Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Ojämnt slitage bromsar. Megane 3 RS.
1 besök senaste veckan (6515 totalt)
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Hej

Bytte nyligen bromsbelägg fram och uppäckte att beläggen som sitter innerst vart mer slitna än dom som satt ytterst. Såg då att även bromskivorna har slitits mycket mer på insidorna. Tycker väl att skivorna och beläggen borde slitas hyffsat jämnt på båda sidor.
Tänkte kolla om det också är så för er andra med Megane RS?

Mvh

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Ja, jag kan dessvärre bekräfta det - och det är riktigt lurigt.

Jag hade kollat beläggen utvändigt uppifrån när jag bytte till r-däck
och såg då att beläggen var på väg att ta slut men att de bör hålla (ca 1/3 kvar)

Men på Gelleråsen från 1:a rundan ålade sig bilen så jävligt vid hårda inbromsningar
att den ville åkte slalom (!) Och snart fick jag ett metalliskt skrapljud från vänstra skivan.
Det visade sig att jag visst hade lite belägg kvar både på ut- och insidan - sett ovanifrån
men på insidan underifrån fanns ingenting kvar!
Så det verkar vara mer regel än undantag. Skivorna är mer slitna på insidan också.

Utisdan:


Insidan sett ovanifrån:


Insidan underifrån:

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Hehe, dina bilder skulle lika väl kunnat vara från min bil. Just så har det sett ut på min också.
Gott att veta att man inte är ensam om detta fenomen då.
Hur som helst får man hålla koll på insidorna i fortsättningen.

Mabz, kör du också med PFC08-beläggen?

Mvh

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
Laguna se
U-a
Här sen Aug 2015
Inlägg: 13



Original tjockleken är ca 15 mm, rekommenderas att byta vid 5-4 mm.

_________________
Georgios Papadopoulos
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Ja, det var PFC och de räckte riktigt länge- sedan våren 2014.
Back (original) fick jag byta 3 ggr under tiden.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Gör ni rent ALLA glidytorna ordentligt vid byte?

För det är väl "flytande" ok på dessa?

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

RZ skrev:
Gör ni rent ALLA glidytorna ordentligt vid byte?

För det är väl "flytande" ok på dessa?


Nej, 4-kolvs vilket gör det ännu märkligare

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Dignell skrev:
RZ skrev:
Gör ni rent ALLA glidytorna ordentligt vid byte?

För det är väl "flytande" ok på dessa?


Nej, 4-kolvs vilket gör det ännu märkligare


Har ledande och efterföljande kolvar olika diameter? (I rotationsriktningen)

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



jonne skrev:
Har ledande och efterföljande kolvar olika diameter? (I rotationsriktningen)


Nej, de är likadana. Problemet är nog att trycket leds in till nedre innekolven först och där blir det nog störst tryck.
Så här såg mina belägg ut. Den renskrapade hälften var på insidans nedre del, både höger och vänster.



Men nu har jag löst mina bromsproblem


_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Laguna se
U-a
Här sen Aug 2015
Inlägg: 13




Red staff 3 år sedan. Insidan blivit slitna snabbare. Kan visa bilden senare.

_________________
Georgios Papadopoulos
Citera
Laguna se
U-a
Här sen Aug 2015
Inlägg: 13




_________________
Georgios Papadopoulos
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Grymt, är det PFC-kitet?
Har själv börjat fundera i dessa banor att det kanske är lika bra att slå på nåt ordentligt
för att kanske ha lite mer marginal liksom. Som det verkar nu får jag byta skivor en gång om året och kan man få ut mer av dessa innan byte så blir det ju helt klart värt det. Och i så fall som bonus få bättre bromsverkan också.

Mvh

mabz skrev:
jonne skrev:
Har ledande och efterföljande kolvar olika diameter? (I rotationsriktningen)


Nej, de är likadana. Problemet är nog att trycket leds in till nedre innekolven först och där blir det nog störst tryck.
Så här såg mina belägg ut. Den renskrapade hälften var på insidans nedre del, både höger och vänster.



Men nu har jag löst mina bromsproblem


_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Glömde fråga, var köpte du dom?

Mvh

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



PFC, precis. Jag skulle köpa dem från K-Tec i England
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=4852&appid=20
men ringde Pean först och efter lite förhandling fick jag dem t.o.m. billigare därifrån istället thumbs up

Det var inga som helst problem med montering heller fast de är 8 mm större.
Jag funderade först på OEM också men de spricker och spruckna skivor har jag lite svårt att lita på...

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Det ojämna slitaget av beläggen beror nog på något så enkelt som att innerbeläggen av någon anledning går varmare och därför äts ned snabbare.

Hoppas att PFC är vägen framåt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Lutar åt pfc nu. Bytte skivor pga kraftiga vibrationer och det visade sig att höger skiva var sprucken på tre ställen. Pfc-kitet säljs ju nu för ett hyffsat pris nu på ktech. Däremot kan man ju inte annat än undra hur du gjorde för att få d billigare än så från pean

Ett annat alternativ är ju Dba som är ett snäpp över original.

Har hela tiden varit beredd att byta belägg titt zsom tätt men skivorna trodde jag inte skulle gå åt så fort som det gjort.

Mvh
mabz skrev:
PFC, precis. Jag skulle köpa dem från K-Tec i England
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=4852&appid=20
men ringde Pean först och efter lite förhandling fick jag dem t.o.m. billigare därifrån istället thumbs up

Det var inga som helst problem med montering heller fast de är 8 mm större.
Jag funderade först på OEM också men de spricker och spruckna skivor har jag lite svårt att lita på...

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Pfc-skivorna är väl också lättare än oem?
Det borde väl vara en vinst i så fall.

Mvh

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Ja, PFC är 2,5 kg lättare /styck.

Jag hade slitsade DBA från Pean i min Type-R. Bra mycket bättre än OEM också.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Ni som har skruvat bromsar på era Meganer, vad tror ni om mina skivor? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104412

Och vart hittar man bra/billiga skivor (OEM-kvalitet, inte ännu racigare/dyrare grejer...)?

_________________
Per Brugge
Citera
RenaultSport
Ojämnt slitage bromsar. Megane 3 RS.
1 besök senaste veckan (6515 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande