Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Bilen såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4   >>
60880 besök totalt
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Iqbad skrev:
Nu återstår det att se hur den upplevs på bana, måste bara hitta nån bankörning att åka på!


Har du licens? Annars tar du det på Mantorp den 17/4
Anmälan är öppen och platserna är begränsade så hoppa på direkt:
http://www6.idrottonline.se/BMWClubSchweden-Bilsport/Licenskurs2016/



Första bankörning med BMW Sport Club blir den 7e maj på Falkenberg, kommer bli kanonroligt där!

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Snyggt!

Kommer säkert bli hur bra som helst med det nya chassiet och hjulinställningen!!

Kör du med BMWSC på Falkenberg 7 Maj?

MVH

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Licens har jag redan och jag tror att premiären blir nu på Sviestad nästa måndag! =)

Falkenberg låter som att det är en bit bort, men å andra sidan så hade det ju varit kul att prata med lite andra BMW entusiaster! Jag ska fundera lite! Tack för tipsen! =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Nu är slangarna för bromskylningen monterade och bilen är nytvättad, allt är klar för premiären på Sviestad i morgon =)




_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Roligt! Då syns vi där!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Ser kanon ut, var handlade du dina broms rör / luft tunnlar?

Mvh

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Nu har jag äntligen fått prova bilen för säsongen, det var grymt kul och kanon-bra väder på Sviestad idag. Bilen fungerade ganska bra tycker jag, den ligger helt klart bättre på banan nu med öhlins dämpare, provade först att köra med ~10-12 klick från hårdaste men tyckte den krängde lite mycket. Gick sedan ner till 6 klick från hårdaste och körde där resten av dagen. Det funkade ganska bra men man märker att gatdäcken har relativt mjuk stomme.

Bromsarna var helt klart bättre än förra säsongen, nu kan jag ligga på fullt i 10 varv utan att egentligen få nån allvarlig fading. Däremot så är känslan i pedalen fortfarande sådär, men det får jag nog bara leva med. Bromskylning och PFC08 verkar ha fungerat hyfsat alltså. Jag ser på loggen att jag har 196km/h innan jag bromsar på långa rakan så det är ju en del energi som ska bromsas bort helt klart.

Körningen var från början rätt kass, men jag bättrade mig snabbt och laptimern visade efterhand lägre och lägre tider. Bästa tid blev 1.07.53 som jag känner mig väldigt nöjd med.

Lagom många bilar var på plats också så det blev mycket körning. Nu får bilen stå och vila lite i nån dag, den har slitigt hårt!


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
NicoRacing skrev:
Ser kanon ut, var handlade du dina broms rör / luft tunnlar?

Mvh


Slangarna är från Hydroscand, konen som jag limmat/skruvat fast i originalhålen brevid dimljusen består av en bensintratt i svart plast från biltema som jag kapat lite i Bromssköldarna har jag svetsat ihop själv av lite plåt och några delar 3" avgasrör. Jag skulle dock rekommendera att använda 2.5" slang, det var skitjobbigt att få en bra böj med 3" och det blev en rejäl strypning för att få det att funka.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Kanon, har redan köpt en lösning men fattas en bra längd och en bra/hållbar slang

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



NicoRacing skrev:
Kanon, har redan köpt en lösning men fattas en bra längd och en bra/hållbar slang


http://www.do88.se/sv/artiklar/luftslang-3quot-76mm.html
Brett utbud och schyssta priser thumbs up

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
En liten updatering!

Körde en track-monday på Mantorp, jättebra väder och inte så mycket folk. Körde i grön grupp och det var nog bara 3 till som körde där på eftermiddagen, såg alltså nästan aldrig någon annan bil på banan. Bromsarna funkade rätt så bra och höll för 30 minuters pass utan fade. (Har dock som vanligt rätt dålig känsla i pedalen, men det har jag ju gnällt över i snart ett år nu).

Bästa tid blev 1:36.55, en förbätring med typ 2 sekunder sedan förra året. Bilen var bättre än förra året, men jag tyckte jag hade sämre grepp fram mot förra körningen på Sviestad. Jag körde dock med lite högre däckstryck fram nu för att inte slita så mycket på kanterna. (Oklart om det hälpte dock).



Däremot så har jag haft lite problem med mina Öhlins dämpare. Det visade sig att jag sist på Sviestad fick genomslag och däcken tog i innerskärmen på båda sidor fram. Detta trots att jag har ställt maximal höjd fram! Det här tycker jag ärligt talat är lite dåligt för ett ett så pass dyrt kit som ska vara anpassat till bilen.

Min feedback efter mycket mätande och provande är att justeringsmånen fram helt enkelt är för dålig. Bilen blir lägre än vad som anges i specifikationen, och det går inte att höja den tillräckligt för att undvika att däcken tar i skärmarna. Observera att detta är med original däcksdimensioner! Genomslagsgummina är inte heller anpassade riktigt utan dessa tar bara i när själva stötdämparstången går i botten, det är dock långt efter man får kontakt med innerskärmarna.

Produktansvarig på Öhlins erkände att de 2 bilar som de testat på blev ganska låga, den ena (som de kört på ringen) hade också tagit i innerskärmarna. De pratade om att ta in en till bil för att mäta upp igen, men jag fick känslan av att detta kommer att dröja.

Är ni alltså spekulanter på ett sådant här kit, ring till Öhlins och diskutera höjden och genomslagsgummin först!

Tack ändå till Millway som var väldigt förstående och fixade ett par förstärkningsplattor som nu borde ge mig 5-6mm mer fjädringsväg. Jag har monterat dessa nu, vi får se om det hjälper!

När jag hade framvagnen uppe så passade jag på att rotera bromsbeläggen höger/vänster för att motverka slitage. Märkte då tyvärr att bromsdamasken på vänster sida hade smält! Det var något nytt, märkte aldrig något sånt förra året trots väldigt varma bromsar. Blir mer och mer trött på dessa OK nu!


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
En liten uppdatering:

Jag körde på track monday på Mantorp i måndags, det var jättekul med många olika bilar och bra väder! Jag hade med mig min kompis som "instruktör" och fick några tips. Det blev dock inte så snabba tider denna gång, dels för att vi alltid var två i bilen men också för att det var få fria varv utan trafik.

Här är en film från ett av passen, kommentarer och tips på körning och spårval tas tacksamt emot! =)


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
En liten uppdatering. Jag har ju haft en del problem med att bilen blivit för låg och att däcken tar i vid körning t.ex på Sviestad, trots att jag ställt dämparna i högsta läget. Öhlins bestämde sig för att som goodwill ta en koll på bilen för att reda ut varför den var så låg. Jag lämnade in bilen i upplands väsby när jag skulle på en tjänsteresa och hämtade den igen efter en vecka. Det visade sig efter att de testat lite fram och tillbaka att det var topplagringarna som var boven. Man sänker helt enkelt bilen c:a 10mm om man swappar original topplagringarna så som jag gjort. Det betyder tyvärr att det inte funkar speciellt bra att köra Öhlins med original topplagringar om man vill ha camber som man kan leva med på bana. Jag kör nu med 5mm spacer vilket funkar hjälpligt, men jag får nog börja kolla efter andra topplagringar som passar mot Öhlins fjädrarna (original fjädersäte) men som inte sänker bilen så mycket. Ett tack i alla fall till Öhlins som tog sig tid att lista ut vad som gjorde att bilen blev så låg!

Jag har kört en gång till på Mantorp och körde med lite lägre däckstryck än tidigare, det funkade rätt så bra och jag körde bra tider, men det slet också mycket på däckssidorna. Efter körningen så var alla bromsbelägg helslut. Idag har jag bytt alla belägg, bromsvätska och även skivor bak. Nu sitter det PFC08 runt om (jag hade PFC08 fram tidigare men XP8 bak). Jag bytte också den gummipackning som var sprucken på ena oket. Jag såg sedan tyvärr att också andra sidan har börjat spricka.

Action på Mantorp:


Ny skiva:


Är det någons om vet om man kan köpa andra gummiskydd som tål högre värme till M3E46 ok? Eller ska man köra med en sån där titanplatta som mellanlägg för att minska värmeöverföringen?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Du menar packningen runt själva kolven?
Upplevde aldrig några bekymmer med den jag... kan inte bara vara så att dom suttit där sen bilen var ny och dom nu tackat för sig?
Tror att om du sätter dit nya oem så kommer dom hålla många år till

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Du menar packningen runt själva kolven?
Upplevde aldrig några bekymmer med den jag... kan inte bara vara så att dom suttit där sen bilen var ny och dom nu tackat för sig?
Tror att om du sätter dit nya oem så kommer dom hålla många år till


Japp, dammtätningen för kolven. Jeg renoverade oken i vintras och monterade ny originalgummin, så dom är inte gamla i alla fall. Lite googling visade att det inte verkar vara speciellt ovanligt, men jag har inte hittat nån som säljer gummi med bättre värmetålighet.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Millway har släppt en ny variant på topplagringar till E46. Kolla med dem.

http://www.millway.se/camber-plates-adjustable-bmw-m3e46-2016.html

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering. Jag har inte kört så många gånger nu på hösten då jag har varit bortrest och jobbat en del. Bilen är nu avställd och vilar upp sig för nästa sommar. Jag har börjat fundera lite på vad som ska göras till nästa år och har skrivit en liten lista på vad jag tänkt på för uppgraderingar. Vi får se om jag lyckas med allt.

1. Jag var i USA och passade på att köpa ett par porsche boxster ok på en skrot. Dessa ska jag montera fram för att förhoppningsvis få lite bättre bromskänsla.



Oken har lite klarlacksläpp, är det nån som har några tips om hur man kan fixa det så det blir snyggt igen?

2. Jag ska installera nya camber-plattor fram så jag kan ställa ännu mer camber till nästa säsong.
3. R-däck ska monteras på mina 4st 18" bakfälgar, måsta man ha spacers tro för att dessa ska gå fria porsche ok och öhlins road and track? Det blir nog Cup2:or som däck tror jag.
4. Jag ska byta all bussningar både fram och bak, har inte riktigt bestämt mig än för vilka bussningar som ska köpas.
5. Bakvagnen ska tas ned och inspekteras för sprickor. Jag fixar nog någon förstärkning när allt ändå är nere. Då ska jag passa på att montera mina bakre camberstag som jag köpte förra vintern.
6. Jag har funderat lite på en annan grej som jag tycker har varit lite irriterande speciellt när jag kör på gata. Styrutväxlingen är ju egentligen jävligt seg på en M3:a. Det ska ju om jag förstår det rätt gå att byta styrservo så att man får lite färre rattvarv mellan ändlägena. Är det någon som vet vilka artikelnummer man ska leta efter? Finns det nåt som är bolt on eller måste man bygga om mycket?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Styrväxeln du vill ha heter 7852 974 712

http://www.m3forum.net/m3forum/showpost.php?p=1067164070&postcount . . . .

Läs gärna denna tråd ang förstärkning av bakvagn/golv http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302

Och här är lite ang mitt senaste projekt http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=552534

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Fin bil Erik 👌🏻😉

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
vince skrev:
Styrväxeln du vill ha heter 7852 974 712

http://www.m3forum.net/m3forum/showpost.php?p=1067164070&postcount . . . .

Läs gärna denna tråd ang förstärkning av bakvagn/golv http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302

Och här är lite ang mitt senaste projekt http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=552534


Tack för info Vince! Jag har läst dina trådar förut en del, du är grym på att fixa grejer! =)

Fråga 1: Har du kollat om du fått mindre total hjulvinkel med yellow-tag styrväxeln? Eller blir det samma som original? (Jag menar alltså max vinkel på hjulet, vid max rattvinkel).

Fråga 2: Jag är grymt sugen på att göa din super-modd för bakvagnen, hur mycket arbetstid är det snack om? Jag är lite orolig att jag inte hinner med nu i vinter =(

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Fin bil Erik 👌🏻😉


Tack detsamma! =) Du får lägga upp en ny tråd om din nya bil!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Bilen såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4   >>
60880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande