Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar McLaren MP4-12C, 2012 | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (70211 totalt) |
Var på Autoropa Racing Days för några dagar tillbaks. Bjöd Johan Åhlund på en liten åktur och fick denna fina artikel och bilder som överraskande respons på det hela:
http://spoof.se/bilar-och-andra-ford Lägger in lite bilder som Johan tog samt ett tagit av Felix Eriksson från Supersportbilsträffen i Stockholm sista helg. Ref. tidigare om camber/toe. Nu ställd toe hos Håkan, Danderyds Motor. Valde toe in 2 mm fram och 3 mm bak. Blev stabil och fin också i högfart, som bevisar att min egen hemmagjorde lösning inte var helt på topp _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Jodå. Nästa gång får vi hoppas han har med sig en hjälm och får känna på den roligaste delen, banan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Lite on board filmning från Mantorp. Hade insugsljudet på lägsta så man hör bara så där av motorn.. Varvade bara till 6000 då fortfarande lite misfire 6000-8500. Kul ändå:-) Hittade felet senare som bara visade sig vara att mekaniker hade stramat oljelocket på fel sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=vprM _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hej. Jo, inte så mycket körande att berätta om faktisk... Det visade sig att en vipparm hade gått av, samt att ventil-shimsen hade fallit ner i motorn någon plats. Sannolikt har den kommit i vägen för nåt då motorn gav ett tickande ljud. Det hela slutande med ny motor från fabriken som skall monteras i dom närmsta dagar. Sen skall det köras:-) _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hej Jan
Fasiken vad tråkigt !!! Hoppas verkligen att de löser sig för dig. Är detta en svag punkt på motorn ? Hur är det , är dör kam kjedja på denna eller du måste byta rem typ var 18 månad också ? Hoppas du får ut och köra samt njuta lite innan det är dags för vintersömn Med vänlig hälsning, Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||
Notan för det gissar jag att man inte vill se. Låter som nåt som borde framkalla mardrömmar. Det tar dom väl på nån garanti? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Hej igen
Jo då, det är andra som betalar, som tur är. Va jag vet är detta fel inte alls vanligt. Det är faktisk inte en vanlig vipparm, men en arm som ligger mellan ventil och kamaxel och bara följer med upp och ner. Man använder denna lösning då hydrallöftare inte klarar så höga varv. Två kamaxler, fyra ventiler per cylinder, ett kamkädje som driver ena kammen, som i sin tur har kuggar mot andra kammen. Dom börjar montera nästa vecka... Annars så har vi använd tiden till att göra ny X-pipe:-) Ger 5-7 hk mer än McLarens eget sportsystem och låter som det bör göra:-) På ena bilden ser ni original som jag hade. Stor burk där luften krockar i mitten. McLarens eget tar bort mycket av burken, men rören är kapat på samma sätt. Ni ser eftermarknadssystem till höger samt det som Erik gjorde till mig, minst lika bra! Den till höger tar dom ca 22 000 för... _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hej Björn
Jo tack, ny komplett motor i bilen för ca sex veckor tillbaks. Den kom som ett part number på en stor pall, inklusive nya turbos, generator, AC pump, insug, alla rör och slangar mm. Faktisk hade en fjäder på kopplingen också brustit, så det blev ny kopplingsdisk också:-) Sen kom frågan om inkörning, och där finns det mååånga olika uppfattningar.... Manualen säger man bara skall ta det lugnt första 100 milen. Dock finns det många som hävdar att dagens kolvringar oftast trycks utåt vid förbränningen, så jag chansade på att samma gäller på denna. Då har man ett "fönster" på kanske 50 mil, med helsyntet, där det gäller att få slipat in cylinderväggar medan det finns gott om kantar på kolvringarna. Receptet går ut på delvis fullgas varvat med motorbroms för att få ur "slipdammet". Resultatet skall bli 2-10% mer effekt än standard, samt mindre sot i oljan och på kolvtoppar pga bättre tätning. Har nu körd den relativt hårt i 50 mil, vilket har varit ett nöje:-) Sen får framtiden visa om det var rätt. Annars har den nu fått 3,6 camber fram och 2,1 bak. Kombinerad med 10 mm bredare framdäck, Cup 2, tycker jag den nu har den balans den borde haft från början.. Dock mer giftig när det släpper, men då gäller det bara att vara snabb på ratten:-) _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Lite bilder på nya avgassystemet. Det roliga är att den nu bara dämpas av turbos och kattar, inget mer, sen 2 x 3 tumms x-pipe, och det blir helt perfekt ljud och ljudnivå, samt plus sex hk:-)
Sen kan man lägga till insugsljudet i tre lägen för att få det precis lagom. På högsta i tunnel och fönster nere är det inget bra för hörseln, men roligt! _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
He he, riktigt roligt att någon är vaken. Det var en tillfällighet, men en bra sådan. Einsteins formel säger väl "att också stillastående objekt har energi", vilket jag tyckte var ganska passande:-) _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hade kul på Mantorp i går. Många bra bilar och lika många proffe chaufförer, så det verkligt en toppen dag!
https://www.youtube.com/watch?v=xoEP _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
OK, får väl bjuda på denna också. Kurvig driftingbana gjord för andra bilar, men kul ändå:-)
https://www.youtube.com/watch?v=Yqyw _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hej Jan, kul film. Jag kör vita gt4:an o tänkte lägga filmen i min gt4 tråd. Första gången jag ser min egen bil i en film ur detta perspektivet vilket var kul👍
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
[quote="Göte RS6 Sjögren"]Hej Jan, kul film. Jag kör vita gt4:an o tänkte lägga filmen i min gt4 tråd. Första gången jag ser min egen bil i en film ur detta perspektivet vilket var kul👍
Hej Göte. Jo alltid kul att se sin egen bil sladdra omkring:-) Bara att lägga upp naturligtvis. Skicka gärna PM om din länk i fall den är publik. J _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Våra race- och banåkarbilar McLaren MP4-12C, 2012 | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (70211 totalt) |