Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
1, 2, 3 ... 58, 59, 60   >>
11 besök idag (287118 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Goddagens!

Kort presentation av mig själv: 29 år, spenderar mina vardagar i Upplands Väsby på ett företag som håller på med stötdämpare, bor i Västerås. Började intressera mig för banåka någon gång 2008, då i en lite modifierad SAAB 9-3 Aero. Den bilen kom senare att bli ganska ordentligt modifierad, men suget på något annat har krupit sig på när större och större del ägnas på banan snarare än gatan.
Slänger därför upp en tråd på mitt nyförvärv som hämtades av en trevlig herre längst ner i landet i november 2015. Bilen är sedan tidigare känd från Rejsa

Bilen är en M3 E46 SMGII från sent 2003. Smakfullt utrustad av tidigare ägare vilket passade mig perfekt då jag inte var ute efter ett originalobjekt att ta på samma ombyggnadsresa som med SAABen.
Lista på vad som är gjort finns redan i andra trådar, men vi kan väl summera här med:

- KW Clubsport 2-vägs chassi (hmm, något det talas tyst om på jobbet)
- Millway bussningar
- Millway camberstag bak
- Millway topplagringar bak
- Svetsad och förstärkt bakvagn
- Drexler-diff med 40% diffspärr och 3.91 utväxling
- Porsche Boxster 4-kolvare runt om med CSL skivor fram. Pagid belägg.
- Fartfabriken bromskylning
- 19" CSL kopior med Michelin Supersport
- Halvbur, skruvbar
- 2st Recaro Pole Position i skinn
- Schroth Profi II 6-punktsbälten monterade med FIA-plattor och öglebult
- CSL ratt

Tror jag fått med allt av intresse. Lite bilder.








Bilen kommer köras hel säsong i Timeattack.nu i Club challenge klassen. Blir spännande då jag aldrig kört RWD på bana innan! Men verkar vara riktigt roliga evenemang och ser fram emot att träffa andra likasinnade.

En del grejer kommer även hända med bilen framöver. Vissa grejer på väg över pölen från US and A och från annat håll och lite har hunnit hem.
Bland annat en Supersprint slutburk.


Tanken med bilen är att behålla och förädla Clubsport-stuket. Bilen kommer brukas på gata och köras till och från träffarna. Nuvarande lista över planer ser ut något liknande:
- Apex ARC-8 9.5x18"
- Kumho V70A K91, 265-35-18"
- CSL baklucka
- CSL bakre diffusor
- Klä om ratt
- SMG mjukvara
- Ev. nytt chassi. Öhlins R&T eller TTXer...
- Ev. Mishimoto-oljekyl och/eller en Oil diverter?

Sen får vi se vad som händer! Förmodligen mer dumheter som gör plånboken ännu mer orolig. Men vi börjar så här.
Väl mött i sommar!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Kul, lycka till.

_________________
Anders Lidman
Citera
Daniel_79

Här sen Nov 2003
Inlägg: 78



Grattis till ny förvärvet,

// Daniel

_________________
Daniel Andrade
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Grattis till en riktigt fin bil, den ser ju knappt använd ut thumbs up Även jag körde en Aero Coupe för några år sedan. Snygg och rolig bil men M3:orna är allt ett eller flera strå vassare när det kommer till bankörning

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Tack för alla tillrop!

GTIDave -> När man väl fått ordning på chassit (läs: gjort ALLT och lite till) blir 9-3orna rätt roliga att kasta runt på banan faktiskt .

Med halvslut stötdämpare och alldeles för hårda fjädrar till dessa lyckades jag åka 1.18.11 på Gelleråsen, 1.06.09 på Sviestad och 1.05.04 på Kinnekulle med chikan innan bron förra säsongen vilket jag tycker är helt okej för en FWD gatbil!
Men M3an spelar nog i en lite annan klass som du säger
Känns som det är helt andra förutsättningar att utvecklas vidare i den här bilen.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Det var ändå rätt bra tider thumbs up Min Aero var mest en bruksbil men fick också gå några varv på bana. Hade lite extra chassiprylar, större bromsar samt att jag bytt motorn till en 2,3l som kördes på etanol. Pinnade på riktigt bra faktiskt!

Blir glad i min Saabsjäl när jag ser andra fina Aero coupéer men nu åter till din fina M3:a

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Jag kommer sakna att åka sprit i tanken med denna
Jävlar vad vilda dom blir på E85.

Tänkte ta och konvertera till pinnbult och mutter istället för hjulbult på M3an. Apex har kit på sin sida, men hade varit mumma att slippa ta det från USA. Någon som har nåt tips vart man kan beställa från t ex UK?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Vill du köpa i sverige så finns det exempelvis här: http://www.navringar.se/hjulbultar-and-mutter/hjulbultar/pinnbultar-20 . . . .

Såg att de bara fanns i 40mm och 60mm, men är rätt säker på att jag köpte 80mm därifrån.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Fantastisk bil, vad var det för idiot som sålde den.

Blir perfekt med supersprintsystemet, vikt - ljud - friare luftvägar

265or runt om hade varit nästa grej att uppgradera, dessutom bättre dynamik i 18 tum.

Kan man sen skala bort att par hundra kilo till så är bilen oslagbar. Ryggstödet bak innehåller en hel del kilo och är lätt avtagbart genom kofferten. Gör sitt på ljudbilden också. Ljudenheten väger däremot som frigolit.

Det hugger i bröstet när jag ser bilen men jag är superglad att en entusiast köpte bilen och förädlar den vidare thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



S54 kan väl också göras till alcoholic med bättre effekt som resultat med mappning thumbs up
Nu har ju jag en FA20 i och för sig med mycket högre komp, men min sugis fick en jädra massa botten vrid och effekt över hela registret på E85

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Newberg -> Tackar! Ja 60mm är nog i kortaste laget. 80mm hade varit bättre om man ska ha lite marginal för spacers med. Apex säljer 75 och 95mm tror jag.

Anders -> En riktigt vettig idiot som sålde precis vad jag behövde verkar det som!
Baksätet ska ur är tanken, även dörrsidorna bak tror jag. Vet inte exakt hur mkt vikt man spar där men. Jämfört med Mattias Redebratts M3 så verkar det ju finnas mkt vikt att kapa - Fattar inte riktigt vart bara!

Fricke.w -> Ja man kan nog göra spritmissbrukare av S54an med! Men verkar inte vara så vanligt på sugisar.
Kör du någon sensor eller dyl som mäter halten sprit?

I saaben skötte styrsystemet detta vilket var grymt smidigt. Och med facit i hand när man sett hur sjukt ojämn kvaliteten är på E85 är det skönt att ha den Biopower-funktionen...
Sommaråret har jag tankat allt från 60% till nånstans bortåt 95% på olika mackar...
Skulle inte vilja utsätta M3an för det tror jag och bara förlita sig på att lambdaregleringen kan klara av det.,

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Ååå sicken läcker kärra

Michelin Super Sport? Då kan du köra Club på TA-festivalerna...

Och 1.18 på Gelleråsen med en gammal SAAB? Det är inte illa det. Jag är för övrigt också gammal SAAB-fantast, 9000 Aero och 9-3SS var väl de jag pysslade lite med. Längesen man spanade in på STCS-forumet nu.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Norden skrev:
Ååå sicken läcker kärra

Michelin Super Sport? Då kan du köra Club på TA-festivalerna...

Och 1.18 på Gelleråsen med en gammal SAAB? Det är inte illa det. Jag är för övrigt också gammal SAAB-fantast, 9000 Aero och 9-3SS var väl de jag pysslade lite med. Längesen man spanade in på STCS-forumet nu.


Tackar! Jasså du är gammal SAAB-nörd? Du har möjligtvis inte en brorsa som håller på med Saab fortfarande..?
STCS forumet finns kvar. Var moderator där fram till för ett tag sen då frekvensen på besöken minskade i samband med bilbytet.

Ja det sitter Supersport på gatfälgarna! CC kör inte på TA-festivalerna normalt eller...?

Jajjemen, lyckades harva runt på 1.18. Detta var på ett halvdant Bilstein-chassi. Sitter Öhlins runtom nu på samma SAAB och det är nästan så att jag funderar på att hålla på försäljningen till dess att jag hunnit testa med Öhlinare på Gelleråsen...
Finns en anledning av vi testar på den banan - Den är hoppig

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Här är en film innefrån Saaben på 1.18 varvet och några till


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Grattis till fin M3:a! =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



N Wiberg skrev:
Newberg -> Tackar! Ja 60mm är nog i kortaste laget. 80mm hade varit bättre om man ska ha lite marginal för spacers med. Apex säljer 75 och 95mm tror jag.

Anders -> En riktigt vettig idiot som sålde precis vad jag behövde verkar det som!
Baksätet ska ur är tanken, även dörrsidorna bak tror jag. Vet inte exakt hur mkt vikt man spar där men. Jämfört med Mattias Redebratts M3 så verkar det ju finnas mkt vikt att kapa - Fattar inte riktigt vart bara!

Fricke.w -> Ja man kan nog göra spritmissbrukare av S54an med! Men verkar inte vara så vanligt på sugisar.
Kör du någon sensor eller dyl som mäter halten sprit?

I saaben skötte styrsystemet detta vilket var grymt smidigt. Och med facit i hand när man sett hur sjukt ojämn kvaliteten är på E85 är det skönt att ha den Biopower-funktionen...
Sommaråret har jag tankat allt från 60% till nånstans bortåt 95% på olika mackar...
Skulle inte vilja utsätta M3an för det tror jag och bara förlita sig på att lambdaregleringen kan klara av det.,


Inge flexi här inte
Kladdar och mäter med Quick fuel rör vid varje tankning
thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Grattis till en toppenbil!
Jag hoppas vi ses i sommar då jag gärna skulle vilja provsitta stolarna. Jag han aldrig göra det innan Anders sålde...
Vill också passa på att tipsa om dessa nya fälgar som BW presenterade idag.
http://www.bimmerworld.com/Wheels-Tires/Wheels/BimmerWorld-TEAL-Forged . . . .

Apexfälgarna har blivit alldeles för vanliga om du frågar mig.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
vince skrev:
Grattis till en toppenbil!
Jag hoppas vi ses i sommar då jag gärna skulle vilja provsitta stolarna. Jag han aldrig göra det innan Anders sålde...
Vill också passa på att tipsa om dessa nya fälgar som BW presenterade idag.
http://www.bimmerworld.com/Wheels-Tires/Wheels/BimmerWorld-TEAL-Forged . . . .

Apexfälgarna har blivit alldeles för vanliga om du frågar mig.


Tackar! Självklart får du provsitta stolar!
Jag kommer köra Timeattack.nu's events och sen satsar jag på att haka på BMWSC bankörningar med.

Dom fälgarna va snygga. Ser lite ut som BBS CH-R.
Apex är förvisso vanligt men jag tycker man får väldigt mycket valuta för pengarna med dom fälgarna. Bra pris, låg vikt och sitter som en fläskläpp på E46 tycker jag.

Är ju knappast unik på så många andra punkter när man åker M3 E46 så kan lika gärna köra samma koncept på fälgarna med

Hade du handlat mjukvara från TTFS?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



N Wiberg skrev:
vince skrev:
Grattis till en toppenbil!
Jag hoppas vi ses i sommar då jag gärna skulle vilja provsitta stolarna. Jag han aldrig göra det innan Anders sålde...
Vill också passa på att tipsa om dessa nya fälgar som BW presenterade idag.
http://www.bimmerworld.com/Wheels-Tires/Wheels/BimmerWorld-TEAL-Forged . . . .

Apexfälgarna har blivit alldeles för vanliga om du frågar mig.


Tackar! Självklart får du provsitta stolar!
Jag kommer köra Timeattack.nu's events och sen satsar jag på att haka på BMWSC bankörningar med.

Dom fälgarna va snygga. Ser lite ut som BBS CH-R.
Apex är förvisso vanligt men jag tycker man får väldigt mycket valuta för pengarna med dom fälgarna. Bra pris, låg vikt och sitter som en fläskläpp på E46 tycker jag.

Jajamensan, köpte deras ECU-tune som matchar gasen sååå mycket bättre med SMG'ns växlingar. Det blev en helt annan bil.
TTFS system med remote tune funkar supersmidigt. Och loggningsprogrammet verkar toppen. Loggning användes doch inte för SMG parametrarna.
De ändrade i min ESS-tune

Är ju knappast unik på så många andra punkter när man åker M3 E46 så kan lika gärna köra samma koncept på fälgarna med

Hade du handlat mjukvara från TTFS?

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Låter bra thumbs up
Är inne på deras mjukvaror med. Har lagt kolfiberinsuget från GSR på hyllan så länge. Lite mkt pengar plus att jag inte känner mig helt bekväm med en Alpha-N tuning. Avgasvärden osv.

Dock är jag sugen på deras SMG mjukvara, motoroptimering och upplåsning av M-Track mode på DSCn. Mailat Frank och kollat. Får se hur det blir.

Deras SMG mjukvara, den påverkar alla lägen S1-6 eller? Rev-matchar den alla lägen med?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



N Wiberg skrev:
Låter bra thumbs up
Är inne på deras mjukvaror med. Har lagt kolfiberinsuget från GSR på hyllan så länge. Lite mkt pengar plus att jag inte känner mig helt bekväm med en Alpha-N tuning. Avgasvärden osv.

Dock är jag sugen på deras SMG mjukvara, motoroptimering och upplåsning av M-Track mode på DSCn. Mailat Frank och kollat. Får se hur det blir.

Deras SMG mjukvara, den påverkar alla lägen S1-6 eller? Rev-matchar den alla lägen med?


Ta det när det passar plånboken, men du behöver inte oroa dig för avgasvärden. Min ESS Alpha-n funkar superbra och har låga fina värden.

Jag kan hjälpa dig att låsa upp Mtrack mode om du vill. Har du MK60 DSCn? (Inte ABS/DSC i passagerarsidans "drugbin" )

Ja, det påverkar alla lägenS1-6 och A1-5.
Mest skillnad märks på låga varv då originalparametrarna är hemska. Original så stänger spjällen för tidigt och öppnar igen för sent. Alldeles som nån som inte kan växla manuellt. TTFS gör så att själva trottelförfarandet är mycket snävare så växeln är i tidigare och framför allt gasen är på tidigare.
Vid nedväxling med gaspådrag revmat har den i alla lägen, men det tror jag den gör original också.

Då ses vi kanske på Falkenberg i Maj?

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
1, 2, 3 ... 58, 59, 60   >>
11 besök idag (287118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande