Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001 -SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (63490 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
DJ skrev:


Den blev inte fullt så monstruös som jag var rädd för. Kanske blir lagom att ta ner den typ 1dm i kanterna och 5cm på mitten. Så den följer luckans krökning.
Nu ligger extra-urban ovanpå bilens lucka också, så den kommer ju sjunka ner några cm ytterligare sen.

Och nerkapad en aning


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
Hmm... Det behövs verkligen rullas skärmkanter. Det tog i och däcket vek ner skärmkanten en aning.
Såg värre ut på andra sidan, som jag glömde fota.




Numera uppknackat med mjuk träbit och tejpad lack som skydd under misshandeln. Huvudsaken är att det inte blev mer än smårepor på däcken.

Smalhjul åkte på tills vidare, och jag ska beställa vals.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
Extrahjul är ju bra...
Eller i alla fall kul att köpa...



Ett 10"-par extra kan vara bra att ha.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
Check Engine Light på.

Hade det en gång förut, då O2-sensorerna. Båda sidor samtidigt, vilket troligtvis betyder att jag behöver en ny luftmassemätare. Om inte det hjälper kan det vara kamjusteringen som börjar ge sig, eller snarare packboxarna i dessa. Oljebytet förra veckan visade några gröna plastsmulor när jag dissekerade filtret, dessa sägs vara packboxar till kamjusteringen. Måste tydligen börja övningsmecka på extramotorn...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
Lite större spjäll inköpt. Sitter på Audi RS4, S4 4.2, S6 4.2 och några andra modeller. 82mm mot originalets 67.



Lite olika kontakt, visade det sig, men det borde vara lösbart.


Behöver modda plenumet för det större spjället, och har ett par idéer.
Funderar på att plasta ihop båda rören till ett "H", typ plasta ihop kanalerna i det streckade området till ett större plenum som borde ge bra mycket bättre flöde.

Det sitter ett elstyrt "gasspjäll" vid röda pilen. Antar att det öppnar och stänger beroende på varvtal, för att ha nytta av pulserna i insuget. Nån som vet hur det öppnar och stänger?
Om man är mer sugen på toppeffekt än lågvarv, borde den finessen kunna offras till förmån för större plenum med bättre flöde.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Hur hade du tänkt det där skulle göra något positivt?

I bästa fall blir MAP högre vid medelstora gaspådrag och bilen blir lite mer svårkörd?

Eller är det någon sorts välkänd insugs-restriktion som bevisats i bromsbänk?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Hur hade du tänkt det där skulle göra något positivt?

I bästa fall blir MAP högre vid medelstora gaspådrag och bilen blir lite mer svårkörd?

Eller är det någon sorts välkänd insugs-restriktion som bevisats i bromsbänk?


Ja, andningen är välkänd restriktion på dessa motorer. Finns kit för 10 papp med större spjäll, som ger 12-15 hk. med 74mm spljäll.


Men jag gillar att testa lite idéer själv också. Större plenum utan det andra spjället finns på vissa GT3:or.
Jag gissar att plenumets utseende beror delvis på vad som prioriteras mest av motoregenskaperna för de olika modellerna.

GT3:an ser inte alls exakt ut som min skiss. Min idé är vad jag kan testa med endast två plaströr som insats.
Har funderat på att kapa insugen ungefär vid Porschetextens överkant, och plasta ihop en låda emellan. Men det blir mycket bökigare installation och mer att riva, så det lägger jag på hyllan så länge.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Jag har insuget från en 997.1 carrera 3.8l (även från ett insug från en 997.2) som borde flöda betydligt bättre. Tyvärr stämmer inte hålbilden mot cylinderhuvudet.
Kan det vara intressant?

_________________
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Tror du skulle sätta dit insuget från 996 istället 74 mm. Låter lite väl stort med det du hittat i mina öron.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Håller med John där och ska det göras riktigt ska du mappa om den också.

_________________
Roger Risberg
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
Brorsan har rullande landsväg och ska hjälpa till med mappning så småningom, är det tänkt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Hej Daniel!
Hur ligger planerna på "reservmotorn"?
Jag håller på med en modifierad -02 Boxster S åt fästmön.
Tyvärr har vi hittat delar av en kolv mm i sumpen så jag är oroad att det kan vara mer när vi börjar riva maskin. Jag är intresserad att köpa reservarn ifall Du inte tror Du kommer göra nåt av den.
Om inte så åtminstone blocket då jag ändå var inne på att sätta i ett strokerkit.
Detta ligger lite i framtiden då vi just nu byter kaross på den- men man vill ju ligga lite i förväg...

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Tillägg: Är reservar'n även den från en Boxster S??

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
Hej!
Ja, reservaren är också en S. Men den har jag tagit med mig till Holland. Lite långt för dig att åka.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



DJ skrev:
Brorsan har rullande landsväg och ska hjälpa till med mappning så småningom, är det tänkt.


Daniel, tror du brorsan vill öva lite på min innan han vågar sätta tänderna i din ögonsten? Jag har IDP-plenumet med 997-spjäll i min, skulle behöva mappa den.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
i96danma skrev:
DJ skrev:
Brorsan har rullande landsväg och ska hjälpa till med mappning så småningom, är det tänkt.


Daniel, tror du brorsan vill öva lite på min innan han vågar sätta tänderna i din ögonsten? Jag har IDP-plenumet med 997-spjäll i min, skulle behöva mappa den.


Det vill han säkert. Är dock osäker på om han har mjukvara till att mappa Porsches Motronic-boxar utan att betala licens varje gång. Han mappar nog oftast Haltech-sprut som han installerar i olika bilar.
Men å andra sidan köpte han också nåt nytt system för inte så länge sedan. Kan vara annorlunda nu.

http://www.gzontuning.se/
https://www.facebook.com/Gzontuning/

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Hej Daniel!
Holland är inte för långt att åka.
Då får jag en ursäkt att hälsa på en tjej jag känner som bor där.
Är Du inne på att sälja den då?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Hej Daniel!
Holland är inte för långt att åka.
Då får jag en ursäkt att hälsa på en tjej jag känner som bor där.
Är Du inne på att sälja den då?

Satte ut den på annons för två veckor sen, faktiskt.
Har kollat den med endoskop, dränerat oljan, kollat oljefiltret. Har inte hittat nåt konstigt. Men lämnar inga garantier på den.
Satte ut den för 3500 Euro och har bara fått svar från en Porscheverkstad som ville pruta.
En motor med garanti kostar det dubbla, ungefär.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Hej Daniel!
Tack för prisindikation.
Det är lite för mycket pengar för att åka så långt.
Då kan jag hitta motor till halva priset närmre - med garanti
Det är bara vissa delar på motorn jag behöver då jag bla kommer peta i ett stroker kit mm
Ändrar jag mig har jag Dig i bakhuvudet

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Hej Daniel!
Tack för prisindikation.
Det är lite för mycket pengar för att åka så långt.
Då kan jag hitta motor till halva priset närmre - med garanti
Det är bara vissa delar på motorn jag behöver då jag bla kommer peta i ett stroker kit mm
Ändrar jag mig har jag Dig i bakhuvudet

Visst! thumbs up
Vill inte sälja den billigt, utan då behåller jag den hellre för reservdelar/projekt/möbelbygge.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581


Trådstartare
Pillade lite med extramotorn igår. Öppnade först tråget. Rent och snyggt! thumbs up






Hittade dock ett par bruna plastbitar. Stenhårda! Gick inte att skära i med kniv. Avbitare gick, men man fick ta i. Nån slags epoxi använd som tätningsmassa nånstans?

Med tanke på hur hårda de är, och formen av en "lim-klump", gissar jag att det inte är nån packbox. Även fast IMS-lagrets packbox sägs vara just brun plast.

Plockade även bort grenrör, och noterade detta.

Kolla sotkanten runt hålet. Portarna är 28 höga, men packning och grenrör 33... Skillnaden i bredd är mindre, kanske 2-3 mm.
Finns potential till lite bättre matchning där. Kanske skulle försöka mig på ett hederligt portningsjobb?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001 -SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (63490 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande