Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70618 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tord skrev:
...skicklig och förnuftig...
thumbs up
Men alla kan ju inte ha fel som skrev:
I don't know what the question is but the answer is LS

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Monterade en lite tveksam detalj bara för att den råkade hamna i min besittning...

Jag har dock väldigt svårt att tro att "Door Stabilizern" ska göra den nytta som det sägs i beskrivningen...
TRD's reklamavdelning skrev:
Fills the gap in the door striker area using a spacer, automatically adjusts the gap to zero. Provides quicker steering response by cutting down the delay from when the steering wheel is turned




Belönad konstruktion: http://www.aisin.com/news/2012/000111.html

En schysst bieffekt är att dörrarna nu låter sig stängas ackompanjerat av ett dovt Merca-tjoff istället för ett bräckligt japan-skrammel.
Premium! thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



En dag för tidigt?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
En dag för tidigt?



_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Svårt att montera extragrejer i moderna bilar när hela inredningen är en öken av plast.
Dash3'an till loggern fick hamna på ett Brodit telefonfäste. Blir nog ganska bra...



Tänkte jag skulle försöka plocka signalerna till loggern direkt från bilens OBDII-interface så småningom. Något jag tidigare aldrig orkat sätta mig in i. Hela CAN/OBD-protkoll-världen känns som ett stort grå-svart hål med oändliga möjligheter till mega-inkompatibilitet både mjuk och hårdvarumässigt när det gäller OBDII till seriellt.
Race Technology's grejer är nog bra - men väldigt engelska.

Har en så'n här LDV6 konverter från B&B i Canada som jag tänkte skulle konvertera bilens signaler till nå't begripligt för DL1'an. Någon som har erfarenheter av det?


_________________

Rice and shine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Jag hade köpt Race technologies CAN-interface, alla dagar i veckan. Att analogisera signalerna via en annan OBD-läsare känns som en rejält jobbig omväg. Att konvertera signalerna digitalt hade varit en stimulerande utmaning, men med väldigt dålig timpenning givet vad RT's interface kostar.

/Buy-baby-buy.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Sluta krångla och köp de ända du behöver nu
Varför inte köpa en OFT på stört?
Får du ju fram alla värden du vill se på displayen + 400min loggning av de du vill ha kol på + att du kan ha 5st mappar inlagd att byta mellan + raderande och utläsning av felkoder, stänga av panik bromssystemet som annars kokar bromsarna fram mm mm.





http://www.openflashtablet.com/

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
Jag hade köpt Race technologies CAN-interface...

LDV6-grunkan är RT's CAN-interface (en "industriell" standardgrej som är det som RT levererar till sina prylar, tillverkas av B&B-Electronics).
Det är en så'n man normalt använder för att konvertera OBDII-CAN till seriellt in i DL1'an/Dash.
Bara att jag inte provat ännu / satt mig in i hur man använder den till Toyotan...
Jag skulle t.ex. vilja logga olje-temp, men Subaru/Toyota har av någon mystisk anledning valt att använda en icke standard PID för oljetemp. Måste kolla om det går att konfigurera.
Ska kanske läsa på lite... (manualen är tämligen omfattande...)
En av tech-killarna på RT kör f.ö. precis med denna set-upen i sin GT86'a får val ta ett snack med honom om vi kör fast...



Fricke.w skrev:
Varför inte köpa en OFT på stört?

Vi har lite olika syn och fokus på detta tror jag... Det jag är ute efter är traditionell loggning för trackdays, vill ha koll på t.ex.:
- GPS (hastighet)
- Tid
- Accelerometrar x och y
- Varvtal
samt eventuellt:
- Oljetemp
och kanske:
- Trottelläge
- Styrvinkel
- Oljetryck

Mest för att det är intressant och kul att kika på data i efterhand.

En $500+frakt OFT är inte lösningen för mig.
Jag använder sedan länge en riktig logger i mina bilar och har inga planer på att byta ner mig...
Och har i nuläget heller inga planer på att "mappa om" hårfrisörskebilen...
Men ska det byggas om (vilket inte är så sannolikt) blir det nog mild överladdning. Har spanat lite närmare på Cosworths grejer - dom har fått till en riktigt bra lösning för rimliga effektuttag.
Ska man ta ut mycket pulver finns det andra lösningar som är mer lämpade...

Och om jag till att börja med tycker den är för långsam jämfört med tidigare bilar beror det antagligen på att jag är för gammal och kör för sakta...

Enklaste sättet att presentera allehanda tillgängliga "CAN"-data medan man kör är att konfigurera PID'en för oljetemp i Torque-appen (det är möjligt i Torque). Bara att ta en 50-kronors ELM327 BT-dongel och en gammal androidtelefon så är man hemma. Piece of cake om man står ut med en telefon som display.



Nå't som jag skulle kunna tänka mig fast monterad och skräddarsydd för bilen är en P3 Vent Gauge. Snygg lösning som tyvärr är lite pricey i förhållande till vad den kan.





Kanske blir det gamla klassiska 52mm instrument för oljetemp och oljetryck - det är ju inte så dumt egentligen.

Dags att sluta snacka och ta ut bilen ur garaget - vad ska det bli för väder i helgen...?

_________________

Rice and shine
Citera
Hempo
Gnesta
Här sen Nov 2012
Inlägg: 70



Lars Falk skrev:

Enklaste sättet att presentera allehanda tillgängliga "CAN"-data medan man kör är att konfigurera PID'en för oljetemp i Torque-appen (det är möjligt i Torque). Bara att ta en 50-kronors ELM327 BT-dongel och en gammal androidtelefon så är man hemma. Piece of cake om man står ut med en telefon som display.


Ville bara nämna att de där billigaste donglarna inte funkar i BRZ/GT86, är tydligen något speciellt i bilarna som kräver nåt lite mer avancerat... Har själv en sån där dongel som bara ligger och samlar damm nu :P

_________________
Emil Dahlberg
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Hempo skrev:
Lars Falk skrev:

Enklaste sättet att presentera allehanda tillgängliga "CAN"-data medan man kör är att konfigurera PID'en för oljetemp i Torque-appen (det är möjligt i Torque). Bara att ta en 50-kronors ELM327 BT-dongel och en gammal androidtelefon så är man hemma. Piece of cake om man står ut med en telefon som display.


Ville bara nämna att de där billigaste donglarna inte funkar i BRZ/GT86, är tydligen något speciellt i bilarna som kräver nåt lite mer avancerat... Har själv en sån där dongel som bara ligger och samlar damm nu :P

Jag har en bunt olika OBDII-läsarare inkl några donglar - har dock inte haft tid att utvärdera funktionen ihop med Toyobarun ännu.
Ska bli intressant att se vad som fungerar...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Idag blev det banåkapremiär för Toyobarun. Passade på att ta några varv när jag agerade instruktörsfarbror under dagens förarkurs.
Är helt klart mer än nöjd med vad GT86'an presterar. thumbs up
Bilen är riktigt kul och responsiv. Naturligtvis inte lika kvick på varvet som min forna ExigeCup, men tamejtusan minst lika rolig att köra. Levererar ett gammaldags ärligt FR-beteende.
Körde idag med Kumho 215-däck. Med TRD's originalsettings kändes den aningen "lös" i bakänden. Testade att strama upp dämparna några klick fram och det bättrar på beteendet...
Den lilla extra camber som jag dailat in fram, knappt 3°, är nog rätt lagom. Däcksslitaget såg hyggligt jämnt ut.

Tror att jag satsat på rätt farkost.



Några av de första varven med Junior bakom spakarna fastnade på "film":


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Logga är kul - liten kvick analys efter första banåkat här.

Vi han inte åka så värst många varv igår på Sviestad eftersom vi hade fullt upp med att kursa, men vi kunde iaf ta några varv och fick lite känsla för hur bilen verkar funka...
Gjorde en jämförelse av våra olika bilar vi kört på Sviestad hyfsat nyligen. Exigen, GT86an och CSN-räsern. Alla på R-däck.
Har plockat några random varv där Junior är chaufför i alla tre fallen.
Varven kanske egentligen inte är helt representativa och vetenskapligt jämförbara. Toyotans varv är ett av de alldeles första vi körde medans BMWn har plågats av junior många hundratals varv runt Sviestad, så han är helt klart mer inkörd på den bilen.
Tre grafer: Uppifrån G-kraft i längs, mitten G-kraft tvärs, och nederst hastighet (y-axlarna) plottade mot sträcka (x-axeln)
Orange - Exige 240Cup - varvtid 1.04.xx
Svart - GT86 - varvtid 1.08.xx
Röd - 318is - varvtid 1.09.xx
Förvånande att BMW'n och Toyotan har så pass lika acceleration från Torparn ut på rakan.
Gammel-BMWn med1800cc hade för snart 30 år sedan 136hk, GT 86an med 2000cc ska ha 200hk i motorn. Även om BMWn är lite lättare tyder det nog på att Toyotan i verkligheten inte riktigt huserar alla de 200 hästarna som utlovas. Edit: kom just på att det var en 80-kilos passagerare med i Toyotan på detta loggvarvet...

Det man ser direkt när man kollar graferna är att Exigen är en klart mer effektiv banbil en de övriga två som ju är mer sportiga standardbilar.
- Det som direkt sticker ut är på den övre längs-G-grafen vid de turkosa och ljusgröna markeringarna. Exigen bromsar väldigt mycket bättre.
Den turkosa markeringen är vid bromsningen in i Torparsvängen. Den ljusgröna markeringen är i slutet på långa rakan där man bromsar hårt från hög fart innan man viker in i Rondell-komplexet. Exigen drar klart mycket mer G där än de andra två. Toyotans hackiga svarta kurva tyder på att det var halt. Eller att den är för tung i förhållande till 215-däcken. Eller att ABSen är försiktigt programmerad. Eller att det är som Stacke säger att man bör ha riktiga belägg inte bara fram utan även bak p.g.a. att Toyotan har förhållandevis mycket bromsbalans bakåt som standard. Att bromsningarna kommer tidigare med Exigen beror på att bilen går så pass mycket fortare innan bromsningen, typ 190km/h.
- Mellersta grafen, sido-G. Här ser man att det inte är så stor skillnad i de långsamma kurvorna, alla tre bilarna presterar rätt lika. Exigen sticker ut med högre G i de snabba kurvorna (mörklila markering), Crosskurvan och Fartböjen, helt enkelt beroende på att den har högre fart. Toyotan har bra fäste i Torparsvängen, nästan i Exigeklass.
Man ser också att v-min för Toyotan ligger mitt emelllan BMWn och Exigen i Torparn, grön markering i nedersta grafen.

Lite kuriosa:
- Övre grafen vid mörklila markering, de två dipparna orange och svart. Det tar längre tid att växla med vänster hand i den högerstyrda Exigen. Toyotans växelspak är ett under av precision jämfört med Lotusens kit-car-aktiga växelmekanism. Man är ju också mer van att växla med höger hand.
- Övre grafen i den turkosa markeringen, vid den gula markeringen faller den röda G-grafen av nedåt på ett lite märkligt sätt innan bromsningen kommer. Det beror på att BMW'n går i varvstoppet där och det är inte lönt att växla.
- Övre grafen i den turkosa markeringen vid den ljuslila markeringen. Om man jämför de två kurvorna här, den svarta som är Toyotan och den röda som är BMWn ser man att den svarta har ett hack. Det beror nog på att BMWn har ett pedalställ som är bättre anpassat för heel-toe, lättare att sätta an bromsen mjukt/effektivt in i böjen samtidigt som man varvmatchar och växlar ner. Trots att jag flyttat ihop gas och broms till det bättre är det inte 100. Får nog bli en ny gaspedal med en liten häl-flärp.

Hade varit kul att ha styrvinkelgivare också, GT86an är den enda bilen ev dessa tre som har sån som standard men jag har inte haft tid i att sätta mig in i hur jag får ut informationen från CAN till loggern.

Med en bra logger blir man avklädd - det går inte att förklara bort nånting.


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Logganalys thumbs up Alltid intressant thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Magnus Thomé skrev:
Logganalys thumbs up Alltid intressant thumbs up

+1 på den thumbs up
Föredömligt att du delar med dig

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Kul attt ni fått känna på den lite, att den känns lite trötth tror jag kommer från dippen i momentkurvan på bilen ... men det är en ren spekulation

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Lars Falk skrev:
Med en bra logger blir man avklädd - det går inte att förklara bort nånting.

Jora om man heter Janne Ström eller Felipe Nasr

_________________
Janne Ström
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Fick några bilder från banåkapremiären på Sviestad av Robert Andersson som var där och plåtade. Superschysst. thumbs up








_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ny banåkasession häromdagen. Vi drog ner till Kullen för att försöka få en bunt banåkaentusiaster att bli än mer beroende och förhoppningsvis lite klokare i vad de håller på med...
Bilen funkade riktigt bra även på Kullen. TRD-dämparna verkar svara hyggligt på inställningarna, man märker av några klick... Går att få till bra balans och bilen är riktigt lättkörd. Kanske skulle lite grövre krängare fram och bak vara en god idé...
Trots flera år gamla och slitna 888'or gick det att åka 1.03-rundor efter bara några varv. Bilen kändes lite halare med 225'or trippelåttor än med 215 breda Kumho.



Nicke på väg tebax under bron

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det var en väldans tidig tangeringkon (om det är det det är)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det var en väldans tidig tangeringkon (om det är det det är)

Kan så vara (vad det nu har med vår bil att göra).
Det ser nog värre ut på (vidvinklig) bild än i verkligheten och det är där konen brukar stå på förarkurserna, känns ganska okej. Korta effektiva spår med tidig instyrning för den moderna generationen räserförare är det nya svarta...

_________________

Rice and shine
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Jag fortsätter med OT.
Du kan ta bort det om du inte tycker att det passar.

Niklas Falk skrev:
Det var en väldans tidig tangeringkon (om det är det det är)

Väldans tidig är att ta i, tycker jag. Om man tittar på andras filmklipp på Youtube svänger många in ungefär där stängslet på armcot börjar.

Det finns ju inget "facit" och alla kör ju olika, men här kommer några klipp med liknande turn-in.
Jag tycker det verkar gå rätt fort att köra så.

https://youtu.be/uJ6z_IYgjoQ?t=2m25s

https://youtu.be/Z2N8sWDXpCk?t=33s

https://youtu.be/NskmMtawNsc?t=1m25s

https://youtu.be/j5LjLpnfr8M?t=5m17s

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande