Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
1, 2, 3 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu skall mitt nya projekt dra igång på allvar och startar därför en dedikerad tråd för just detta bilbygge. Konceptet är i stort satt och förutsättningarna börjar falla på plats.



Bygget kommer fokusera mycket på karossen eftersom den skall tillverkas själv. Det mekaniska kommer att införskaffas så komplett och färdigt som möjligt från en C5'a. Ramen kommer bli ganska enkel i utförande, med en dominant basstruktur och ovanliggande bur, i stort sett.

Karossens design kommer utgå från CAD-data på en AMG GT Vision. Denna kommer anpassas något efter mina förutsättningar. Bilen kommer att ha måsvingar och automatiskt reglerad bakvinge som lite extra finess. Det kommer inte bli någon utpräglad banåkarbil, då den inte riktigt kvalar in där, utan mer av en GT cruiser. Så här ser inspirationskällan ut:



Har under de senaste två åren förberett detta bygge genom att låta tillverka en storskalig CNC fräs för karossmodeller mm (http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=80110).

Planen är att Jobba med design av ram och kaross t.o.m. Juni. Under denna tid kommer jag även utföra en del simuleringar, och då framförallt strömningsberäkningar av både internflöde för luftinloppsutformning och kylluftflöde samt aerodynamik. Därtill kanske lite termiska studier av bromsar etc. Egentligen mest för skoj då jag jobbat länge inom det området och tycker det är roligt och intressant.

Under sommaren är planen att fräsarbetet kommer att påbörjas samt rambyggnationen i stort slutföras. Här kommer också större delen av drivlinan monteras.

Tror inte det är någon idé att planera mer i nuläget. Brukar sällan hålla. Lägger upp bilder på delar och från designarbetet så fort jag kan.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Lycka till!

Bakpartiet har en del likheter med Koenigsegg Regera.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu påbörjat att städa och skala om CAD-modellen jag köpte på humster3D. Denna bil är i originalstorlek väldans lång och bred. Enligt modellen, som skall vara AMG godkänd, är hjulbasen 3300 mm, längden ca 5500 mm, bredden 2300 mm och höjden 1270 mm. Mitt mål är att bibehålla C5'ans hjulbas på 2654 mm. Maxbredd bak kommer bli ca 1950 mm och fram 1900 mm (pga E34 fälgarna).

Planen nu är att använda mina 19" BMW-fälgar med 275/35 bak (största jag kunde hitta då). Dessa ger en breddökning jmfr C5 på 90mm bak och 76 mm fram. Styrradien fram kommer hamna på dryga 40 mm (Ok eller inte, vet ej?).

Då bultmönstret skiljer något så kommer vardera skruv få ta en avvikelse på 0.325 mm (120.65x5 vs 120x5). Kan även använda bult med flytande kona om så behövs. Behövs en centrumring då C5'an har ett mindre navhål på 70.3 mm.

Så här ser den något rensade CAD-modellen ut:



Denna modell skall sedan anpassas till mina inköpta lysen samt den framruta jag bestämmer mig för. Som tur va kan man mer fritt välja belysning idag så det blir någon typ av LED-list bak, i enlighet med originalet. Gjorde tidigare ett 1'a utkast på frontdesignen. Skall nu börja om på nytt för att förfina det hela något. Gällande ruta skall jag mäta upp MR2'ans. Verkar kunna passa hyfsat ok tror och hoppas jag.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Angående chassi så kanske du har kollat Zagato Perana Z-One? Den har Corvette C6 teknik och liknar din kaross. Det finns bilder på chassit online.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Det måste vara denna (se nedan post). Läcker bil och snyggt ramverk. Denna verkar ha en dominant mittstruktur och lite klenare kringstruktur. Kanske lite väl avancerad ram för mig att bygga då det är rundrör mm. Men en liknande i fyrkantsprofil kanske kan gå. Skall kika på det när jag mätt upp alla C5 delar och börjar skissa på ramen..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



ThomHall skrev:
Det måste vara denna. Läcker bil och snyggt ramverk. Denna verkar ha en dominant mittstruktur och lite klenare kringstruktur. Kanske lite väl avancerad ram för mig att bygga då det är rundrör mm. Men en liknande i fyrkantsprofil kanske kan gå. Skall kika på det när jag mätt upp alla C5 delar och börjar skissa på ramen..



Precis! Perana ser bra ut. Jag gillar även Mercedesbaserade Carlsson C25 då den påminner lite om Corvette C7. Det finns fler bilder där man ser hur Perana ramen är byggd. Tidsbesparande när man ska bygga från scratch när man kan få idéer hur andra har gjort. Det går att byta de stora runda rören i botten mot 60x40x2 som TVR använde så blir det mindre notchande av runda rörändar. De använde 38 mm och 25 mm runda rör om jag inte minns fel. Men som du skriver, karossen först och sen ram.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
C25'an var ju rätt brutal. Har faktiskt inte stött på den tidigare. Hittade inget om chassiet dock...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



ThomHall skrev:
C25'an var ju rätt brutal. Har faktiskt inte stött på den tidigare. Hittade inget om chassiet dock...


C25 är inte snygg utan ganska brutal. Tror den är byggd på en AMG SLS plattform med kolfiberkaross. Dyr var den men jag vet inte om några såldes. Då gick det fler av Aston Martin Vantage V12 Zagato som också är mer brutal än vacker.

Bakdelen på din påminner lite om Touring Disco Volante som är byggd på Alfa Romeo 8C (som ursprungligen är en Maserati GranTursimo S). Fick lite bilder och skisser på den från en av karossbyggarna. De skulle göra 10 st för ca 1 miljon Euro/st.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Planen från början var att använda mina befintliga 19" fälgar från mitt Viperbygge, men har nu fastnat för dessa 20"-are med 315/35 däck bak och 275/40 fram och ET46mm, dvs hyfsat nära C5'an.



I så fall köper jag beggade i silver och lackar dem svarta... Mina befintliga ser ut så här:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=121922&image=705517

Här på bild med mina gamla E34-hjul som jämförelse... Visst blir de svarta 20-tummarna bättre??
Något som har erfarenhet med BMW-fälgar på Corvette? Krock bromsok? etc...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Håller på att kika hur modellen skall skalas om. Med C5'ans axelavstånd så måste jag ha olika skalning i längs och tvärled för att få rätt bredd. Om bredden bak får styra så blir det nya axelavståndet 2800 mm (Nissan GT-R har 2780 mm som jämförelse). Detta innebär att standard motorinfästning inte går att använda, då motorn kommer få flyttas bakåt motsvarande skillnaden i AA mellan C5 och 2800 mm, vilket blir ca 150 mm. Bra för viktfördelningen så klart.

Totallängden blir nu 4755 mm och bredden 1950 mm (som jämförelse är en GT-R 4670 mm lång och 1900 mm bred, och en Audi A5 4630 mm lång och 1850 mm bred). Så det blir en ganska stor kaross och ungefär i paritet med en GT-R, men istället bara 2-sitsig. Styrradien med 20-tummarna blir låga 22 mm.

Så här ser en skalad model med mina befintliga 19-tummare ut (Diameter bak = 675 mm):


och så här ser det ut med 20-tummarna (Diameter bak = 729 mm):


Jämfört med C5 original får jag med de större hjulen ett sänkt motorvarvtal med ca 7%. Motorvarvtalet vid 110 km/h kommer att ligga på ca 1370 rpm (0.5:1) på 6'an och 2740 rpm på 4'an (direktväxel 1.1). Med 1'an i 30 km/h blir varvet 1990 rpm. Så det verkar väl ok överlag....

Går jag på de nya fälgarna så kommer mitt ebfintliga Viperbygge i stort bli orrört. Tänkte först ta så mkt delar som möjligt från den. Men som det visar sig så blir det allt färre. Skall även försöka hitta svarta skinnstolar från Corvette. Kvar då från gamla bygget som kan vara av intresse är Autometer-instrumenten. Men är det bara dem som återstår att plocka så är det nog bättre att behålla den så komplett som möjligt och fixa till den, successivt, till bra finish oxå. Så jag får helt enkelt två amatörbyggen att pyssla med ...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



ThomHall skrev:

Skall även försöka hitta svarta skinnstolar från Corvette

Som Corvette ägare så kan jag med viss backning säga att C5:ans stolar inte är mycket att eftersträva.
Skinnklädseln i sig är mjuk och fin men sidostödet i stolen är noll, man sitter bättre i stort sett vad som helst om man tänker köra annat än cruising.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Aha, trist. Tänkte att de skulle vara ett lyft från de jag har i Viperbygget, vilket är av denna modell:



Måste göra stolarna justerbara, i alla fall i längsled, då jag fått önskemål (från frugan) om att fler än jag skall kunna köra bilen när den väl är klar. Så det blir väl till att göra det så att hon förblir någorlunda positiv till bygget

Har ett litet dilemma med skalningen. Karossen blir lite väl bred fram när skalningen baseras på bredden bak. Har här 275/40-20 fram (ET46) och 315/35-20 bak (ET46). Vill inte ha spacerplattor. Ett annat ET fram skulle funka, men då jag sannolikt kommer köpa beggade fälgar kan det bli svårt. Det jag skulle behöva är ca ET 46 bak och ET 20-25 fram. Annars kan jag basera skalningen på bredden fram och fixa en liten karossbreddning bak. Väldigt svårt att bestämma allt detta utan att jag har fälgarna till hands.... Får således göra ett antagande på lämplig skalning och sen när allt är klart för fräsning kan jag fixa en slutlig korrektion av storleken.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Utöver tidigare postad fälg, kanske någon av dessa 20-tummare kan passa? Behöver bestämma ungefär vilken typ av fälg jag ska ha så att jag kan få till så rätt skalning av karossen som möjligt från början... Eller skall det vara större än 20? De fälgar jag kikar på kommer från X6 och finns på blocket (inte just dessa dock). Kommer inte köpa nya, då det inte finns med i planen.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Mkt tjat om fälgar kanske, men verkar som att jag måste gå på 21 eller 22" för att inte få en så hög profil. Skjuter nog detta på framtiden och gör så gott som det går nu... Tror dock att kring 335/25-22, eller motsv, bak är det som vore lämpligt. Profilhöjden blir då 84 mm jämfört med 110 mm för 20-tummarna...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Det ser ut som ett väldigt långt överhäng bak vilket kan ge praktiska problem. 2,80 hjulbas är OK. Håll bredden under 2 meter. Ser hjulen för små ut får du skala ner storleken på karossen Corvette C5 hade 295/35-18 bak.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ja den hänger ut en hel del bak. Har funderat på att dra ihop den en del, men vi får se. Har nu fastslagit storleken och den blir L=4670 mm, B=1920 mm (men breddad bak beroende på hjul), och hjulbas 2750 mm. Den preliminära hjuldimension är 275/30-21 fram och 325/30-21 bak. Styrradien blir 23 mm.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Jimen
Trollhättan
Här sen Jan 2009
Inlägg: 34



Det ska bli ruskigt intressant att följa när du bygger karossen
Hur menar du med att styrradien blir 2x mm? Jag tänker mig att styrradien är den radie man får när man kör ett varv med fullt styrutslag vilket borde ge lite mer än ett par tiotal mm

_________________
Med vänliga hälsningar
Jim Andersson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Stora hjul med 21", finns det däck?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jimen skrev:
Det ska bli ruskigt intressant att följa när du bygger karossen
Hur menar du med att styrradien blir 2x mm? Jag tänker mig att styrradien är den radie man får när man kör ett varv med fullt styrutslag vilket borde ge lite mer än ett par tiotal mm


Du tänker på vändradie, styrradie (scrub på engelska) är ett chassiegeometriskt begrepp.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har hittat Michelin högfartsdäck 325/30-21 för ca 4000:- så det finns, men blir lite dyrare än planerat. Framdäcken är något billigare. Dunlop har också till liknande pris.

På lördag blir det troligen hämtning av alla Corvette delar. Sedan blir det mycket att mäta upp... Därefter bygge av basramen.

Sitter just med omdesign av fronten på karossen till de BMW F30 lysen som jag oxå skall modda en del. Kanske borde haft andra lysen, men vet inte vad. Med mitt förra designförslag kom jag till följande lite ofärdiga utseende (bilder från gamla tråden):




Förut hade jag som en första idé att bygga in en egen BMW-front, men blev för svårt. Nu kommer jag efterlikna originalet så mycket jag kan. Kommer givetvis skilja en del kring lysena, men går inte att göra ngt åt det. Munnen blir oxå annorlunda. Kanske lite mer racingstuk med luftintag, galler etc...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Sitter lite med designen av fronten. Är mkt svårt att få till något vettigt med med mina F30 lysen. Lutar åt att det blir Hellas 90mm. Antingen en med hel och halv i en och samma och 1 eller 2 per sida, eller separata. Finns en del fordon med denna typ av lysen som inte är helt 100 i utseende, så det kan vara svårt att få till en bra design även med dessa.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
1, 2, 3 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande