Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 26, 27, 28 >> 61 besök senaste veckan (285622 totalt) |
Ja det gör vi (förhoppningsvis iaf). Skoj att VW-gänget också får vara med och köra med BMW
Och förhoppningsvis i raden ovanför beror på att motorn inte alls går som den ska. Efter att ha bytt lite kablage, testat med lånade LMM och lambdasonder är alla felmeddelanden för hårdvara borta. Men, den reglerar inte som den ska. Det luktar bensin om avgaserna och den sätter felkoder (144 och 145) som pekar mot att lambdan är utanför reglerområdet. När jag kollar på mätspänningen från lambdan så ligger den i princip på noll. Och den rör sig inget alls. Nu har jag bara kollat på tomgång, ska prova att varva bilen och se om något händer då. Om man kör och släpper upp gas och trycker ner kopplingen så dippar varvtalet till 400rpm och ibland dör den. Går bra vid alla andra körsätt. Teori 1 Läckage i vakuumslang, tomgången påverkas mycket av det. Teori 2: Att lambdasignalen ligger nästan på noll får styrboxen att tro att motorn går snålt och fettar därför på. Teori 3: Motorn går i Alpha N-mode (nödläge) och lambdasonderna är därför inaktiverade. Adaptionsvärdena ligger efter några testrundor på noll. Varför adapterar den inte? Är det för att mätspänningarna från lambdasonderna är så låga? Har tyvärr inga bilder från INPA, ska ta några screenshots nästa gång jag kollar felkoderna. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Spruckna slangar till tomgångsmotorn? Hade jag på min,gick som en dröm efter bytet! Hade ju varit enkelt å bra för dig! _________________ kalle hult BMW 328ia -97 BMW M3 -94 BMW M3 -95 BMW M3 -96 Super Seven projekt SAAB 99 TURBO -80 |
||||||
Har du kollat bälgen från LMM ?
Har du kollat bränsletryck? Det brukar vara hjälpsamt att ett oscilloskop eller multimeter med stapelskala i botten på intstrumentet när man kollar lambda sond. Göra precis som du säger att, varva bilen på tomgång för att se om den öht reagerar på pådrag/avslag. På sprongsonder mäter jag alltid lambdamotspänning, att mäta det i kontaktdonet till lambdan är ett bra test för att se att kablaget är helt. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
OM det är så att teori 3 stämmer, dvs att bilen går i nödläge så lär den inte adaptera heller. Kan ju hänga ihop _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Tack för idéer och tips. Hade det varit något så enkelt som en sprucken slang hade jag blivit glad, man kan ju alltid hoppas! Ska ta en ordentlig titt på slangar mm i helgen. Bränsletryck har jag inte kollat, det får kanske bli nästa grej. Finns det något bra ställe att kolla det på? Någon nippel på fuelrailen eller liknande?
Besiktning närmar sig så jag försöker få klart allt annat. Arbetet med skärmbreddningen börjar närma sig sitt slut, här är underplåten utbankad för att underlätta svets. Matz hjälpte mig med den sista biten, skärmarna kapades upp ännu lite högre samt helsvets av skärmkanter. Den sista svetsen läggs nog precis i skrivande stund. Byte av olja och bromsvätska ska nog också hinnas med innan hjulinställningen på fredag. Och apropå hjulinställning, kör nu med camber -3,5 fram och -2,8 bak. Funderar att gå upp till -4 fram och lite drygt 3 bak. Den går ju mest på bana ändå så att det inte blir helt optimalt för gatkörning gör inget. Vilken toe in/toe out ska man satsa på utan att det blir för extremt? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Ser inte din anmälan till TA på Falkenberg Var med från start nu så har du chans att vinna hela serien ju _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
På den som stog i silvergaraget hos Matz satte jag 4,5 "camber" fram och 4,5 bak.. bak va helt k men fram skulle behöva 5,5 kanske för slitagets skull. toe ut 0,02 fram och toe ut 0,02 bak. låg som en räkmacka på Mantorp _________________ Mikael Dalin SpeekEd Racing på Facebook Vill mycket, kan mindre BMW 325 Coupè Långlopp. |
||||||
Det är lockande men jag måste se så att allt lirar innan jag bokar in mig på nått. Hur sent kan man anmäla sig?
Mycket camber! För R-däck eller slicks? Toe Out även bak, hur blir körkänslan med det? Normalt brukar man väl ha något Toe In bak? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||
För att komma fram till rätt camber så är det bäst att mäta skillnaden i temp mellan ut & insida av däcket, högre temp på utsida = mer camber behövs & vice versa.. Den snabbaste camber inställningen är inte alltid den som ger jämnast slitage... Vad gäller toe tror jag det är något man måste prova själv och hitta något som passar din körstil. På svenska tighat banor som kinnekulle, knutstorp m.fl. kör jag cirka 2mm toe out fram och typ en halv grad ut bak enfast för att bryta nollan.. Detta gör dock att bilen blir sladdig i bakänden och kräver sin förare för att gå fort och konsekvent! Det normala är att köra cirka 3mm in bak, då får man en stabil bil vid inbromsning m.m. Camber kör jag 3,9 - 4,2 grader fram och 3,5 bak med Kuhmo 245 r-däck på 9" fälg _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
Camber kan man säkert hitta mycket med. Toe tror jag har marginell betydelse på greppet på våra bilar då innerhjulet i stort sätt är i luften och toe är förhållandet mellan ytter och inner hjul.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Toe spelar stor roll.. Att säga att toe inte spelar roll är fel. Hela bilen förändras med toe! Förhållandet du tänker på är nog ackerman även det spelar roll men inget du känner på samma sätt. _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
Inget som behöver bevisas, det är fakta. Det är missvisande och onödigt att skriva att inte toevinkeln har någon betydelse för bilens grepp. Att gå in i en diskusson med gissande kommer bara skräpa ner tråden och är inget som någon gynnas av. Tillbaka till Davids bil och förslag på hjulinställning han kan ha användning för. Tack för mig _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
Grymt med lite mer kött på benen inför dagens inställning! Känner att jag behärskar bilen bättre och bättre men är fortfarande ingen mästare på att behandla bilen rent tekniskt på banan. Kommer nog ställa något toe in bak (0,1) och toe out fram (0,1) för en stabil körkänsla. Jag har ändrat en del på chassit till denna säsong och ändras bilens beteende för mycket och jag inte är nöjd är det svårare att veta vad man ska skruva tillbaka.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Vad jag förstått används toe + eller - för att kompensera för något. Tex drivning fram mycket camber mm. Man vill nå att hjulen är parallella i en viss situation. Håkan kan du förklara, vad det ger för greppet? Edit; vad folk skriver för enhet kan man verkligen bli förvirrad av. Borde va grader minuter och sekunder. Möjligt vis hela grader och decimaler. Sedan åtföljs av om det är totalt eller en sida. Har även kollat lite på att köra toe out, så gör det inget vad jag kan hitta på greppet men man får en känsla att den styr in snabbare i början på svängen. Men det visste vi redan. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Den korrekta enheten för att mäta toe är ju grader, men 0.1 grad är ju nästan ingenting, så antar att dom pratar i millimeter mätt i skillnaden av bak och framkant av fälg, å andra sidan är ju det i princip ingenting heller, så nära spikrakt man kan komma (detta skiljer ju dessutom med storlek på fälg).
_________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Ah, slarvigt men jag blir lite lat när jag skriver på telefonen Grader är enheten jag syftar på. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Jadu.. ibland är det svårt. 0,02 är måttet som stod på maskinen när det justerades in av ngn anledning. Jag påstår att det ska vara grader måttet är taget i. alltså 2 grader toe out fram och 2 grader toe out bak. Fördel toe out bak som jag direkt kände var att jag kunde gasa mig ur kurvan och hitta greppet med gaspedalen istället för att invänta greppet fram för att känna mig säker. Förra året körde jag 2 grader toe in bak och skillnaden kändes markant. men känsla är inte fakta. så det jag upplever possitivt är möjligen näste mans elände. Och i steg med att talangen ökar kommer mina preferenser att ändras. (OM talangen ökar alltså ) Bilen rullar med 205 kumho R.Däck och cambern är ställd för slitaget i första hand. Mätt med temperatur samt okulär slitagebild. _________________ Mikael Dalin SpeekEd Racing på Facebook Vill mycket, kan mindre BMW 325 Coupè Långlopp. |
||||||
De var ju 4 på 1 platsen de andra 2 ser ju ut dom var slagna på förhand.
Dahlin 2 grader toe out bak? Den bilen skulle varit spännande att köra. Om man översätter det till ensidig 17 " fälg ca 16 mm toe out (mätt på fälgkant) _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 26, 27, 28 >> 61 besök senaste veckan (285622 totalt) |