Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Kylvätska och dimljus...
2 besök senaste veckan (5193 totalt)
Rossi
Bjärred
Här sen Aug 2011
Inlägg: 13


Trådstartare
Någon som reda ut detta med de nya reglerna??
1. Angående förbud med glykol - får man använda Evans kylmedel?...samt någon påstår att i roadsport (alltså bilar som är inregistrerade) så kan det fortsättas med glykol??
2. I stället för dimljus, går det att sätta starkare lampor i original bakljus om det regnar etc?...eller om allmänt tvång (även i roadsport) får/kan detta ljus sitta var som helst eller är det speciell höjd etc bak??

_________________
Anders Johansson
MGF
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



"6. KLASS ROADSPORT

För bilar som används i dagligt bruk tillåter vi användande av glykol som kylarvätska. Vi rekommenderar dock fortfarande att glykol om möjligt inte används."

http://www.mscc.se/klubbmasterskap/reglemente/

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Rossi
Bjärred
Här sen Aug 2011
Inlägg: 13


Trådstartare
Ok - innebär då detta att Evans är också godkänt?...och hur är det med frågan om dimljusen...?

_________________
Anders Johansson
MGF
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Rossi skrev:
.........och hur är det med frågan om dimljusen...?


Nej.....du ska inte hälla kylvätska i dimljusen..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Rossi skrev:
Någon som reda ut detta med de nya reglerna??
1. Angående förbud med glykol - får man använda Evans kylmedel?...samt någon påstår att i roadsport (alltså bilar som är inregistrerade) så kan det fortsättas med glykol??
2. I stället för dimljus, går det att sätta starkare lampor i original bakljus om det regnar etc?...eller om allmänt tvång (även i roadsport) får/kan detta ljus sitta var som helst eller är det speciell höjd etc bak??


Nu representerar jag inte MSCC men svaret skulle kunna vara så här:
1.
Läckande kylvätska är enligt mig ett marginellt problem jämfört med andra typer av läckage.
Förbudet mot "Glykol eller motsvarande"(?) kommer enbart från SBF (racingutskottet) men utan vidare förklaring till vad man menar med glykol och "eller motsvarande". Så vill du ha ett konkret svar så får du söka detta hos racingutskottet, då det är dem som ställt förbudet.
Min uppfattning är att man förbjöd något utan att riktigt ha full koll på verkligt behov för förbudet eller konsekvens (tex behov av nödvändiga tillsatser för smörjning av vattenpumpar, korrosionsskydd, aluminiummotorer osv).

2.
Typgodkänd och FIA är i praktiken samma standard (ECE R38).
Regelkravet har ingen relation till något godkännandekrav vid den årliga vägbesiktningen utan syftet med att kräva dimljus/regnljus är för att undvika onödiga påkörningar pga usel sikt i regnsprut (vanliga bakljusen räcker inte till), en enkel säkerhetsförbättring kopplat till tävling.
Då syftet/funktion känns överordnat monteringsmått hit eller dit så finns inget skrivet, står heller inget i SBFs regler.
Om man är orolig för protest (för felaktig montering) så bör en sådan i normalfallet enbart rendera i tävlingsböter eftersom felmontering av lampa normalt inte påverkar bilens prestanda.
Söker man monteringsanvisning så finns dessa hos transportstyrelsen eller FIA Appendix J - Art.257A 8.3.4, FIAs godkända lyktor hittar man i Technical List n°19.

De flesta bilar har redan dimljus och då behöver man inte göra mer än att slå på dem när så krävs, sedan finns det bilar som inte har dimljus och för dem är det då fritt att välja och montera en dimljuslykta som är typad för vägbruk eller enligt FIA (en lampa räcker).

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
MSCC
Kylvätska och dimljus...
2 besök senaste veckan (5193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande