Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (116892 totalt)
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Köpte häromveckan min andra Mazda MX-5. Denna med lite starkare motor och är något nyare än min förra. Har kommit ur nybörjarstadiet i bankörning och behöver en bil som kan lära mig ännu mer.
En Miata är, enligt mig och självklart många fler, helt underbar och superkul att köra. Priset är också avgörande för mig. Skulle ha svårt att ge järnet i en bil som är för dyr. Tänk om jag skulle köra sönder den?

Är medlem i MX-5 racing club och kör mycket med dem. Fantastisk klubb med så många trevliga människor och roliga banträffar.
Jag hade hoppats på att jag skulle hinna bygga klart min nya bil till den 19 juni då vi har körning på Gröndal Vet inte riktigt hur jag tänkte... Det tar ju jättelång tid för alla reservdelar att komma hem. Tur för mig att jag fortfarande har kvar min NA -90.

Planen är att bygga en bil som är godkänd enligt tävlingsreglementet. Man vet ju aldrig... Jag kan ju få för mig att tävla någon dag...

Att göra med bilen:
- Byta chassi
- Sätta in en båge
- Stol
- Bälten
- R-däck
- Strömbrytare

Och annat jag vill göra också:
- Ny ratt med distans bakom - jag har så korta armar
- Värmetålig bromsvätska måste i bilen också
- Shortshift och längre växelspak - den som sitter där nu är löjligt liten
- Stripes - jag vill ha stripes över huven och bak Det är så snyggt!
- Fixa med dekaler och bogserögla

Bilen är en import från Tyskland. MX-5 NBFL -03



_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Kul! :-)

jag gör ju typ samma sak ;-)

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
😄 Vad kul att se din tråd.
Precis samma bygge. Ska bli kul att följa.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Kul att du startade en byggtråd! Följer den med spänning!

_________________


Porsche 964
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Jag har alltid haft något mot japanare men sista tiden har jag blivit grymt sugen på en MX-5
Kommer följa med nöje.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
TURBO-Fredde skrev:
Jag har alltid haft något mot japanare men sista tiden har jag blivit grymt sugen på en MX-5
Kommer följa med nöje.


Välkommen!
Själv är jag jätteförtjust i japanska bilar :-) Det här är min femte.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Nu börjar paketen komma med posten. Äntligen!

Vad som har anlänt hittills:
- Bälte - RRS 6P FIA HANS (2" över axlar och 3" över höft och mage) och bältesplattor och bältesöglor
- Bogserögla/band - RRS
- Handskar - TOORA STARTER FIA (fanns i XS thumbs up )
- Huvudströmbrytare (ej med på bild)

Allt ovan är inköpt från RallyShop.se. God service och de svarar på de frågor du ställer.

Var förbi AutoExperten på väg hem och köpte bromsvätska också. Så nu är det bara att fylla på. Nästa dag i garaget blir på söndag. Hoppas på mer paket i morgon.



_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Värst vad det börjar dyka upp MX-5:or här på Rejsa bara för att jag sålde min i våras

Men jag är kvar i klubben (MX-5 RC) och arrangerar träffar i södra Sverige och det blir säkert ett "återfall" någon gång. Hmm, NC har inte många i Sverige byggt på, det är väl för att 2,0:an blir lite tung i Roadsport C (1226 kg om jag inte räknar fel) antar jag

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
seved
Linköping
Här sen Aug 2011
Inlägg: 19



Malin W skrev:

Planen är att bygga en bil som är godkänd enligt tävlingsreglementet. Man vet ju aldrig... Jag kan ju få för mig att tävla någon dag...


Måste höja ett varningens finger! Om du prövar på att tävla, t.ex. Mx-5 Cup, så blir man typ fast. Hur kul som helst... Svårt att komma ur... Man får väl start en förening en vacker dag. RA (Racing Anonymous) för att komma ut 'träsket'.

Lycka till med bygget!

_________________
Johan Hedström
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Victor. skrev:
Värst vad det börjar dyka upp MX-5:or här på Rejsa bara för att jag sålde min i våras

Men jag är kvar i klubben (MX-5 RC) och arrangerar träffar i södra Sverige och det blir säkert ett "återfall" någon gång. Hmm, NC har inte många i Sverige byggt på, det är väl för att 2,0:an blir lite tung i Roadsport C (1226 kg om jag inte räknar fel) antar jag


Victor, det är bara att köpa en igen Självklart kommer du få återfall.
Jag har inte så stor koll på NC än, men jag tror att det är som du säger, att den är för tung, för det har jag även hört andra nämna.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
seved skrev:
Malin W skrev:

Planen är att bygga en bil som är godkänd enligt tävlingsreglementet. Man vet ju aldrig... Jag kan ju få för mig att tävla någon dag...


Måste höja ett varningens finger! Om du prövar på att tävla, t.ex. Mx-5 Cup, så blir man typ fast. Hur kul som helst... Svårt att komma ur... Man får väl start en förening en vacker dag. RA (Racing Anonymous) för att komma ut 'träsket'.

Lycka till med bygget!


Tack för varningen Jag kan tänka mig att det är lätt att trilla dit helt. Jag är redan på väg

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Det blev tyvärr ingen garagetid i söndags. Vi har bokat om till i morgon, onsdag, istället. Jag gör ju inte detta bygget själv Har varken garage eller lämpliga verktyg. Inte kunskapen heller för den delen

Idag kom en leverans till:
- dekaler från Dekaltrim (pilar, strömbrytare och mitt namn )
- shortshift, Cobalt - köpt från Moss i England

I morgon vet jag att mina HSD Monopro coilovers kommer (valde dem istället för GAZ Gold då de bara går att köpa utomlands och jag vill inte ha fraktkostnaden) och jag hoppas på att paket nr två från Dekaltrim levereras också. Glömde beställa några saker första gången...
Apropå fraktkostnad... Fick betala £22 för att få hem shortshiften från Moss. Hysteriskt!

Jag kommer också fota i garaget och visa hur bygget framskrider.



_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Alla paket som har kommit med posten levererade jag till garaget igår. Lyckades packa in allt i min lilla röda MX-5a Bara man vill så kan man... Och jag har mycket vilja...



Vi fixade min blinkers på röda MX-5an och jag fick lära mig allt om bromsar. Mycket bra att veta vad oket är, bromsklossen och bromsskivan. Så nu kan jag det. En kunskap rikare thumbs up



Per Nord, med sin firma Nordpower Tuning, har förberett för montering av båge och för montering av short shift. Bilen är väldigt tom på inredning...




och här är mina HSD monopro (eller iaf en av dem)
De kommer monteras av Per idag eller imorgon


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Här händer det grejer! Bra tempo! thumbs up

_________________


Porsche 964
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Flash_malmö skrev:
Här händer det grejer! Bra tempo! thumbs up


Japp Jag vill ju köra så snart som möjligt. Hoppas att ha bilen klar i början av juli.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag hade MX-5 racing club banträff på Gröndal och jag passade på att lära mig massa saker thumbs up
Jag har t.ex. lärt mig att fylla på luft i däcken och vilket tryck jag bör ha. Känns ganska relevant att kunna. Det var också läge att titta på andras bilbyggen och hur de har gjort.

Ratt och rattnav:



Hur man fäster bälten i störtbågen, hur man gör med bågen och cabben



Och så kom jag ihåg att jag skulle kolla hur klubbkompisarna gjort med strömbrytare



Annars hade jag inget vidare bra dag på banan. Fick inget flyt och kändes som om jag inte hittade runt. Men några instruktioner senare så gick det mycket bättre och jag fick åka hem glad.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Fast dom där bältena sitter inte helt rätt även om dom är rätt trädda igenom låsen. "Öglorna" runt röret ska vara minimala, alltså helt åtspända runt röret. Detta eftersom bältena sträcker sig med en viss procent vid en eventuell olycka.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Fast dom där bältena sitter inte helt rätt även om dom är rätt trädda igenom låsen. "Öglorna" runt röret ska vara minimala, alltså helt åtspända runt röret. Detta eftersom bältena sträcker sig med en viss procent vid en eventuell olycka.


Ok, jag förstår hur du menar. Det ska jag tänka på när det är dags för att fästa fast mina. Tack

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



thumbs up

I den här tråden finns det en hel del nyttigt att läsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750&highlight=

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
J.Stigson skrev:

I den här tråden finns det en hel del nyttigt att läsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750&highlight=


Perfekt thumbs up thumbs up

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag har jag varit på bilturné i Skåne och hämtat upp reservdelar till min MX-5 Se bilder nedan.

Passade även på att hälsa på vänner på Ring Knutstorp och åka med några varv. Premiär för åksjuketabletter som jag kan meddela fungerade väldigt bra, trots tryckande hetta och kuperad bara. thumbs up

Startade från Vinslöv (midsommarfirande hos vänner) och åkte till Däck-city i Landskrona där jag hämtade upp mina däck från Ante med kollegor. Supertrevliga killar som kan sina däck och de hjälpte till med påsar till däcken och lassade in dem i bilen åt mig.
Fick rekommendation av en god vän att höra av mig till Däck-city. Lite långt mellan Sigtuna och Landskrona, men det var det värt.
Jag har haft problem med andra däckfirmor som ifrågasatt varför jag behöver dessa däck och tyckt att jag ska köpa spacers istället och jag måste ju förstå att det kostar med sådana däck och fälgar jag önskar...



Toyo R888 (215/50/15) på OZ-fälgar 15x7


Efter Landskrona drog jag till Competitions cars, "CC" i Dalby i Lund och hämtade upp min störtbåge Ytterligare ett trevligt möte. Med lite bök fick vi in bågen i min bil och så fick vi hitta någon bra lösning till att skydda min bil från de vassa kanterna på plattorna. Det fick bli bubbelplast och tejp.



Efter Lund så åkte jag till Ring Knutstorp och mötte upp med några vänner och fick åka med i en 968. Svettigt som attan men så kul att uppleva. Superbra körning!



En mycket bra sak att vara tjej i denna racingvärld är att jag behöver knappt presentera mig när jag ringer tillbaka till återförsäljarna, de kommer ihåg vem jag är och vad det var jag beställde

Önskar alla en skön midsommar!

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (116892 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande