Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Material och dimensionering av kränghämmare
<<   1, 2, 3, 4
41814 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ge mig dimensionen på knivarna också???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Avregistrerad (7214)

Här sen Feb 2006
Inlägg: 49



hej

hur ska jag mäta dem,,, ska jag ev rita av dem på papper på alla håll & faxa dem ??

_________________
Avregistrerad användare
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

jan bergström:
Jag tycker i fortsätter i denna tråd, vad gäller kniv-krängaren.
Där står det också vilka mått som behövs.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11020

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



2541 (Seghärdat vill jag minnas? ) är ju ett av de "standardstål" med högst "spänningsgräns"...över 1000 MPa om jag inte minns fel. Då är man troligen safe i de flesta fall av normala krängare till en racer.
Dock kan det ju betyda att man får leta efter svårfunna stål eller betala en massa extra slantar för dom i onödan. Mer effektivt då att räkna lite på spänningarna och kanske klara sig på ngt "ur skrotlådan".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag har läst igenom alla krängar trådar och detta verkar vara den nyaste med massa räknande i..

Finns det något enkelt sätt att räkna fram dimension på rör och längd på knivar som skulle funka bra på min bil ?

Audi S8
strax över 5meter lång
ca 1750kg varav ca 1050kg på fram hjulen.


kränghämmaren fram är nu på 29mm

Fram fjädrar är 240N/mm men tänkt att bytas till 280N/mm

Bak 20mm krängare och 140N/mm fjädrar


Tänkte köpa antingen från Sellholm eller Lindskog:
http://www.lindskogengineering.se/

Sellholm har upp till 40mm's rör.

Vad mer måste mätas för att räkna fram lämpligt rör?
Jag har ca 32cm från röret till fäst punkten på bärarmen så knivar med typ den längden om man inte sätter dom i långa rör och tar kortare knivar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Har du provat Johan Sjölinders Excel-filer? Där kan du se vad fjäderkonstanten blir när du ändrar tex diameter, armlängder osv.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Edit: Fjäderkonstant inte hjulkonstant

_________________
Magnus Lidholm
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Den hade jag missat..
Får bli lite mätande idag.

Men hur vet man vilken "Totala K-fjäderns fjäderkonstant" som man vill ha?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Beror på hur mkt roll du vill ha.
För lite roll kan försvåra inställningen och för mkt kan fucka upp cambern

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Då delen som går bakåt till stagen inte e rak så vet jag inte riktigt hur man ska mäta..

Så "Totala K-fjäderns fjäderkonstant" hamnar mellan 75-85 N på std Kränghämmaren.

Så då e nästa fråga, vad säger det?
Är det lite eller mycket?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Och sätter jag på en 3mm tjockare kränghämmare så hamnar jag mellan 115-125N/mm

Är det okej om fjädrarna är på 280N/mm ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



RallyQuattro skrev:
Och sätter jag på en 3mm tjockare kränghämmare så hamnar jag mellan 115-125N/mm

Är det okej om fjädrarna är på 280N/mm ?


Detta har du säkert koll på men du måste mäta ut MR för både fjäder och krängningshämmare för att kunna jämföra och se hur mycket fjäder resp krängare bidrar med till "krängmotståndet". Tex så kanske bidraget från krängaren (hjulkonstanten) blir större om du kopplar om orginal krängaren från bärarmen till fjäderbenet som du är inne på i din banåkartråd än om du ökar diameter på krängaren.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Kan Anders & Magnus som skrivit ovan eller någon annan kunnig här gå igenom fulings räkning här nedan för att tala om hur hård hela krängaren fram bör vara om jag har kvar infästningen på bärarmen på original plats och inte flyttar den som han har med i uträkningen nedan?

Stämmer detta så 106N/mm är hella krängare, per sida är det 212N/mm
MR ca 0,55 -> ca ca 0,3 ger 212*0,3 -> ca 64N/mm
Std fjädern var 47N/mm på hjulet (MR 0,74] -> ca 26N/mm

Aha krängaren är styv i förhållande till fjädringen.
64/26 --> ca 2.5ggr.
Detta förmodligen för att pansarkryssaren inte skall
kännas som en roddbåt i full storm när man lägger
om kakan och att den skall vara tryggt understyrd.

Flytta krängarlänken så den får MR ca 0,74 i stället
ger 212*0,74^2 -> 116N/mm

Ny fjädringen 280*0,74^2 -> 153

116/153 -> ca 0,76
eller
64/153 -> ca 0,41 (std plats för länken)

0,76 känns tumme pekfinger ca ca ca i rätt bollplank.
Hälst på med en justermån på ca ca +-25%


Här finns mer info:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Försöker räkna baklänges lite själv.
Blått är fulings värden.

MR ca 0,55 -> ca ca 0,3 ger 212*0,3 -> ca 64N/mm
64/153 -> ca 0,41 (std plats för länken)
Värdet 64 ska vara typ 116 för att få fram detta: 116/153 -> ca 0,76
0,76 känns tumme pekfinger ca ca ca i rätt bollplank.

390*0,3 blir 117N/mm = 117/153 -> ca 0,76


106N/mm är hela krängare, per sida är det 212N/mm
390N/mm per sida delat på två blir då 195N/mm för hela krängaren thumbs up

Om Fulings räknade är rätt så borde jag då behöva en krängare som ligger runt 195N/mm eller hur

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Racetech
Material och dimensionering av kränghämmare
<<   1, 2, 3, 4
41814 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande