Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2015-08-30 Challenge konbana Lunda Flygfält - Banrekord!
4665 besök totalt
Challenge
Järfälla
Här sen Sep 2007
Inlägg: 119


Trådstartare
Tack för en fantastisk solig dag på Lunda med bra åkning och ett nytt banrekord!
En massa trevliga människor och skön stämning i depån.

Lars Lindqvist pressade sin Speedster till ett nytt banrekord på 1:17,70. Och inte nog med det: Alla hans 18 varv var bättre än tvåan på listan. Av de 18 varven var 11 under 1:19 och 3 var under 1:18. Strålande, han var i en klass för sig denna dag.

Dagens bästa tider per förare kommer här:

1:17,70 Lars Lindqvist Opel Speedster
1:21,98 Anders Broman Honda S2000
1:22,25 Peter Boström BMW 325
1:23,35 Pontus Österlindh Peugeot 208 GTI
1:23,77 Jan Levenrot Peugeot 306 GTI
1:24,80 Alexander Modenius Porsche 997 Turbo
1:24,99 Jonas Hjälsten Porsche 996 4S
1:25,40 Ulf Jansson Honda Prelude
1:25,76 Mikael Hultberg Porsche Cayman S
1:26,61 Max Jarl BMW E30 V8
1:27,38 Kalle Hjulström Sierra Cosworth
1:28,78 Christian Karlberg BMW Z3 Coupe
1:28,87 Per Myrander BMW Z4
1:29,14 Christian Lindblom VW Polo
1:29,30 Martin Örtengren Lotus Elise S1
1:30,51 Peter Mellberg Volvo 242

Bästa förbättringen gjorde Jonas Hjälsten som kapade 14 sekunder under dagen.

Och grattis till Christian om äntligen fick fart på Polon och kom under 1:30.

Tyvärr fick vi lyfta av två bilar som lät för mycket, men sådana är reglerna. Man mäter bullret på utvalda platser varje gång vi kör och denna gång visade mätaren betydligt mer än tillåtna 55db.

Nästa körning är redan lördagen den 12/9 så passa på att anmäla er.

Team Challenge
genom

_________________
Lennart Fosselius
www.challenge.nu
lennart@challenge.nu
Citera
mykie
Gustavsberg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 6



Tack för ett strålande bra arrangemang (som vanligt).
Bidrar med en video på mitt snabbaste varv på 1.25.74

https://youtu.be/gItetl55zZs

_________________
Mikael Hultberg
Citera
pompe90
Sthlm
Här sen Aug 2012
Inlägg: 29



Tack för glada minerna på er som Var kvar. Fick köra iaf 4-5varv så man kunde få några ärliga siffror nu när federaldäcken sitter på.

_________________
Pontus Österlindh
-Volvo V70 D4 - 15
-Peugeot 308 GTi -16 - SÅLD
-Peugeot 208 GTi -13 - SÅLD
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Tack för en mycket trevlig dag bland konerna Vi ses snart igen!

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Anders Broman
Järbo
Här sen Jun 2012
Inlägg: 193



Bättre sent än aldrig, men nu tog jag mig tid att skriva lite och dessutom tacka för en trevlig dag.
Även om min dag blev till en besvikelse körmässigt då min bil lät på tok för högt och jag bara kunde köra tre åk.
Nu är det ju upp till var och en att ha koll på sin bil så att den inte låter för högt, och det hade verkligen inte jag bevisligen då den brölade så högt som 70dB.
Så jag tänkte bidraga med några enkla do and don'ts för att sänka ljudnivån på bilen något.
De flesta vet säkert att det går att slänga på en sk dieselkrök på utblåset och en del sätter även ett kryss i utblåset, så jag svetsade ihop en 90 graders krök som jag dessutom satte ett kryss i.
Å jag veeeet att svetsarna på krysset ser ut som en blind alkis har lobbat dit dom, men gasen tog slut och jag pruttade dit krysset ändå...sådeså
Nu hade jag ingen dB mätare och för gammal telefon för att ladda hem en app, så jag har en dB mätare på väg hem nu från snälla ebay.
Men jag kan säga att skillnaden blev väldigt märkbar, och absolut värd att testa för er som ligger på gränsen.
Jag återkommer med testvärden då jag fått hem dB mätaren, då ska jag testa att ha mätaren bakom bilen på fast varvtal och kanske viktigast åka förbi mätaren på mina 9000rpm.
Ett dåligt tips är att som i mitt fall i ren desperation åka till ett byggvaruhus och köpa flexrör i alu och göra en dieselkrök av, som jag gjorde denna söndag då jag fick veta att min bil lät för mycket.
Det var ganska komiskt att spiralslangen rullade ut sig så pass som den gjorde
Nya tag till nästa år med uppgraderad väghållning och tystare bil.
Och stort tack till challenge gänget som som vanligt gör ett strålande jobb!




_________________
Anders Broman

Honda S2000 Vortech
Citera
Anders Broman
Järbo
Här sen Jun 2012
Inlägg: 193



Fick till slut hem min db mätare och tänkte skriva lite hur mycket skillnden blev med dieselkröken.
Jag mätte enligt sbf två sätt, det ena med mätaren 50cm bakom avgasröret och med 45 graders vinkel och 4500rpm.
Utan krök. 105,7db
Med krök: 99,2
Max tillåtna db 100db, eller 95db beroende på klass på bil tror jag det var.. men skillnad blev det iaf.
Sedan provade jag med mätaren på 10m från vägens mitt och på 1,35m höjd, och fullt på trean förbi mätaren.
Utan krök: 107,3db
Med krök: 100,4db
Så visst gör det en jäkla skillnad med dieselkrök med kors i, men det krävs nog kanske någon mer åtgärd i mitt fall.
Nu ska ju dom här testerna göras noggrannare med nån matta under bilen och fritt runtom mäpunkten osv, och nu hade ju inte jag tillgång till något utav det då jag saknade matta och hade lite trän i bakgrunden.
Jag vet ju att min bil låter bra mycket mindre med katten på, så jag får väl investera i en recekatt kanske.
Då slipper jag dessutom hiva på och av orginalkatten varje år vid besiktningen
Nåja, förhoppningsvis så ger det här inlägget någon annan hjälp någon gång.

/Broman

_________________
Anders Broman

Honda S2000 Vortech
Citera
Eftersnack
2015-08-30 Challenge konbana Lunda Flygfält - Banrekord!
4665 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande