|
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69
09 Feb 2016 10:12
Ja de där hjulen är ju inte fula direkt.........
_________________ Carl Harrysson
Bmw 325 E30
BMW 328 E36
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
26 Feb 2016 10:36
Nu händer det grejer.. Nybyggd diff av Mobimech är nu monterad dock ej provkörd då bilen inte ännu är körbar.
"Helrenoverat hus" med nya lager samt en riktigt "LSD" Lamelldiff och Motorsport 3.62 utväxling som jag hoppas göra susen.
AP-Bromsarna är nu monterade fram och bak, Stort DKG Växellådskyl är på plats samt större Oljekyl, Servokyl, Vattenkyl är på gång.
Stackmätare för Olja&Växellådstemp samt vattentemp med anpassad konsol för M3 är på väg in.
Släckare skall skruvas fast och när dessa bitar är på plats skall bilen ner till Tyskland för att få ett diffkyl samt en ny setup hos Raeder för att premiärköras under påskhelgen på Nürburgring!
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
01 Mar 2016 07:37
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259
01 Mar 2016 07:44
Sanslöst vackert!
Vad kör du för längd på pinnbultarna i navet?
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687
01 Mar 2016 19:02
Peo.K skrev: | Nu händer det grejer.. Nybyggd diff av Mobimech är nu monterad dock ej provkörd då bilen inte ännu är körbar.
"Helrenoverat hus" med nya lager samt en riktigt "LSD" Lamelldiff och Motorsport 3.62 utväxling som jag hoppas göra susen.
AP-Bromsarna är nu monterade fram och bak, Stort DKG Växellådskyl är på plats samt större Oljekyl, Servokyl, Vattenkyl är på gång.
Stackmätare för Olja&Växellådstemp samt vattentemp med anpassad konsol för M3 är på väg in.
Släckare skall skruvas fast och när dessa bitar är på plats skall bilen ner till Tyskland för att få ett diffkyl samt en ny setup hos Raeder för att premiärköras under påskhelgen på Nürburgring! |
Holy crap va trevliga upgrades. Och fälgarna för helvete det borde finnas lagar mot att lägga upp sån fälgporr!
Såg dig där nere i höstas men kom aldrig fram, får bli ändring på det 2016, låter som ett mkt trevligt recept detta!
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
02 Mar 2016 08:16
N Wiberg skrev: | Sanslöst vackert!
Vad kör du för längd på pinnbultarna i navet? |
Lite osäker på det men skulle tro att det är 70mm.
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
02 Mar 2016 08:19
Johan Sjöström skrev: | Peo.K skrev: | Nu händer det grejer.. Nybyggd diff av Mobimech är nu monterad dock ej provkörd då bilen inte ännu är körbar.
"Helrenoverat hus" med nya lager samt en riktigt "LSD" Lamelldiff och Motorsport 3.62 utväxling som jag hoppas göra susen.
AP-Bromsarna är nu monterade fram och bak, Stort DKG Växellådskyl är på plats samt större Oljekyl, Servokyl, Vattenkyl är på gång.
Stackmätare för Olja&Växellådstemp samt vattentemp med anpassad konsol för M3 är på väg in.
Släckare skall skruvas fast och när dessa bitar är på plats skall bilen ner till Tyskland för att få ett diffkyl samt en ny setup hos Raeder för att premiärköras under påskhelgen på Nürburgring! |
Holy crap va trevliga upgrades. Och fälgarna för helvete det borde finnas lagar mot att lägga upp sån fälgporr!
Såg dig där nere i höstas men kom aldrig fram, får bli ändring på det 2016, låter som ett mkt trevligt recept detta! |
Ja fälgarna är galet snygga..Kom gärna o säg hej om du ser mig i år
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
09 Mar 2016 11:59
Bilen är nu registreringsbesiktigad med modifieringarna, skönt!
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259
11 Mar 2016 07:58
Peo.K skrev: | Bilen är nu registreringsbesiktigad med modifieringarna, skönt! |
Grymt! Innebär det att bur, bromsar, chassi och alles är inskrivet i papprena?
Hur bär man sig åt för att lyckas med
|
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965
11 Mar 2016 08:53
N Wiberg skrev: | Peo.K skrev: | Bilen är nu registreringsbesiktigad med modifieringarna, skönt! |
Hur bär man sig åt för att lyckas med |
+1
_________________ A1exander Wi1borg
M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
11 Mar 2016 08:54
N Wiberg skrev: | Peo.K skrev: | Bilen är nu registreringsbesiktigad med modifieringarna, skönt! |
Grymt! Innebär det att bur, bromsar, chassi och alles är inskrivet i papprena?
Hur bär man sig åt för att lyckas med |
Inga problem att få bilen inregad med ändringarna även om bilen är helfordonsgodkänd, om delarna som monteras inte försämrar bilen så är det fritt fram att registrera bilen!
Jag har regat min med Halvbur (Helbur går ej) Ställbart chassi, Bromsar, Skalstolar och 6P bälte, Samt vingen bak.
Original 3 punkts bälte måste vara fullt funktionsdugligt! Jag hade även kunnat rega in Supersprintet om jag haft kattar på..;-)
Skulle man bli stoppad i en flygande besiktning är det riktigt skönt och kunna visa papper på att bilen är godkänd i detta utförande samt att jag har en specialförsäkring på LF med ett individuellt reglerat värde på bilen.
Inträffar en skada på bana är ju läget som det är men är oturen framme på allmän väg så är det ju bra att ha ett högt försäkringsvärde.
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259
11 Mar 2016 09:58
Det var som fan. Ja det måste ju kännas kanon!
Verkar vara sån vansinnig spridning i både kunskap och viljan hos besiktningsorganen att göra dessa "specialare". Känns som ren och skär tur vem man pratar med och vem som besiktigar bilen.
Jag gjorde en del efterforskning när jag skulle ha in en halvbur i min gamla bil. Ringde runt till säkert 10 olika ställen. Till att börja med är det ju en del jobb att bara förklara sitt ärende och bli hänvisad till rätt person. Men även när man blivit det och pratar med en ingenjör säger ungefär 90% rakt nej med hänvisning till helfordondsgodkännande, lastbilsreggning, färre passagerare eller annat påhitt.
När jag väl lyckades komma iväg och få den besiktigad så var det mycket knorr, tandagnisslande och en del "tur" att det gick hos den besiktningsmannen. Jag hade också annat chassi, bromsar, avgas osv. Buren byggt helt i enlighet med SBFs reglemente, bälte gick fritt från huvudbåge osv. Han ägnande ca 5 minuter åt buren. Det enda han hade att kommentera där var att jag svetsat "mindre än 15cm" från en bältesinfästning och menade att det får man inte göra. Resterande del ägnades åt att kolla bilens andra grejer, typ avgasvärden, glapp, bromsar osv.
Fick på nåder igenom buren om jag lovade att komma tillbaka med original katt. monterad, bort med min förlängda växelspak som "inkräktade på inre säkerheten" samt att jag skulle vara nöjd då man egentligen inte får montera andra bromsar eller chassi.
Så, jag tänker inte försöka ens med min nuvarande bil. Men det hade ju varit sanslöst skönt att få in alla förändringar på pappret!
Ursäkta nerskräpandet i tråden och grattis en gång till!
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
11 Mar 2016 18:46
N Wiberg skrev: | Det var som fan. Ja det måste ju kännas kanon!
Verkar vara sån vansinnig spridning i både kunskap och viljan hos besiktningsorganen att göra dessa "specialare". Känns som ren och skär tur vem man pratar med och vem som besiktigar bilen.
Jag gjorde en del efterforskning när jag skulle ha in en halvbur i min gamla bil. Ringde runt till säkert 10 olika ställen. Till att börja med är det ju en del jobb att bara förklara sitt ärende och bli hänvisad till rätt person. Men även när man blivit det och pratar med en ingenjör säger ungefär 90% rakt nej med hänvisning till helfordondsgodkännande, lastbilsreggning, färre passagerare eller annat påhitt.
När jag väl lyckades komma iväg och få den besiktigad så var det mycket knorr, tandagnisslande och en del "tur" att det gick hos den besiktningsmannen. Jag hade också annat chassi, bromsar, avgas osv. Buren byggt helt i enlighet med SBFs reglemente, bälte gick fritt från huvudbåge osv. Han ägnande ca 5 minuter åt buren. Det enda han hade att kommentera där var att jag svetsat "mindre än 15cm" från en bältesinfästning och menade att det får man inte göra. Resterande del ägnades åt att kolla bilens andra grejer, typ avgasvärden, glapp, bromsar osv.
Fick på nåder igenom buren om jag lovade att komma tillbaka med original katt. monterad, bort med min förlängda växelspak som "inkräktade på inre säkerheten" samt att jag skulle vara nöjd då man egentligen inte får montera andra bromsar eller chassi.
Så, jag tänker inte försöka ens med min nuvarande bil. Men det hade ju varit sanslöst skönt att få in alla förändringar på pappret!
Ursäkta nerskräpandet i tråden och grattis en gång till! |
Problemet är att många "besiktningsgubbar" är för ointresserade, det gäller att hitta en som är intresserad av att hjälpa till och lösa uppgiften och inte motarbeta, killen som regade min bil var var mycket noggrann och fotade alla förändringar samt kollade att installationerna var riktigt utförda, Ordning och reda!
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470
11 Mar 2016 20:11
Lite frågor. Hade du med dig ett dokument på genomförda förändringar hur dom var gjorda osv? Vart besiktigade du?
Mvh
_________________ Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
12 Mar 2016 01:36
Mattias Redebratt skrev: | Lite frågor. Hade du med dig ett dokument på genomförda förändringar hur dom var gjorda osv? Vart besiktigade du?
Mvh |
Jag hade informerat stationen tidigare om vilka förändringar jag gjort på bilen och beteckningar på utbytta delar, Så när det var dags för reg var de pålästa om vad som var ändrat.
Reg.bes utfördes på Opus i Skövde.
Min E46:a regade jag i Vara och även där finns kunskap och intresse för att kunna regbesiktiga bilar!
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
12 Mar 2016 01:43
Denna info är nu inskriven i regbevis:
Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.
WIECHERS CLUBSPORTBÅGE - HALVBUR, INGET BAKSÄTE.
2X RECAROSTOLAR SAMT 6-PUNKTSBÄLTE FÖRARSIDAN, ORGINAL 3-PUNKTSBÄLTE FIN
NS OCH UPPFYLLER KRAVEN.
INSTÄLLNINGSBARA FJÄDERBEN.
BROMSAR: 6-KOLVS OK FRAM SAMT 4-KOLVS OK BAK INSTALLERADE.
BMW GTS ORGINAL VINGE MONTERAD.
T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES). FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK.
T31FB FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 27 §
AVGASRENINGSLAGEN (2011:318).
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
18 Mar 2016 16:15
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109
24 Mar 2016 14:06
Hallo. Kollade på din bil i dag hos Raeder
_________________ Glenn Melbye
Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
29 Mar 2016 07:06
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715
Trådstartare
24 Apr 2016 21:22
Nu är bitarna på plats och premiärkörningen avklarad på ringen i Fredags, Jösses vilken bil!
Bifogar 2 bilder från första varvet i år
_________________ Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 874
25 Apr 2016 18:26
Fin bil du har byggt. Är det stor skillnad mot E46an?
//Lasse
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
|