Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Lämpliga däck för nybörjaren
8743 besök totalt
Schwedenkreuz
Stockholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 19


Trådstartare
Tjena. Jag heter Andreas, kommer från Stockholm och är ny här på Rejsa! Är relativt ny med banåkning men införskaffade mig en M3 e46 i våras och har hittills hunnit med racinglicensen och en träff på Mantorp.

Min plan är att skaffa mig ett set lika breda fälgar runtom (endast för banåkning) för att få bilen mer neutral. Förslagsvis med 265/35R18. Vet dock inte vad som är lämpligast, att kränga på r-däck eller gatdäck?

Då jag är nybörjare med banåkning känns det bättre och säkrare med långsammare gatdäck men de flesta verkar ändå förespråka r-däck pga de bättre egenskaperna. Finns det något lämpligt alternativt där emellan? Semi-R däck? Har inga planer just nu på större cambervinklar eller styvare chassi än vad jag har nu (original).

_________________
A n dyrxeza s S lxaytza r
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Federal rs-r och Nankang ns2-r är ju billiga däck som verkar prestera bra på bana, känns som en bra början innan man vet hur fort man vill åka och hur mkt pengar man vill lägga.
Dom är ju så kallade semi r-däck

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Välkommen in i fördärvet Jag gillar ditt avatarnamn skarpt thumbs up

Michelin har många fina däck som är gatdäck Hybriddäck Racedäck.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Håller med NIzmo de billiga "halvrdäcken" är bra att börja åka på. Titta lite på vilka dimensioner det finns mycket att välja på och till vilket pris. Att välja dimension rätt kan man tjäna massor på som man kan gasa för i stället.
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Jag har i år kört med mina R-däck även på gata (pga lathet att byta däck, haha) och det har faktiskt fungerat väldigt bra.

jag har kört med 265/35/18" Kumho V70 Hard compound och det har inte varit något märkbart slitage av allt åkande på väg.

Det är en m5 e39 jag kör både på bana och till vardags.

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Största problemet med att köra dom till vardags är att du heat-cyclar dom väldigt mycket och tappar därmed bettet i dom. Kan se väldigt fräscha ut men är flera sekunder långsammare på varvet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Som nybörjare skall man nog skita i det där med varvtider och fokusera på att köra bil . Jag har kört roadtrips med R-däck det funkar fint det med. Sedan är det överlägset bästa sättet att få fart på grejjerna. Däremot är man ny och vill bli snabb så gäller 2 saker, bantid och konsekventa däck. Lära sig bil och bana är tillräckligt klurigt som det är. Så semi-R däck låter som en bra grej, beprövat (dock ej av mig) och ger mer utrymme ekonomiskt för bantid. Bara min råd .

Körde första gången på ringen förra veckan och diggade helt klart mina Michelin Energy Saver. Konsekventa och underbara på gränsen vilket hjälpte mig få upp förtroendet på banan. Man märker rätt fort när det är dags att byta upp till greppvänligare saker. Det är ungefär då man vill jaga varvtider på allvar.

Däck skall vårdas men har som enda uppgift att slitas ut

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Michelin Supersport är ett helt underbart däck på M3'an! Håller att banköra länge på åt gången utan att mattas av, funkar skitbra i regn och på gata. Däcket håller dessutom länge. Släpper mjukt och fint. Helt enkelt ett superdäck som jag rekommenderar på alla vis.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



MaZ skrev:
Största problemet med att köra dom till vardags är att du heat-cyclar dom väldigt mycket och tappar därmed bettet i dom. Kan se väldigt fräscha ut men är flera sekunder långsammare på varvet.


Vad spelar det för roll om man ska nybörjaråka??
Skit i varvtiderna.

Behövs inte ens några r-däck i början.
Även om jag själv tycker det det är mycket roligare med bra däck.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Schwedenkreuz
Stockholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 19


Trådstartare
Tack ska ni ha för all input!

Varvtider bryr jag mig inte så mycket om just nu. Vill inte pusha för hårt på bana då jag är rädd om min älskling Fokuserar hellre på teknik och spårval just nu.

Däcken jag är ute efter behöver inte fungera bra för både gatkörning och banåkning då jag tänkte köpa en uppsättning fälgar endast för banåkning. Detta utesluter dock inte gatdäck om de lämpar sig för bankörning.


Det jag helt enkelt är ute efter är däck som är bra för bankörning men samtidigt inte så snabba. Gärna billiga också

Följande förslag har trillat in:

Federal RS-R
Nankang NS2-R
Michelin SuperSport
Michelin Energy Saver
Diverse andra Michelin däck...

_________________
A n dyrxeza s S lxaytza r
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Michelin Energy saver är som att åka på blöta tvättsvampar är den bästa förklaringen jag hört på hur dom beter sig.

Köp däck gjorda för bana med hårt gummi, då både beter sig däcken som de ska tex.

Federal RS-R
Nankang NS2-R

Michelin är fina däck men kostar.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Du Andreas, stryk Energy Saver . Du kör M3 så den har lite bättre förutsättningar att ta hand om däcken. Dock tyckte jag de blöta tvättsvamparna funkade ypperligt på min e46 320i Touring (nämnde dem som exempel på konsekventa däck).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Björn skrev:
Michelin Energy saver är som att åka på blöta tvättsvampar är den bästa förklaringen jag hört på hur dom beter sig.

Köp däck gjorda för bana med hårt gummi, då både beter sig däcken som de ska tex.

Federal RS-R
Nankang NS2-R

Michelin är fina däck men kostar.


En gammal dkv V8 jag hade kom med Michelin energy saver och jag vill nog inte ens ge dem betyget blöta tvättsvampar. De får dock ett plus för konsekvent uppträdande, aldrig något uns av fäste ens vid vanlig gatkörning.

Sedan kan vanliga däck fungera helt ok för första banträffarna, man kan inte alltid köra hur många varv som helst innan de 'överhettar' men de är ofta väldigt snälla i beteendet.

Det är lite fäste, sämre fäste, en del sladd, mer sladd, rejält mer sladd iställt för fäste, fäste, vilket grymt fäste, helvete....

_________________
Roland Johansson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Rolle Scirocco skrev:
Björn skrev:
Michelin Energy saver är som att åka på blöta tvättsvampar är den bästa förklaringen jag hört på hur dom beter sig.

Köp däck gjorda för bana med hårt gummi, då både beter sig däcken som de ska tex.

Federal RS-R
Nankang NS2-R

Michelin är fina däck men kostar.


En gammal dkv V8 jag hade kom med Michelin energy saver och jag vill nog inte ens ge dem betyget blöta tvättsvampar. De får dock ett plus för konsekvent uppträdande, aldrig något uns av fäste ens vid vanlig gatkörning.

Sedan kan vanliga däck fungera helt ok för första banträffarna, man kan inte alltid köra hur många varv som helst innan de 'överhettar' men de är ofta väldigt snälla i beteendet.

Det är lite fäste, sämre fäste, en del sladd, mer sladd, rejält mer sladd iställt för fäste, fäste, vilket grymt fäste, helvete....


Det var så jag menade om Michelin Energy saver.
De enklare typ de ovan nämda är inte tvära vid gränsen men det är mycket beroende på hjulvinklar mm. Har man dom orginal är bilen snäll somm ett lamm.
Citera
Torleif Cumléus
Åkerberga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 34



Schwedenkreuz skrev:
Tack ska ni ha för all input!

Varvtider bryr jag mig inte så mycket om just nu. Vill inte pusha för hårt på bana då jag är rädd om min älskling Fokuserar hellre på teknik och spårval just nu.

Däcken jag är ute efter behöver inte fungera bra för både gatkörning och banåkning då jag tänkte köpa en uppsättning fälgar endast för banåkning. Detta utesluter dock inte gatdäck om de lämpar sig för bankörning.


Det jag helt enkelt är ute efter är däck som är bra för bankörning men samtidigt inte så snabba. Gärna billiga också

Följande förslag har trillat in:

Federal RS-R
Nankang NS2-R
Michelin SuperSport
Michelin Energy Saver
Diverse andra Michelin däck...


Med erfarenhet från rätt många banvarv är R-däck att föredra då dessa är mer konsekventa. Baserat på ca 10 års långloppskörning så har jag följande tips: På BMW verkar Dunlop Direzza funka bäst, dock ska det vara torrt. De håller även längst. Toyo 888 (Har kommit några nya nu) är jättebra intermediate däck dvs funkar i början på regn, blir dock överhättade enklare. Kuhmo V70 är bra i torrt men kan överhättas lättare än Dunlop. Vi har även kört gatdäck tidigare och då var Nakang bra, dock på en Golf så inte bakhjulsdrift. R-Däcken har vi kört på både vår Porsche 944 V8 och på vår E30 M3 V8. Har du kört R-däck vill du inte gå tillbaka till gatdäck är men erfarenhet. Viktigaste är att hålla koll på lufttrycket och inte ha för mycket luft.

_________________
Torleif Cumléus
TOOLS Hooka Hey Racing

https://www.facebook.com/toolshookaheyracing
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Är själv rookie på det här med bankörning men mina första två säsonger körde jag med Federal RS-R och tycker de var väldigt mycket "bang for you buck" och var tillgängliga hos flera leverantörer med kort varsel. Jag skulle varmt rekommendera dem för någon som vill känna på banakörning. Jag skulle definitivt kunna tänka mig köra på dem igen eftersom tiondelarna inte är så viktiga för mig personligen. På gata var de ok men se upp på riktigt kalla morgnar och regn. På det negativa upplevde jag Federalerna som svåra att balansera (krävde en del vikter hos mina däckkrängare iaf) och framkallade mer obalans med slitage än dyrare däck. Om du vill köra mkt gata skulle jag sikta på Michelin SuperSport som verkar kanon för just denna kompromiss.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Jag är också nybörjare.
Körde ett antal träffar på 4 olika banor 2015.

Började på min vanliga Pirelli. Gick väl bra men kände att ett par bättre däck inte skulle sitta fel.

Läste läste o läste. Ett standarddäck sticker ut när man försöker hitta ett som kan funka på banan.

Michelin Pilot SuperSport.

Köpte dem o körde några träffar till på höstkanten. Vilken skillnad på grepp o uppträdande på bilen.
Super Nöjd med Supersport.

Vänta inte för länge med att köpa dem. När jag köpte i Juni var de svåra att få tag på.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



En annan grej med att ha en uppsättning bandäck och en uppsättning gatdäck är ju att om du på nåt sätt råkar "ha sönder" ett däck när du kör bana så kommer du ju i alla fall garanterat hem igen.

Jag har alltid kört r-däck och visst, det svider att behöva köpa en uppsättning till men inledningsvis är det en av de bästa uppgraderingarna du kan göra på bilen. Håll ögonen öppna efter begagnat också, du kör ju inte med någon helt udda dimension..
Sen om man bryr sig om pris kan det vara värt att kika ifall du kan ha 17" istället, priset på just r-däck brukar skilja rejält mellan 17 och 18".

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Kör på semi r däck i början.
Du skrev ju själv att du är rädd om älsklingen och inte jagar hundradelar( än)!
Kolla tex däckonline.
Lägg pengarna på körtid och soppa.
Och glöm inte att kolla hjulvinklarna.
Lycka till

_________________
Erik König
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Lämpliga däck för nybörjaren
8743 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande