Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SLC SuperLiteCar 2016.
<<   1, 2
17589 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



sx-pojken skrev:
Pontus Fyhr skrev:


Men det är givetvis frivilligt för var och en att slösa sina pengar på vad som.


men herregud människa... frågan var hurvida man kunde klassa in SLC i TA-U... och om man behövde göra nå modifieringar...

bilen fungerar ju bevisligen rätt bra med en std. LS7

vi pratar teori... det gillar väl du...

mvh


Så vi sitter och svarar på något som inte har någon som helst förankring i verkligheten..???

Då får du nog fråga på Garaget eller något..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



ButterflyRacing skrev:
sx-pojken skrev:
Pontus Fyhr skrev:


Men det är givetvis frivilligt för var och en att slösa sina pengar på vad som.


men herregud människa... frågan var hurvida man kunde klassa in SLC i TA-U... och om man behövde göra nå modifieringar...

bilen fungerar ju bevisligen rätt bra med en std. LS7

vi pratar teori... det gillar väl du...

mvh


Så vi sitter och svarar på något som inte har någon som helst förankring i verkligheten..???

Då får du nog fråga på Garaget eller något..


Om nu frågan gällde ta-u så står mina svar kvar, det finns billigare/enklare/snabbare sätt att ta sig runt en bana (som ryms inom reglementet) än med den här konstruktionen, som inte är varken sofistikerad, billig eller väl utförd i sin enkelhet (en positiv egenskap, om man gör rätt).

Om din fråga var något annat så får du tala ur skägget.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



ButterflyRacing skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ursäkta kraftuttrycken, men fy fan vilket skitbygge.



Och....vem fan vill ha en Lotus.....






/JZ

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



johanz skrev:
ButterflyRacing skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ursäkta kraftuttrycken, men fy fan vilket skitbygge.



Och....vem fan vill ha en Lotus.....






/JZ


Din bil är undantagen.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



ButterflyRacing skrev:
johanz skrev:
ButterflyRacing skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ursäkta kraftuttrycken, men fy fan vilket skitbygge.



Och....vem fan vill ha en Lotus.....






/JZ


Din bil är undantagen.....


Ok, tack. Du är förlåten

/JZ

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:


Om nu frågan gällde ta-u så står mina svar kvar, det finns billigare/enklare/snabbare sätt att ta sig runt en bana (som ryms inom reglementet) än med den här konstruktionen, som inte är varken sofistikerad, billig eller väl utförd i sin enkelhet (en positiv egenskap, om man gör rätt).

Om din fråga var något annat så får du tala ur skägget.


okej... frågan var helt enkelt om man kunde köra SLC i TA-U... vilket Supramannen anser att det går... oavsett pris eller konstruktionsmissar på SLC....

Ja då var det bara att börja spara då...

min tanke var en högvarvig V8 på 4-4,5L. med runt 400-500hk.

Ferrari f430.

BMW M3 E90

Audi RS4 B7 R8 4,2

just att kunna använda transaxellådan från Audin och ferrarin

oavsett pris så är detta mera tankar kring att kunna pussla ihop en bil med befintliga beg. komponenter och därav ville jag veta om SLC kunde köras i TA... inget annat ... men nu ska jag börja spara cash!!


mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



sx-pojken skrev:
Pontus Fyhr skrev:


Om nu frågan gällde ta-u så står mina svar kvar, det finns billigare/enklare/snabbare sätt att ta sig runt en bana (som ryms inom reglementet) än med den här konstruktionen, som inte är varken sofistikerad, billig eller väl utförd i sin enkelhet (en positiv egenskap, om man gör rätt).

Om din fråga var något annat så får du tala ur skägget.


okej... frågan var helt enkelt om man kunde köra SLC i TA-U... vilket Supramannen anser att det går... oavsett pris eller konstruktionsmissar på SLC....

Ja då var det bara att börja spara då...

min tanke var en högvarvig V8 på 4-4,5L. med runt 400-500hk.

Ferrari f430.

BMW M3 E90

Audi RS4 B7 R8 4,2

just att kunna använda transaxellådan från Audin och ferrarin

oavsett pris så är detta mera tankar kring att kunna pussla ihop en bil med befintliga beg. komponenter och därav ville jag veta om SLC kunde köras i TA... inget annat ... men nu ska jag börja spara cash!!


mvh


Vill du ha ett definitvt besked så maila tech@timeattacknu.se

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Eftersom jag gillar teori så fyller jag väl på med ett par matnyttiga länkar och citat.

En intervju med VD och grundare:
http://www.fsmdirect.com/welding/120-fabricating-speed

Citat:
The nice thing about aluminum, because it's malleable, is that it will give and flex without fatiguing. Everything that we weld has three weld passes on it, we have a root pass, a filler pass and a cosmetic pass. All the material we use is made in the U.S. with all the joints of our cars being TIG welded.


Lite bra saker att tänka på med svetsning av aluminium:
http://www.lincolnelectric.com/en-us/support/welding-how-to/Pages/alum . . . .

Citat:
Why Isn't the Weld as Strong as the Original Base Metal?
A designer of steel structures generally assumes that a weld is as strong as the parent material, and the welding engineer who is responsible for fabricating the structure expects to make a weld which is as strong as the steel being used. It would be tempting to assume that the situation is the same when designing and fabricating aluminum structures, but it isn't. In most cases, a weld in an aluminum alloy is weaker, often to a significant degree, than the alloy being welded.


Så, de har i alla fall valt en reko legering (5-serie), men svetsat den inte en utan tre gånger, HAZ calling.

Här finns lite nyttigt om utmattning i aluminium legering 6061, och lite om hur svets påverkar densamma:
http://www.osti.gov/scitech/servlets/purl/10157028/
Här finns en mer lättsmält PDF om utmattning vid repetitiva laster, som t.ex. i en hjulupphängning:
http://eurocodes.jrc.ec.europa.eu/doc/WS2008/EN1999_7_Kosteas.pdf
Och en lite mer tungrodd artikel om begränsningarna i användning av dessa spänning-lastcykel kurvor:
http://www.twi-global.com/technical-knowledge/published-papers/review- . . . .

Från intervju ovan:
Citat:
"When I built this type of structure, I was mocked and criticized by a lot of people who said the aluminum chassis would fail. They felt the chassis would crack and fatigue, and they wouldn't be strong enough. I would ask the person to come out to see the car. When they did, I asked them what the airplane was made out of that they flew out on. When they found out it was aluminum, it put things in perspective," he notes.


Det är givetvis inget fel på aluminium, men det är inte många flygplan med svetsade aluminiumvingar heller, för de som konstruerar dem har troligtvis läst artiklarna ovan och mer, innan de började bygga. Dessutom inspekteras de högst belastade delarna rigoröst för sprickor efter givet serviceintervall, något som gissningsvis inte är lika vanligt på kitcars.

Citat:
Our monocoque, GT-40 chassis weighs 300 pounds with 20,000 foot-pounds per degree of torsional beam strength.

Det är styvt, 27 kNm/deg, men inte värst lätt (sen hade jag föredragit att konstruktörn kunde skilja på styrka och styvhet).

PH tråd med ett par svar från grundaren: http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=4&f=30&t=535697 . . . .
Citat:
As an example the SL-R chassis more than tripled the 2500nm requirements for a vehicle of that specified weight.

Återigen får man tolka lite enheter, men alltså mer än 7500 Nm/deg och gissningsvis mindre än 10000 Nm/deg. Viktuppgift saknas på SLC-chassit. Ett Elisechassi är alltså lite styvare, utan att använda sig av "bur" likt SLCn, på dryga 10000 Nm/deg och väger 65 kg (http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/information/technical/autind.html). Det har förutom korrekt-ish lastapplikation från bärarmar, inga svetsar som försvagar materialet (sen lider det av korrosionsproblem, ska ju sägas).

Gillar man inte Lotuschassit, finns som sagt R8 som en stark kandidat, hur svårt det är att bygga ett bra chassi kanske bäst illustreras med en bild

Vill man läsa mer är här en länk: http://www.autoconcept-reviews.com/cars_reviews/audi/audi-r8%20-V10-V1 . . . .

Med det sagt, så vore det kul att se en SLC i TA, den är snygg och häftig. Lycka till.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227


Trådstartare
Nu gjorde du Pontus ett inlägg som var riktigt bra! thumbs up

Tidigare innan hemsidan ändrades så uppgav man vikten på SLC utan drivlina till 2000 pounds = 900kg..

vad själva monocoquen väger vet jag dock ej...
mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Allmänt banåkaforum
SLC SuperLiteCar 2016.
<<   1, 2
17589 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande