Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3, 4 ... 36, 37, 38 >> 29 besök senaste veckan (219026 totalt) |
Ja igår var det alltså svängpremiär för lilla kärran, med det trevliga gänget från mx5racing-club!
En konbana nästgårds är ju svårt att säga nej till. Särskilt som den dessutom arrangerades av en trevlig och välkomnande klubb, med den gode Victor Bagge härifrån i spetsen. En kort rapport av dagen följer: Väl på plats, efter handskakningar och lagom fuktig banpromenad, en bana jag dessutom kikat på karta (lånad bild av mx5racing.se): Var det dags, hur svårt kan det vara?! Lite het på gröten missar jag bromspunkt direkt efter flishögen och kör vilse Pyser runt resten av varvet å linear upp igen, nästkommande varv, samma sak När det är dags igen hakar Victor på för å visa vägen, tacktack för det Då går det lite bättre, kör ett par varv till med bättre och bättre tempo, lär mig lyfta blicken lite (Mycket gott råd från way back herr Thomé). Får lite liv i bilen, som behöver hyfsad hjälp att styra in i mitt något ivriga tempo. Pierre var på plats och erbjöd ett par tips och råd, jag tog en liten paus under värsta skyfallet, och var på't igen ett slag senare, tiderna började krypa neråt 50-strecket. Efter en underbart avvägd utgång från 90gradaren till vänster innan flishögen på tillbakavägen, försökte jag mig på samma manöver nästa varv, med lite tyngre nederbörd, kort hård bromsning, hård vänster å på gas. Vilket lät bilen sätta sig å sticka iväg alldeles underbart varvet innan, detta varv. understyrning och en uppäten kon, som hängde under "mudflapen" höger fram. Bara stanna, plocka ut, och lämna tillbaks på sin rätta plats! När det sedan var dags för sprint-cup momentet, 3 heat, där de 2 bästa räknas. Fick jag delta i en egen klass (vilket var väl så trevligt, jag hade tänkt se på), himlen behagade välsigna oss med ytterligare lite friktionsreducerande medel (se bild i ovanstående inlägg). Jag överkokte något heat, men höll mig reko i skinnet de övriga, och vill minnas 51.nåt samt 53.nåt som mina två bästa av de tre (vilket borde vara någonstans i den slöare mitten tror jag? Uppdaterar när resultaten kommer). Ulf i sin Bjärefågel körde bra nära lika jäkla fort när det öste som när det fanns någon dry-spot. 47a på 47a, med någon 46.7X som absolut snabbast, jäkla imponerande. Efter en snabb lunch bestående av två varvkorvar och en cola borta på minirace-banan, klarnade vädret något och det var på't igen. Efter många 50.något och ett varv som kändes bra snabbt, men inte avlästes av varken mina lineup-kollegor eller Eddie (fyyyy Eddie, stå och vara social, jävla sätt ), smackade jag in en 49.26. Målet för dagen uppnått, så vände jag mig till socialare aktiviteter, skitsnack, lögner och drömmar om bättre däck, hårdare fjädrar och torra skor. Nog fasen borde jag kunna kapa minst 1.5 sekunder som förare, och en halv med dyra prylar Summa summarum, en härlig blöt dag, grymt skoj körande och ett schysst gäng! Stort tack till Victor som arrangör Här är en liten hop mobilbilder: Samt en video från Niklas H så ni kan spana in banlayouten: edit: tack för korrläsning Fredrik. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Lägger till ett par härliga bilder min bil från Sofie Thuresson ( https://www.facebook.com/pages/ST-Ph
Det blev i sammandraget en utom-tävlan tid som räckte till tredje plats på gatdäck, G+ i min bok, bättre nästa gång! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Utmärkt, det vore bra att inte ha möjlighet att vinna "övriga gruppen" på walkover Edit: Kommer du till Knutstorp med MSCC den 20e förresten? I dämparfunderingarna har jag även pratat med Hoffmans, som har någon egenframtagen kurva på Nitrons, dock ännu ingen data på denna. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jag väntar fortfarande på att det här ska spåra ur och bli pallbocksräser ... Såg ut att vara ett skoj arrangemang med konbana! Synd att det blev amfibietävling bara. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Detta har jag missat... kör ner till "det gröna h**vetet" på fredag, håller allt ihop kan det bli en anmälan (om jag nu håller ihop oxå, den 19:e ska jag nämligen ut i endurospåret efter sommaruppehållet :P)! Dåligt med info på MSCC-hemsida (eller letar jag fel?), var kan man hitta mer info om tider, mm? _________________ Carl-Johan Hårdh Lotus Elise S2 -01 |
||||||
Inbjudan ligger inte ute ännu, men det är nära nu... Informationen på startsidan "2015-09-20 - KM5 Ring Knutstorp, med prova på" ger en del... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Är det du som roddar på hemsidan Nillet? Nu fanns ju massor! Jag har anmält mig som funktionär till KM5 nu. Rapport från det gröna hålet ser jag fram emot när du återvänt Carl-Johan! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Förlåt Pontus var ju så många trevliga individer på plats som störde (skyller på Victor ). Nice, racerapport
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Knutan är alltid bra! Bilen kändes bra med, hade Pierre som beifahrer första stinten för å inte köra vilse och bättre guide är väl svårt att be om i en Elise. Det gick bättre å bättre mest hela tiden, andra stinten hade lite väl mycket trafik (och en förjävla slö cobra replika med antingen ingen backspegel eller en tjomme bakom ratten), men det gick rätt schysst i övrigt! Kände att jag borde kunna bromsa lite hårdare, och mycket riktigt ~0.5 G efter rakan i loggen. Likaså kunde jag nog mycket väl laddat på lite bättre, mest överallt (Eddies ord: "du kunde gott köra lite fortare", klingar än i bakhuvudet). Mot slutet av andra stinten vet jag inte om däcken var lite varma (conti sport contact ), eller om det började bli lite fuktigt igen, något mer jazzigt än tidigare, men väl så lättkontrollerat! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Tack för en trevlig pratstund.
Det var mig en fantastiskt rolig bana. När den får en nybörjare att känns att "oj, vad jag kör fort" då är det en rolig bana. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
Ja det var trevligt att både prata och köra, till Calle O med! Tar du (eller annan behjälplig Elise med lång låda) 3an eller 2an efter rakan upp för backen? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Det korta svaret är att jag är dålig på att köra och får försöka hitta prestanda genom fancy prylar Det längre svaret är att GAZ kurva ser ut såhär: Vilket givetvis inte berättar hela historien, och det vore bättre med en kraft - kolvhastighetskurva. Men lite kan tolkas in i den. Det primära är att rebound är jääättemycket högre än compression, vilket bevisligen fungerar, men inte är så jag hade gjort det. Tittar man på bara peakkrafterna här i vad jag antar är LBF (trots det står Lbs), så är de lite höga mot de fjädrar jag tänkt i tidigare grafer. Med ännu kralligare fjädrar, alt några (rätt många?) klick tillbaks på justeringen (jag vet inte var i justeringen grafen är tagen). Dessutom är det kul att uppfinna hjul, är inte ingenjör för inget _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Ok då förstår jag. Kanske bättre att du blir min rejsingenjör till mitt nästa tokbygge en Porsche Boxster s.
Lotusen får en ny motor och förblir gatbil/lekbil. Boxstern skall bli fullständigt kompromisslös. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Ah är det den beryktade PCSR boxster serien? Kompromisslös låter skoj, jag är gärna behjälplig med lite tankar och ränkningar! Härligt att du behåller Lotusen, hur blev motorreceptet, kör du på med preppad topp och några spexiga kammar? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Stämmer Pontus. Detaljerna är inte klara ännu men inom kort så blir allt klart med vilka delar som blir unika för cupen.
När det gäller Lotusen så är det en "keeper". Absolut den roligaste bilen jag har ägt bortsett från min G20 (som förövrigt är tillsalu). Receptet blir en topp från KiwiRog med lite andra kammar, justerbara drev och annat skoj. Målbild är 170 hk ungefär. Rätt nöjd sedan med bilen utan kommer bara att uppgradera med allt jag köpt hem till hyllan (bussningar och lite annat). Viktigast är att få till lite mer camber både fram och bak och det kommer lösas under vintern. Vill ha bilen så att det går att köra på bana och väg. Siktar på cirka 2 grader negativ camber md möjligt att kunna öka om andan faller på. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Muahahah...
Allvarligt Pontus du kör bra . Jag har stått på en postering hela dan och sett Eliser göra sub-tior och det är inte lätt att matcha med gatdäck. Det som var kul med din körning är att du kör med i stort sett samma spår, samma broms samma gas. M.a.o. det behövs bara lite mer fart... och då kommer det gå rejält fort O.T. John -> Finns det byggrtåd på Boxstern? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3, 4 ... 36, 37, 38 >> 29 besök senaste veckan (219026 totalt) |