Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Lite funderingar kring downforce | 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (27108 totalt) |
Jag har alltid varit fascinerad av aerodynamik på racebilar ända sen ja började intressera mig för bilbyggande men finns ju alltid lite saker man funderar på.
Tex hur mkt downforce kan en hemmasnickrad splitter ge? Vet att de är väldigt mkt som spelar in men borde ju gå att säga på nått ungefär beroende på hur stor den är osv. Samma med vingar? En vanlig stylingvinge lär ju inte göra speciellt mkt nytta men om man kollar på olika rejsingklasser, stcc? dtm? F1 osv? Eller typ en airforce vinge som många här på rejsa kör med? Och sen också hur många kg downforce behövs de för att man ska märka nån skillnad i ökat grepp egentligen? Ett exempel som ja hört vad splitter och vinge ska ge för downforce på är dagens Wtcc bilar. Var i snacket innan nått race som dom sa att splittern ger runt 150kg downforce och vingen 50kg. Dom kör ju hyfsat stora vingar så ja tyckte de lät lite men kanske är för att dom inte har så stor attackvinkel. Fast dom nämnde inte nå om i vilken fart splittern och vingen skulle ge den downforcen.. Wtcc bilen dom snackade om Hoppas de finns fler som är lika nyfikna som mig på de här ämnet och att de kanske finns nån är lite mer påläst också |
||||||||
Förstår att de kan vara lite svårt att säga att dom uppgraderingarna ger si å så mkt downforce men inge som har nå funderingar kring downforce eller egna tankar?
Kan börja med att visa lite vad jag gjort med min bil efter egna ideer samt de man läst sig till å sett på nätet. Hade ju varit riktigt kul att veta om allt verkligen funkar och hur mkt nytta de gör isåfall Ja har en splitter fram med diffuser framför framhjulen och plangolv under motorn. Den känner ja att den gör nytta på bana Bak har jag byggt en ganska rejäl diffuser samt plangolv en bit framför den, om de gör nån nytta kan ja inte svara på men man kan ju hoppas Och jag har även en ganska stor vinge Jag har gjort lite tester på vingen bara för att se så de är bra flöde runt den och de ser helt ok ut, jag testade med en flärp i kartong på bagageluckan under vingen för att styra luften mer uppåt men de blir ändå lite separation av luften längst ut på vingen när man har den i max läge Sen tycker jag de är ganska intressant med vortexvirvlar som f1 använder sig mkt av men de är nog lite svårt för en hobbybygga att få att funka å dra nytta av |
||||||||
Downforce brukar oftast mätas i 150 mph (241 km/h), i vissa som Le Mans mäts det även i 200 mph (321 km/h), men 150 mph verkar vara något av en industristandard. Däremot är det sällan realistiskt att testa i dessa hastigheter vilket gör att man testar i lägre hastigheter och sedan räknar om resultaten. En fördubbling av hastigheten ger er fyrdubbling av både downforce och drag. Sen kan man ju fråga sig hur de väljer att definiera vad som räknas splitter och inte då Wtcc-bilarna så vitt jag vet har plangolv. Vart går gränsen mellan splitter och plangolvet, framför framhjulen, vid framaxeln, vid brandväggen eller nån annanstans? När det gäller bakvingen skulle jag tro att man använder så lite attackvinkel man kan för att skapa tillräcklig downforce för att balansera bilen och skapa minimalt med drag. _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||||||||
https://www.youtube.com/user/RotaryR
Han har några riktigt bra videon. "The 5th Gen Honda Civic vehicle hatchback SiR II! A detailed comparison of the flow field as well as the effect of adding top and mid-level spoilers is shown" _________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||||||||
Förutom att han har noll koll på civicmodellerna va det ju rätt intressant...
Jag kör nämligen en gen6, och det är det han visar, inte EG som han sa i början, utan EK... Bara byta motor, sen är det nog dags att börja fundera mer på aeron.... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
Oj att downforce mäts i så höga hastigheter de trodde jag inte. Då kan man ju inte få spec mkt marktryck i runt 100-150km/h om man inte har nån mer avancerad aerodynamik.
Undre hur mkt downforce de behövas för att märkas? Den där killen följer jag på youtube och de är riktigt intressant att se hans klipp men skulle vara kul om han testade sig på nån mer racebetonad bil nån gång med De här klippet är ju också lite intressant, synd bara att de inte är på engelska |
||||||||
En bra källa om man är aerointresserad är Simon McBeath's artikelserie Aerobytes som bland annat publicerats i Race Car Enginering. Han har även skrivit ett antal böcker som rekommenderas.
Smakprov: http://www.ricemobile.net/downloads/ http://maben.homeip.net/static/auto/ _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Står det 25m/s? _________________ Per Axblom |
||||||||
Stämmer säkert med 50 kg på bakvingen.
Här har du lite data på en vinge med 300 mm i corda, mätt i fri luft i 160 km/t. Jag har ju faktiskt en vän som har en sån där Honda! [img]https://rejsa.nu/im/user/7806/2015-11-21-20-54-19_12095065_991873874167045_7436368860087999218_o.jp[/img] |
||||||||
Kul med lite sån data! Undra hur mkt sämre en vinge funkar när den sitter i störd luft bakom bilen? Är de bilen Rydell körde i WTCC i år? |
||||||||
|
||||||||
Man vet nog bara genom att testa. Det är bilen Rydell kör. |
||||||||
En undran, den där upphöjningen i mitten framtill gör inte den mer skada än nytta? Den hjälper ju nu till att pressa ner mer luft under motorn och lyfta bilen fram eller hur? För dom där små vingarna lär ju inte pressa ut speciellt mycket av luften till hjulhuset utan det mesta åker ju rakt förbi under bilen där du vill ha så lite luft som möjligt. Så hur var tanken angående detta? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
beror väl lite på luftens hastighet under bilen? är diffusorn effektiv så får du ett undertryck snarare. och luft kommer ju alltid in, kanske bättre att styra den? spånar lite bara. _________________ Mattias Broberg |
||||||||
Ju effektivare undersida / diffusor du har desto mer luft vill du ha in under bilen
för att få detta att fungera. Ännu mer luft vill man ha in om man har effektiva venturitunnlar under bilen. Har man en ojämn undersida brukar man vilja har in så lite luft som möjligt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Tanken angåede de är som med de mesta när man bygger, de är en kompromiss för att de sitter en motor/växellåda ivägen för plåtarna. Och jag tänkte att de lär ju bli mindre luftmotstånd med plåtarna under än inget alls samt att dom lutar uppåt efter motorn så de borde bli lite venturieffekt å kanske ändå ge downforce. Plåtarna som styr luften åt sidorna gör nog mer jobb än man tror, tog ner fronten för ett tag sen å man ser tydligt på smutsen på undersidan att all luft som går på utsidan av plåtarna går ut mot hjulhuset och inget fortsätter under bilen |
||||||||
Okej, fast typ 90% av alla splitters är ju plana och även på bilar med helt plan undersida? Här Viper GTSR med även stora tunnlar för fram bromsarna men ändå helt plan splitter? Och om man vill ha in så lite luft som möjligt vid icke plan undersida så borde det ju vara ännu mer fel på Saaben då den inte är helt plan under Eller menar du tvärtom att man vill ha in luft på "vanliga" bilar med ej plan undersida? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Fast du har ju täckt motor och låda? så det ser ju bra ut. Gick inte att se att det går upp efter motorn så jag trodde du hade gjort det plant under. Men hur mycke högre är det under bilen mot vad du har under motorn? Men kan det inte vara så att du får övertryck under motorn och luften vill leta sig utåt sidorna och därför du ser att smutsen går åt sidan och inte under? Går smutsen på mitten delen rakt bakåt eller svänger det också ut åt sidorna? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Dom där stora tunnlarna är inte för bromsarna utan frontdiffuser för att ge downforce, lite samma som jag har byggt |
||||||||
Av vad jag kunde tyda så såg de ut som att luften åker såhär under fronten. Den sugs nog ut på sidorna också mkt på grund av mina frontdiffusers. Den är nån cm högre där plåten slutar mot mitt under motorn. Nja de funkar ju som så att har du en förträngning så kommer luften få högre fart just där för den sugs mot undertrycket som bildas av den större volymen som finns bakom och då kommer de bli som störst undertryck där de är som smalast så risken är nog att delen under motor/låda ger mest downfoce. Googla på venturi tube så hittar du mkt om hur de funkar Men visst hade de varit som du säger att helt plan undersida med lite rake hade ju varit de bästa men har man inte dom förutsättningarna så gör nog de jag har större nytta än inget alls, min bil är ju ändå sjukt stabil i högre farter å de blir bara bättre ju fortare de går så nått måste jag ju ha gjort rätt |
||||||||
Jo men oavsett så är det stora tunnlar där luft sugs upp så då borde det ju bli mindre luft bakom som då ger ett sug? och frågan var det Michael skrev att man vill ha IN MER luft under en bil om den är plan? Jag kan förstå om man behöver luft att kyla låda och bakdiff men annars vill man väll inte ha in mer luft under bilen? En del bygger ju även "kjolar" på sidorna av bilen för att inte luft ska komma in under. Så det är väll så lite luft som möjligt man vill ha? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Racetech Lite funderingar kring downforce | 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (27108 totalt) |