Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Behov av luftning efter överhettad bromsvätska?
9826 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Hej, var med på licenskursen på Mantorp tidigare idag. Hade förberett mig med ny ATE 200 bromsvätska och hade luftat ordentligt. Lyckades dock överhetta bromsarna efter 5 varvs körning med högt tempo. (Möjligen på grund av lite dålig bromsteknik). Bromspedalen blev rätt mjuk i inbromsningen på långa rakan. Därefter lät jag bromsarna kylas av och de funkade fint efteråt, men pedalen tar nu lite längre ner och känns inte riktigt lika fast som innan körningen.

Är det normalt att man får annorlunda pedalkänsla efter att ha kört bromsarna varma?

Ska jag bara lufta igen, eller borde jag byta ut all bromsvätska igen efter denna bankörning?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Det kan ofta behövas en luftning om man har värmt bromsvätskan ordentligt. Byta ut vätskan behöver du inte, det gör man för att den tar upp fukt med tiden.

Men lufta ut en bit vid varje ok så att du ser att vätskan ser fin ut (den kommer antagligen vara lite mörkare längst ut vid oken där den har blivit som varmast) så kommer antagligen pedalkänslan tillbaka.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Tack för svar. Ok, då tar jag bara och luftar bromsarna i morgon så får vi se om de blir stumma och bra igen =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Då har jag luftat alla ok ordentligt. Kör med metoden att trycksätta reservoaren från ett däck och luftar ett ok åt gången. Det kom inte direkt ut några bubblor och pedalen blev inte nåt bättre heller tyvärr. Jag vet inte riktigt vad som kan vara nästa steg, kolla beläggen så de inte är snedslita på nåt sätt? Eller kan mina bromsslangar hålla på att ge upp?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Iqbad skrev:
Då har jag luftat alla ok ordentligt. Kör med metoden att trycksätta reservoaren från ett däck och luftar ett ok åt gången. Det kom inte direkt ut några bubblor och pedalen blev inte nåt bättre heller tyvärr. Jag vet inte riktigt vad som kan vara nästa steg, kolla beläggen så de inte är snedslita på nåt sätt? Eller kan mina bromsslangar hålla på att ge upp?
Kolla beläggen. Är de slitna, dvs lite kvar, så kan det (beroende på typ av bromsok) ge dålig känsla och "lång" pedal.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6216



vad är den vetenskapliga förklaringen till att bromsvätskan påstås försämras av "varmgång"? Glaserade belägg har jag sett.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Ny vätska som kokar efter 5 varv? Känns som ett nytt rekord isåfall

Gissar att du hade org. Belägg eller typ ebc? e nog dom som gått varma.

Svampiga pedalen gissar jag beror på att du fått glazning (stavning?) på beläggen.
Gamla bromsslangar kan självklart också vara en bidragande faktor.
Köp stålomspunna slangar (gör mycket för pedalkänslan) och sen bättre belägg. vad för belägg du ska ha handlar om många olika saker, hur mycket du ska köra, hur hårt du vill kunna köra, hur stor plånbok du har samt vad du tycker om gnissel och damm

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Ny vätska som kokar efter 5 varv? Känns som ett nytt rekord isåfall

Gissar att du hade org. Belägg eller typ ebc? e nog dom som gått varma.

Svampiga pedalen gissar jag beror på att du fått glazning (stavning?) på beläggen.
Gamla bromsslangar kan självklart också vara en bidragande faktor.
Köp stålomspunna slangar (gör mycket för pedalkänslan) och sen bättre belägg. vad för belägg du ska ha handlar om många olika saker, hur mycket du ska köra, hur hårt du vill kunna köra, hur stor plånbok du har samt vad du tycker om gnissel och damm


Hej, tack för svar! =)

Jag har carbotech XP8 så helt värdelösa tror jag inte de inte. Innan jag började köra var det minst 50% kvar, jag ska ut och kolla i morgon om de har minskat mycket, men jag tror inte dom har påverkats så mycket.

Förra gången jag körde hade jag inga problem med fading, men jag fick lite lätt glaserad yta på bromsarna (mycket hårda inbromsningar från ~240km/h men ordentlig kylning mellan varje inbromsning) och lite utsmetade belägg. Denna gång ser skivorna fina ut och inte så mycket smet från beläggen.

Jag återkommer när jag kikat på beläggen (även om det inte är så lätt när de är monterade).

Har du några tips på var man får tag på färdig stålomspunnen slang till M3 E46?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kylning till bromsarna fram brukar vara en bra investering.

Var & körde när du bromsade från ca 240km/h ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Iqbad skrev:
E.Svensson skrev:
Ny vätska som kokar efter 5 varv? Känns som ett nytt rekord isåfall

Gissar att du hade org. Belägg eller typ ebc? e nog dom som gått varma.

Svampiga pedalen gissar jag beror på att du fått glazning (stavning?) på beläggen.
Gamla bromsslangar kan självklart också vara en bidragande faktor.
Köp stålomspunna slangar (gör mycket för pedalkänslan) och sen bättre belägg. vad för belägg du ska ha handlar om många olika saker, hur mycket du ska köra, hur hårt du vill kunna köra, hur stor plånbok du har samt vad du tycker om gnissel och damm


Hej, tack för svar! =)

Jag har carbotech XP8 så helt värdelösa tror jag inte de inte. Innan jag började köra var det minst 50% kvar, jag ska ut och kolla i morgon om de har minskat mycket, men jag tror inte dom har påverkats så mycket.

Förra gången jag körde hade jag inga problem med fading, men jag fick lite lätt glaserad yta på bromsarna (mycket hårda inbromsningar från ~240km/h men ordentlig kylning mellan varje inbromsning) och lite utsmetade belägg. Denna gång ser skivorna fina ut och inte så mycket smet från beläggen.

Jag återkommer när jag kikat på beläggen (även om det inte är så lätt när de är monterade).

Har du några tips på var man får tag på färdig stålomspunnen slang till M3 E46?


Sista % går väääldigt fort... min erfarenhet. Carbotech är väl heller inte kända för att hålla överdrivet länge, bra belägg för en överkomplig summa är det absoult - men inte några belägg som håller överdrivet länge.
Så börja med att kolla hur dom ser ut.
Kanske kan ha att göra med att du överhettade beläggen gången innan du var och körde också?

Kan rekommendera pfc08 belägg, kostar lite mer men istället bjuder dom på underbar pedalkänsla, bra stoppkraft och långlifslängd

Jag köpte mina stålomspunna slangar från pean sweden, har för mig det var stoptech och dom kostade typ 1200kr för alla fyra.

Bromskylning ska du absolut ha också, bästa och framförallt billigaste/ekonomiskaste uppgraderingen du kan göra på bilen.
3" stosborr, 6xslangklämmor, 2dm 3" avgassystem, 2x3" plaststos för avlopssledningsrör, popnit och 2 meter 3" värmetålig släng byggde jag mitt av. Kostade inte ens en 500 och absoult inga problem att åka runt med till vardags.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Kylning till bromsarna fram brukar vara en bra investering.
Var & körde när du bromsade från ca 240km/h ?


Ja, jag har förstått att det kan vara bra med extra bromskylning, men jag tvekar lite då jag använder bilen till vardags och helst vill ha den så nära original som möjligt. (Men det kanske ballar ur förr eller senare.).

Förra körningen jag gjorde var inte "sväng-åka" utan körning på flygfält, därav den höga hastigheten.

E.Svensson skrev:

Sista % går väääldigt fort... min erfarenhet. Carbotech är väl heller inte kända för att hålla överdrivet länge, bra belägg för en överkomplig summa är det absoult - men inte några belägg som håller överdrivet länge.
Så börja med att kolla hur dom ser ut.
Kanske kan ha att göra med att du överhettade beläggen gången innan du var och körde också?

Kan rekommendera pfc08 belägg, kostar lite mer men istället bjuder dom på underbar pedalkänsla, bra stoppkraft och långlifslängd

Jag köpte mina stålomspunna slangar från pean sweden, har för mig det var stoptech och dom kostade typ 1200kr för alla fyra.


Jag har kollat nu på beläggen och prokört bilen igen, beläggen ser inte ut att ha slitits nämnvärt och det verkar fortfarande vara 40-50% kvar. Bromsarna funkar bra också, och när man väl trampat ner pedalen så är känslan ok, det är bara trist att man måste trycka ner den så långt innan den tar.

Det är klart att jag skulle kunna byta belägg och slangar, men lite surt när de egentligen borde hålla i alla fall till nästa säsong. Tack för tipset i alla fall om pean, 1200kr låter ju rätt billigt faktiskt.

Har du några bilder på hur du byggde din bromskylning?

Mvh Eric

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Då har jag kört ytterligare en bankörning med bilen (sviestad kvällskörning). Bromsarna fungerade rätt så bra under kvällen, men känslan i pedalen blev värre under körningen och den tar nu ytterligare längre ner. Innan körningen inspekterade jag beläggen runt om bilen, allt såg bra ut och de såg jämt slitna ut. Fortfarande 6-7mm slityta kvar. Jag luftade också bromsarna runt om en gång till utan förändring.

Nu måste jag nog nästan ge mig på att byta ut nåt för att se om jag kan fixa detta. Jag funderar på att beställa nya belägg och stålomspunnen slang.

Skivorna är ju inte helt nya, men de borde överleva ett tag till tycker jag.

Tips på lämpliga belägg? Ska jag fortsätta med Carbotech XP-8?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



hur vi än vrider på det blir XP8 aldrig ett DÅLIGT belägg för bana, jag gillar belägget i sig men PCF kanske har varianter som håller längre och ger dig en annan pedalkänsla. Kör du med antispinn o dylikt påslaget?

Tycker det verkar skumt att det packar ihop så pass...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
hur vi än vrider på det blir XP8 aldrig ett DÅLIGT belägg för bana, jag gillar belägget i sig men PCF kanske har varianter som håller längre och ger dig en annan pedalkänsla. Kör du med antispinn o dylikt påslaget?

Tycker det verkar skumt att det packar ihop så pass...


Ja, lite skumt är det. Jag har funderat på om det kan vara luft någon annan stans, tex. i ABS ventilerna, men jag kan inte förklara varför det skulle bildas där. Luft på sådana platser brukar ju kräva luftning med datorn. Jag kör med antispinn på, på sviestad så får den jobba en del märkte jag, på mantorp tyckte jag inte den gick i så ofta.

Har performance friction belägg till standardok, och som dessutom går att köra på gatan med? Tips på vilken typ som kan funka?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det är troligtvis så att antispinn lever jävel med dina bromsar, testa att slå av det halva vägen eller helt och hållet.

Ett rent racebelägg funkar sällan perfekt på gatan, antingen skiftar du belägg efter körningen eller lever med att bromsarna väsnas lite och tar lite längre tid på sig att nå effektiv arbetstemperatur vid gatkörning.

En gatbil med lite banåkatendenser blir ju alltid en kompromiss. För övrigt försök att få till kylning till bromsarna. Det betalar sig ganska fort i form av att både belägg och skiva lever ett längre lyckligare liv.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Ok, då har jag jobbat lite mer med att lösa detta problem.

Eftersom pedalen känns ganska fast när man väl får ner den så verkade det lite långsökt att det var luft i bromsvätskan. Det visade sig också at det faktiskt redan satt stålomspunnen slang fram och bak, så förra ägaren hade redan fixat det! (jag såg det inte först då slangen var lite smutsig).

Jag började då att fundera lite på möjligheten att beläggen var lite snedslitna. Jag har läst att detta varit ett någorlunda vanligt problem på M3 E36, och eftersom konstruktionen på oken verkar väldigt lika så tänkte jag att det kunde kanske vare en möjlighet också på E46.

Jag har då tagit bort hjulen och låtit frun bromsa hårt medan jag tittar på oken, och mycket riktigt kan man se en del sidorörelse på oken innan det blir stumt. Jag har därför plockat bort beläggen fram och mätt tjockleken på 4 platser.



Det visade sig att beläggen är dels c:a 2mm tunnare närmare navet, och dels c:a 2mm tunnare på två platser "längs" med skivan. Slitaget var olika på de olika sidorna, och det stämmer med hur momentet från bromsningen påverkar oket. Oken är inte helt stumma (förbannade BMW som inte monterat ordentliga 4-kolv ok på deras bästa bil!) utan rör sig något när man bromsar. Denna tiltning får beläggen att slitas ojämt. Man kan se hur slitaget ser ut på bilden, beläggen är från bilens vänstra sida.

Jag har nu bytt belägg vänster/höger. Detta kommer att motverka det ena slitaget, men inte det radiella slitaget, så helt bra blir nog inte problemet förrän jag byter belägg (Nya XP8 är beställda!).

Rapport kommer då nya belägg är monterade.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Återkoppling: Jag bytte belägg till nya XP8 runt om, pedalkänslan kom tillbaka på en gång. Har nu försökt att bädda in beläggen, gick halvbra. Man ser att oken inte lyckas belasta beläggen helt jämt, och nu tar inte beläggen riktigt över hela skivan. Det kommer att ordna sig så får de får slitas in lite, men man blir ju rätt förbannad på dessa dåliga enkolvok!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Ge oken lite kärlek så ska dom nog funka för ditt brukande. (Och gör en bra bromskylning)

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tänkte också skriva samma sak, se till sa oken glider som dom ska

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



E.Svensson skrev:

Bromskylning ska du absolut ha också, bästa och framförallt billigaste/ekonomiskaste uppgraderingen du kan göra på bilen.
3" stosborr, 6xslangklämmor, 2dm 3" avgassystem, 2x3" plaststos för avlopssledningsrör, popnit och 2 meter 3" värmetålig släng byggde jag mitt av. Kostade inte ens en 500 och absoult inga problem att åka runt med till vardags.

Tyckte det här lät jäkla intressanta val av komponenter, har du några bilder på det slutliga resultatet, samt dragning av slang? thumbs up

_________________
Anders Lidman
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Behov av luftning efter överhettad bromsvätska?
9826 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande