Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i -02 Drifting m54 turbo | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (65195 totalt) |
Förstår vad du menar, det gick dock ok att svetsa. Rören är avslipade ca 2mm vid skarvarna även om det inte syns på bilderna. Första gången jag bygger grenrör så det är bra att man får lära sig.
Tack för tipset. Har svetsat ena halvan av grenröret nu. Ska försöka slipa bättre på resten, det kommer blästras invändigt och mest troligt lämnas på coating sen. _________________ Mattias Nygård |
||
Blir nog bra detta när det blir klart
Lite tips bara, dina breddare i fram, kapa av dom i två delar så du har en del på framskärmen och en del på kofångaren. Blir rätt jobbigt att plocka av kofångaren som det är nu Sen det där motorfästet du byggde. Det e verkligen inte rekomenderat att bara byta ut en kudde. Alla bör ha samma hårdhet. Annars ser det bra ut _________________ Johan Hansson Ford -32 Turbo Tack till Däckteam Hjo BC Reklam Skövde |
||
Tack. Breddaren sitter med skruv i kofångaren så det är lungt. Självklart kommer det bli matchande motorkudde på andra sidan och lika på växellådan sen kommer diffbryggan också bli stumt monterad med förstärkta infästningar. _________________ Mattias Nygård |
||
Grenröret är helt färdigt och ska bara lämnas in på coating framöver men jag kommer bygga färdigt allt runt om kring först.
Slutgiltig turbo placering. Har börjat punkta ihop downpipen nu, kommer bli ett 3,5" avgassytem nästan direkt från turbon. _________________ Mattias Nygård |
||
Jag vet att det är trångt i E46ans motorutrymme, och jag vet inte riktigt vad du siktar på för effekt (550-600 HP?) men vi hade en del problem med att ventilkåpan inte pallade värmen från avgashuset på våran, efter lite hård körning på bana så smälte ventilkåpan samt tätpackingen, inte så kul (men spännande kanske ) med oljesprut på varma avgaskomponenter.
Visserligen hade vi runt 800HK i våran, men drifting lär ju generera en del värme i motorpaketet det med, så jag skulle rekommendera att du listar ut ett bra sätt att avskilja / leda bort värmen från just det området. För oss så slutade det med att vi byggde om till nermonterat. _________________ Peter Wedlund |
||
Tack för input, jag har följt hela erat e46 bygge och såg vad som hände för er. Inget senario man vill vara med om! Såg att ni byggde om till nedmonterat men det kändes trångt och svårmekat sen vill jag inte riskera turbon med returproblem för oljan. Det ska fixas ordentliga avskärmningar för ventilkåpan så förhoppningsvis blir jag förskonad från smälta motordelar. Kommer inte köra mer än ca 450whp till en början då motorn kommer lämnas orörd. _________________ Mattias Nygård |
||
Downpipen är färdig. Blev sjukt bra utan några skarpa böjar eller platsbrist någonstans. Väldigt glad att grenröret blev kompakt så det finns utrymme! Byggt med enbart raka bitar och ryssböjar.
Helhetsbild: Inte direkt svetsporr men helt ok, måste köpa tunnare tillsatsmaterial så det inte blir så stora droppar. På plats under huven. Svårt att få en bra bild. Under bilen, kommer bli en v-bands klämma här också. _________________ Mattias Nygård |
||
Intercooler monterad och tryckrör färdiga på turbo sidan.
Kommer åka utan framlysen för att få så korta tryckrör som möjligt. V-band böj monteras direkt på turbon. Blev nöjd med svetsen med tanke på att det är väldigt länge sen man höll på med aluminium. _________________ Mattias Nygård |
||
Såja "turbokitet" är så gott som färdigt!
Spec: holset super HX40 60in 65ut med #16 avgashus nuke 50mm dumpventil äkta hks 60mm wastegate Grenrör med 42mm primär och 48mm sekundär rör, twin entry och ordentligt pulssplit mot wastegate. 3,5tum downpipe tryckrör i 2mm aluminium och en fet intercooler öppen wastegate enligt nya driftingreglerna AEM dryflow luftfilter Vad tycks? _________________ Mattias Nygård |
||
Bygget rullar vidare och det har blivit dags att montera ur motorn för en väldigt lätt översyn. Kommer ta bort tråget och svetsa anslutning för oljeretur. Passar samtidigt på att kolla över ram och vevlager så det ser ok ut sen blir det att byta några packboxar och ventilkåpspackning.
Nytt kopplingspaket blir det i form av ett lättare svänghjul samt sachs 765 tryckplatta och sinterlamell innan motorn får hoppa in igen. Fått på mina nya coilovers fram nu. Yellowspeed pro drift från getlow.se Har också kollat över styrvinkel kitet så allt lirar som det ska. Blir myyyycket styrvinkel nu. Lite kaos i garaget just nu! :P Svetsade lite tryckrör åt en kompis och det börjar bli fina svetsar. Önskar mig en fotpedal när man svetsar alu. Får nog bli en investering senare. _________________ Mattias Nygård |
||
Motorn har fått lite översyn, oljetråget har fått ett returrör från turbon och en massa annat småplock som mest tar massa tid och inte är så mycket att visa tyvärr...
Var det någon som sa trångt och jävligt?? Haha! Rätt nöjd med hur allt blir, tyvärr har jag en förmåga att krångla till allt lite för mycket men varma sidan är i princip klar. Om allt vill sig väl kommer motorn hoppa tillbaka in i bilen nästa vecka. _________________ Mattias Nygård |
||
Motorn och växellådan har fått para sig igen med en ordentlig koppling därimellan. Paketet har lyfts tillbaka där det hör hemma tillslut.
Gjorde ett ryck ikväll och nog ner bakvagnen som ska få sig en översyn med lite färg och stummare bussningar. En stycke risig bakvagn.. Kommer även lägga in förstärkningsplåtar där bryggan bultas i karossen. _________________ Mattias Nygård |
||
Jovars det rullar på sakta men säkert. Får nästan en tår i ögat när man ser din bakvagn, snacka om perfektion! Min kommer inte ens bli i närheten lika snyggt då det inte finns tid för finputs men det mesta kommer blästras och sprayburkslackas tills vidare. Är faktiskt redan på god väg efter några intensiva timmar idag. _________________ Mattias Nygård |
||
Det mesta till bakvagen är färdigt för montage nu, ska lacka färdigt karossen undertill sen blir det nya bromsrör innan allt åker upp igen.
2mm förstärkningsplattor fastsvetsade och en vacker gul grundfärg. _________________ Mattias Nygård |
||
Äntligen börjar bitarna falla på plats under bilen! Har monterat en walbro gst 450 pump i tanken sen har bakvagnsbryggan varit på pulverlack och fått alu bussningar. Dragit 9 meter nya bromsledningar där det saknades och var risigt.
Viktigaste modden på hela bygget. Permanent 2wd! Blir lite trevligare att meka under bilen nu. Kör med grundfärg så länge, blev lite lat när det inte fanns rödfärg hemma. Nöjd med resultatet!! _________________ Mattias Nygård |
||
Bakvagnen sitter äntligen helt ihop sen har bromsarna och kopplingen luftas och allt verkar fungera bra.
Börjat bygga vidare på avgassystemet nu! 3,5" rostfritt borde ge fria andningsvägar för betydligt mer effekt än vad jag planerat men det är känns lika bra att ta till ordentligt nu när man ändå håller på. (notera även wastegate röret) _________________ Mattias Nygård |
||
Avgassystem check! Har gjort systemet ovalt delvis för att få bättre markfrigång men det kommer fortfarande bli lägsta punkten just där det går ner under bilen. Förhoppningsvis blir det inte några större problem. FIA/sbf katalysator sitter monterad längst bak för att strypa så lite som möjligt och inte brinna upp direkt.
Downpipe och mitten del färdig svetsade. Nöjd med layouten, kommer flöda friskt och låta mycket, återstår att se hur mycket bara. Montera vattenkylare är nästa på tur. Listan blir kortare och kortare! _________________ Mattias Nygård |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i -02 Drifting m54 turbo | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (65195 totalt) |