Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Stor skillnad bygga på Volvo 242 vs 244?
6 besök senaste veckan (5639 totalt)
Fjellner
Enköping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Om man ska bygga en Volvo 240 att svänga med, spelar det då jättestor roll om man tar en 244 istället för en 242?

Är det stor skillnad på vikt, vridstyvhet eller något annat?

Tänkte mest eftersom det är bra mycket billigare att hitta ett bra ämne att bygga på om det funkar lika bra med en 244 istället.

Mvh.

_________________
Jonas Fjellner
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Ingen skillnad

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Har hört obekräftade uppgifter på att 242 är lite lättare men samtidigt lite mindre vridstyv.
244 skulle då vara lite tyngre men lite vridstyvare.

Skillnaden skulle ligga i att två dörröppningar per sida på 244 ger styvare kaross genom mer pressning/förstärkning av plåten men därav mer vikt
Plus att två dörrar per sida adderar dubbelt av allt som bara en dörr behöver med lås,gångjärn rutmekanism m.m.

242 skulle således ha mer "rena" karosseriplåtytor som inte styvar upp lika mycket men är lättare.

Min helt egna uppfattning av detta,om ovanstående stämmer, är att 244 lämpar sig bättre för byggen utan båge/bur.Kanske främst för gata.
medan man kan addera burvikt på 242 utan att öka vikten lika mycket. Men då givetvis få mycket styvare kaross än 244.

Rensar och kapar man upp karossen för extrema ombyggen och/eller mycket plast så faller ju detta direkt.

Sen är det ju vad man tycker ser bäst ut också. Men det är ju en helt annan sak.

Gärna lite input på detta...

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

För racing där man inte får byta karosspaneler mot plast, är 244 bättre.
3st dörrar i plast, istället för 1 thumbs up
Och om då 244 är styvare, så skulle jag definitivt köra på den

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det enda som är svårmoddat (beror ju helt på hur fritt du kan bygga) är ju placeringen av B-stolpen (Nähä... ).
Det jag främst tänker på är samspelet mellan förarstol, huvudbåge/hjälmkrossare, B-stolpe (och därmed dörröppnings storlek).

Om SBF finns med i planerna så verkar det i år vara dags för ytterligare pinnar och stag som gör insteget till en brevlåda (så en långdörr kan göra det enklare att komma i/ur).
Ett bra sätt att göra en bil styv och säker är att ta bort (plats för) föraren ur ekvationen, men det blir ju inte lika skoj

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fjellner
Enköping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Har inga större begränsningar när det gäller sättet att bygga, tankarna va bara att bygga en gatbil för banan som man kunde åka på lite körningar osv, alltså inga tävlingar eller liknande i tankarna.

Inte något jätte extremt bygge är det väl tänkt att bli heller, lätta den och i med turbosnurra på ~300 påsar och lägga krutet på chassit.

_________________
Jonas Fjellner
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Inte att förringa, är att det är fysiskt enklare att bygga bur i 244.
Skönt att komma åt sakerna med dörrarna borta thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Stor skillnad bygga på Volvo 242 vs 244?
6 besök senaste veckan (5639 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande