Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
1, 2, 3 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405668 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej

Nu när jag har kommit en bit på vägen tänkte jag berätta lite vad jag håller på med.

Har tidigare åkt både Escort cosworth och M3e46.

Escorten var en rolig o frän bil, men varken motor, transmission eller diffar är speciellt pålitliga. Det var svårt att få tag på delar och oftast väldigt dyrt att byta till varianter som klarade av min effekt.

Därför efter lång tids funderande kom jag fram till att jag ville bygga en bil som inte var så vanlig, den skulle bestå av komponenter som var förhållandevis vanliga och starka från början.




















Planen på bilen blev i stort detta:

Polo 3dr kaross -2010

Fullt WRC kit från 2013 års säsong.

Bmw m5 e39 bakvagn.

Bmw x1 e84 framvagn

Bmw x6m framdiff

Bmw 330xd e90 4wd växellåda

VW/audi 07k 5 cyl motor med turbo.


Det började med att jag sålde av forden. Sedan ringde jag o pruta på en importerad Polo från 2010 som var väldigt sparsamt utrustad, perfekt tänkte jag. Då slipper jag säkert en massa jävla elskit. =)

Bilen hämtades hem.



Farsan höll på o gå i taket när han såg vad jag skulle sätta kapen i. Pratade om misslyckande i uppfostran osv. =)

Under julledigheten började jag fram på bilen att plocka ur motor och låda, rensa upp och plocka bort så mycket som möjligt.

Sedan passades framskärmarna in. ÖVerlag har kvaliteten varit ok på hela kitet.





Framvagnen från bmw x1 har passande nog samma cc mått över fjäderbenstornen som Polon har. Så bort med fjädrarna och så hängdes en rensad x1 framvagn med balk upp mellan rambenen.






Den passades in och svetsades fast.


Sedan insåg jag ganska snabbt att inneskärmarna skulle ta i hjule så det blev till att kapa ur o bygga om det med.










När framvagnen var på plats rullades bilen ut. Sedan backade jag in den o upp på lyften för att ta tag i bakvagnen.

Den såg för jävla ful ut med bred framvagn o original bak:




När den var inne igen så började en tillfällig montering av bakskärmarna, då WRC bilen har lite längre hjulbas än original så jag ville veta var bakhjulen skulle sitta.





Efter en massa kapande hämtades m5 e39 bakvagnen in och började passas in.



Dem kutsen jag svarvat punktades fast och ett jobb att börja helsvetsa och boxa in dem på börjades.









Jag har byggt en ram i skuffen som svetsats mot infästningspunkterna för bakvagnen, här tänkte jag att buren sedan ska fästas i.




Sedan började jag måtta lite fälgar.

Fastnade för 18" då jag tyckte 19" blev lite väl stort. Ett plus är ju att däcken är lite billigare.






Fälgarna beställdes från England. Dem mäter 18x9.5" runt om. Säljaren tyckte jag var väldigt konstig när jag ville ha vw centrumkåpor på en fälg för bmw. Tredje bilen i rad som det blev svarta fälgar. Svårt att fota men det ser sjysst ut live.







Däcken har nu skots med en uppsättning Goodride däck. =) Vet ju inte hur länge bilen kommer bli ståendes i verkstan men jag ville inte köpa någe dyrt gummi.

Nästa steg är att ta ur all inredning och börja kapa upp för en rejäl kardan tunnel.

Växellådan jag valt att åka med är en getrag gs6x53dz, vilket är den starkaste 4wd växellåda bmw har att tillhandahålla. Specad högre än vad bmw m3 e46 lådan är. Lådan kommer från en bmw e90 330xd 2011.

Gillade denna låda då den har en väldigt enkelt system för att lägga på 4 hjulsdriften. Det sitter en servomotor som vrider en excenter som i sin tur spänner ett vått lamellpaket som lägger på kraft ut genom dropboxen. Det finns ingen centrumdiff i lådan. Tanken är att med hjälp av sprutet och en liten styrbox kunna styra ut hur mycket 4wd jag vill ha beroende på hastighet, laddtryck, pedalposition osv.

Lådan ska nu paras ihop med en vw 07k 5 cyl motor. Fastnade för denna för att det är en väldigt stabil motor som är modern och finns en uppsjö av dem i USA. Toppen flödar skitbra redan original så jag behöver inte porta toppen. Motorn är i grunden en halv Lambo v10. Erbjuder variabel insugskam och 2.5 l slagvolym.
Till denna topp har jag köpt in m3 e46 spjäll som ska sättas dit. Mest för att jag vill prova separata spjäll. Har ritat upp en adapterplatta som ska passas in.

Hoppas ni gillar bygget.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Såhär ser fördelningslådan ut:


_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Ritkigt grymt bygge och bra smak verkar du ha. Jobba på nu så vi får se denna användas som den bör

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 101



Detta måste man ju följa

_________________
//Johan Taavitsainen
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



bra start thumbs up
Intressant drivlina, vad är det för framdiff och finns det nån tillgång till diffbromsar?
Hur snabb räknar du med att fördelningslådan är? kan man styra den så den kopplar från under typ 30% tps så är det ju fint för instyrningen på bilen. Hinner den med ett ryck i handbromsen?

Wrc idag kör ju stum centerdiff

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72



Grymt bygge, gillar ideen att använda stöddiga originalprylar. Ska bli mycket kul att se slutresultatet.

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda rx-7 FD2JZ
Alfa 75 3.0 America
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



stört, och fränt! thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Waow!

_________________
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
hej!

Kul att ni gillar idén.

Jag svarar alla i en löpande text.

Tanken med hastigheten på fördelningslådan har jag funderat på. Det återstår o se hur snabb den är när jag provar den på arbetsbänken.

Ser man på bmw:s reklam film om just detta xdrive systemet så ställer den ju om lådan flera ggr i en kurva, detta tror jag dock den göra med en kombination av abs o dsc.

Har tänkt ha en mikrobrytare på handbromsen som släpper 4wd om man vill sladda. O kanske en knapp på ratten om man får ett infall o lägga en rökare på en raka.

jag tror att man får jobba väldigt mycket med ändlägen på servomotorn. Att låta kopplingen vara 50% aktiv tror jag bara gör att bakhjulen kommer spinna hejdlöst var på den våta kopplingen snabbt kommer brinna upp.

Framdiffen kommer från en bmw x6m50d den motorn levererar över 700NM. Vad jag har förstått så har man lyckats stoppa i bmw:s lilla diff i en framdiff. tror den heter 168. Jag kommer bygga ihop bilen med öppen framdiff tillsvidare.

Jag är av den iden att göra små projekt för att hela tiden kunna förbättra bilen/bygget och se till att det blir körbart till säsongen.
Målet är att jag ska kunna ta en provtur sommaren 2017, det återstår o se hur det går. Men det flyter på frammåt helatiden och jag försöker ta en sak i taget.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Hej Eric

Super fedt projekt, har selv flere gange overvejet at bygge min 206 WRC kopi om til 4wd med drivline fra 330ix lidt ala. rallycross div.1 bilerne så jeg læner mig tilbage og ser hvordan du gor det så kan jeg nok lære noget



God dag

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Grymt projekt thumbs up

07k motorn är riktigt fina maskiner

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Grymt projekt, ang snabbheten på lådan så reagerar den omgående, inget du behöver testa eller fundera på =)

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Riktigt intressant bygge! Väldigt inspirerande!

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Fränt thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Cruise

Här sen Jul 2006
Inlägg: 5



Underbart med ett WRC-Bygge på en Polo!
Kör hårt och mycket bilder tack

// Erik

_________________
Erik Björkqvist
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Men lägg av!!, du bygger den bilen jag velat se på gatan sen de släppte WRC Polon!

Allt lycka till!, nu har du räddat min dag .


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8101



Theo skrev:
Riktigt intressant bygge! Väldigt inspirerande!

Kan bara hålla med!
Kul att det byggs lite roliga bilar i Eskilstuna. thumbs up

//Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Stämmer in i kören, riktigt ballt bygge och bra val av bil thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Måste instämma med tidigare inlägg, helgrymt projekt.

Mest nyfiken på att det var lika axelavstånd mot STD bilen?!
Trodde dom var tvungen att bygga viss mängd std bilar för att ha som mall?!

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Av nyfikenhet?
Varför blev det BMW-drivlina?
Varför inte 4-motion?

Var det pga Audifemman?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
1, 2, 3 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande