Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
MSCC Kylvätska och dimljus... | 5193 besök totalt |
Någon som reda ut detta med de nya reglerna??
1. Angående förbud med glykol - får man använda Evans kylmedel?...samt någon påstår att i roadsport (alltså bilar som är inregistrerade) så kan det fortsättas med glykol?? 2. I stället för dimljus, går det att sätta starkare lampor i original bakljus om det regnar etc?...eller om allmänt tvång (även i roadsport) får/kan detta ljus sitta var som helst eller är det speciell höjd etc bak?? _________________ Anders Johansson MGF |
||
"6. KLASS ROADSPORT
För bilar som används i dagligt bruk tillåter vi användande av glykol som kylarvätska. Vi rekommenderar dock fortfarande att glykol om möjligt inte används." http://www.mscc.se/klubbmasterskap/r _________________ Pontus Fyhr |
||
Nej.....du ska inte hälla kylvätska i dimljusen.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Nu representerar jag inte MSCC men svaret skulle kunna vara så här: 1. Läckande kylvätska är enligt mig ett marginellt problem jämfört med andra typer av läckage. Förbudet mot "Glykol eller motsvarande"(?) kommer enbart från SBF (racingutskottet) men utan vidare förklaring till vad man menar med glykol och "eller motsvarande". Så vill du ha ett konkret svar så får du söka detta hos racingutskottet, då det är dem som ställt förbudet. Min uppfattning är att man förbjöd något utan att riktigt ha full koll på verkligt behov för förbudet eller konsekvens (tex behov av nödvändiga tillsatser för smörjning av vattenpumpar, korrosionsskydd, aluminiummotorer osv). 2. Typgodkänd och FIA är i praktiken samma standard (ECE R38). Regelkravet har ingen relation till något godkännandekrav vid den årliga vägbesiktningen utan syftet med att kräva dimljus/regnljus är för att undvika onödiga påkörningar pga usel sikt i regnsprut (vanliga bakljusen räcker inte till), en enkel säkerhetsförbättring kopplat till tävling. Då syftet/funktion känns överordnat monteringsmått hit eller dit så finns inget skrivet, står heller inget i SBFs regler. Om man är orolig för protest (för felaktig montering) så bör en sådan i normalfallet enbart rendera i tävlingsböter eftersom felmontering av lampa normalt inte påverkar bilens prestanda. Söker man monteringsanvisning så finns dessa hos transportstyrelsen eller FIA Appendix J - Art.257A 8.3.4, FIAs godkända lyktor hittar man i Technical List n°19. De flesta bilar har redan dimljus och då behöver man inte göra mer än att slå på dem när så krävs, sedan finns det bilar som inte har dimljus och för dem är det då fritt att välja och montera en dimljuslykta som är typad för vägbruk eller enligt FIA (en lampa räcker). |
||
MSCC Kylvätska och dimljus... | 5193 besök totalt |