Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i -02 Drifting m54 turbo | 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (65168 totalt) |
Bygger en ny drifting bil och tänkte visa vad som händer i garaget.
Planen är att rensa ur onödiga saker först och sedan börja med buren. Försöker få ordning på elen just nu, i stort sett allt ska ur förutom den utvändiga belysningen sen vill jag få kombi instrumentet att fungera. Motorstyrning blir maxxecu som redan ligger hemma i garaget med en holset turbo och lite andra gosaker men motorbygget får vänta till sist. På väg hem med kärran, en e46 facelift med m-paket Påbörjad demontering... Här är jag nu, smartast hade nog varit att riva ur elen och dra helt ny men nu är det mesta urklippt _________________ Mattias Nygård |
||||
Det går sakta framåt, grovrensat det elektriska så långt det går. Börjar bli dags att passa in buren nu, får se om man hinner börja med det i helgen.
Byggt stolsfäste så man kan torrgasa lite och se vars huvudbågen hamnar Färdigt stolsfäste, fick inspiration av FartFabrikens dito _________________ Mattias Nygård |
||||
Bygget rullar sakta på, fritiden räcker inte riktigt till just nu men lite har hänt. Främre delen av buren är i stort sett klar, saknas fästplattor bara.
Börjar bli lite mer racebils känsla i den nu. Inte kul att komma åt med svetsen runt mac-p rören men det gick tillslut med lite intressanta svets ställningar... Där är jag idag, burbygget tar lite tid då det är första gången. Man får tänka några gånger extra inför varje kap så det inte blir några fel. _________________ Mattias Nygård |
||||
Inga nyheter i garaget men det har beställts lite grejer till chassit istället.
Kommer köra med Yellow Speed Coilovers, http://www.getlow.se kommer leverera dessa samt camberstag till bakvagnen. Valet föll på dessa eftersom dom har snabb leveranstid och rätt pris! Detta kit har också hel coilover bak istället för originallösningen med separat fäder/dämpare. Ska bli riktigt kul att prova, körde med k-sport drift spec på förra bilen och jag tror dessa är minst lika bra! Har även beställt efter T-parts styrvinkelkit så förhoppningsvis blir det några tidiga julklappar i år _________________ Mattias Nygård |
||||
Svetsat in alla plattor till buren nu och börjat montera den bakre delen också.
Planen var att buren skulle vara klar före jul och med tanke på att man är ledig nästa vecka så känns det hoppfullt att få den helt klar. Styrvinkelkit har också ramlat in idag så det rullar på ganska bra just nu. _________________ Mattias Nygård |
||||
Nåja lite har hänt sen sist. buren är färdig och grundad med den rejsiga färgen hagmans 2k epoxiprimer.
Nästa på tur är att få insidan färdig innan man ger sig på bakvagnen som ska få sig nya bussningar och en svetsad diff Bilder: Gul framvagn, coilovers bör landa nån dag nästa vecka. Mera gult... _________________ Mattias Nygård |
||||
Inte blivit så mycket gjort sen jul då man mest legat i sjuksängen men nu börjar det rulla på lite igen.
Byggt en hydraulisk handbroms, svetsat fäste för denna i kupén samt svetsat igen dom hålen som var kvar efter ac-dränering osv. Var skönt att få måla golvet till slut så insidan blir lite mer enhetlig. Hittade ett företag som säljer skärmbreddare och som av en slump även en typ av "ducktail" vinge som passar bolt on på e46 så blev tvungen att handla den också. :P Blev rätt bra faktist, gillar inte hur bagageluckan lutar på dessa bilar så denna bröt av den linjen ordentligt. _________________ Mattias Nygård |
||||
_________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||||
Ja det är en bra grund att bygga på. Håller koll på din e46a, den är riktigt fin! Nej tyvärr bara universal 5cm breddare, ska montera dessa snart så vi får se hur det passar. Jag är rädd att dom nästan är för smal fram då original skärmen redan är så utsvängd över hjulet om du förstår vad jag menar. Enda modellanpassat jag hittat är wtcc kit hos flossman då jag har en 4dörrars. Kostar dock mer än hela bilen är värd men mycket snyggare.. _________________ Mattias Nygård |
||||
4d 330 skulle nog va mitt förstahandsval om jag skulle skaffa banbil idag Mm, förstår vad du menar, e46 har ju ganska fet skärmkant orig fram, särskilt framtill. Nej det finns ju inte så mycket modellanpassat. Hardmotorsport har ju m3-kanter men de är ganska dyra. Min favorit är annars tidiga wtcc/stcc men det är nog inte gratis heller som sagt. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
"4d 330 skulle nog va mitt förstahandsval om jag skulle skaffa banbil idag thumbs up"
Hur kommer det sig? Enklare att hitta delar eller? _________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||||
Skapligt med pulver utan att vara en m-modell med allt vad det innebär i kostnader mm. De rostar visserligen men tror det är lättare att finna ett fint ex än tex 328e36. 4d för att det är enklare med burbygge och plastrutor, de lär vara lite vridstyvare och är också billigare än 330 coupe. Nackdelen är att de inte har original diffbroms men det finns ju att köpa. Själv har jag quaife. I dagsläget skulle jag nog dock modda dit en e36 klump istället. En std E46 är inte heller nån unik bil. Bilentusiasten i mig skulle helst inte sätta kapen i en fin m3a. Med en dussinbil kan man gå loss med gott samvete _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
+1 på den! Jag har en Toyota supra MKIV också och den är man inte heller jättesugen på att sätta kapen i så den här BMWn blev suprans räddning. _________________ Mattias Nygård |
||||
Några timmar till spenderade i garaget och instrumentbrädan har fått ordentliga fästen så den sitter ordentligt, börjar bli riktigt trevligt att torrgasa nu.
Spenderade massa onödig tid på att försöka montera mina breddare fram också men precis som jag misstänkte så blev dom för smal.. Beställde hem 4st till nu, 75mm breda och dessa passade som det var tänkt så nu blir det 75mm fram och 50mm bak, detta ger ca 3-4cm bredare hjulhus runt om. _________________ Mattias Nygård |
||||
Samtliga skärmbreddare monterade nu, blev faktist väldigt bra om jag får säga det själv. Original skärmkanten bak är bara valsad men det gick bra att få ut den så pass att den följer insidan av plastbreddaren.
Har också roat mig med att plocka bort avgassystemet och jösses vilket skit grenrör det sitter på dom här bilarna, värsta dyngan jag sett... Insuget kommer få lämna plats för ett gammalt hederligt m50b25 insug med gaswire istället. Har försökt rensa bort lite onödiga grejer också som inte kommer användas så det blir lite mer lättmekat i framtiden. Har gnuggat bort värsta smutsen från toppen också, blocket är dock fullt med gegga än. _________________ Mattias Nygård |
||||
Hej!
Byggt nytt motorfäste på vänster sida som hade gått av och monterat en stum motorkudde. Blev rätt okej faktist. Börjat passa in turbon och punktat ihop ett grenrör. Ser ut att bli väldigt gott om plats för downpipe. Färdigpunktat grenrör, ska försöka få tid att bränna ihop det med tig'en i veckan. Blev riktigt nöjd med resultatet hoppas bara det ger snabb spool och hyffad toppeffekt sen. Allt för denna gång. _________________ Mattias Nygård |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i -02 Drifting m54 turbo | 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (65168 totalt) |