Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Clio 172 på bana, en rookies funderingar
1886 besök totalt
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Hej alla härinne.

Sitter på en clio 172 som vi tänkte åka lite på mantorp och sviestad med.

Har försökt läsa sig till mkt info härinne och tydligen är det en bra ide och koppla ur abs,en via nåt kontaktstycke för att inte tappa bromsförmågan, huruvida detta stämmer vet jag ej och vart detta kontaktstycke sitter har jag ingen aning om.
Någon som vet?

Bilen är 99% orginal och ska så förbli.

Mvh Mikael.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Rotorp skrev:
Hej alla härinne.

Sitter på en clio 172 som vi tänkte åka lite på mantorp och sviestad med.

Har försökt läsa sig till mkt info härinne och tydligen är det en bra ide och koppla ur abs,en via nåt kontaktstycke för att inte tappa bromsförmågan, huruvida detta stämmer vet jag ej och vart detta kontaktstycke sitter har jag ingen aning om.
Någon som vet?

Bilen är 99% orginal och ska så förbli.

Mvh Mikael.
Hade en Clio 172 för några år sen nu. På vissa banor med mycket trailbrake var det trevligt att kunna koppla ur ABS. ABSen har problem med att hantera lyfta inre bakhjul vilket leder till att bromspedalen blir totalstum och ingen bromskraft finns att tillgå. Ganska otrevligt med en bil framför.

Jag kopplade ur ABS när jag kom till banan genom att koppla ur ABS-givaren för vänster bak, vilken har ett kontaktstycke 50-60 cm framför bakhjulet. Detta leder till att ABSen slutar fungera, men den elektroniska bromskraftsfördelningen (EBD) finns kvar. EBD slutar fungera om man plockar bort säkringen för ABS. Detta leder till att man har för mycket bromskraft bak vid hårda inbromsningar, så man låser upp bakhjulen likt med handbroms. Sedan var det bara att koppla in givaren när man åkte hem från banan igen.

Lycka till med Clion och ha det kul med den! Jättebra bilar att börja köra bana med!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ta ej ut säkringen till ABS'en!
Den manövern stänger iofs av ABS'en men ställer också till bromsbalansen mellan axlarna, och bilens uppträdande blir onödigt spännande.

Om man tillfälligt vill koppla bort ABS'en kan man t.ex. koppla ur en hjulsensor.
Det ger en felindikerning och tar bort ABS-funktionen utan ställa till EBD-balansen mellan axlarna.

Kolla den här videon.
https://www.youtube.com/watch?v=Hp_16MyWA4c
Där framgår var kontakstycket till bakre ABS-sensorerna finns. Man kan kravla under och dra isär det rätt enkelt, se till att stumparna inte hänger ner.


Detta fixet görs på egen risk - använd sunt förnuft!
Testa på säker plats hur bilen känns utan ABS innan du bromsar hårt på bana...

När man pluggat ihop kontakten igen och kört en bit ska/bör ABS-varningen slockna och ABS'en fungera som vanligt. Testa för säkerhets skull!

Edit: Emil var först på bollen...

_________________

Rice and shine
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Tack så mkt. thumbs up

Vi får börja med o koppla ur givaren och jämföra på lokala asfaltsplan med lite hårda inbromsningar.
Är väldigt ovant att åka inspirerat med så kort hjulbas på väg så detta kommer bli lärorikt.

Mvh Micke

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
RenaultSport
Clio 172 på bana, en rookies funderingar
1886 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande