Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Dämparkurvor? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 6 besök senaste veckan (58746 totalt) |
Härliga givare, vad kostar dom? _________________ Roger Risberg |
||||||
Pontus Fyhr:
Hmm jag TROR mer på de första dämprna. Men det kan vara så att Penski inte visar helt rätt med generält kurvor.. MR krängare. De är olika mot dämparna/fjäderns. Fram finns det std, men inte 100 på det stämmer med std utan hur det är på det gröna aset(före detta svarta). Bak så får är det vart det vart då. (svarta/gröna) MR värdena bak o fram har jag men om de är generälla för dylika plastbalojor låter jag vara osakt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag kollade lite på dom där VDP kolvarna från Penske, vill man ha det så? Jäklar vad konstiga force/VELOCITY kurvorna kan se ut. Vilken kolv säger dom är bäst då eller är det bara tycke och smak eller olika typer av Racing? samma pris på kolvarna? _________________ Roger Risberg |
||||||
Ja bra fråga, jag gissar att på väldigt hårt fjädrade bilar där hjulkonstant är nära däck konstant kan man behöva hitta på sanna konstigheter. Vad som är bäst säger de inte, man får nog komma på vad man vill åt för att lyckas välja. Ja fuling, vi för se hur mätkurvorna ser ut när de är byggda, om du oroar dig för lågfarten så påverkar justeringen den till stor del enl. utsago. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Hjälp!
Jag måste välja fjädrar. Jag tänkte lägga mig i området 275-300 fram, 375-400 bak, ja vi räknar i tum och pounds, det är en Brittisk kärra. "De andra" som kör med Nitrons o Gaz å grejjer, ligger på 450/525 eller hårdare. Men jag frågar mig över balansen, för tillfället är "S1" standard, både mjuk och ganska understyrd, endast mycket provokation som gassläpp mid-corner och extrem trailbrake vrider ut häcken. Jag tänker nog behålla min standardkrängare, evt bygga en justerbar av snarlik styvhet, men var ska man lägga sig balansmässigt, 40% av vikten ligger fram statiskt å lite understeer-marginal får man ju behålla sig. Ska jag köra "safe" (å understyrt) på 300/375, eller uppa bak lite? Kanske tom gå ett hack mjukare fram å ha utrymme för lite styvare hämmare? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jahopp, lite mätvärden kanske kan liva upp:
Jag har en liten reservation, om justerområdet på kompressions-sidan som är ~100 N, vilket verkar lite. Men evt fix på det får vänta till nästa säsong. Annars får man väl säga det ser ut som jag ville ha det, och de är brajävla konsekventa höger-vänster. Tankar? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jag har också nya Penske double adjustables som jag fick chansen att testa i helgen
Med positionsgivare monterade åkte jag samma vägsträcka fram och tillbaka fem ggr i laglig hastighet. Mellan gångerna justerade jag den ena bakdämparen. Här är resultatet. X är dämparens position deriverad över tid (hastighet) och Y är förekomst. Vänster bak med fem olika inställningar: Höger bak som referens - samma inställning alla rundor: Oavsett vad man anser om nyttan av detta kan man notera att kurvorna skiljer sig mellan olika inställningar. Man kan också notera att rebound flyttar kurvan i sidled, och compression mer styr över hur spetsig kurvan blir. Mid/Mid-inställningen (svart) är den som är mest symetrisk. Jag har ingen direkt fråga, delar mest med mig för jag tycker det är kul och hoppas någon kan bidra med insikter _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||
Ja det kommer (bättre sent än aldrig!), ska få rätt kurva fram bara, de har printat samma två gånger... Niclas, kul med lite logg och experiment! Har du kraft/hastighetskurvor på dina med? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Här är kurvorna för mina dämpare. De är specade enligt Penskes rekommendationer.
Jag har också hunnit köra en dag på Mantorp och har en hel del loggad data. För att envisas med att spinna vidare på det ovan så ser samma kurva hur så här i full attack med slicks. Jag inser att det som är mest intressant är att kunna se hur/när dämparna rör sig i olika segment av en specifik kurva och på så sätt kunna justera balansen. Men för att kunna göra det på ett bra sätt behöver jag nog givare runt om och inte bara bak som i dagsläget. _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||
Racetech Dämparkurvor? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 6 besök senaste veckan (58746 totalt) |