Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mk indy eller Westfield
3592 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
En fråga som varit uppe mer eller mindre tidigare, men trådarna är nästan 10 år gamla så jag tror och hoppas att det finns ännu mer erfarenhet här på forumet.

Min fundering ser ut enligt följande:

Att bygga en Super Seven för att tävla med i roadsport. Har tittat på Westfield och Mk indy. Deras hemsidor är mer eller mindre svårlästa för att förstå vilka modeller det finns och vilka grejer som kan köpas till och vad som ingår osv. Planen i nuläget är att köra med en 2l duratec och type 9 låda.

Min skruvarkunskaper är basic, har tillgång till verkstad, inga svetskunskaper men kan ta viss hjälp.

Jag skulle vilja ha era åsikter enligt nedanstående punkter:

Vilken har bäst "kvalité":

Tillgång till delar:

Bäst att rejsa med:

Om man köper ett startkit hur vet man vilka delar som passar, jag tänker rattstång, bromsok osv? Finns den informationen beskriven någonstans. Hur har ni som byggt gjort?

Övriga erfarenheter:



Jag har tusen frågor till men vi börjar med ovanstående. Även om jag förstår att begrepp som kvalite är rätt svävande men jag tror ni kan tolka hur jag menar. Ös gärna på när det gäller övriga erfarenheter.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



JonasR1 skrev:
Planen i nuläget är att köra med en 2l duratec och type 9 låda.
Och med Typ-9 låda menar du rakskurna drev då eller?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Tänker mig sekventiell låda.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kom till Kinnekulle om två veckor så kommer du att få skallen överfull med info.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag har en MK Indy som jag byggt och kör med. Har även ett antal vänner som kör Westfields som jag skruvat en del med och tillverkat delar till. Om du har körningen i fokus så satsa på en Westfield. Nästan alla delar finns färdiga att köpa och det är utprovat. MK Indy är mer för den som vill hitta på egna lösningar och man får tillverka mycket mer själv om det ska bli vettigt.

Gör som Niklas Falk skriver, åk till SPVM tävlingen på Kinnekulle om två veckor och spana in bilarna.
Westfields återförsäljare (Swedish Sportscar Solution) är på plats, så om du är sugen på mer info från dem så prata med honom.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Du kan köpa min Caterham så slipper du de flesta problem du är rädd för

Magnus bil ovan är säkert kanon men han har tillgång till stor verkstad och stort kunnande
De två Westfieldbilar som rullar i SPVM är två helt olika bilar den ena en bil som inte har stora likheter med originalbyggsatsen, den har en Zetec motor samt en skicklig bilbyggare

Den andra är en mycket påkostad Westfield som inte heller har så stora likheter med en katalogbil, den har färdigtrimmad Duratecmotor, sekv låda med paddlar, dyra dämpare mm, byggkostnad säkert upp mot 400000 tusen kronor, samt en duktig bilbyggare

Kolla min bil som är till salu, kan levereras med mycket exteriört nytt ex body (Aluminium) skärmar, huv, nos mm

Kolla länken

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104197

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Kul att höra era åsikter och erfarenheter.

Var på spvm premiären på Mantorp förra helgen och fick lite input. Mem efter det så har jag försökt att reda ut vilka Westfield kit och modeller det finns, men det är alla fall inte självklart för mig ännu.

Jag har körningen i fokus så kan vara beredd att betala lite mer för att grejerna skall fungera och att det finns färdiga grejer att köpa.

Kommer inte ha möjlighet att åka till Kinnekulle så ni får gärna fylla på med info här.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Jag bygger en MK Indy och upplever att finns helt ok utbud av färdiga delar som passar MK om man inte vill bygga allt själv. Främst har MK själva delar såklart men om man forskar lite så inser man att det går att plocka ganska friskt mellan flera seven-fabrikat då många mått är samma eller i alla fall nära varandra.
De flesta pekar nog ut vilka delar som passar. T.ex är MK Indy utformad för att köra Ford Sierra komponenter i princip bolt on när det gäller transmission, styrning, bromsar men man kan också köpa motorfästen och adapterplåtar för att köra med duratec, zetec eller hojmotor istället för den gamla pinton.

Mest delar hittar man i England men vissa delar finns att få tag på i sverige. Jag har t.ex köpt lite glasfiberdelar från HJCC i helsingborg eftersom jag är klantig och börjat avverka skärmar redan innan jag kommit ut ur garaget.

Har inte klämt på någon westfield men utbudet till dessa ser ut att vara minst lika stort. Spontant tycker jag att westfielden ser bättre och mycket mer genomarbetad ut i formerna.

På locostswedens forum finns en kille som heter Sorin som först har byggt en MK Indy och är nu nästan klar med en Westfield så kontakta honom för lite jämförelser. Han har också byggtrådar för båda bilarna på forumet.
Minns att jag frågade honom om upplevda skillnader precis när han påbörjat Westfieldbygget och reagerade på att prisskillnaden mellan WF och MK var mycket mindre än jag hade trott så i mina ögon känns WF mer prisvärd.

Något att tänka på är att inte köpa allt för mycket bolt-on och inte köpa allt för mycket från ett och samma ställe. Regelverket för amatörbyggda fordon godkänner i grunden inte att man bara köper allt som en byggsats och plockar ihop. Viss del att fabricering måste man vara beredd på att göra och en bunt kvitton från olika ställen är bra att visa upp. Fordonet ska nämligen vara ett one-off och inte bara montering från en och samma låda.

_________________
Christoffer Persson
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
stuff skrev:
Jag bygger en MK Indy och upplever att finns helt ok utbud av färdiga delar som passar MK om man inte vill bygga allt själv. Främst har MK själva delar såklart men om man forskar lite så inser man att det går att plocka ganska friskt mellan flera seven-fabrikat då många mått är samma eller i alla fall nära varandra.
De flesta pekar nog ut vilka delar som passar. T.ex är MK Indy utformad för att köra Ford Sierra komponenter i princip bolt on när det gäller transmission, styrning, bromsar men man kan också köpa motorfästen och adapterplåtar för att köra med duratec, zetec eller hojmotor istället för den gamla pinton.

Mest delar hittar man i England men vissa delar finns att få tag på i sverige. Jag har t.ex köpt lite glasfiberdelar från HJCC i helsingborg eftersom jag är klantig och börjat avverka skärmar redan innan jag kommit ut ur garaget.

Har inte klämt på någon westfield men utbudet till dessa ser ut att vara minst lika stort. Spontant tycker jag att westfielden ser bättre och mycket mer genomarbetad ut i formerna.

På locostswedens forum finns en kille som heter Sorin som först har byggt en MK Indy och är nu nästan klar med en Westfield så kontakta honom för lite jämförelser. Han har också byggtrådar för båda bilarna på forumet.
Minns att jag frågade honom om upplevda skillnader precis när han påbörjat Westfieldbygget och reagerade på att prisskillnaden mellan WF och MK var mycket mindre än jag hade trott så i mina ögon känns WF mer prisvärd.

Något att tänka på är att inte köpa allt för mycket bolt-on och inte köpa allt för mycket från ett och samma ställe. Regelverket för amatörbyggda fordon godkänner i grunden inte att man bara köper allt som en byggsats och plockar ihop. Viss del att fabricering måste man vara beredd på att göra och en bunt kvitton från olika ställen är bra att visa upp. Fordonet ska nämligen vara ett one-off och inte bara montering från en och samma låda.


Tack för utförligt svar. Mycket matnyttigt.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



JonasR1 skrev:
stuff skrev:
Jag bygger en MK Indy och upplever att finns helt ok utbud av färdiga delar som passar MK om man inte vill bygga allt själv. Främst har MK själva delar såklart men om man forskar lite så inser man att det går att plocka ganska friskt mellan flera seven-fabrikat då många mått är samma eller i alla fall nära varandra.
De flesta pekar nog ut vilka delar som passar. T.ex är MK Indy utformad för att köra Ford Sierra komponenter i princip bolt on när det gäller transmission, styrning, bromsar men man kan också köpa motorfästen och adapterplåtar för att köra med duratec, zetec eller hojmotor istället för den gamla pinton.

Mest delar hittar man i England men vissa delar finns att få tag på i sverige. Jag har t.ex köpt lite glasfiberdelar från HJCC i helsingborg eftersom jag är klantig och börjat avverka skärmar redan innan jag kommit ut ur garaget.

Har inte klämt på någon westfield men utbudet till dessa ser ut att vara minst lika stort. Spontant tycker jag att westfielden ser bättre och mycket mer genomarbetad ut i formerna.

På locostswedens forum finns en kille som heter Sorin som först har byggt en MK Indy och är nu nästan klar med en Westfield så kontakta honom för lite jämförelser. Han har också byggtrådar för båda bilarna på forumet.
Minns att jag frågade honom om upplevda skillnader precis när han påbörjat Westfieldbygget och reagerade på att prisskillnaden mellan WF och MK var mycket mindre än jag hade trott så i mina ögon känns WF mer prisvärd.

Något att tänka på är att inte köpa allt för mycket bolt-on och inte köpa allt för mycket från ett och samma ställe. Regelverket för amatörbyggda fordon godkänner i grunden inte att man bara köper allt som en byggsats och plockar ihop. Viss del att fabricering måste man vara beredd på att göra och en bunt kvitton från olika ställen är bra att visa upp. Fordonet ska nämligen vara ett one-off och inte bara montering från en och samma låda.


Tack för utförligt svar. Mycket matnyttigt.


Vassego. Bara att fråga på om det är något mer du undrar över. Kan rekommendera att bli medlem på locostsweden.se och locostbuilders.co.uk. Där finns det hur mycket som helst att läsa

_________________
Christoffer Persson
Citera
Allmänt banåkaforum
Mk indy eller Westfield
3592 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande