Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglementesförändringar Roadsport - SPVM vs. MSCC KM
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34
8 besök senaste veckan (84998 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Fick inget svar här ?

Josen skrev:
Wankelsport skrev:
Magnus,
Vi man vara ännu mer jobbig och definiera fler varianter som kan diskuteras kan man ju fundera över det där med cykelskärmar och clamshell skärmar på sevenbilar. Båda varianter finns och ger väldigt olika profiler sett uppifrån. Kan/får man byta mellan de olika varianterna? Har man köpt en "äkta" Caterham med clamshells i original så kan man kanske vilja byta till cykelskärmar. Eller kan man inte det, om man nu ska hårddra reglerna rejält. Fast vem bevisar vad som satt på en sån bil från början?


Ja fråga på detta - kan jag lägga på Exige Clam utan protester ?

Tada...


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Josen skrev:
Ja fråga på detta - kan jag lägga på Exige Clam utan protester ?

Jag röstar JA!

Den är snygg.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356



Är Evans eller Power cool, ok då man inte får ha glykol vissa tävlingar. ?

_________________
Sten Jarl
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



StenJarl skrev:
Är Evans eller Power cool, ok då man inte får ha glykol vissa tävlingar. ?
Det skulle vara ett förtydligande/marknadsföring av generell SBF-regel men den kan jag inte hitta nu.

Som paragrafhaverist borde vad som helst som inte innehåller en "glykol" vara godkänt, även om det är ännu halkigare och ligger kvar i evigheter.
Personligen skulle jag tolka även polyglykoler (tex PEG, PolyEtylenGlykol) som "Glykol"..

Det blir ju Tävlingsbesiktningen på banan som fäller avgörandet (del av vätskor som kan läcka, inte tävlingsfördel som är till grund på klassning).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356



beskrivning Evans,Evans NPG waterless coolant, available in a half-gallon bottle, is recommended for racing engines that run on tracks or in series where propylene glycol-based coolants are allowed but there is a "No Ethylene Glycol" rule. NPG can be used in high performance street vehicles with high flow cooling systems, as well as for food service equipment where ethylene glycol products are contraindicated. NPG is not recommended for daily drivers or cold weather operation, and may require system modifications to ensure a successful conversion. vad jag förstår är förbudet mot ethylen baserad glykol , och då borde det vara godkänt?

_________________
Sten Jarl
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10623



Etylen/Ethylen finns inte i Sverige. Det heter Eten på svenska...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



DJ skrev:
Etylen/Ethylen finns inte i Sverige. Det heter Eten på svenska...
Ska du vara sån så är det ju 1,2-etandiol som är den vanliga.

Sen finns det alltid gamla handelsnamn som lever kvar.

Men när man skriver endast "Glykol" skulle jag tvivla på att en "propylene-glycol-based" accepteras.
Vitsen är ju att den har högre kokpunkt och lägre ångtryck, så den kommer aldrig försvinna om den läcker ut. Dessutom ska den användas utan vatteninblandning (dvs ännu mer kladd än klassisk 25% i vatten).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356



Inte helt enkelt att finna Kylvätska utan glykol, Man vill ju inte ha enbart vatten i alu och magnesiumdelar,Risken är överhängande att dom blir offeranoder. Någon som alternativ till hands, helst med hög kokpunkt. ca 120 grader celsius eller däröver.

_________________
Sten Jarl
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglementesförändringar Roadsport - SPVM vs. MSCC KM
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34
8 besök senaste veckan (84998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande