Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lite funderingar kring downforce
<<   1, 2, 3, 4, 5
27093 besök totalt
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



http://www.formula1-dictionary.net/diffuser_blown.html

Där står de lite om hur f1 har använt avgaserna till diffusorn när dom kunnat pga reglementet.

På forumet
http://www.f1technical.net/

finns de en hel del aero folk verkar det som.

_________________
/Johan Lindberg
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



http://www.racecar-engineering.com/articles/dtm-2014-new-bodies-better . . . .

Intressant länk som går in lite mer på detalj på DTM bilarna. Bland annat hur dom till och med använder backspeglarna för att få aerodynamisk hjälp

Just när det gäller "blown diffusers". Detta är verkligen ingen generell enkel förbättring utan kräver utveckling per applikation för att få det att fungera, och OM man får det att fungera så är det viktigt att tänka på att förbättringen i downforce kommer endast när man är "på" gasen så man får oregelbundet mycket downforce vid samma fart, om man inte programmerar motorn att ge gas i kurvor som dom gjorde i F1... men då är vi verkligen inne på detaljer och inga generella lösningar.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



_aero skrev:
Sen har jag sett att de tyvärr bara är en liten del av diffusorn som har bra flöde, dom yttre delarna störs mkt av hål för hjulupphängningen samt bakhjulen. Tunneln ytters är de jättedåligt flöde i, den innanför den störs nog mkt av att de kommer in luft från hjulhuset, Kanske skulle bygga en avskiljning förbi hålet för hjulupphängningen så skulle de bli mkt bättre?



Jag ser att bilen står uppallad bak, men står på hjulen fram. Men när bilen är i ridehight, vilket avstånd har du från backen upp till de lodräta skiljeväggarna? Vilken vinkel har du även på bakre diffusorn?

Att få de yttersta kanalerna som tar sin luft från den bakre hjulhusen att fungera förstår jag kan vara svårt, här är det kanske mer en fråga om att bara försöka få ut luften från hjulhusen så fort de går utan att generera downforce (är luften kvar i hjulhusen skapar de ett övertryck = lift).

De lodräta skiljeväggarna bör rent krasst vara så nära backen de bara går, om möjligt sitta på gummilister som tätar ända ner mot backen. Har du väldigt hög vinkel på diffusern så behöver inte detta stämma däremot, då den kan behöva ta in luft från sidorna för att fungera (någon nämnde Grupp C bilarna som exempel), men även där är 5cm från backen tillräckligt i de allra flesta fall vad jag förstått.

Så ett tipps, skruva på mer plåtar på skiljeväggarna som går ner till ca 5cm från backen (så har du även tillräcklig markfrigång) och dra dom gärna längre fram under golvet till framför den linje där bakre hjulhusen börjar. thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Inte helt säkert att den ska vara så låg som möjligt. Det finns alltid en gräns när det blir för lågt så att luften begränsas så mycket att diffusorn "stall"ar. Sen vill man ofta ha rake om man har plattgolv för att ytterligare öka downforce (1-2 grader) börjar man då med 50mm fram blir det 80-100mm bak.

http://consultkeithyoung.com/content/cfd-bluff-body-ride-height

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Marcus J arlson skrev:
Inte helt säkert att den ska vara så låg som möjligt. Det finns alltid en gräns när det blir för lågt så att luften begränsas så mycket att diffusorn "stall"ar. Sen vill man ofta ha rake om man har plattgolv för att ytterligare öka downforce (1-2 grader) börjar man då med 50mm fram blir det 80-100mm bak.

http://consultkeithyoung.com/content/cfd-bluff-body-ride-height


Nu får du nog läsa inlägget igen

Diffusorn ska inte vara så låg som möjligt, vi pratar om skiljeväggarna. Och även där skrev jag att det inte gäller i alla lägen.

Rake har inget med saken att göra, jag skrev att skiljeväggarna kan lämpligen ligga 5cm från backen, inte att de skulle vara 5cm där fram och 10cm där bak.

Off topic: Är det bara jag som tycker att allt man skriver på rejsa nu för tiden är det folk som alltid vill säga emot bara för sakens skull?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



https://www.linkedin.com/pulse/air-ducts-down-earth-guide-motorsport-a . . . . väldigt bra inlägg om luftflöde till kylning av Willem Toet.

Off topic: Är det bara jag som tycker vissa tror att världen cirklar runt dom?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Pontus Fyhr skrev:
Krullert skrev:
Enligt Renault ger diffusern på Clio 197 40kg DF @ 70mph och upp till 70kg i högre fart.



I call BS.

Här finns lite att läsa om diffusorer på Lotus, bland annat lite om avgasrörs vara eller inte vara mitt i diffusorn.

https://drive.google.com/file/d/0B4HO3O6GTjFldjNsNzZaQm5Oa0k/view?usp= . . . .


Dvs kika på vad som har gjorts tidigare istället för att uppfinna hjulet igen. Länken Pontus skickar med kanske till och med kan passa en doktorand i aerodynamik från forumet Rejsa?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:

https://drive.google.com/file/d/0B4HO3O6GTjFldjNsNzZaQm5Oa0k/view?usp= . . . .


Limpdjur skrev:
http://www.formula1-dictionary.net/diffuser_blown.html

Riktigt intressant läsning de där om hur dom hela tiden försöker hitta kryphål i reglementet för att utnyttja avgaserna

Marcus J arlson skrev:
http://www.racecar-engineering.com/articles/dtm-2014-new-bodies-better-racing/


Marcus J arlson skrev:

http://consultkeithyoung.com/content/cfd-bluff-body-ride-height


Marcus J arlson skrev:
https://www.linkedin.com/pulse/air-ducts-down-earth-guide-motorsport-applications-willem-toet


Härligt med massa länkat om downforce nörderi Fortsätt med de, de är sånt som var tanken med den här tråden

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Newberg skrev:
_aero skrev:
Sen har jag sett att de tyvärr bara är en liten del av diffusorn som har bra flöde, dom yttre delarna störs mkt av hål för hjulupphängningen samt bakhjulen. Tunneln ytters är de jättedåligt flöde i, den innanför den störs nog mkt av att de kommer in luft från hjulhuset, Kanske skulle bygga en avskiljning förbi hålet för hjulupphängningen så skulle de bli mkt bättre?



Jag ser att bilen står uppallad bak, men står på hjulen fram. Men när bilen är i ridehight, vilket avstånd har du från backen upp till de lodräta skiljeväggarna? Vilken vinkel har du även på bakre diffusorn?

Att få de yttersta kanalerna som tar sin luft från den bakre hjulhusen att fungera förstår jag kan vara svårt, här är det kanske mer en fråga om att bara försöka få ut luften från hjulhusen så fort de går utan att generera downforce (är luften kvar i hjulhusen skapar de ett övertryck = lift).

De lodräta skiljeväggarna bör rent krasst vara så nära backen de bara går, om möjligt sitta på gummilister som tätar ända ner mot backen. Har du väldigt hög vinkel på diffusern så behöver inte detta stämma däremot, då den kan behöva ta in luft från sidorna för att fungera (någon nämnde Grupp C bilarna som exempel), men även där är 5cm från backen tillräckligt i de allra flesta fall vad jag förstått.

Så ett tipps, skruva på mer plåtar på skiljeväggarna som går ner till ca 5cm från backen (så har du även tillräcklig markfrigång) och dra dom gärna längre fram under golvet till framför den linje där bakre hjulhusen börjar. thumbs up

Jag måste kolla upp dom exakta måtten för de men de är över 10cm från marken till skiljeväggarna. vinkeln på diffusern är nog runt 8 grader fast den har mindre vinkel i början och mer längst bak.

Sähär hög är den i ridehight


Som du säger så är de nog nästan omöjligt att få nå bra flöde ur dom yttersta kanalerna utan att bygga in hjulen ordentligt å på ena sidan förstör ju avgassystemet allt också. Så är väl bästa att försöka få dom att suga ut så mkt luft ur hjulhusen som möjligt?
Jag har tyvärr inge bild på diffusern efter jag har kört lite med den men de syns tydligt att de kommer in mkt luft från sidan i dom 2 kanalerna som är bredvid den i mitten vid hjulen så kanske skulle vara en bra ide att bygga skiljeväggarna hela vägen förbi bakhjulen och urtaget för hjulupphängingen för att optimera flödet i dom kanalerna(de röda jag har ritat på bilden) och bygga skiljeväggarna där så lågt som man vågar? Fast 5cm från backen vågar ja mig nog inte på då bilen körs en hel del på gatan med. Kanske även vore en ide att bygga nått framför bakhjulen för att få så lite luft som möjligt att träffa dom?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Racetech
Lite funderingar kring downforce
<<   1, 2, 3, 4, 5
27093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande