Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt racegarage
9492 besök totalt
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701


Trådstartare
Har just köpt ett hus med tillhörande garage på 80+50kvadrat.
Har varit en gammal bilverkstad så det finns en bromsprovare i golvet i huvudgaraget.
Har hunnit kassera elementen som satt som värmekälla och satt in en vattenaerotemper istället. Ska nu börja med målning och dra ny el innan jag börjar flytta in alla grejer.

Den första frågan till församlingen är belysning. Vad ska man ha i dagens läge? Borde ju finnas nåt bättre än vanliga lysrör?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Ledarmaturer finns med de går åt flera för att nå samma lux nivå som med konventionella lysrör .( Led är dyrare med i inköp)
En T5 armatur med vettig reflektor är nog bästa kompromissen mellan
pris ,livslängd & energiförbrukning.
En öppen T5 "industri armatur" med reflektor anpassad för takhöjden i lokalen är inte fel.
Ladda ner dialux så kan ni göra en ljusberäkning.
http://www.proton.se/sv-se/lighting/guider/dialux/

_________________
Magnus Helin
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Kan inte bidra med något fullständigt on topic, men har du koll på Garage Journal-forumet (www.garagejournal.com/forum)? Där finns massvis med inspiration och tips&tricks, om än med visst fokus på vad som finns och fungerar på andra sidan Atlanten.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



fördelen med gamla typen av lysrörsarmaturer jmf med t5 är att man kan hitta dom i princip gratis. strömförbrukningen är ju högre men hur många år tar det att tjäna in den högre inköpskostnaden?

jag har ett trettiotal gammaldags lysrör i mitt garage på 74m2. drar ca1kw med samtliga på. så dryga 1kr/timmen. garaget används 2-4 ggr i veckan beroende på säsong.

under 13 år har jag fått byta 5-6 st rör/glimtändare. det satt lysrör i armaturena när jag köpte dom på kommunens returmarknad för 13 år sedan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



fördel med T5 lysrör är att dom håller bättre (inte bara innan dom går sönder, T8 blir gärna lite sämre ljus med åren)samt att det är effektivare med tanke på ytan dom tar. T8 som ska lysa lika bra tar ju upp större yta i taket.

sen är ofta ljustemperaturen trevligare med

_________________
Mattias Broberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Sen kan det ju vara lämpligt att dela upp lyset i olika grupper, allt
behöver ju inte lysa hela tiden.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701


Trådstartare




Såhär ser det ut i själva garagedelen. Har börjat plocka bort alla plågar för att göra en översyn på bromsprovarenoch hittade ett par rullar till som verkar varit nån sorts rullande landsväg. Skulle varit fint om man fått dit nån broms så man kunde provköra saker och kanske mappa låglast utan att vara trafikfara!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701


Trådstartare
Wtf hände med bilderna?? Blev tydligen tre kopior av ena bilden bara...
Är det någon som vet av nån bra lösning på enkel broms? Funderar på vattenbroms som används för att bromsa skotermotorer, sitter en liknande kona som på skotervevaxeln på ena rullen nämligen



_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Andra projekttrådar
Projekt racegarage
9492 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande