efterhand med en fin utsikt av Skånsk blå himmel och gula sädesfält på både vänster och sedan höger sida. Håll i, sök ett tight sent apex, utnyttja den lilla bankningen, nu går det riktigt fort, måste tvinga foten kvar på gaspedalen och noterar ett lätt släpp på framhjulen och sedan med fortsatt full acceleration in på den korta rakan som går mot vägens krön och in mot slutchikanen. Kom ihåg de helt kalla bromsarna, undvik ställ, och försöka snika igenom med fin slutfart. Måltidtagningen svischar förbi, sedan släpp på gasen, upp med visiret och bara rulla ut och sedan känna känslan av puls och adrenalin upp till öronen, därefter bara cruisa runt i den vackra returvägsloopen tillbaka till startplatsen nere i Minnesbergs by."
/ Bengt Metz
Glömde att ge en eloge till alla som gör det här möjligt, ingen nämnd ingen glömd
Bengt Metz
_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017