Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Körkänsla i BMW e46 vs e36
9601 besök totalt
zef
Göteborg
Här sen Maj 2008
Inlägg: 118


Trådstartare
Funderar på vilken bil att bygga banbil på, nu är e36 samt e46 heta kandidater.

Läser när jag söker runt att många tycker att det känns som man är frånkopplad i e46. Inte kört någon själv än, så kan inte tala av egen erfarenhet. Vad beror det på och är detta något man kan göra åt för att få samma direkta känsla som i e36?

_________________
Tomas Gustafsson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Utan att ha testat vare sig e36 eller e46 så är det ju helt naturligt att varje karossgeneration är ett steg framåt I storlek, styrka, komfort och chassigeometri. e46 är troligen snabbare än e36 som är snabbare än e30 osv.

Antar att det gäller att hitta sin kompromiss mellan livlighet, kostnad, komfort och tillförlitlighet. Jag kör 02, vilket innebär att jag valt bort allt annat förutom livlighet :-)

_________________
/Anders C
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag känner till viss del igen det du säger med att närvarokänslan är bättre på E36. Vilka andra parametrar är av vikt när du funderar på karrossvalet?

Pengar
Prestanda
Design
Tillbehör

Osv osv..

Jag brinner för E36 men skall försöka vara opartisk i frågan, för övrigt finns här MASSOR med folk som kan ge input i just denna frågan.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



e46an är en helt klart tyngre grundkonstruktion.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Jag hade satsat på en E36. Klart lättare och går med små pengar att göra väldigt snabb.

328 om du vill ha mycket för pengarna och åka 1.07-9 på Knutstorp och M3 3,2 om du vill åka lite fortare. Klart vildare och mer sportbil men även högre driftskostnader. Snurrar runt knudan på 1.05-1.07 tider. Vi pratar R-däckstider.

3.0an hade jag hoppat över.

Det var mina tankar. Godkväll

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



zef skrev:
Funderar på vilken bil att bygga banbil på, nu är e36 samt e46 heta kandidater.

Läser när jag söker runt att många tycker att det känns som man är frånkopplad i e46. Inte kört någon själv än, så kan inte tala av egen erfarenhet. Vad beror det på och är detta något man kan göra åt för att få samma direkta känsla som i e36?


Det beror väl på hur mycket banbil du ska BYGGA?

Om bygga banbil innebär andra däck och bromsbelägg samt tömma bagaget kommer den lättare och inte lika sofistikerade E36 karossen kännas mer racing.

Om du i stort sett slänger 90% av allting utom råkarossen och bygger helt från grunden så tror jag inte det blir någon större skillnad i slutänden.

Men nyare bilar så tar man bort mer och mer av möjligheten att känna när framhjulet kör över ett 10mm stort gruskorn, det ska inte rycka i ratten om ena hjulet hittar en hal fläck etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Bland BMW-kännare är det allmänt känt att E46 (och E39 för 5-serien) är då BMW peak:ade. Med E90 gick det utför och med F30 är det fritt fall...

I Copueutförande om man bara tar råkarossen så väger (enl ETK:n) E36 329kg medan E46 väger 285kg. Sedan skall visserligen en massa andra grejor på bilen men E46 har då fler delar i aluminium.

Rolle Scirocco skrev:
Det beror väl på hur mycket banbil du ska BYGGA?

Detta är den relevanta frågan. För om du går all-in så är E46, av flera anledningar, att föredra. Den går original att åka både 18 och 19 tum på. Kan lätt svälja 265:or. E46 är också lagom mycket modernare med OBD II. De är rostfriare, modernare och M3:an är starkare.
Den har också en bredare hjulbas. Den som är vass bakom ratten får en snabbare bil. Den är i origo giftigare än E36 som är lååång i sitt uppträdande. Men giftigt är snabbare...

Men E46 har tyvärr bara diffbroms i M3:an. En sådan måste man ha. Diffbroms finns till flera olika diffar som E36 kom med.
På en E46 M3 skall man kanske byta styrväxel. På bana kan det bli lite för många rattvarv. Men det löser man med en 330i-växel.

Så om det är all-in: E46 är det lätta valet. Om det däremot är en kompromiss man skall ge sig på anser jag att tillgången på diffbroms avgör. Där är urvalet/möjligheterna till E36 större.

/Micke som äger både en E36:a och en E46:a.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Är det bara E46 som spricker eller är det bara på dem som ägarna blivit överraskade?

Men saker som inte går sönder är för kraftigt byggda (dvs tungt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Niklas Falk skrev:
Är det bara E46 som spricker eller är det bara på dem som ägarna blivit överraskade?

Men saker som inte går sönder är för kraftigt byggda (dvs tungt).


E36'an spricker på precis samma sätt, subframen är också konstruerad likadant. Allra värst på att spricka är Z3'an.

Googla på "subframe cracks BMW e36"

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jag körde tidigare 320 e36 och ville byta upp mig, provade då en 328 e46. Trevlig bil med bra komfort, men inte alls lika kula att köra enligt mig i alla fall. Jag hade valt e36 eller e30. Kanske en e46 med modifierat chassi är lika bra. Bilarna jag jämförde vara nära på original.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
zef
Göteborg
Här sen Maj 2008
Inlägg: 118


Trådstartare
Bra input från flera!

Nu kör jag Skyline R34 och det är en för dyr bil och för svårt att hitta delar till lokalt för att jag ska våga pressa på bana. Körde S13 innan och det var en lagom dyr bil, samma prissegment som e36 och e46.

Tanken är att åka på lite banträffar och köra, inte tävling för tillfället utan för skojs skull. Inte tänkt att brukas, men skadar ju inte om man kan hålla den besiktigad för att öka antalet träffar man får åka på. Så något i stil med lättad bil med svetsad bur, vettigare fjädring, bussningar och bromsar.

Lutar mer och mer mot E36, verkar vara mycket körglädje för pengarna och fortfarande finnas gott om reservdelar. Borde väl gå att hitta en rostfri kaross för inte allt för mycket pengar.

Är det typ bussningar i styrstången och liknade som "dödar" körglädjen och den direkta känslan? Bra nyfiken på vad som påverkar känslan.

_________________
Tomas Gustafsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



zef skrev:
Är det typ bussningar i styrstången och liknade som "dödar" körglädjen och den direkta känslan? Bra nyfiken på vad som påverkar känslan.


Imho är det utväxlingen på styrväxlarna. När E46:an kom (dvs innan faceliften) var det ett j-vla vevande. Den växeln är inte snabb. På E46 efter facelift och särskilt 330i sitter det en riktigt snabb växel.

Om du tar en E36:a rekommenderar jag att du sätter dit växeln från en fyrcylindrig Z3. Den är snabb. Någonstans i min biltråd finns listor på växlarna och hur många mm utskjut de ger per rattvarv.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Jag gick från en 328 e36 stora M paketet till en 330 e46 stora M paketet (med den snabba styrväxeln). Tycker nog att jag fick en bil med bättre precision och stabiltet. Minus var väl avsaknaden av diffbroms på e46'an.

Ingen av bilarna är ett under av lättvikt och skulle må bra av att bantas ett par hundra kilo eller mer. Lite solida ledlager bussningar och ett chassi så tror jag du är i box med vilken utav bilarna du än väljer. Ta den som är finast för pengarna oavsett vad det är för modell.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



Har kört och byggt några av varje och jag säger E46....om du inte på sikt skall åka historisk racing för där platsar snart E36

_________________
Patrik Skoog
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Körkänsla i BMW e46 vs e36
9601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande