Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Köpråd Megane RS
7624 besök totalt
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Sålde m3an för att köpa hus (och då givetvis med garage att ha hobbybilen i...)
Köpte hus... men ett helt utan garage.

Så i väntan på garage så vill jag byta min bruks golf tdi mot något roligare att åka i till vardags... megane rs med cup-paket ska ju vara riktigt mycket "bang for the bucks" sägs det.

Så vad ska jag tänka på när jag handlar?
Cup-paketet är en självklarhet samt ingen taklucka... vad mer?
Vad skiljer årsmodellerna åt? (är 250hk+ modellerna jag e på jakt efter...)

Hur ser era driftskostnader ut?
Var förbi på min lokala volvo återförsäljare/serviceverkstad... fick verkligen inget förtroende för dom när jag frågade om service på megane rs... Är det lite som lite som med bmws m-modeller att bara vissa verkstäder är "utbildade" på dessa modeller? Eller skiljer det inte så mycket så det inte krävs?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Verkstäderna är hopplösa, men köper du en bil som är över 5 år gammal (dvs tidig 2011) har du ingen nybilsgaranti ändå - serva själv. Kamremmen är å andra sidan ett riktigt fanstyg och ska bytas efter 5/6 år (minns inte vilket) - i övrigt inga jättekonstigheter.

Bilar som gått hårt sliter ut spindelleder, främst övre (eller om det nu var nedre) som tar stryk. Finns inte att köpa löst från Renault, men kostar kanske 150EUR för ett set för båda sidor, övre och nedre. Finns på Ebay, från Polen, vill jag minnas. Renault Sport-ÅF borde kunna skaka fram dessa också. Hyfsat lätt att byta själv, om man bara har tillgång till press.

Driftkostnader var bensin för 0.85 liter milen eller så i snitt, plus olja och filter var ~1000:e mil, kupéfilter årligen (typ 120:- för ett Mann-filter på Ebay/Amazon, lite bökigt att byta iom att man river ner handskfacket). Körde med något OEM-belägg till Volvo S60R tror jag (var samma ok som någon "rejsig" traktor iaf) på gata själv, kostade typ 50EUR. Renault Sverige skulle ha en arm och ett ben för de halvruttna Brembobeläggen som sitter original. Framskivor kostade 2247:- styck år 2013, £200GBP paret från Storbritannien för original.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Jag köpte mig nyligen en Megane Rs -11 och är än så länge helnöjd.
Kikade runt innan på vissa delar och det verkar inte vara så mycket dyrare än nån annan modell. Däremot är kamremsbytet som sagt ruskigt dyrt. Iallafall på en Renaultverkstad. Men det är nog inget speciellt för just RS-modellen.
12000:- vill de ha för ett byte. 15000:- med service.

Jag älskar Recarostolarna men de uppskattas inte lika mycket av de andra i familjen
Stolarna slits rätt mycket så köp en med skinnstolar.

Försäkringen tycker jag är relativt billig.

Bara att handla

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Synliga skillnader efter liften 2012:
- dubbelt så stora day running lights (tidigare fanns inga alls på vissa ex)
- svarta plastinlägg i strålkastarna istället för mörkgråa
- ljusgrå varvräknare istället för gul
- dörrsidor imiterar karbon
- Recarostolar i textil har kanter i läder (förhindrar tidigare problem med slitage)
- upphängning av växellådan sägs vara fixad.

Min är snart 4 år, hårt men proffsigt trimmad (Autotech) sedan den var 1 år, körd på bana, inga problem!
Förutom med inkompetenta service särskilt Upplands Motor i Akalla som använde för tjock
motorolja 10W60 och lämnade bilen med bromslampa efter byte av bromsvätska och klossar.

Jag fick byta EN nedre spindelled som jag köpte på nätet för under 500 kr (som Meantek skrev- i Polen)
Att jämföra med 8500-10000 som Bilia respektive Upplands Motor ville ha för att byta hela hubben.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275




_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Tack för all input!

Vad är det för intervaller på kamremen? Kan ju använda google men känner mig lat så frågar här istället

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



6 år eller 12000 mil vilket som kommer först.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Hade min 2010/11 i 4 år, i stort sett inga problem och det som behövdes byttes på garantin.

Jag upplevde att kostnaderna var i mellan-nivå.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Jag märkte på min bil i helgen då jag bytte till sommardäck att jag hade ett litet glapp på vänster framhjul.

Dvs om jag tar tag "kvart-i-tre" om hjulet så glappar det lite, lite.
Är det symtom på sliten spindelled månntro?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Precis. Frågan är nog bara om övre eller undre.
I mitt fall var det denna:


_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
FreddeR
Uppsala
Här sen Jun 2007
Inlägg: 12



Gjorde precis ett kamremsbyte och normal service. Min är en 2010 och har gått 5100 mil.
Jag betalade 10tkr för bytet hos min lokala verkstad som har servat mina olika bilar i 10 års tid med oklanderligt resultat.

Jag fick ingen rabatt eller liknande. Så det kan vara ett mått på vad det kostar hos en bra verkstad som inte har lyxiga lokaler och inte är en ren märkesverkstad.

Jag är för övrigt jätte nöjd med bilen och har inte haft några problem och kan bara rekommendera modellen.

_________________
Fredrik Rasmusson
Citera
RenaultSport
Köpråd Megane RS
7624 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande