Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro
<<   1, 2, 3, 4   >>
49947 besök totalt
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
FreddieL skrev:
Problemet kan väl ev vara att de inte tempmässigt håller för bankörning. Vet att det finns dom som kör bana med biltemabelägg, men då måste de bytas ut under dagen eller mellan varje körning. Jag letade själv efter mer race kvalitet och det var inte superlätt. Hör av dig till t.ex. PEAN för lite tips annars.


Jo, jag har också funderat på den lösningen, men den lockar inte riktigt. Jag skulle vilja minimera skruvtiden på racedagar, och skulle därför vilja gå på något som tål lite högre temperaturer. Till Xantian verkar det som bäst finnas motsvarande "Greenstuff", så det är därför jag frågar efter alternativa belägg som ser ut att kunna passa. Men jag ska kolla med PEAN, tack för tipset!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Det går långsamt framåt, men framåt.

Bilen är lite mer rensad på inredning, och jag försöker hitta köpare på en del av prylarna jag vill bli av med. Men marknaden för skinninredningar till Xantia S1 är inte gigantisk, direkt ...

Sedan var jag i Skåne och hämtade en karossnurra hos Mr. Skoog. Jag ska fixa fästen för att få upp min bil i den, och hänga upp den efter att motor och lite annat fått lämna sin ordinarie plats.




Idag fick jag hämta upp ett paket med fyra fälgar. 17-tummare med lite bredd och PCD 4*108 är inte jättevanligt, men dessa 17*8 dök upp på en skrot och är en bra start.




Bak är det ... lite tajt. Fälgen har någon millimeters marginal till innerskärm och delar av bärarmen, så jag får nog ordna en spacer och bredda karossen utåt.



Fram är det också tajt, men där är det "fjäderbenet" som spökar. Spacer blir det nog här också, och bredare skärmar. Såklart finns allting färdigt att köpa ... Not.



Här syns det lite bättre hur tajt det är, jag uppskattar frigång på två-tre millimeter med fjädringen i max utfjädring och utan däck på den endast påhängda fälgen.


Till helgen blir det kanske en mer seriös inpassning och något försök att måtta upp vad som kan vara lämpligt i spacerväg. Bara att hänga på fälgarna på naven var en motivationsboost.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Kul att det händer grejer!

Sen för att vara lite partypooper så.. Tänk på att däck flexar så några centimeters frigång i sidled är nog minimum för att inte börja gnugga gummi mot de hårda delarna.
Går det att valsa/rulla ut skärmkanterna på dessa?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
zoddri skrev:
Kul att det händer grejer!

Sen för att vara lite partypooper så.. Tänk på att däck flexar så några centimeters frigång i sidled är nog minimum för att inte börja gnugga gummi mot de hårda delarna.
Går det att valsa/rulla ut skärmkanterna på dessa?


Ingen pooping gjord här, bara bra att fler tänker och kommenterar när de ser bilder

Ja, som det är nu är inte acceptabelt. Rulla skärmkanter är jag tveksam till, jag vill nog flytta ut hjulen mer än vad jag skulle lita på en valsning/rullning. I fram känner jag mig ganska lugn, där går det ju "bara" att göra pluggar, formar och gjuta breddade glasfiberskärmar, men bak får jag se hur jag gör. Jag avvaktar lite tills jag sett hur mycket som verkar behövas innan jag tar några beslut, men ett WRC-kit till Impreza Bugeye har övervägts som utgångspunkt för bakskärmarnas breddning. Tankpåfyllningsröret måste ju också hanteras, det sitter illa till i höger hjulhus.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Kan ju vara värt att kolla på breddningskit till Xsara/306 för inspiration, såna brukade finnas till billiga pengar på ebay och jag skulle ju inte bli överraskad om de franska ingenjörerna fått till rätt liknande former kring hjulhusen.

Eller mer troligt, blandat ihop ritningarna och skapat en tredje lösning...

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
zoddri skrev:
Kan ju vara värt att kolla på breddningskit till Xsara/306 för inspiration, såna brukade finnas till billiga pengar på ebay och jag skulle ju inte bli överraskad om de franska ingenjörerna fått till rätt liknande former kring hjulhusen.

Eller mer troligt, blandat ihop ritningarna och skapat en tredje lösning...


En tredje lösning som är lik nog att se bra ut innan provmontering känns precis som något PSA-ingenjörerna skulle ha lyckats med

Jag har faktiskt funderat på Alfa 75 Evo eller IMSA i fram också, men då lär jag behöva tänka lite annorlunda kring vad jag gör med bakkant av hjulhusöppningen. Just nu tänker jag mig en "Burströmlösning" med väldigt mycket öppet för att släppa ut luft.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



Lite dyrt kanske men du får en Alfa 75 kaross..bra att ha

http://www.alfaromeo.org/K%C3%B6pS%C3%A4lj/Radannonser/TabId/130/adver . . . .

[/img]

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Besar: Det lockar, och priset är som bara kittet från danskarna om jag minns rätt. Men jag behöver verkligen inte en Alfa i mitt garage, just nu. Man ska hålla sig till ett vansinne i taget

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Lite som att råka trycka på "duplicate" i CAD-modellen.



Tanken är en enkel sommarleksak, det är en till -96 Activa men med 16V sugmotor istället för turbo. Projekttråd kommer vad det lider.


In other news fortsätter rensningen av inredningen, idag försvann mittkonsol och instrumentbrädan är på väg ut.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Slow and steady ...




_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Den här tråden saknar en badrumsvåg!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Den här tråden saknar en badrumsvåg!


Det finns en underutnyttjad våg i garaget, jag får samla ihop allting jag rivit ut och väga snart.

Det jag vet är att jag lyft ut 2*28 kg skinnstolar, och 15 kg skinnbaksäte. Mattorna vägdes aldrig innan de slängdes, men jag uppskattar vikten på alla mattor med textilytskikt till åtminstone 25-30 kg. Instrumentbrädan och ljudisoleringsmattorna är inte vägda ännu.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Hämtade upp ett paket från FR Autosport idag, där det låg två små bromsok ...





Någon som har tips på hur jag identifierar vilket material packningar/o-ringar är gjorda av? Jag behöver ha material som klarar mineralolja utan att svälla, om jag ska kunna köra med original bromssystem (inkopplat på LHM-kretsen) vilket jag helst vill göra.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Den här tråden saknar en badrumsvåg!


Kan nu meddela att allting som visades på bilderna som utrensat, tillsammans väger 46 kilo. Det betyder att lättningen passerat hundrakilosgränsen!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
De senaste helgernas utrensning i bilen har till slut gett 66 kilo viktbesparing, då återstår fortfarande innertak, dörrsidor och en del plast bakom b-stolparna.




Snart blir det dags att skrapa asfaltsmattor, vilket sätt är egentligen mest effektivt? Jag har läst folk rekommendera både värme, kyla (med torris) och kemikalier, men vilket är det bästa sättet? Det är såklart ingen nackdel om metoden bevarar några hjärnceller ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Himlar skrev:
...Snart blir det dags att skrapa asfaltsmattor, vilket sätt är egentligen mest effektivt? Jag har läst folk rekommendera både värme, kyla (med torris) och kemikalier, men vilket är det bästa sättet? Det är såklart ingen nackdel om metoden bevarar några hjärnceller ...


Bäst vet jag väl inte, men jag värmde med värmepistol och skrapade bort med packningsskrapa (nästan som att skära i smör, framför allt eftersom jag hade provat utan värme tidigare). Eftertorka med lacknafta. Värme är väl lättare att skapa, framför allt nu när vintern är bakom oss...

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Jag tog bort mina när det var kallt ute. Då lossnade stora kakor istället och gick rätt smidigt. Du får prova båda delarna tycker jag

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Efter tipsen ovan, och eftersom torris verkar krångligt att införskaffa här i stan, blir det nog värme. Så jag fick handla på alla Rejsianers favoritaffär!


Sedan roade jag mig mest med att vara förkyld i en vecka ... Hann med Elmia och provsitta stolar, och köpa ratt, så det har i alla fall hänt något. Och så har jag börjat mocka upp var jag vill ha mina hjul mer precis, här syns 8" och cirka ET5:




ET15 skulle också passa, om det finns att få tag på. Någon som har tips på var man kan hitta 17*8", ET5 eller ET15 och bultmönster 4*108? Jag har hittat Japan Racing med ET25, och det skulle ju fungera med spacers, men om någon har tips får man gärna höra av sig.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Stopp, stanna, det har hänt saker här!

Planen är nu "officiellt" (jag har erkänt det för mig själv) att köra Time Attack Pro, så det blir ett åtminstone halvambitiöst bygge. Det blir fortfarande någon form av "jag ska minsann visa att det går att köra fort på mitt vis-projekt", i sann Galen man med idé-anda.

Det började med en hjulmockup, om jag minns måtten rätt nu är det ett 265-däck på 17"-fälg jag mockat upp här.



Det är lite jobb att få dit breda däck, både fram och bak, på den här bilen. Det finns verkligen ingen plats ... I bak slår mockupen i karossen inåt, framåt och uppåt. Sa någon breddare?

I fram kan en lösning vara på gång, avgjort att de inköpta skärmarna breddar tillräckligt mycket. Jag gick utanför franska märken, men höll mig till sydeuropeiska bilar:


Precis: Lancia Delta-breddare. Formen är bra, så de borde gå att få ihop med resterande karossdelar till någonting som fungerar. Jag undviker gärna att stå och göra gjutpluggar, det finns så många mer inspirerande aktiviteter.

Frontspoilergrundämne är också införskaffat; ett stylingkit i glasfiber till en Mini Cooper.

Bredden är nästan perfekt, kurvaturen är bra gentemot Xantian och formen är tacksam både för vidare modifikationer och för att få dit en bra splitter. Sedan ska det inte förnekas att gratis är gott (bortskänkt mot avhämtning), om man ändå måste börja kapa i grejorna ...

Stol har köpts in, nu ska jag bara ordna med infästningar.

En utmaning blir att få infästningar i något som håller, originalstolen sitter i tvärbalken och den här "klacken" i nederkant på B-stolpen som jag vill få bort för att komma ned längre i bilen (jag är 195cm lång):


Motorn har också till slut lämnat bilen och hamnat i motorstativ, och nästa mål är att till slut montera upp karossen i snurran för vidare demontering.






Något jag fnular på är bränsletanken, eftersom bilen har någon form av trailing arm-bakvagn borde det gå att rensa upp och få till en väldigt lång och hög diffusor om jag kan flytta upp tanken i bagageutrymmet. Dessutom vinner jag några centimeter utrymme i höger hjulhus (hjulmockupen tar just nu i bränsleledningarna till tanken). Först: hur säkra är alutankarna man ibland kan ses säljas som racetankar utan FIA-godkännande? Och vad kan man tänka sig att en tvåliters turbomotor med cirka 250-300 hästar drar under ett träningspass på en svensk bana? Så man kan uppskatta platsen som behövs och hur många kilon jag flyttar uppåt och bakåt i bilen.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Tjoa om du behöver spacers till fälgarna, jag har 4st 25mm med genomgående hål liggande efter att ha köpt nya fälgar till min 306'a
Vad ska du satsa på för dimension på skivorna? 302x26 gissar jag?

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Här är en firma i Holland med mycket kul till Citroën/Peugeot. Kolla in deras grenrör...

https://www.dp-engineering.nl/

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro
<<   1, 2, 3, 4   >>
49947 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande