Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Garage -- Värma garaget?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (19176 totalt)
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308


Trådstartare
Ja, som ni vet, uppvärming kostar. Har ett garage på ca 120 kvm, 4,5 m i takhöjd, kör med oljeeldad varmluftspanna när jag är där (funkar fint) och inget när jag inte är där, förutom en avfuktare. I golvet finns vattenslingor nedlagda, som inte är kopplade till nåt. Funderar på en luft/vatten värmepump som underhålls värme typ 10-12 grader men får lite för mig för höga offerter från värmepumpsfirmorna runtikring, 60-100000 brukar det röra sig om. När jag föreslår begagnade värmepumpar på blocket för några tusen så fnyser dom och ber mig dra österut. Dom vill sälja sina märken och anför att "om jag installerar nån begagnad skit åt dig så kommer du bara ringa och gnälla när det inte funkar så ska du hålla på med sånt så vill jag inte vara med". Nu har jag inte föreslagit Kinesiska pumpar, vilka många tror och hänger upp sig på, för en spottstyver utan märkesgrejer som är begagnade. Har inget emot att köpa en beggad rejäl märkesgrej för 15-20000 och sen få hjälp med installation. Vad kan det ta, en dag? 10000:-, plus material, 5000:- = färdigt för kanske 30-40k, jämfört med 60-100k?
Så jag undrar om nån här vet hur svårt kan det vara att få ihop det själv? Eftersom yrkeskåren verkar högst motvillig till annat än det dom vill prångla ut nytt.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Min första tanke är att golvvärme inte är något bra alternativ om du vill köra temperaturen upp och ner.
Då funkar ju en luft/luft pump mycket bättre, och till en mycket lägre kostnad.

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Sätt in en Mitsubishi luft/luft Q Heat 665. Dom är hel överlägsna när det är lite kallare ute. En sån som du sätter på 10 grader drar inte många kWh per år. Inte så många grader att höja då för att få optimal mektemp. DE tkan du ju göra med din befintliga lösning

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Tror också mer på en luft/luft VP. Alternativt en kombination där du håller grundtemperaturen med vatten och höjer tempen med luft.

Jag kör själv en billig luft/luft från Jula som enda uppvärmning men jag har bara 45-50 kvm. Den har frostvaktsfunktion och sedan växlar jag till lägsta inställbara temperatur på 17 grader.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308


Trådstartare
Luft luft är ju inte märkvärdigt att installera själv och det funkar säkert bra. Men nu tänkte jag utnyttja slingorna i golvet till underhållsvärme och köra på oljepannan vid behov.
En fördel med golvvärme är ju att allt torkar upp så fint.
Så var det slöseri att lägga ner jobb och pengar på golvvärmen när jag gjöt golvet eller inte?
Det dräller ju av begagnade luft vatten pumpar, men jag hittar ingen bra info om hur man får ihop det.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



vi bytte kompisens eldrivna elvärmefläkt till en jula luft/luft pu,p för 5-6 år sedan. kostade ca 5000. installationen är jätteenkel. hans garage är ca 60m2 men i flera rum. funkar kanon. hans sparade in pumpen på första vintern i minskade elförbrukning.

kolla annars http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?PHPSESSID=v976di2spnt . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Costin skrev:
Luft luft är ju inte märkvärdigt att installera själv och det funkar säkert bra. Men nu tänkte jag utnyttja slingorna i golvet till underhållsvärme och köra på oljepannan vid behov.
En fördel med golvvärme är ju att allt torkar upp så fint.
Så var det slöseri att lägga ner jobb och pengar på golvvärmen när jag gjöt golvet eller inte?
Det dräller ju av begagnade luft vatten pumpar, men jag hittar ingen bra info om hur man får ihop det.



Golvvärme låter helt rätt, speciellt om du även ska krypa under bilar etc. Alltid trevligt när inte verktygen fryst fast...

_________________
Roland Johansson
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Kolla med stig på sfinx!
Han har luft/vatten pumpar som du kopplar vatten till direkt.
De är klockrena( har en sån till mitt hus på ca 210 kvm, den större)!
Hälsa från Erik i Tumba bara!
Lycka till

_________________
Erik König
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Jag gjorde som Benny skrev, köpte en luft/luft på Jula och installerade själv, riktigt enkelt att installera och den drar verkligen inte många kWh för att hålla riktigt go värme i garaget. Rekommenderas!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Farsan och jag köpte en värmepump för att värma vårat 75 kvm garage, detta kom vi fram till:
 ha koll på hur kallt det få vara ute för att den skall fungera, våran la av vid -30 och startade inte upp automatiskt.
 hur varmt vill man ha det i garaget? Vi har ca 7 -10 grader varmt och använder kaminen för att få upp värmen när det skruvas. Med luftvärmepumpen så var min temperaturen ca 15 grader vilket är dubbelt så varmt mot tidigare så energivinsten mot elelementen uteblev.

Så för våran del så var luftvärmepump ingen billigare uppvärmning

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



De flesta luft-luft pumpar som jag tittat på verkar ha ett minläge kring 15-17 grader. Fåtalet har någon form av bortrest-läge kring 13-15 grader ungefär, men då är också inköpspriset betydligt högre än "billighetspumparna".

Jag har bara 20m2 vilket är i minsta laget för en luftpump (lösning: Man bygger ut garaget så att en luftpump lönar sig... win win. )
Förra året körde jag bara värmefläkt när jag var där ute, men jag funderar på att lyxa med ett elelement detta året och köra ca 10 grader hela vintern. 10-12 tycker jag är ganska OK när man jobbar - så länge man har lite kroppsrörelser är det inga problem öht att hålla värmen.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



8 grader frostvaktsfunktion finns på en hel del luft/luft. Oftast de billiga då de används i sommar stugor, garage m.m

I mitt fall med ett garage med loft på 50+20 så blir det luft/luft med frost vakt (8grader) och är det inte så kallt ute så höjjer man värmen på luft/luft när man skall skruva. Är det kallt ute så blir det 3 fas fläkt för snabb uppvärmning av luften. Vid 10-15 minus är de sega.

Tråkigt att luft/vatten skall vara så himla dyrt. Hade vart en bra lösning till grunduppvärmning med luft/vatten i betongen då 8-10 grader värme golv är skönt att gå på och torkar snabbt. Men är ingen bra alternativ till snabb uppvärmning då det kommer ta dagar att gå från 8 - 15 grader.

Vart bor du i landet?
Så en lösning hade vart luft/vatten och golvvärme plus en aero temper för snabbuppvärmning av luften.
Dyr och kanske lite känslig om du bor någonstans där det är långa perioder med -10-15 eller kallare.

Finns fjärvärme?
En frånluftsvärmepump får du för en vettig peng och kan istalera själv. Där du återvinner värmen i luften i ventilationen men grunduppvärmning är el. Väldigt vanligt i nya isolerade hus.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
KingCon
Halmstad
Här sen Sep 2015
Inlägg: 4



Har du provat att ringa en "vanlig" vvs:are som inte säljer pumpar? De jobbar ju per timme med det man ber dem om. Så då kan du ju köpa en begagnad luft/vatten eller nya kinapump och be att få den installerad utan åsikter från den som bara är där för att göra det jobbet man bett om.

_________________
Conny Thornberg
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Själv har jag 25kvm som jag värmer med ett litet element och håller 15 grader och funkar bra men där emot har jag 65% luftfuktighet vilket inte är så bra..

Skall man köpa en avfuktare, 2-4000kr

eller köpa en luft till luft VP för dom kör väl avfuktning också?

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



{BÅGEN} skrev:
Själv har jag 25kvm som jag värmer med ett litet element och håller 15 grader och funkar bra men där emot har jag 65% luftfuktighet vilket inte är så bra..

Skall man köpa en avfuktare, 2-4000kr

eller köpa en luft till luft VP för dom kör väl avfuktning också?
Jag kör med en Sorptionsavfuktare som enda värmekälla i förvaringsgaraget (där det nu bara står en åkklippare).
Den behöver stöttas lite för att hålla det över nollan när det blir lite kallare ute.

Men i Kallskruvgaarget är det infravärme och kartonger som liggunderlag.

Det går rätt bra att skruva i 5-10 grader, men nåt softande i soffa blir det ju inte direkt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



vad har du elbolag där ? Många kronor o göra där. elskling.se

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



{BÅGEN} skrev:
Själv har jag 25kvm som jag värmer med ett litet element och håller 15 grader och funkar bra men där emot har jag 65% luftfuktighet vilket inte är så bra..

Skall man köpa en avfuktare, 2-4000kr

eller köpa en luft till luft VP för dom kör väl avfuktning också?


Kondens är en bieffekt på sommaren om man kör dem som AC. Fuktar inte av annars.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Stingray468 skrev:
{BÅGEN} skrev:
Själv har jag 25kvm som jag värmer med ett litet element och håller 15 grader och funkar bra men där emot har jag 65% luftfuktighet vilket inte är så bra..

Skall man köpa en avfuktare, 2-4000kr

eller köpa en luft till luft VP för dom kör väl avfuktning också?


Kondens är en bieffekt på sommaren om man kör dem som AC. Fuktar inte av annars.


Utan att vara helt säker så vill jag minnas att min VP har ett annat "program" för avfuktning där luftflödet genom innedelen är lägre dvs den blåser mycket mindre.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



{BÅGEN} skrev:
Själv har jag 25kvm som jag värmer med ett litet element och håller 15 grader och funkar bra men där emot har jag 65% luftfuktighet vilket inte är så bra..

Skall man köpa en avfuktare, 2-4000kr

eller köpa en luft till luft VP för dom kör väl avfuktning också?


Hur många kWh går det åt per månad på ett ungefär?

Jag vill också värma upp mitt 20m2 på liknande sätt, men drar mig lite för det eftersom det inte ligger fuktspärr i bjälklag mellan garage och loft utan bara isolering (fuktspärr+isolering i taket ovanpå loftet). Är väl lite skraj för att det bildas en massa kondens i bjälklaget.
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Har snackat med en kille som jobbar med värme/kyla. Man tar tydligen en luft/luftvärmepump och klipper av röret på den varma sidan och sätter dit en värmeväxlare. Sedan kopplar man in golvvärmen i den med cirkulationspump som styrs med en enkel rumstermostat. Fråga mig inte om detaljer då jag inte är någon expert men har sett två anläggningar i drift som enligt ägarna funkar utmärkt.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Kan man inte bara köra två st fläktkonvektor modell Biltema för 229kr?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Skruva banåkabil
Garage -- Värma garaget?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (19176 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande