Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2015-09-11 till 13 SPVM Final Falkenberg
5932 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
SPVM Finalåkning på Falkenberg Clasic 2015

Roadsport A-B

Vinnare Race 1: Henric Månsson
Vinnare Race 2: Henric Månsson

Grattis Henric till väl genomförda race

Tight Race 1: 0.176 sekunder till 2an Kent "smörgåsnisse" Hellqvist
Race 2 blev marginalen till Kent 4.561 sekunder

48.328 blev snabbaste tiden för dagen satt av Anders Edlund, Race 2

Torrt fint väder ända in i det sista för denna Racehelg tillsammans med RHK och Ginetta

För egen del hade jag varit glad om all körning hade kunnat klaras av på två dagar, om man vill ha ut maximalt av helgen måste man vara på plats redan på torsdagen, vilket jag och hustrun var
Vi brukar bo hos Anna-Lena på Stall stum, som ligger ett stenkast från banan, har gjort så en 5-6 år

Träning kl 09.00 på fredagen, bilen tankad och klar redan på torsdagskvällen, då jag inte har tält, husvagn eller husbil så får jag hålla tillgodo med ett bås nere vid banan
Båsen är rätt stora så vi kan dela det på fyra mindre bilar vilket vi gjorde även i år

Träningstiderna blev i paritet med de långsammare Roadsport C bilarnas tider ca 55 sekunder

Kval gick bra men fortfarande tider runt 55 sekunder

Race ett:

Efter ett otroligt hattande vid linup på banan så gick en rörig start, fanns för mig ingen chans att klippa någon positioner

Hamnade ihop med två BMW M3 bilar den ena en svart B-bil och en Gul A-bil

Lyckades efter mycket fightande ta mig förbi först den svarta med Gunnar Östlund vid ratten, en sympatisk killa med många rattvarv i nävarna, efter ett tag kunde jag passera den gula M3an med Simon Olsson vid ratten

Avståndet bak ökades trots att bägge M3orna hade snabbare varvtider än jag

Raec 2:

Fick startpositionen efter de bägge M3orna då de hade bättre tider från Race 1

Den gula stack iväg lite efter en rörig start med bil som blev stående i escapen

Gunnar fick hålla tillgodo med placeringen efter mig i mål, han hade häng på mig alla 15 varven, Gunnar åkte fortare i de kurvigare partierna och min trogna Zetecmotor såg till att jag kunde skapa lucka på de rakare partierna

Varv efter varv, Gunnar kom nära när jag blev varvad av en vit porsche men jag lyckade hålla undan

Tråkigt nog så är det ju så att när man ska försvara en placering så blir framåtåkandet lidande så bla den gula M3an kom i mål ca 20 sekunder före mig

Bilen går bra som vanligt men aningen långsammare för varje år, frågan är om det är bilen eller jag som blir tröttare för varje år, jag var 53 då jag satte mig i en Caterham och har nu tävlat 6-8 race varje år i 13 år

Om jag kan åka lika länge som Erik Berger, detta fenomen (inga likheter med mig) så har jag 25 år till att åka Race

Jag gick ut som sista A-bil och höll positionen ända in i mål!!

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

För att det inte ska vara två separata trådar så flyttar jag Sten Jarls inlägg från tråd två in hit:

StenJarl skrev:
SÄSONGEN I SPVM SLUT FÖR I ÅR. TOTALT 5 PLATS I MODSPORT 2.Stort tack till funktionärer banpersonal domare o övriga ingen nämd ingen glömd, som gör detta möjligt!!! 3 BRUTNA RACE PÅ GRUND AV ATT VI HAR BLIVIT PÅKÖRDA. SISTA GÅNGEN BLEV DEN SOM TORPEDERADE MEJ DISKAD EFTER PROTEST. DET SKULLE VI SÅ KLART .LÄMNAT REDAN VID PÅKÖRNING 1 OCH 2. MEN DET HJÄLPER JU INTE NÄR MAN SJÄLV FÅR BRYTA.Får väl förstärka bilen typ BMW WTCC, så att den tål smällar bättre. Nu laddar vi för finalen i SSK KLASS 3. pÅ Gelleråsen. Har kört både SPVM och SSK 2015.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Grattis till serie-topp3 i (framförallt) Modsport klass1:

1. Andreas Bodström BMW M3 e46 GTR
2. Alexander Pfister Lotus Europa V6
3. Jonas Jansson Corvette C6 Z06

Såklart, grattis till er andra i klass 2 & 3 toppen med

För oss som inte kunde komma och bevittna spektaklet så vill vi ju se massor av foton och filmer!!!

mvh

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80



I RHK hade jag möjlighet till att, förutom vinna klassen i både RHK och vår egen 1000-cup, även möjlighet att ta hem den totala RHK-cupen för alla klasser.

För att lyckas med detta så behövdes helst seger i båda heaten på Falkenberg och efter seger på lördagen och pole på söndagen var läget gott. Dock så var det lite osäkert om jag skulle klara att ta starten och om jag hamnade bakom Davidsson (Mini) och Daubner (Fiat) var erfarenheten att det skulle var svårt att komma om. Så naturligtvis gör man årets sämsta start ...


_________________
Mikael Mohlin
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Zoomzoom skrev:
I RHK hade jag möjlighet till att, förutom vinna klassen i både RHK och vår egen 1000-cup, även möjlighet att ta hem den totala RHK-cupen för alla klasser.

För att lyckas med detta så behövdes helst seger i båda heaten på Falkenberg och efter seger på lördagen och pole på söndagen var läget gott. Dock så var det lite osäkert om jag skulle klara att ta starten och om jag hamnade bakom Davidsson (Mini) och Daubner (Fiat) var erfarenheten att det skulle var svårt att komma om. Så naturligtvis gör man årets sämsta start ...


Grattis Mikael
Vilken raket SAABen är i händerna på dig. Kanonfin körning, kul att få se film thumbs up

Gillar och känner igen "skrap" mellan växlingarna. Lekte många år med en 67.as 95.a. Förvisso med 4a.

_________________
Rikard Niva
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Mattias A skrev:
Grattis till serie-topp3 i (framförallt) Modsport klass1:

1. Andreas Bodström BMW M3 e46 GTR
2. Alexander Pfister Lotus Europa V6
3. Jonas Jansson Corvette C6 Z06

Såklart, grattis till er andra i klass 2 & 3 toppen med

För oss som inte kunde komma och bevittna spektaklet så vill vi ju se massor av foton och filmer!!!

mvh


Stort grattis till pallen i Modsport 1!!
Mycket lärorikt år för mig då det gäller att lära känna både banor och förare thumbs up Banorna är ganska statiska till skillnad från förarna som varierar mellan kamikazepiloter till proffsrattare

Hoppas verkligen vi (Modsport) kan hålla ihop detta och växa ytterligare med större fält och publik samt snabbare och intressantare race Tack för ett lärorikt 2015.

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356



Jobbar vi på



_________________
Sten Jarl
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Ingen som var på plats som åskådare som tog några bilder?
Riktig kanontävling i alla fall, mycket trevlig!


_________________
Fredrik Moberg
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Ett snabbt urval från Racefoto thumbs up


_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356




_________________
Sten Jarl
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356




_________________
Sten Jarl
Citera
Eftersnack
2015-09-11 till 13 SPVM Final Falkenberg
5932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande