Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2015-09-20 MSCC KM5 Final på Knutstorp Ring | 3 besök senaste veckan (4839 totalt) |
MSCC KM5 Knutstorp Ring Final
Roadsport A och B Vaknade av att hustrun undrade om jag inte skulle upp tidigt (05.30) Jag hade råkat ställa in väckaren på Onsdag så den hade klart inte ringt Upp ur slafen, ner med frukosten, sätta på ägg och fika som skall med, in i duschen och iväg in till garaget i Malmö (bostaden finns i oxie) Föragenomgången var 08.45 så den missade jag, fick en egen genomgång Bilen av släpet och packades ur, Micke besiktigade, missade testen (på dyblöt bana) Kval (på dyblöt bana) fick nytt personligt sämsta tid och fick sista startpositionen Race 1: Upptorkande bana, startade som nr 15 och kom i mål som nr 8 mycket nöjd Race 2: Ännu mer upptorkande bana med som jag tyckte kanonbett Får helt fritt framför mig på gridden, Bell drog ett kardankors och Edlund fick gå i dèpå med nåt löst hjul Starten går och jag får till en kanonstart, går runt Ronny Pettersson kurvan som bil 3, har lite häng ett kvartsvarv Får Hans Aulin som bogseringspartner i stort sett hela loppet, han smiter förbi en gång vid en varvning men jag har mycket mer pulver än hans B-Elis så jag tar tillbaka min placering Edlund kommer i kapp och förbi under racet 1a Henric Månsson med en fantastisk 1.04 tid i A 2a Dag löfqvist 1.05 3a Anders Edlund 1.04 4a Bengt Metz på årsbästa 1.08 Ett KM som blev roligare och roligare Slutställningen kommer senare / Bengt MetzKlicka för större bilder! _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hej Pontus, var stod du som funktionär??
Som den egocentriker man är så har man svårt att hänga med hur det går för andra på tävlingsdagarna Uppenbart var i alla fall att Hans Aulin vann race 2 då han gick i mål precis bakom mig För egen del så var det totalt sett den roligaste racedagen 2015 trots 1.36 tid i blötan / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Jag stod vid kvällsposten och såg dina bataljer med Aulin ner för backen! Hade dessutom längsta promenaden ut. Stort tack till Nillet för skjuts efter lunch _________________ Pontus Fyhr |
||
Sådärja! Antagligen sista körningen för i år är avklarad.
Upp tidigt på morgonen. Åka mil efter mil i ömsom ösregn (då höll jag bägge händerna på ratten) ömsom hyfsat väder. För att komma hit. Knutstorps ring Sedan stå en halv dag och vifta med flaggor och titta på racing med bl.a sådana här. För att sedan stå i kö med likasinnade och själv få köra på banan. Tampades många varv både med den föregående Alfan, Elisen och med den här besten. Vilken fantastiskt rolig bana det var. Till sist var det dags att kuska hem igen och precis när solen håller på att gå ned så kommer pärlan in i garaget igen. En lyckad heldag. Trevligt folk både här och var. Jag fick en massa bra tips av Edvin medan vi stod och tittade på racingen i postering 4. Det var nog tur för när man kommer från tunnelkurvan ner genom svackan och känner sig som en riktig räserförare (det är ett gott betyg på banan när man får känna sig så) så känns det väldigt lockande att fortsätta gasa genom NGK. Det skall man tydligen inte göra fick jag noggranna instruktioner om. Tack! Jag har ont i hela kroppen idag men vilken rolig bana det var. Ett fantastiskt välordnat arrangemang. Pang , pang pang, heat efter heat. Imponerande. Sedan brast det en del när det blev dags för Prova på körningen men efter lite initial förvirring så funkade det jättebra där också tyckte jag. Har jag sagt vilken rolig bana det var? _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Stort tack till Pontus, Fredrik, Edvin - och alla andra funktionärer som inte synts eller nämnts i tråden!
Vi förare fick än en gång uppmaningen att hjälpa till med värvningen av funktionärer och det är jag inte så bra på, men jag kan i alla fall applådera er som ställer upp! Som Bengt skriver blev dagen roligare ju längre den led (olyckligt ordval här...). Med min krasch på KM5 2014 i färskt minne var det inte så kul i regnet (det hade varit listigt att kolla väderprognosen), men det fick mig å andra sidan att ta bort krängningshämmaren bak och mina spacers, vilket när banan väl torkade gjorde bilen snabbare än någonsin och gav mig ett nytt PB! Jag var nog lika glad som Alexander fast jag bara blev 5:a. Fajten med Andreas i Elisen var riktigt kul, trots - eller just för - att jag var snabbare i kurvorna och Elisen snabbare på rakan; jag bromsade mig förbi vid ett tillfälle, men tappade placeringen nästa gång vi kom till rakan... i idioten kom jag lite FÖR nära ett par gånger, men ingen kontakt. Jag ber om ursäkt för att jag inte stannade till prisutdelningen; plikter kallade tyvärr. Jag hann i a f gratulera både segraren och klubbmästaren. Tack också till 2:an Ulf som tog med min vagnbok som jag glömde i Falkenberg. Nu blir det nog inte mer kört i år, så nu börjar funderingarna på vinterns projekt; en sak är i a f klar: min trailer behöver anpassas lite bättre till min bil; den som byggde ramperna hade nog otur när han tänkte; vinschen höll på att slå av min tumme; stödhjul är förbrukningsvara, plats för reservhjul finns inte, m m... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Jag som inte kört i år tyckte det var riktigt härligt att vara på plats och träffa kompisar igen.
Fredrik var ett riktigt trevligt sällskap på posteringen Kul att mina råd uppskattades Sen måste jag säga att vad duktiga ni var på banan. Var ju funkis på Sturup där det var mycket kontakt och sprättandes i gruset. Nu var det istället ett fåtal sprätt i gruset och visserligen var det nära mellan bilarna men helt utan kontakt (tror nog några behövde byta underbyxor efter.. ) Grattis alla som fick pokal med sig hem Sedan skrattade jag gott och se Thomas i sin Modsport III bil ligga framför Clubmanbilarna i RS Sedan verkade det puttas lite på gränserna. Henric med sin gamla kärra verkade visa vad skåpet skall stå i A . Hans filade till B tiderna så det blir något gap till C nu när även Pierre har krupit under tian Synd att det är så långt till nästa KM _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Ja det var bra jobbat. Tror han körde på R-däck i första racet. Med slicks hade vi inget att sätta emot. Jag försökte ett par varv men insåg att det bara var dumt, han var så mycket snabbare. Men var var alla andra? 3st på startlinjen var lite klent tycker jag! I andra var det lite mer vårt väder, och fler bilar. Men faan vad skoj det var Man kanske skulle börja tävla igen _________________ Kristian Bladh Fd. ERC #17 - Team EGO Racing Porsche 944S2 |
||
Årets sista tävling för mig var Mscc:s Höstrejset eller Km5
Då jag inte fick ledigt från jobb så var det bara till att köra upp till knutan när jag gick av kl06.00 Hämtade micke i kvarnby och sen ut på motorvägen norrut. Efter en god frukost som åts bakom ratten på bussen rullade vi in genom grindarna strax innan kl07. Vädret var inte det bästa då det regnade och enligt vissa väderkanaler skulle det regna hela dagen. Iom det skulle regna hela dagen så var det läge att jämföra Avon däcken som jag kör när det är torrt med Toyo däcken som jag har som regndäck, båda i mjuk gummiblandning. Började med Avondäcken i första tidsträningen, bilen understyrde i flera kurvor men framförallt i vänstern efter idioten. Tiden blev 1.21och det var 4.5 sek efter Edlund. Till andra tidsträningen körde jag med Toyo däcken och understyrningen blev aningen värre. Vänstern efter idioten var hopplös. Tiden blev 1:21 och det var 5.5sek efter Edlund. Inför race 1 hade det slutat regna och det torkade upp snabbt. Anders startade i pole till vänster och jag till höger. Sitter och väntar på 5sek skylten när de röda startlamporna börjar tändas. Starten går och Edlud är före in i såghuskurvan, De två följande varven är roliga då jag pressar på bra och till slut kör om på yttern i inbromsningen mot såghuskurvan. Efter det blir det snabbt en lucka och det blir solokörning resten av rejset. Fick bästa tiden med 1.05.36 och därmed pole i race 2 Det visade sig att Anders hade kört ut på regndäcken och efter några varv var tvingad att leta fuktig asfalt att kyla däcken i. Till Race 2 startar jag i pole och Anders sidan om. Väl ute på startplattan, kolla i bakspeglarna att bilarna bakom börjar komma till rätta på sina platser, vänder mig till höger för att se ifall Anders är på plats. Hybridskyddet är säkert bra om det skulle smälla men sikten åt sidorna är som sagt begränsad. Kunde inte se Anders som skulle stå snett bakom mig på innern. Hörde efter målgång att han aldrig stod där, tydligen var inte hjulen spända för han körde i depå efter formationsvarvet för att spänna dem och fick starta från depån. Fick till en bra start och gav järnet från första kurva. Avon däcken greppar bra redan från början och på 2: varvet går på 1.04.17. och nästföljande varv på 1.04.05. Tänk om man kunde knäcka 1.04:an.... men det ville sig inte, men jag är jekligt nöjd ändå. Intressant när man jämför loggarna lite mellan SSM och nu på Höstrejset På SSM körde jag med 3,91 bakaxeln det gjorde en Vmax på 201km/h och bästa tid på 1.05.35 Förmodligen inte helt frisk (kanske överhettad) då den ritade en etta efter idioten och innan bäcken, såghuskurvan kändes konstig också. På Höstrejset körde jag med 3.62 bakaxeln det gjorde en Vmax på 192km/h och bästa tid 1.04.05 Mycket bättre grepp. På de två snabbaste varven pikade sidokraften på 1.7-1.8G (tror det var över bäcken). Film från Race2 https://www.youtube.com/watch?v=3zO3 _________________ Henric månsson SPVM Roadsport A Westfield SEIW 1.9 -98 |
||
Klubben behöver en 5 sek skylt... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Hej Alla
Blev en sjätteplats i år, körde 5 tävlingar av 6 med blandat resultat bla 4a på KM5 Knutstorp Tar mig friheten att lägga upp Hans Aulins film, Hans kör Roadsport B, han vann överlägset i år Man ser mer på denna film än min egen OK Hans?? Det ser ut som jag medvetet släpper förbi Hans på näst sista varvet men det är en miss av mig att släppa en så stor lucka, annars lämnar jag plats åt Hans då han hinner i fatt Man kan se att jag kör som en nybörjare i många kurviga partier, jag är helt enkelt lite feg i min körning, tur att jag har pulver på de rakare partierna Behöver träna kurvåkningen Blev det nytt PB för dig Hans??, skriv gärna en rad ang Racet Roadsport A+B Race 2 / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Bengt, nästa gång du får chans att rejsa med Hans så släpp om honom och lägg dig bakom och lär dig hans spår, inbromsningar osv.. Du kommer ha svårt att hänga med på det kurviga partiet i början, men använd då rakan till att köra ikapp och inte om. När du sen kan hålla jämnt med honom i det kurviga så kör om. Finns ingen idé att ligga och stänga en bil från en annan klass, utan lär dig av Hans körning istället.
Snyggt kört Hans och grattis till vinsten i klubbmästerskapet |
||
Tack för uppmuntran Magnus
Kul att du grattar mig för en fjärdeplacering i Racet, startade SIST i Race 1 I Racet på Sturup blev jag trea Vill bara påpeka att jag åkte på Årsbästa tid på Knutstorp Tävlingen i ett race innefattar ALLA bilarna i Racet, även B-bilarna, om nu Hans hade behövt bli bättre än Etta i racet hade jag klart släppt förbi honom, han hade redan vunnet B bara genom att ta sig i mål När du själv hamnade i ett liknande race tidigare i år hette det att du bogserade bakomvarande hela racet, varför släppte du inte förbi Tror nog att Hans åkte på personbästa tid Talade så klart med Hans efter racet och han hade inga synpunkter på MIN körning, tvärtom, han tyckte det var ball Ha det Bäst / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Jag grattade dig till både årsbästa och placering på plats efter racet
Att du skulle släppa om Hans har inget med placeringar att göra vare sig för Hans som låg etta i sin klass eller dig som låg trea sedan fyra, utan för att du ska kunna utveckla dig själv som förare. Jag trodde att du som pensionerad lärare förstod det. Sorry, ska inte komma med konstruktiva förslag fler gånger utan hoppar ur sandlådan igen. Att Tommy och jag hade ett tätt race hela andra racet på Kinnekulle berodde på att vi var ungefär lika snabba och han var om en gång men jag lyckades återta den platsen snabbt. Kunde dessutom hålla min placering utan att köra defensivt, vilket jag förmodar är anledningen till att jag inte tappade placeringen. Sen råkar dessutom Tommy och jag köra i samma klass om du inte visste det |
||
Tar Tacksamt emot förslag ang min kurvteknik
Du får gärna PMa eller sända vanligt mail, eller till och med använda en sån stenåldersmetod som att ringa, oral konversation är alltid bättre än det skrivna ordet, lätt att det blir missförstånd när man skriver Hoppas att vi fortsättningsvis kan umgås även i sandlådan men utanför offentligheten Ber om ursäkt om jag övertolkade ditt inlägg Vi hörs och syns via PM Mail eller telefon eller kanske över en ÖL Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Eftersnack 2015-09-20 MSCC KM5 Final på Knutstorp Ring | 3 besök senaste veckan (4839 totalt) |