Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler
<<   1, 2
19484 besök totalt
Axehult
Nolby
Här sen Jul 2012
Inlägg: 22



Hej
Vi skickade ett längre brev till MSLS organisationen under söndagen.
Nyligen informerad om detta forum på Rejsa skriver vi ett kort inlägg.

MSLS hemsida börjar med texten " Tanken med den här serien är att du ska kunna åka Racing utan att vara miljonär".


När nu ännu ett nytt reglemente (det tredje på tre säsonger!) presenteras tycker vi att det borde presenteras med en tidsperiod på minst 3 år.
Alla ändringar kostar pengar.

KLASS 3-4
Innan vi började bygga vår nya bil gjorde vi en genomgång av olika alternativ i Sverige samt om ngt av dessa alternativ på ett bra sätt kan kombineras med tyska VLN reglementet.
Valet föll på MSLS där vi gjort sporadiska inhopp hos olika team tidigare.

Varför ?
Vi ansåg att serien drivs seriöst med god säkerhet, full posteringsbemanning, bra rescue team, bra tävlingsledning och utbildade funktionärer samt allt under FIA / SBF flagg.

Motoralternativet vi valde var BMW M3 S54 B32 motor på 3247 ccm där det andra alternativet var M3 v8 på 4L alt 4,4 L.
Valet blev 3247 ccm och klass 3 då tolkningen av motorvolym enligt MSLS var att motorvolym till klass3 är ok så länge den understiger 3300ccm.
Och att klass 4 skulle fasas ut ur reglementet !

Enligt vår kännedom har FIA/ SBF ej godkänt Sviestad banan för motorvolym överstigande 3200 (3300) ccm.
Denna förändring gynnar ej heller att de olika endurance klasserna närmar sig varandra.

Denna förändring är detsamma som att man tar bort klass 3 - den populäraste klassen i MSLS och införlivar denna i klass 4.
Vill MSLS verkligen ha en utveckling där det monteras Ls v8 motorer eller kompressor/ turbo på M3 motorer 500- 600 hk minst ?
Att även tillåta 200 mm förändring av torpedvägg då börjar vi prata "prototyp" bilar.

DÄCK

Vi vill ha ett förtydligande i reglementet.
Gatgodkända däck... Ej racingdäck... Gatgodkända E märkta däck .Vad menas egentligen?
Svensk och EU lagstiftning för att ett däck skall vara gatgodkänt:

1. E-märkning eller e-märkning.
(denna märkning i gummit )

Redovisning av:
(detta på dekal på däcket)
2. Våtgrepp.
3. Ljudnivä.
4. Bränsle effektivitet ( rullmotstånd ).

-
Däcken ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30, EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 108 (regummerade däck).
Samt minst 1,6 mm mönsterdjup på minst 75 % av däcksytans bredd.

Reglemente MSLS 2015

Kommer semislicks ("R däck") som ss 2014 att vara godkänt om E eller e märkning finns på däcket ?
Om bil har blankslitna däck vid målgång bestraffas detta ?

TÄVLINGSREGLER

Punkt 9

De 5 bästa tävlingarna räknas.

Vad innebär detta ?
Normalt sett borde detta innebära att man räknar bort sämsta resultat eller ev ej deltagande på en tävling.

Men under punkt 12 står att det delas ut 160p för deltagande i 6 tävlingar och 80p för deltagande i 5 tävlingar.
Om team skall få räkna bort en tävling kan det ej ges poäng för den 6 tävlingen.

Vad gäller för Mantorp cupen ?
Får man räkna bort en tävling här och kunna vinna Mantorp cupen med 3 race?

Detta måste förtydligas.


Kommer MSLS att köras under SBF flagg?
Kommer två tävlingar att genomföras på Sviestad banan?
Är reglementet sanktionerat av Racingutskottet SBF ?
Är det återigen ett 1 årsreglemente?
Varför presenterar MSLS inte ett reglemente med minst 3 års överlevnad?
Varför tar man bort den största (flest bilar) klassen i MSLS ?
Godkänner MSLS semislicks (R däck) om e eller E märkning finns på däcket?
Vad gäller för minsta mönsterdjup på däck under tävling ?


Med förhoppning om en konstruktiv diskussion i god motorsport anda.

Per-Erik Axehult #33

_________________
Per-Erik Axehult
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej alla
Jag skall försöka svara så gott jag kan.

Jag vill börja med att säga att vårat reglemente inte ändras varje år. Den högsta klassen har varit densamma i många år. Det senaste reglementet har funnits i två år med små detalj förändringar. Anledningen till att tidigare klass 3 skapades var för att SBF ville begränsa användadet av Sviesta banan. Det problemet finns inte längre så därför finns inte längre behovet av klassen.
Det är roligare med få stora klasser med många deltagare!

När det gäller 45 serieteam så kan jag inte svara för hur det beslutet togs eftersom jag är medlem i regelgruppen och detta beslut togs av styrelsen i msls. Jag hoppas att någon annan kan svara på det.

När det gäller volymökningen i klass två så är det för att vi i regelgruppen tycker arr et blev bättre för hela serien. Det fanns ett antal bilar som då gick från klass 3 till 2. Vilket vi tycker är bra.

Sen tycker jag att hela diskussionen om slagvolym är lite olycklig. Det är inte antalet hästkrafter som avgör om man vinner i långlopp eller inte. I år var det just en 3.2l BMW som vann totalt.
Ingen otto turbo har utnyttjat maxvolymen ännu i serien. Bilar med otto turbo som vunnit totalt dom senaste åren har haft 2 respektive 2.3 liter.
Sen har vi i msls ett poängsystem som gör att vilken klass man tävlar i inte spelar så stor roll. Att en föredetta klass 3:a numera tävlar i klass 4 och inte tror att dom kommer vinna tävlingar kommer på sin höjd att förlora några målgångspoäng. Och tittar man på sesonger som gått tidigare så har dom maximalt 150 målgångspoången som finns inte varit avgörande för seriens utgång.

När det gäller treadwear 200 i klass 1 så är det för att få tillbaka den billiga instegsklass som klass 1 skall vara. jag har inte kollat det själv men det sägs att det finns bra däck för denna klass och det är mycket billigare än däck med fri treadwear. Här proiriterade vi helt enkelt kostnader för att locka in nya team.

Per-Erik
Jag tar ditt långa medelande i sektioner, några är redan svarade på.

Det blir jättesvårt för oss i regelgruppen att ta hänsyn till alla som kanske skall komma ochh köra hos oss.
Om du hade kommit till teammötet som hålls efter finalen varje år så hade du kunnat varit med att påverka det som sägs där. Alla närvarande klass 3 team tyckte att det var okey att slå ihop klasserna igen efter två år. Synd att du inte var där och gjorde din röst hörd. Välkommen nästa år.

Jag tycker att det är roligt att du efter en liten titt runt tycker att MSLS var lockande för dig. En stor fjäder i hatten för MSLS organisationen.

Att ni har valt en M3 6.a istället för en V8 tror jag inte har minskat era chanser att vinna i serien.
Och du har ju alltid möjligheten att ta ner din slagvolyn till 3 liter och köra klass 2.
Sen vill jag bara förtydliga att det är inte var tillåtet med 3300cc i gamla klass 3.
Slagvolyn står angiven i vårt reglemente till tex 3.2l vilket enligt korrekt matematisk avrundat blir 3249cc.
Alltså man kan åka mer än 49cc över anviven volym i reglementet.

När det gäller stora effektmoster till bilar så tror jag att våra däck sätter stopp för det.
Vi har som sagt haft samma reglemente i högsta klassen i många år och det har inte hänt ännu.
Så jag är inte orolig.

När det gäller däck så tycker jag vårt reglemente är tydligt.
Jag förstår inte varför du blandar in svensk väglagstiftning i detta?
Du och alla andra som vill ha det närmare förklarat så får ni gärna ringa mig. 070-7562244

Deltagar poängen är skapade för att locka så många till tävling som möjligt.
Har du startat i 5 tävlingar så får du full deltagarpoäng pott. För den tävling som räknas bort räknas bara målgångs och antalet varv bort.

Om du läser reglementet så står det klart och tydligt att alla tävlingar räknas i mantorpcupen, utan målgångspoäng eller deltagarpoäng.

Snabba svar

Kommer MSLS att köras under SBF flagg? Ja

Kommer två tävlingar att genomföras på Sviestad banan? Ja enligt gällande kalender på hemsidan.

Är reglementet sanktionerat av Racingutskottet SBF ? Så vitt jag vet. Vårt reglemente skickas in varje år och godkänns. Så jag antar det.

Är det återigen ett 1 årsreglemente? Ja MSLS vill inte låsa reglementet fall något oförutsett skulle hända.
Men vi har inga planer på att ändra detta dom närmaste åren.

Varför presenterar MSLS inte ett reglemente med minst 3 års överlevnad? Se svaret ovan.

Varför tar man bort den största (flest bilar) klassen i MSLS ? Sist jag kollade resultattabellen så var gamla klass fyra störst under dom två åren som gamla klass 3 har existerat. Vill du ha hjälp att räkna?
Sen är det ju inte så som jag skrev tidigare så är ju alla bilar fortfarande välkommna och har lika stor chans att vinna totalt. Hade vi tagit bort klass 4 så hade vi tapat närmare halva startfältet. Inge bra för serien för då läggs den ner. =inga kör!

Godkänner MSLS semislicks (R däck) om e eller E märkning finns på däcket?
Vad är ett R däck? Kan du skriva en definition av R däck?

Vad gäller för minsta mönsterdjup på däck under tävling ?
Det står inte angivet i reglementet alltså inget krav.

Som jag skrev tidigare så ring gärna om du har frågor om däck.

Jag hoppas att mina svar är tillräckligt konstruktiva och i god motorsport anda.

Jag tycker att det är jätteroligt att intresset för serien är så högt och jag hoppas att vi kan fortsätta att skapa sveriges största långloppsserie. (förlåt Fredrik)

När det gäller ett nationellt reglemente så skulle jag jättegärna ha ett.
Men jag tror inte att det är möjligt. Vi är 5 st i MSLS regelgrupp och det slutar i mycket hetska diskussioner. Att få hela sverige att samtycka går inte. Det finns lika många viljor som förare.
Jag hoppas och tror på att MSLS reglemente är ett reglemente som lockar mänga team.
Vi får se i framtiden.

Jag vet att det blev långt svar men jag hoppas jag lyckades med dom flestas frågor.

MVH
Eric Lycke
0707562244

_________________
Eric Lycke
Citera
JanHell
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 12



Hej Eric L och alla andra!

Få kommentarer om de nya reglerna? Jo, först ska man hitta till detta forum (fortfarande ingen länk på MSLS webb), sedan ska man leta fram sitt login och lösenord, och så ska man komma sig för med att skriva något

Bra tänkt med enkel instegsklass. Möjligen tufft att få originalbromsar att överleva 8 timmar med full attack. Vi hade detta problem första året med vår undermotoriserad sportbil som ändå hade skapliga originalbromsar.

Däremot tycker jag att det är fel tänkt med den inflation MSLS har i cylindervolym. Eftersom det inte fanns några bilar över 2,0 liter i klass 1 och 2 under 2014 så är det ett gyllene tillfälle att skruva motorvolymen nedåt istället för uppåt (Max 2 liter skulle väl dessutom skapa möjlighet att vara kompatibel med ER Cup?). Klass 4 var ju också tidigare (i god tid!) annonserad för att ändras nedåt i motorvolym. Om det nu var några befintliga bilar som "kom i kläm" så kan man istället ge dessa specifika bilar tidsbegränsad dispens för att åka med för stor motorvolym i lämplig klass.

Det vill ju till att det blir ett antal bilar i den nya klass 1, annars blir det inte roligt för en eller ett par bilar att släppa förbi resten av startfältet 5 till 10 gånger varje körpass.

För egen del så har vi fått vår beskärda del av justeringar av klassindelningar. När vi byggde bilen så fick vi vid det årets sista tävling besked om att det inte skulle vara några problem att åka i klass 1. När reglerna kom 3 månader senare så fick vi inte alls åka i klass 1 bara för att bilen inte var femsitsig. Då fick göra om till följande år och lägga pengar på trimning. Vi har dock aldrig haft en chans mot de bilar i klass 2 som haft 2,3+ liter motorvolym. Med tillåten motorvolym på 3 liter i klassen så blir det inte lättare... Det blir till att stanna hemma eller åka något annat eller lägga en massa pengar på mer trimning.

I det team där jag kör har vi en 20 är gammal bil med 1,8 liters motor (en av de 1 000 000+ tillverkade Mazda MX-5) där nästan allt är standard, och det som inte är standard är hemsnickrat. Med noggrant mekande och ständigt förbättrande av förarna har vi ändå fått det att gå ganska fort. Då känns det märkligt med ditt resonemang Eric, där du jämför varvtider och verkar tycka att "jamen ni åker ju så fort så det gör väl inget om det kommer några 3-liters BMW och Porsche i samma klass". Tack för det, där rök den tillkämpade konkurrenskraften.

Förresten, ålderskravet verkar ha försvunnit i senaste reglementet så nu kan man köra med fabriksny bil. Vad var tanken med det?

Hälsningar
Janne H

_________________
Jan Hellenberg
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej Janne
Jag antar att du kör #88 mimersoft
Jag svarar på en fråga i taget för att hålla nere svarslängden. Så kanske fler orkar läsa.

Hur kan du säga att du inte har en chans mot bilar med större slagvolym?
I år vann du klassen på 1891 poäng.
Ett resultat som i klass 3 hade gett en andraplats. Och i klass 4 en fjärdeplats.
Det betyder att du har slagit 22 bilar med "större" slagvolym än dig.
Du är det perfekta beviset för att du inte behöver trimma mer. Du har precis bevisat att en bra genomförd sesong där man är på banan och samlar poäng är detydligt viktigare än 50 hk till.
Tack så jättemycket

Nu till regelgruppens resonemang.
Vi tror att den ökade volymen kommer att ge fler startande i klassen. Roligt eller hur.
Dessutom så tror jag att ökad volym komer ge lägre trimmningsgrad och därför billigare och hållbarare motorer.
Ja man kan trimma skiten ur en 3 liters motor och få lite drygt 300hk. Men jag tvivlar på att den bilen kommer stå högst på prispallen i slutet av året.

Jag tycker det vore jättetråkigt om ni inte kom till MSLS och körde nästa år. Jag tror att ni kan bevisa att jag har rätt, att med bra team och en driftsäker bil så kommer man väldigt långt i långlopp.

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
JanHell
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 12



Hej igen!
Eric, det är förvisso sant att vi lyckades få en skaplig placering 2014 (trots att vi fick plikta flera timmar för att vi slarvat med att kontrollera materialslitage (bärarmar). Det berodde också på att de bilar med större motorer än 2 liter inte var med 2014 (TKS-Asconan och Volvona).

Men jag tycker det vore roligare med tätare racing och färre "dragracing"-bilar. Det är också roligare med tät racing än att vänta på att de andra bilarna ska gå sönder. Dessutom är ju risken/chansen att fler får ordning på sina bilar. Att från 2015 räkna bort en tävling slår också mot de som är bra på att nöta många varv.

Arrangören bestämmer naturligtvis vilket reglemente och klassindelning som ska gälla, och i detta fall verkar ju arrangören nöjd med det nya reglementet. Men om du nu är så nöjd med reglementet Eric, då får du väl göra comeback till 2015 i klass 1 eller 2!

För att arrangören inte ska sväva i ovisshet om att alla deltagare inte är lika nöjda så var syftet med mitt inlägg att framföra att jag inte är nöjd med klassindelningen avseende motorvolym. Jag föreslår som sagt istället att:
- Nya klass 2 får max motorvolym på 2,0 liter sugmotor (och cirka max 1,3 liter med överladdning)
- Nya klass 3 får max motorvolym på 3,5 liter sugmotor (och cirka max 2,0 liter med överladdning)
- Deltagande ekipage 2013-2014 som passar dåligt i ovan angiva begränsningar kan söka tidsbegränsad dispens för att köra i lämplig klass.

Dessutom föreslår jag att:
- Återinförande av att bilmodellen ska vara minst 10 år gammal (den specifika bilen kan möjligen vara nyare förutsatt att den i allt väsentligt motsvarar en 10 år gammal modell).

När jag ändå är i farten så tar jag en depå-specifik synpunkt också: Säkerhetstank är väl bra men det driver också upp kostnaden jämfört med att åka med originaltank. Som det blev 2014 så straffas man tyvärr extra om man inte har stor säkerhetstank utan behöver tanka varje förarbyte: på Mantorp med ett varv runt "blå huset" och på Sviestad med en tankslinga som är lång i förhållande till den nya förarbytes-infarten. För Mantorp har Rogge ett bra förslag att göra som SLC med 90-grader vridna "tankningsbanor". Någon smart lösning på att minska skillnaden även på Sviestad är välkommen.

Hälsningar
Janne H

_________________
Jan Hellenberg
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej Janne

Ja Asconan och volvon var inte med i år. Men du har ju fortfarande slagit 22 andra bilar i din och högre klasser. Varför tror du att skulle ändra sig till nästa år om ni gör ett lika bra jobb?
Att köra med motorsvaga bilar i långlopp är inte fel.
Vi i Lycke racing har vunnit totalen två gånger i två olika bilar.
Vår första var en Fiat tipo med 180hk. Och andra gången var det med vår Porsche med 0.7 bars laddtryck och 300 hk. Ingen av dom var seriens starkaste bilar. Sen höjde vi laddtrycket i Porschen och vi vet ju alla hur det gick. Vi har alltid valt att åka med billiga standardmässiga turbomotorer. För ekonomins skull. Vår sista Porsche motor kostade 4000:- på skroten och den fick nya ringar lager och packningar. Inget mer. Sen har vi gjort andra saker med bil och team för att vinna. Precis som du har gjort.

Jag tycker att det är kul att det finns både som du säger dragracingbilar och kurv bilar.
Det ger ett brett startfält med stor variation och rolig racing. Det finns inget tråkigare än enhetsklasser!

När det gäller dina föreslagna klassindelningar så kan jag ju säga att det kommer inte att gå.
MSLS arrangeras för att ge avkastning till sina klubbar. Att ta bort den största klassen med flest bilar i kommer inte att göra att serien överlever. Då får ingen köra.

Och att ha dispansregler är ju helt värdelöst.
Hur skulle du känna om du vet att din bil inte längre får tävla om några år. Kommer du att utveckla och investera i den då? Vi har haft dispanser tidigare och dom hoppas vi försvinner så fort dom bilarna går ur världen.

Syftet med dom nya reglerna är att vi hoppas få dit fler startande. Det är absolut nödvändigt för seriens överlevnad. Vi kan givetvis ha fel, och då får du glädjen att säga"vad var det jag sa"

Sen är jag av övertygelsen att "stora" motorer är billigt för oss som vill ha en standard motor och hyfsad effekt. Liten slagvolym ger dyra motorbyggen och dyr racing.
Ja jag vet att man även kan trimma stora motorer med i långlopp så tror jag inte på det.

Åldersgränsen togs bort med följande tankesätt. Om vi lyckas locka till oss bilfirmor och andra företag till klass ett som vill ha lite personalvård så vill dom ha lite reklamvärde i bilen. Då är det bättre med en ny och fin bil. Och om dom efter ett år eller så kommer på att dom vill kliva upp en klass så skall det inte finnas något hinder för det. Vi tror inte att åldersgränsen fyller en funktion längre för att hålla kostnaderna nere. Åter igen vi vill ha in fler startande.

När det gäller säkerhetstank och orginaltank så är det meningen att säkerhetstanken med tankrigg skall ha liten fördel. Det är för att vi vill att teamen skall tycka att det är värt att investera i det istället för att lägga pengarna på tex motortrim. För det ökar säkerheten.

Att vrida tankningen på mantorp går inte. Vi har haft det så förut men när det kommer in många bilar på en gång så rymms det fler på detta sättet. Alternativet är att köa in i tankningen och det vill ingen.
Jag har inte varit på Sviesta iår så jag vet inte hur det ser ut. Men jag håller med dig att vi skall försöka ha så lika och bra som möjligt. Åter igen. Investera i säkerhetstank. Bra för dig och alla andra. Färre tankningar mindre risk. Varför tror du tankningar togs bort i F1?

När det gäller Lycke racings comback så kan jag ju säga att den vettiga och sansade delen av teamet lever som jag lär. Men tyvärr är det inte jag. Jag bygger en bil som kommer att spendera mer tid i depån än TKS corvette. Den andra bilen vi bygger kommer förhoppningsvis att ge teamet sin tredje totalseger.
Den byggs med en otrimmad "stor" orginalmotor och en sedvanlig mängd Lycke lösningar.
Och att vi skulle göra comback i något annat än högsta klassen har den gode Stanley sett till att det inte kommer att hända.
Kan någon tänka sig en bil från oss som är helt orginal och olättad? Och det är bara i den högsta klassen man får modifiera något. Inte tillräckligt enligt mitt högst personliga tyckande Men vi skall bespara Stanley fler sjukhusbesök. Vi vill ha honom med oss i några år till.

Tyvärr hinner vi nog inte till premiären.

Men om jag skulle bygga en klass 1 bil så har jag några riliga ideer. Men det finns ju en tråd för det också.

Hoppas vi ses på mantorp i aprill med 48 startande på banan. Det vore riktigt kul!

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej
Då var första tävlingen avklarad och vi kan väl säga att det blev inte riktigt 48 startande.
Och tyvärr ännu färre i mål. Mycket mekaniska haverier.

Efter att studerat resultattabellen och studerat livetidtagningen under dagen så tycker jag trots farhågor i början av året att klasserna blev ganska bra. Förutom det mycket låga antalet startande i klass 1. Men det är en ny klass så vi får hoppas på framtiden.
I klass två så stred två tvålitersbilar eller mindre om ledningen efter halva racet. Så dom verkar ju inte så chanslösa trots allt.
Att det inte slutade högst upp på pallen för någon av dom var otur för begge men hade nog inte med avsaknad av motoreffekt att göra.

I klass tre tycker jag att dom flesta 3,2 litersbilar visade att dom utan större problem kan tampas med alla före detta klass 4 bilar.
Dagens näst snabbaste varv sattes av G3 med 3,2liter. Mycket imponerande, snyggt jobbat!
Och slutresultatet blev blev bilar med 3,2l på plats 2 och 3. Och Blomenhof var uppe i ledning med sin bil inna diffen gick sönder. Mycket starkt jobbat!
Jag tror inte vi kan efter denna tävlig säga att dessa BMW bilar inte har någon chans.

Vi får alla se hur det ser ut resten av sesongen men jag tror inte denna tävling var en engångsföreteelse.

Framför allt var det jätteroligt och spännande att se 19 bilar i samma klass slåss ute på banan.

Och ett extra stort grattis till bil #6 Team SEV. Jätte roligt att se ett helt nytt team med helt ny bil komma igenom hela första tävlingen och placera sig så bra. Grattis!
Hoppas det kommer fler....

MVH
Eric Lycke #83 lycke racing och denna dag besiktningsman och depå vakt.

_________________
Eric Lycke
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Ja ha då var sesongen över.
Jag får gratulera alla deltagare och segrarna i synnerhet.

Utan att veta så hoppas jag att det blir ett teammöte i år som vanligt.
Hoppas det besöks av många team som vill göra sin röst hörd.

En liten reflektion och sammanfattning av sesongen.
Fler startande team i år än förra året. Positivt!
Fler banor, kul trots att jag själv inte var där.
Förhoppningsvis så fortsätter dessa två trender 2016.

Sammanslagningen av klass 3 och 4 verkar ju ha blivit ganska bra. Varannan bil i resultattabellen kommer från respektive tidigare klass. Det verkar som 3.2l kan hävda sig i största klassen.

När det gäller klass 2 med hopslagningen så verkar det iår som trelitersmaskinerna drog det längsta stråt.
Så nu kan ni säga vad var det jag sa
Jag tror och hopas att det kommer lite små lätta framhjulsdrivna bilar och ger BMW lite motstånd!

Klass 1 har varit ganska ensam i år för LBR. Hoppas dom får sällskap av fler nästa år.

Så som sammanfattning tycker jag inte att reglerna har varit en katastrof.
Även om jag tror att driving event gärna skulle ha tagit bort regeln om att en tävling får räknas bort.

Väl mött nästa år och då hoppas jag att Lycke Racing kommer med en egenbyggd bil.

MVH
Eric Lycke #83 Lycka Racing

_________________
Eric Lycke
Citera
Bosse TBS
Tullinge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 269



Noterade att det kommit ytterligare regeländringar, när det gäller kopplingar för oljekyl till vxl-låda/bakaxel

"Alla oljeslangar ska vara med pressade skruvkopplingar eller original. (Slangklammer ej tillåtet)"

Blir tyvärr ganska dyrt att bygga om med nya pumpar, kopplingar och slangar. Dessa pumpar är mera cirkulationspumpar med låga tryck jämfört med ett oljekyl för motor.

Brukar man inte eftersträva att låsa ett reglemente ett antal år?

_________________
Bo Palmquist
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej Bosse

Ja jag tror att msls styrelse försöker hålla ett så stabilt reglemente som möjligt.
I detta fall rör det sig om säkerhet. Inte roligt när bilen brinner.
Du kan vara ganska lugn. Det finns presshylsor i tunnplåt som man med handverktyg kan pressa själv eller låta firma göra det. Dom är godkända upp till 10 bar har jag för mig och kan pressas på i princip alla stolpar med vanlig gummislang.
Du kommer inte att bli ruinerad. Så du kan fortsätta att köra dina gamla pumpar.
Jag tror det sitter några sådana på din bil vid bakaxeln.

MVH
Eric Lycke #83 Lycke racing.

_________________
Eric Lycke
Citera
Allmänt banåkaforum
Regler
<<   1, 2
19484 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande