Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (75087 totalt) |
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag vet andra som kört i klassen som sagt att det är lite släggeffekt med tanke på den högre vikten bak (nästan dubbelt mot fram). Men än så länge på regn märker jag inte så mycket av det. Möjligen att den är något svårare att kontrollera när den nått en viss "slip-angle".
Nu fick jag ju inga jätteställ, men de lite större ställ jag fick var ju inga problem att ordna upp, krävde bara en något större motstyrning. Skulle man däremot bli rädd och backa av på gasen hade man nog fått problem, men vilken bakhjulsdriven bil reagerar inte så? _________________ Fredrik Moberg |
||||
Oj vad jag ångrar att jag inte kom ut och hälsade på. Missade något där ...
Även om min grej är karossbilar gillar jag verkligen konceptet . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack, det vore riktigt kul om klassen kunde få nytt fäste här i Sverige. Sen kan jag väl tycka att det inte vore fel om bilarna fick en liten uppdatering (tex insprutning istället för förgasare). Det skulle nog göra att fler blev intresserade.
Det kan jag tänka mig Men det blir ju fler gånger. När du provat denna är du kanske mer osäker på vad som är din grej _________________ Fredrik Moberg |
||||
Läste en trevlig sak på klassens Facebook sida idag. Dom har en klass för förare över 30 år eller 100 kg. Synd att säsongen är igång.... _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Det har tyvärr varken blivit så mycket meckande eller körande med bilen sen sist. Det blir så när det är en massa annat
som pockar på uppmärksamheten. Men den senaste veckan har en del blivit gjort i alla fall. Sist jag körde hade jag problem med att det andra spjället på förgasaren inte öppnade som det skulle, vilket gjorde att bilen storknade när jag gick på gas ut ur kurvorna. Ett ganska störigt fel... Men så kom jag på att bland de 2 pallarna reservdelar jag fick till bilen så låg där en reservförgasare. Så den monterades härom dagen och voila! Helt plötsligt funkade den fint igen. Så nu återstår bara att renovera den andra förgasaren för att få reda på vad felet var. Förhoppningsvis blir det någon körning på Sturup eller så i slutet på sommaren. _________________ Fredrik Moberg |
||||
Då har det äntligen blivit lite tid till felsökande på bilen. Förhoppningsvis kan man hinna med någon bankörning
till i år, trots att det finns mycket annat som tävlar om uppmärksamheten. Idag blev det demontering och rengöring av förgasare. Det verkar som att en genomgång var det som behövdes, för nu går den som en klocka igen. Hoppas det varar. Förhoppningsvis blir det körning på Sturup den 1/9 eller på Falkenberg den 2/9, men vi får se. Inget är bestämt ännu. Ett par bilder från garaget. _________________ Fredrik Moberg |
||||
Förberedelserna är igång, om allt går vägen så blir det körning på Falkenbergs kvällsträning på onsdag 2/9.
Det är bara lite småsaker som ska fixas och sen ska den vara färdig att lastas. Jag hoppas det blir av eftersom jag är ganska sugen på lite körning och dessutom ska jag tävla på Falkenberg om några veckor med Radicalen, så det vore bra med lite smygträning. Jag skriver en liten att-göra-lista så jag inte glömmer något: Nytt kamerafäste Nytt GPS-fäste Kolla vätskor Ladda batteri Provstarta igen (så jag vet att förgasarproblemet inte finns kvar) _________________ Fredrik Moberg |
||||
alltid kul med fakta... det sitter ingen servo heller va??? lite därför jag undra... bilen är ju lätt förvisso.. men men utväxlingen kan ju inte vara super extrem... radical med fler har ju elservo.... jag har helt snöat in på formula 1000 (F1000) där de kör med 1000cc sporthojmotorer med närmare 200hk.. just att få ett snarlikt motorljud av en F1-bil är ju fränt... drömmen är ju att bygga en F1. kopia där man urgår från en Radical sr8 V8. 2,7l. 400hk. och 6-väx. seq.låda med paddlar... mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||
Mmja...här är en bild på kuggstången, men där står ingen info på den vad jag kan hitta, förutom JKD som jag antar är märket. En F1-kopia med en Radical-V8 vore nog ganska cool ja _________________ Fredrik Moberg |
||||
Jaha, då var körningen på Falkenberg avklarad. Riktigt kul att köra och en najs kväll med fint väder. Av
någon anledning ville motorn klippa i velodromkurvan efter chikanen. Något som förmodligen kostade mig lite hastighet på baksidan. Men annars fungerade allt fint. En poäng med att åka just på Falkenberg (förutom att jag ska tävla med Radicalen där nästa vecka) var att få ett kvitto på ungefär hur jag och bilen står oss i jämförelse med andra Formel Basic. Banrekordet för FB på Falkenberg är ca 2sek snabbare än de 50.79sek som jag lyckades sätta. Med tanke på att motorn inte gick klockrent, att jag bara gissat fram chassieinställningarna och att däcken är sen 2012, så tror jag att jag i alla fall inte skulle vara hopplöst efter om jag bestämmer mig för att ställa upp i något race nästa år. Tanken lockar Här är i alla fall filmen från det sista träningspasset på kvällen. _________________ Fredrik Moberg |
||||
JKD = Jack Knight Developments... http://www.gomog.com/allmorgan/JackK tävlar du mot farsan din i radical ? sitter det en vanlig hayabusamotor i Radical PR6 ??? altså kedjedrivning från org. utgående axel till bakaxeln/diffen??? SR3.an har väl en speciell 1500cc. motor med mera borr och lägre slag i samt en extern transverse låda.. ursäkta offtopic! men tänkte om du visste? mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||
Det stämmer bra det, motorn är en uppborrad och strokead (även om jag inte vet om det heter transverse
låda). Det är ju egentligen Quaife som gör lådan till SR3an. http://quaife.co.uk/quaife-products/ Vi har ju bara en Radical och farsan kör lite, men mest är det jag och brorsan som kör. _________________ Fredrik Moberg |
||||
RADICAL SR3: TRANSMISSION » Six-speed sequential transverse gearbox, pneumatic paddle-activated gearshift system with auto-blipper. Gear drive system incorporating Quaife torque-biasing limited-slip differential. Interchangeable gear ratios and integral reverse gear system. RPE transmission oil pump & radiator. Lightweight steel flywheel with multi-plate clutch. http://radicalsportscars.com/cars/sr SR8 har transaxle alltså en RWD växellåda istället för bakaxelklumpen som man monterar i linje med motorn vevaxel samt drivaxlar direkt ut ifrån lådans sidor till bakdäcken likt porsche911, corvette etc. transreverse är när man monterar lådan tvärgående "på sidan" av motorn och ej använder vevaxeln i linje om jag fattat det hela rätt... Jag har lärt mig nå nytt! vad är det för dimension på kedjan på PR6 , SR3??? mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (75087 totalt) |