Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Lämpliga däck för nybörjaren | 8746 besök totalt |
Tjena. Jag heter Andreas, kommer från Stockholm och är ny här på Rejsa! Är relativt ny med banåkning men införskaffade mig en M3 e46 i våras och har hittills hunnit med racinglicensen och en träff på Mantorp.
Min plan är att skaffa mig ett set lika breda fälgar runtom (endast för banåkning) för att få bilen mer neutral. Förslagsvis med 265/35R18. Vet dock inte vad som är lämpligast, att kränga på r-däck eller gatdäck? Då jag är nybörjare med banåkning känns det bättre och säkrare med långsammare gatdäck men de flesta verkar ändå förespråka r-däck pga de bättre egenskaperna. Finns det något lämpligt alternativt där emellan? Semi-R däck? Har inga planer just nu på större cambervinklar eller styvare chassi än vad jag har nu (original). _________________ A n dyrxeza s S lxaytza r |
||||
Federal rs-r och Nankang ns2-r är ju billiga däck som verkar prestera bra på bana, känns som en bra början innan man vet hur fort man vill åka och hur mkt pengar man vill lägga.
Dom är ju så kallade semi r-däck _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Håller med NIzmo de billiga "halvrdäcken" är bra att börja åka på. Titta lite på vilka dimensioner det finns mycket att välja på och till vilket pris. Att välja dimension rätt kan man tjäna massor på som man kan gasa för i stället.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Jag har i år kört med mina R-däck även på gata (pga lathet att byta däck, haha) och det har faktiskt fungerat väldigt bra.
jag har kört med 265/35/18" Kumho V70 Hard compound och det har inte varit något märkbart slitage av allt åkande på väg. Det är en m5 e39 jag kör både på bana och till vardags. _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
||||
Största problemet med att köra dom till vardags är att du heat-cyclar dom väldigt mycket och tappar därmed bettet i dom. Kan se väldigt fräscha ut men är flera sekunder långsammare på varvet.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Som nybörjare skall man nog skita i det där med varvtider och fokusera på att köra bil . Jag har kört roadtrips med R-däck det funkar fint det med. Sedan är det överlägset bästa sättet att få fart på grejjerna. Däremot är man ny och vill bli snabb så gäller 2 saker, bantid och konsekventa däck. Lära sig bil och bana är tillräckligt klurigt som det är. Så semi-R däck låter som en bra grej, beprövat (dock ej av mig) och ger mer utrymme ekonomiskt för bantid. Bara min råd .
Körde första gången på ringen förra veckan och diggade helt klart mina Michelin Energy Saver. Konsekventa och underbara på gränsen vilket hjälpte mig få upp förtroendet på banan. Man märker rätt fort när det är dags att byta upp till greppvänligare saker. Det är ungefär då man vill jaga varvtider på allvar. Däck skall vårdas men har som enda uppgift att slitas ut _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Michelin Supersport är ett helt underbart däck på M3'an! Håller att banköra länge på åt gången utan att mattas av, funkar skitbra i regn och på gata. Däcket håller dessutom länge. Släpper mjukt och fint. Helt enkelt ett superdäck som jag rekommenderar på alla vis.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Vad spelar det för roll om man ska nybörjaråka?? Skit i varvtiderna. Behövs inte ens några r-däck i början. Även om jag själv tycker det det är mycket roligare med bra däck. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Tack ska ni ha för all input!
Varvtider bryr jag mig inte så mycket om just nu. Vill inte pusha för hårt på bana då jag är rädd om min älskling Fokuserar hellre på teknik och spårval just nu. Däcken jag är ute efter behöver inte fungera bra för både gatkörning och banåkning då jag tänkte köpa en uppsättning fälgar endast för banåkning. Detta utesluter dock inte gatdäck om de lämpar sig för bankörning. Det jag helt enkelt är ute efter är däck som är bra för bankörning men samtidigt inte så snabba. Gärna billiga också Följande förslag har trillat in: Federal RS-R Nankang NS2-R Michelin SuperSport Michelin Energy Saver Diverse andra Michelin däck... _________________ A n dyrxeza s S lxaytza r |
||||
Michelin Energy saver är som att åka på blöta tvättsvampar är den bästa förklaringen jag hört på hur dom beter sig.
Köp däck gjorda för bana med hårt gummi, då både beter sig däcken som de ska tex. Federal RS-R Nankang NS2-R Michelin är fina däck men kostar. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Du Andreas, stryk Energy Saver . Du kör M3 så den har lite bättre förutsättningar att ta hand om däcken. Dock tyckte jag de blöta tvättsvamparna funkade ypperligt på min e46 320i Touring (nämnde dem som exempel på konsekventa däck).
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
En gammal dkv V8 jag hade kom med Michelin energy saver och jag vill nog inte ens ge dem betyget blöta tvättsvampar. De får dock ett plus för konsekvent uppträdande, aldrig något uns av fäste ens vid vanlig gatkörning. Sedan kan vanliga däck fungera helt ok för första banträffarna, man kan inte alltid köra hur många varv som helst innan de 'överhettar' men de är ofta väldigt snälla i beteendet. Det är lite fäste, sämre fäste, en del sladd, mer sladd, rejält mer sladd iställt för fäste, fäste, vilket grymt fäste, helvete.... _________________ Roland Johansson |
||||
Det var så jag menade om Michelin Energy saver. De enklare typ de ovan nämda är inte tvära vid gränsen men det är mycket beroende på hjulvinklar mm. Har man dom orginal är bilen snäll somm ett lamm. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Med erfarenhet från rätt många banvarv är R-däck att föredra då dessa är mer konsekventa. Baserat på ca 10 års långloppskörning så har jag följande tips: På BMW verkar Dunlop Direzza funka bäst, dock ska det vara torrt. De håller även längst. Toyo 888 (Har kommit några nya nu) är jättebra intermediate däck dvs funkar i början på regn, blir dock överhättade enklare. Kuhmo V70 är bra i torrt men kan överhättas lättare än Dunlop. Vi har även kört gatdäck tidigare och då var Nakang bra, dock på en Golf så inte bakhjulsdrift. R-Däcken har vi kört på både vår Porsche 944 V8 och på vår E30 M3 V8. Har du kört R-däck vill du inte gå tillbaka till gatdäck är men erfarenhet. Viktigaste är att hålla koll på lufttrycket och inte ha för mycket luft. _________________ Torleif Cumléus TOOLS Hooka Hey Racing https://www.facebook.com/toolshookaheyracing |
||||
Är själv rookie på det här med bankörning men mina första två säsonger körde jag med Federal RS-R och tycker de var väldigt mycket "bang for you buck" och var tillgängliga hos flera leverantörer med kort varsel. Jag skulle varmt rekommendera dem för någon som vill känna på banakörning. Jag skulle definitivt kunna tänka mig köra på dem igen eftersom tiondelarna inte är så viktiga för mig personligen. På gata var de ok men se upp på riktigt kalla morgnar och regn. På det negativa upplevde jag Federalerna som svåra att balansera (krävde en del vikter hos mina däckkrängare iaf) och framkallade mer obalans med slitage än dyrare däck. Om du vill köra mkt gata skulle jag sikta på Michelin SuperSport som verkar kanon för just denna kompromiss.
_________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||
Jag är också nybörjare.
Körde ett antal träffar på 4 olika banor 2015. Började på min vanliga Pirelli. Gick väl bra men kände att ett par bättre däck inte skulle sitta fel. Läste läste o läste. Ett standarddäck sticker ut när man försöker hitta ett som kan funka på banan. Michelin Pilot SuperSport. Köpte dem o körde några träffar till på höstkanten. Vilken skillnad på grepp o uppträdande på bilen. Super Nöjd med Supersport. Vänta inte för länge med att köpa dem. När jag köpte i Juni var de svåra att få tag på. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
En annan grej med att ha en uppsättning bandäck och en uppsättning gatdäck är ju att om du på nåt sätt råkar "ha sönder" ett däck när du kör bana så kommer du ju i alla fall garanterat hem igen.
Jag har alltid kört r-däck och visst, det svider att behöva köpa en uppsättning till men inledningsvis är det en av de bästa uppgraderingarna du kan göra på bilen. Håll ögonen öppna efter begagnat också, du kör ju inte med någon helt udda dimension.. Sen om man bryr sig om pris kan det vara värt att kika ifall du kan ha 17" istället, priset på just r-däck brukar skilja rejält mellan 17 och 18". _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Kör på semi r däck i början.
Du skrev ju själv att du är rädd om älsklingen och inte jagar hundradelar( än)! Kolla tex däckonline. Lägg pengarna på körtid och soppa. Och glöm inte att kolla hjulvinklarna. Lycka till _________________ Erik König |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Lämpliga däck för nybörjaren | 8746 besök totalt |